Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Naxos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-04-30, 19:31
Ullipos avatar
Ullipo Ullipo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 61
Standard Smultronställen på Naxos

Ett av våra ”smultronställen” på Naxos som förtjänar att omnämnas: Taverna Lefteris i Apiranthos,

Frommer's Review skriver så här:
“Find your way to Apiranthos, perhaps the most beautiful town in Naxos, where you'll experience one of the island's best restaurants”.

Den här tavernan är lätt att missa den ligger en liten bit in i byn. Från utsidan ser det inte ut som en taverna utan mer som ett konditori. Om man går igenom ”konditori delen” kommer man till en trappa som leder ner till en terrass där själva restaurangen är. Maten är god och vällagad, prova ostpajen - jätte god! All mat är tillagad på fräscha råvaror. Att det är en konstnärssjäl som står i köket syns på hur maten är upplagd – den är ofta dekorerad med zucchiniblommor och vattenkrasse. Den här restaurangen har dessutom kanske Greklands renaste kök (?), allt i skinande rostfritt stål.

Här kan man lätt slå ihjäl ett par timmar: sitta i stillheten under valnötsträden på terrassen och titta ut över dalen nedanför, lyssna på cikadorna och sippa på ett glas kallt vin eller en kopp kaffe efter maten. Om man är sugen på dessert så skriver Frommer's Review:

“The homemade sweets are an exception to the rule that you should avoid dessert in tavernas -the trip here is worth making for the sweets alone.”

Vi ser till att vi kommer hit minst en gång varje sommar när vi är på Naxos. Om man inte vill hyra bil kan man ta bussen. Och jag lovar – det är värt det.

Har du något smultronställe på Naxos?

Undrar
Ulrika

Senast redigerad av Ullipo den 2007-04-30 klockan 19:32. Anledning: felstavat :)
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-05-01, 10:57
lemon lemon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 478
Standard Sv: Smultronställen på Naxos

Längst söderut på Kastrakistranden (strax norr om Alyko) finns ett tjugotal meter ut i vattnet ett rev bestående av släta stenar/klippor, som man kan kliva upp på och i princip gå torrskodd på. Innanför är det drygt två meter djupt och man kan dyka ner i de bassäng som bildas mellan revet och stranden.
Det är nästan aldrig mycket folk vid denna långa, fina strand.

/lemon
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-05-01, 12:43
Ullipos avatar
Ullipo Ullipo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 61
Standard Sv: Smultronställen på Naxos

Citat:
Ursprungligen postat av lemon Visa inlägg
Längst söderut på Kastrakistranden (strax norr om Alyko) finns ett tjugotal meter ut i vattnet ett rev Det är nästan aldrig mycket folk vid denna långa, fina strand.
Här hittar man också snäckan (som egentligen är en "dörr" till en snäcka ) som kallas Naxos eye. Om man har bra spanarögon hittar man dem både på stranden och i vattnet innanför revet.


Ulrika
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-05-01, 14:33
Annkis avatar
Annki Annki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Standard Sv: Smultronställen på Naxos

Vi har också flera smultronställen på Naxos, men ska jag välja ett får det nog bli tavernan Platia i Koronos by. Byn ligger otroligt vackert på en sluttning uppe i bergen. Att vandra runt i gränderna här och samtidigt njuta av den fantastiska utsikten över bergen är en lisa för själen. Slå er sedan ned på tavernan som ägs av Matina och Stavros, vackrare miljö och godare mat är svårt att hitta någonannan stans. Friskt källvatten fyller man själv på i den intilliggande källan och Matina har ett stort hjärta för alla sina gäster. Den goda koronososten har hon själv gjort och den vackra brödduken som brödet serveras på har hon själv broderat.Vi har kört bil hit men bussnätet är bra på Naxos, så det är mycket möjligt att man även kan åka buss.


Koronos by










Tavernan Platia


Källan där man fyller på karaffen med friskt vatten

Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-05-02, 09:48
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 329
Standard Sv: Smultronställen på Naxos

Citat:
Vi har också flera smultronställen på Naxos, men ska jag välja ett får det nog bli tavernan Platia i Koronos by.
Håller med! Det är en magisk plats. Jag gillar också Moutsouna väldigt mycket, där kan jag spendera hur många timmar som helst på någon av tavernorna. Även Lionari på östkusten (mellan Koronas och Apirantos) är värt att besöka. Hygglig klapperstenstrand med vackra stenar. Tre tavernor finns. När jag vill resa tillbaka i tiden åker jag till Danakos som ligger strax efter Filoti på vägen mot Apirantos.




Danakos.




Moutsouna.



Lionari.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-05-02, 10:20
Lisbeth K Lisbeth K är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Ort: Huddinge
Inlägg: 266
Standard Sv: Smultronställen på Naxos

Jag vill bara sända ett STORT tack till alla er som så frikostigt delar med er av de små smultronställen ni har funnit på Naxos, i sommar blir det vår första tur till just denna Ö (bland annat) så de här är GULD värt för oss TACK!
Sen en liten fråga : Janne när vi träffades inne på Elias i vintras så beerättade du om en/ett par stränder på Naxos som var värda att besöka, jag trodde ju att dessa namn/lägen skulle jag absolut inte glömma Men det är just vad jag har lyckats att göra, så nu kommer då min fråga.....Vad hetter/ligger dessa stränder, fd gruvor som du så målande berättade om??????
Nu hoppas jag ju att du minns vad vi pratade om!! Lisbeth K
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-05-02, 10:38
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 329
Standard Sv: Smultronställen på Naxos

Citat:
Vad hetter/ligger dessa stränder, fd gruvor som du så målande berättade om??????
Lionari är en av dem stränderna. Ovanför bröt man tidigare smärgel i gruvor. Smärgeln användes bland annat för tillverkning av sandpapper. Smärgelstenarna forslades ner till havet för vidare transport. En del stenar kom inte längre än till havet där de har slipats av vattnet i åratal. Därför är stenarna så vackra. Stranden som sådan är inte mycket att ha, men det är ett trevligt utflyktmål. Taverna Delfini rekommenderas. Även ovanför Moutsouna finns det övergivna gruvor. I Moutsouna finns två helt okej stränder som inte besöks av så mycket folk. De är klart bättre än i Lionari.



Stenar från Lionari.



En av stränderna i Moutsouna.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-05-02, 10:45
Lisbeth K Lisbeth K är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Ort: Huddinge
Inlägg: 266
Standard Sv: Smultronställen på Naxos

Tack snälla Janne!
Nu ska jag skriva in detta i min bok för att varken riskera att jag glömmer eller tappar bort!

Lisbeth
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-05-02, 10:53
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 329
Standard Sv: Smultronställen på Naxos

Citat:
Ursprungligen postat av Lisbeth K Visa inlägg
Nu ska jag skriva in detta i min bok för att varken riskera att jag glömmer eller tappar bort!
Ja, det är nog klokt att göra det.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-05-03, 12:15
Lisbeth K Lisbeth K är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Ort: Huddinge
Inlägg: 266
Standard Sv: Smultronställen på Naxos

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Ja, det är nog klokt att göra det.
GJORT Tack än en gång! // LK
Svara med citat
  #11  
Gammal 2007-05-05, 18:38
Ullipos avatar
Ullipo Ullipo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 61
Standard Sv: Smultronställen på Naxos

Vid Agios Prokopios ligger ett av våra favoritlunchställen: Anesis Taverna som ligger längst bort från busshållplatsen, om man följer vägen som går parallellt med stranden norrut. De har vällagad grekisk husmanskost och goda kalla sallader – prova potatissalladen eller bläckfisksalladen, jättegott. De har även god fisk och ibland färska ”fried calamares” (inte ringar utan små friterade bläckfiskar) jättegott med citron och en öl.

I Kastraki, precis vid ”stora” vägen mot Pirgaki ligger Axiotissa som enligt vissa är en av de bästa grekiska restaurangerna på ön. Väl värd ett besök.

Om man vill äta annat än grekiskt…………

så är ett annat högst personligt smultronställe min syster Lottas och svåger Ians restaurang East West i Chora. Det blir rätt mycket asiatisk mat när vi är på Naxos!
Nu är jag ju visserligen part i målet, men maten är faktiskt god och vill man dricka riktigt gott vin, vilket inte alltid är lätt att hitta, så finns det på East West.
(Kuriosa: draken utanför restaurangen målade jag ståendes i solen en väldigt varm eftermiddag medan maken satt i skuggan och drack kall öl – jag gör inte om det!)

Är man sugen på pasta eller pizza så är den italienska restaurangen på paralian (hamnpromenaden i Chora) – il Girasole jätte bra. Min man är glutenintolerant och vi brukar ta med oss förkokt glutenfri pasta och lämna för uppvärmning i köket, sedan behöver han bara beställa en sås till, det har aldrig varit något problem. Prova pastan med saffran och räkor – mmm.

Vill man snorkla och se mycket fisk rekommenderar sonen att man dyker i vid piren nedanför Portara, men då får det inte blåsa. Nedanför Portara finns det som kallas Ariadnes badkar, ser ut som en pool i klippan, här badade enligt sägnen Ariadne, kanske gjorde hon sig vacker när hon skulle på date med Dionysos.

Skriver och längtar…
Om 59 dagar åker vi.

Ulrika

Senast redigerad av Ullipo den 2007-05-05 klockan 19:08.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2007-05-06, 13:35
Greklandsvän Greklandsvän är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Inlägg: 16
Standard Sv: Smultronställen på Naxos

[quote=Ullipo;87994] Vill man snorkla och se mycket fisk rekommenderar sonen att man dyker i vid piren nedanför Portara quote]

Hej, var ligger Portara? Känner du till hur ser det ut med snorkling på Naxos i övrigt? Vet du om vattnet är mycket strömt?

MVH, Per
Svara med citat
  #13  
Gammal 2007-05-07, 17:39
Ullipos avatar
Ullipo Ullipo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 61
Standard Sv: Smultronställen på Naxos



Det här är Portara, bland det första man ser när man när man närmar sig Naxos hamn.

Enligt sonen är det inte strömt där (jag tilllåter honom å andra sidan inte att bege sig för långt ut ).

För övrigt begränsar sig snorklingerfarenheterna till de stränder som vi brukar besöka. Det finns säker någon på ön som sysslar med dykning som kan tipsa om vart man ska ta vägen om man vill snorkla "på riktigt" dvs. utan att ha en hand vid strandkanten.
/Ulrika
Svara med citat
  #14  
Gammal 2007-06-10, 21:13
Ullipos avatar
Ullipo Ullipo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 61
Standard Sv: Smultronställen på Naxos

Gå på bio
Naxos utomhusbio (Cine Astra) är väl värd ett besök.
Att sitta under stjärnorna och se en film känns väldigt bra. Om man också har med sig en liten flaska Metaxa känns det ännu bättre (bara för att hålla värmen ). Det kan låta konstigt, det kan det vara rätt kyligt på bion, vi brukar se till att vi har långärmat och långbyxor på oss när vi går dit. Ett annat hett tips är myggolja. Man kan bli sönderbiten i mörkret, fötterna är särskilt utsatta.
Engelska filmer visas på originalspråk med grekisk text så man behöver inte oroa sig för att filmerna ska vara dubbade (vissa barnfilmer kan vara dubbade).
Ulrika
Svara med citat
  #15  
Gammal 2007-06-11, 08:20
Anjas Anjas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Linköping
Inlägg: 27
Standard Sv: Smultronställen på Naxos

Hej Ulrika!
Var finns utomhusbion någonstans???
//Anjas
Svara med citat
  #16  
Gammal 2007-06-11, 17:12
Ullipos avatar
Ullipo Ullipo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 61
Standard Sv: Smultronställen på Naxos


De brukar lägga ut programhäften lite här och där bla. på hotellen och på en del restauranger. Finns säkert på turistinbyråerna också. Filmerna visas bara under ett par dagar så det gäller att ha koll så att man inte missar det man vill se.


Ulrika

Senast redigerad av Ullipo den 2007-06-11 klockan 17:16.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2007-06-12, 09:40
Anjas Anjas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Linköping
Inlägg: 27
Standard Sv: Smultronställen på Naxos

Tack snälla för svaret. En tydligare vägbeskrivning kan man inte få!!! Perfekt med kartan. Det är alltså inte så långt från polisstationen...hmm där har jag varit. Alltså, jag är inte kriminell eller så men när vi var på Naxos så blev vi påkörda av en buss uppe i bergen (alltså vi satt i en hyrbil). Det var obehagligt och busschaffören var helknäpp och försökte kräva oss på pengar fast han hade gjort fel...sen drog han iväg bara. Ja, det är en annan historia.
Tack återigen.
//Anjas
Svara med citat
  #18  
Gammal 2007-06-12, 10:35
Athinas avatar
Athina Athina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Landskrona
Inlägg: 163
Standard Sv: Smultronställen på Naxos

Och ungefär snett över gatan från biografen ligger ett bageri som gör supergod Spanakopita! De har också en kran på kortsidan med iskallt, gott vatten som man kan fylla sina flaskor med innan man åker ut till havet!
Svara med citat
  #19  
Gammal 2007-06-12, 18:24
Lena*s avatar
Lena* Lena* är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Lappland
Inlägg: 318
Standard Sv: Smultronställen på Naxos

...och Spanakopita är...? Så jag vet vad jag frågar efter, för Spanakopita blir det till sommaren!

Lena*.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2007-06-12, 18:36
Tittis avatar
Titti Titti är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Dunderbacken, Hägersten
Inlägg: 520
Standard Sv: Smultronställen på Naxos

...spenatpaj med filodeg. Gott! (Liksom många andra grekiska pajer.)
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT