Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2017-05-22, 08:40
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Det regnar aldrig i Grekland mellan maj och september

När jag började resa i Grekland i slutet av 1970-talet, och många år framåt, så var det alltid bra väder i Grekland. Det regnade i princip aldrig, och såg man ett moln på himmeln trodde man att det var en synvilla.

Allt ändrades år 2003 då vi var med om vårt första oväder i Grekland. Vi var på Tinos och skulle ha en svensk-grekisk-rysk-holländsk fest på kvällen, och vi skulle sitta utomhus. Så klart.



Under dagen var vi på en mopedtur till bland annat Pyrgos och Panormos. När vi skulle köra hem såg vi att himmeln var i uppror (se bild). Vi trampade gasen i botten och körde som greker hem till Tinos stad, där förberedelserna var i full gång inför festen.

Vi påpekade att vi borde ha en plan B om ovädret skulle nå oss. Att vi kanske skulle duka inomhus. Men inte det inte, grekerna sa: det regnar aldrig i Grekland mellan maj och september. Det hade fel, det regnade och åskade något alldeles galet mycket. Så vi fick sitta inomhus.

Vad vill jag säga med detta? Jo, just nu drar ett oväder in över Grekland med mycket vind, moln, regn och åska. Det talas till och med om hagel.

Ända sedan den där händelsen på Tinos 2003 upplever vi att vädret har blivit ostadigare i Grekland. Är det någon av er som har samma erfarenhet?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2017-05-22, 09:21
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Det regnar aldrig i Grekland mellan maj och september

Du vet väl hur kort ett mannaminne är...men faktiskt är det många som påpekar att vädret har blivit ostadigare numera. Ja, visst, vi har alla hört diskussionerna om väderförändringar ( oroande) globalt, men det har inte angått mig direkt, än. Just nu har ett kraftigr regn gått över Kalymnos, så jag tippar att det forsar för fullt på gatorna nere i Pothia.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2017-05-22, 19:21
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Det regnar aldrig i Grekland mellan maj och september

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Du vet väl hur kort ett mannaminne är...
Jo jag vet. Mina somrar som barn var fantastiska och det var alltid massor med snö när jag var barn. Fast så var det troligen inte.

Men något har hänt med vädret, och inte bara i Grekland.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2017-05-22, 21:06
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Sv: Det regnar aldrig i Grekland mellan maj och september

För några år sedan hade jag nog sagt att rubriken stämmer. Men efter förra veckans regn med 35 mm på några timmar och dagens måttliga 2 mm i skurarna, får jag väl säga att det kortsiktigt verkar stämma!
/ Rapport från Jannis i Ierapetra
Svara med citat
  #5  
Gammal 2017-05-23, 10:59
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Det regnar aldrig i Grekland mellan maj och september

Oväder kan vara vackert också. Så här såg det ut utanför Kardamili när jag var ute och körde moped.




Gissa om jag fick bråttom hem.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2017-05-23, 12:01
nickelena nickelena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Lysvik
Inlägg: 888
Standard Sv: Det regnar aldrig i Grekland mellan maj och september

Oj, vilken häftig bild!!!
Regnvädret vi var med om på Skopelos i september för snart två år sen, var av den sortens upplevelse som man helst varit utan.
Stackars öbor som fick sin ö förstörd på många ställen, och lite märklig känsla att lämna tillbaka en hyrbilsnyckel... bilen låg (förmodligen) i havet.
Så detta med att det inte regnar i Grekland i september, på det törs jag svara:
Det händer!
Lena
Svara med citat
  #7  
Gammal 2017-05-23, 13:59
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 678
Standard Sv: Det regnar aldrig i Grekland mellan maj och september

Häftig bild !!

Jag började resa till Grekland i mitten av 80-talet och jag såg inget regn förrän på Skiathos i juli år 2000. Då hade vi sett regn, mer eller mindre dagligen, i ca 2 månader hemmavid. De första 3 dagarna på ön regnade det på morgonen och kvällen (och åskade). Vi blev synnerligen överraskade då vi trodde att vi hade rest ifrån eländet! Men jag glömmer aldrig de nattliga åskvädren. Det var en gratisföreställning som hette duga. Jag satt bänkad på balkongen på första parkett!
Därefter har vi bara sett någon enstaka rejäl regnskur. Det var på Thassos ett par år senare...

//Conny
Svara med citat
  #8  
Gammal 2017-05-23, 15:13
Carle Carle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 572
Standard Sv: Det regnar aldrig i Grekland mellan maj och september

Åkt till Grekland sen slutet av 80 talet. 1991 hällregnade det sista kvällen i Aten. 1997 fick vi torka solsängarna på Rhodos en fm. 1999 kom en skur på Korfu. I juni 2007 var det 18 grader o regn i Parga medan Stockholm hade 30 plus.2010 hällregn en dag i september i Nidri, 2013 hade Samos kallare än julafton v 39 samt kallt regn och i september 2015 regnade det 2 dar på Kreta.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2017-05-23, 15:34
piam piam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 322
Standard Sv: Det regnar aldrig i Grekland mellan maj och september

Nog kan det regna och åska i sept.
Kallt kan det också vara.
Jag tycker det blåser mycket mer än det gjorde förut

Pia
Svara med citat
  #10  
Gammal 2017-05-23, 15:40
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 733
Standard Sv: Det regnar aldrig i Grekland mellan maj och september

I september förra året regnade, blåste och åskade nåt kopiöst i 2 dygn i rad på Zakynthos. Jag såg ett plan som lyfte mellan blixtarna ! Flygdåre!!! ( Finns ju bildåre, så..) Jag hade INTE följt med det planet hem!!!
I juni 2015 regnade det åxå 2 dagar i rad på Skiathos.
Sen har man ju haft regn då o då på resorna genom åren men inte så ihållande.
/ Kajja
Svara med citat
  #11  
Gammal 2017-05-24, 08:53
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Det regnar aldrig i Grekland mellan maj och september

Citat:
Ursprungligen postat av nickelena Visa inlägg
Regnvädret vi var med om på Skopelos i september för snart två år sen, var av den sortens upplevelse som man helst varit utan.
Det förstår jag. Vilket hemsk oväder det var.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2017-05-24, 09:10
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Sv: Det regnar aldrig i Grekland mellan maj och september

Om det kommer regn under veckan som är kvar av maj, får jag tid att kolla i månadsbreven, om det regnat under tidigare år. Annars sitter jag kvar i solen ute på altanen!
/ Jannis
Svara med citat
  #13  
Gammal 2017-05-30, 20:59
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Det regnar aldrig i Grekland mellan maj och september

Vi gladdes åt att det varit sämre väder någon dag på Kreta (iaf enligt prognosen). Blev lite orolig för det har varit väldigt fint länge. Känns lite tryggare för oss som reser om några dagar och mycket riktigt ska det vara fint väder när vi är på Kreta.


Minns 2002 på Korfu då det var enorma regnmängder och åska i 3-4 dar i streck. En av de äldre kyparna konstaterade: No Sunny, no Money!
Han sade att det var värsta ovädret i skarven juli/augusti på 40 år.
Eftersom man är född i piss så var jag såklart på Korfu just då!
Behöver jag tillägga att jag har ägnat 7 dagar av mitt liv på Korfu och naturligtvis öste det ner mer än halva tiden.


Men annars har vi haft bra väder till 99%
Svara med citat
  #14  
Gammal 2017-05-30, 22:28
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 649
Standard Sv: Det regnar aldrig i Grekland mellan maj och september

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jo jag vet. Mina somrar som barn var fantastiska och det var alltid massor med snö när jag var barn. Fast så var det troligen inte.
Jo, men så kommer jag ihåg att det var. Vi badade hela somrarna och sen byggde vi snökojor hela vintrarna. Jomenvisst var det så.

Å sen kommer jag ihåg lumpartiden. En gäng glada grabbar och skojfriska befäl och alla hade enormt kul hela tiden...ehh, nääää. Lumpen var ju inte kul, så då var det nog så med barndomens minnen med. Man minns bara det braiga.

/Netwolf
Svara med citat
  #15  
Gammal 2017-05-31, 20:45
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Det regnar aldrig i Grekland mellan maj och september

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Å sen kommer jag ihåg lumpartiden. En gäng glada grabbar och skojfriska befäl och alla hade enormt kul hela tiden.
Jag har inga bra minnen från lumpen och har aldrig haft. Det var en förskräcklig tid i mitt liv.

Nu har i alla fall vädret i Grekland blivit bättre. Många som skriver på vår FB-sida har rapporterat om trist väder med kyla, regn och åska. Någon skrev att de aldrig ska åka under försäsong igen.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2017-06-01, 07:48
pelagia pelagia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2009
Inlägg: 410
Standard Sv: Det regnar aldrig i Grekland mellan maj och september

Min mann og jeg er enige om at klimaet på våre reisemål (Hellas og Gran Canaria har forandret seg de siste ca 10 årene. Det har det jo her i Norge også.

Når det gjelder Hellas reiste vi tidligere mye i mai/juni og badet og solet oss. Så har vi ikke reist dit på våren før i år, og da var vi meget heldige med valg av datoer for det var kaldt og regn før vi dro og mer ustabilt etterpå. Vi kjenner et engelsk par som har bodd fast i Nea Chora de siste 6 årene. Denne vinteren har vært så kald og regnfull at de sterkt vurderer å oppholde seg på en av Kanariøyene neste vinter!

Vi vurderer ikke lenger å ta med barnebarna på forsommerferie, nei da venter vi heller til sen sommer/høst.
Nå drar vi til Kreta igjen 21. juni, og da tenkte vi at det kom til å bli veldig varmt. Men nå er vi neimen ikke helt sikre lenger. Man tar med seg litt ekstra klær i tilfelle, liksom.

Vennlig hilsen
Pelagia
Svara med citat
  #17  
Gammal 2017-06-01, 14:18
giottonis avatar
giottoni giottoni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Inlägg: 527
Standard Sv: Det regnar aldrig i Grekland mellan maj och september

Sedan 1979 har jag tillbringat 2-3 veckor i Grekland var höst, oftast i september o mestadels på Kreta, Samos, Naxos eller Santorini.
Jag har bara drabbats av rejält kortvarigt slagregn dagtid 2 ggr under dessa år, o det var många år sedan. (Ytterligare ett nattligt åskregn häromåret.)När man försöker minnas alla semesterresor känns det som att det alltid varit soligt o fint, men jag roade mig med att gå igenom gamla semesterdagböcker från de senaste 20 åren. Förvånansvärt ofta har jag noterat mulet, grått o molnigt väder, men i efterhand har det ändå alltid känts underbart -kanske just för att man ändock haft förmånen att få vara i Grekland!!!

Senast redigerad av giottoni den 2017-06-01 klockan 14:25.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2017-06-01, 19:56
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Det regnar aldrig i Grekland mellan maj och september

Citat:
Ursprungligen postat av giottoni Visa inlägg
kanske just för att man ändock haft förmånen att få vara i Grekland!!!
Svara med citat
  #19  
Gammal 2017-06-10, 10:48
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Det regnar aldrig i Grekland mellan maj och september

Idag skriver Chania Post så här:

"What Is Going On With The Weather? It Keeps Raining In Crete."

Läs mer här.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT