Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Leva & bo i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2020-09-08, 08:57
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 649
Standard 6 av 10 unga greker bor hemma

En undersökning visar att nästan sextio procent av unga i åldersspannet 25-34, bor hemma hos sina föräldrar. Endast Kroatien är värre. Kan tänka mig att framtidsutsikterna för att få jobb och sätta eget bo, inte har förbättrats av coronan direkt.



/Netwolf
Svara med citat
  #2  
Gammal 2020-09-08, 12:31
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 678
Standard Sv: 6 av 10 unga greker bor hemma

Jag pratade med en hotellägare på Skiathos redan för ca 15-20 år sedan som beklagade sig för att inte ungdomarna i Aten reste ut till öarna för att sommarjobba. Han sa att det var en väldigt stor del som inte bara bodde hemma under loven, utan även bodde kvar hemma, efter att de gått klart skolan.
Dom har det väl för bra därhemma?

//Conny
Svara med citat
  #3  
Gammal 2020-09-08, 15:02
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: 6 av 10 unga greker bor hemma

Det är inte lika lätt att flytta hemifrån i Grekland som här hemma (där det också börjar bli svår pga av bostadsbrist), på öarna finns det till exempel inte så många lägenheter att hyra, oftast äger man sitt boende. Men det kanske är bekvämt också, och de är ju vana vid att bo med familjen, och vill kanske spara ihop ett kapital.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2020-09-09, 13:45
Smultron Smultron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 2 528
Standard Sv: 6 av 10 unga greker bor hemma

Tror det också kan handla om kulturella skillnader. Min dotter är gift med en kroat och båda hans bröder bodde kvar hemma länge. Inte av ekonomiska skäl utan det är bara vanligt att man bor hemma hos familjen tills man flyttar ihop med en tjej eller så. Kanske familjens sammanhållning blir viktigare när man inte har samma sociala skyddsnät som vi i Sverige?
Svara med citat
  #5  
Gammal 2020-09-10, 07:48
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 649
Standard Sv: 6 av 10 unga greker bor hemma

Citat:
Ursprungligen postat av Smultron Visa inlägg
Tror det också kan handla om kulturella skillnader. Min dotter är gift med en kroat och båda hans bröder bodde kvar hemma länge. Inte av ekonomiska skäl utan det är bara vanligt att man bor hemma hos familjen tills man flyttar ihop med en tjej eller så. Kanske familjens sammanhållning blir viktigare när man inte har samma sociala skyddsnät som vi i Sverige?
Så kan det mkt väl vara, eller så är det en kombination av allt. Jag vet att t ex i Italien, kan man bo kvar till långt efter 30-års åldern och t o m gifta par kan bo hos den enes familj. Kan ju vara bostadssituationen bl a

/Netwolf
Svara med citat
  #6  
Gammal 2020-09-10, 12:57
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: 6 av 10 unga greker bor hemma

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Så kan det mkt väl vara, eller så är det en kombination av allt. Jag vet att t ex i Italien, kan man bo kvar till långt efter 30-års åldern och t o m gifta par kan bo hos den enes familj. Kan ju vara bostadssituationen bl a

/Netwolf
Just varianten att gifta par bor ihop med generationen före har jag uppfattat som en ganska vanlig och kulturellt präglad företeelse i medelhavsländerna. Det har ju sagts att det är ett av skälen till att man låter armeringsjärn sticka upp ur översta våningen för att det ska vara redo för att bygga till en våning när behovet uppstår.

(Ett annat skäl sägs vara att det tack vare armeringsjärnen betecknas som icke färdigställt bygge och att det skulle vara skattemässiga fördelar med det.)

Masse
Svara med citat
  #7  
Gammal 2020-09-10, 16:21
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: 6 av 10 unga greker bor hemma

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Det har ju sagts att det är ett av skälen till att man låter armeringsjärn sticka upp ur översta våningen för att det ska vara redo för att bygga till en våning när behovet uppstår.
Många gör så. Bland annat våra vänner Paris och Julia på Santorini. När barnen blev stora nog att klara sig själva byggde de en våning till med två lägenheter. De bor hos föräldrarna på sätt och vis, fast i egna hem.

Armeringsjärnen har inget med skatter att göra längre.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2020-09-10, 17:31
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 649
Standard Sv: 6 av 10 unga greker bor hemma

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Armeringsjärnen har inget med skatter att göra längre.
Har det nånsin haft det? Det låter mer och mer som en skröna...
Svara med citat
  #9  
Gammal 2020-09-10, 18:39
Kajjas avatar
Kajja Kajja är uppkopplad nu
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: 6 av 10 unga greker bor hemma

Jag hittade den här artikeln. Om jag har länkat rätt..för första gången

https://www.expressen.se/ledare/grek...a-solidaritet/

/ Kajja
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT