Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Naxos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-05-24, 14:28
Alexandra Alexandra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Standard Agia, Anna, Maragas eller Plaka?

Någon som kan rekomendera var man ska bo. Det är finare bad har jag för mig vid plaka, men det är kanske lite långt bort? Maragas ligger mittemellan och den stranden är väl också fin har jag för mig.
Jag vet helt enkelt inte var jag ska bo. Tänkte stanna 3-4 nätter vid någon av stränderna, och några nätter inne i gamla stan i Chora nämligen.
Vill dock inte bo för ödsligt, får gärna finnas affär, bageri, tavernor osv i närheten (typ ett lokalt litet centrum)

Skriv gärna och dela med er av vad ni vet!

Alexandra den frågvise
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-05-24, 16:34
Ella Ella är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 250
Standard Sv: Agia, Anna, Maragas eller Plaka?

Vid Plaka finns i princip ingenting, vid Maragas finns tavernan Paradiso - med världens godaste gigantes - och en minimarket. Närmaste "centrum" blir vid Agia Anna - men där finns det gott om affärer och tavernor och det ligger ju definitivt på gångavstånd från i alla fall Maragas. Bussen går till och från stan hela kvällen, och taxibilar finns det ju också.

Det bor mest barnfamiljer vid stränderna söderut, har jag fått för mig, men det kan vara fel - jag har aldrig bott där själv, utan föredrar att husera i stan och ta bussen ut till stränderna på dagarna.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-05-24, 16:53
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 576
Standard Sv: Agia, Anna, Maragas eller Plaka?

Hej!
Om du vill bo mitt i smeten så föreslår jag Agia Anna, där finns det mesta.
Men avståndet från Maragas är absolut inte långt, man går till Agia Anna på 5 minuter. Maragas är lugnare och man hör havet, inte mycket trafik.
Agia Anna är livligare, men som sagt det är så litet avstånd så det spelar inte så stor roll...
Plaka tar vid efter Maragas och egentligen är det bara en naturlig fortsättning av Maragas.
Om man bor långt bort på Plaka så blir det ju en bit att gå, stranden är lååång(och alldeles underbar... )
Det finns tavernor och strandbarer utefter hela kusten mellan Agia Anna-Maragas-Plaka, men sent på kvällen är det mest folk vid Agia Anna.
Vid Maragas finns en bra supermarket med färskt bröd varje morgon.
Vi bodde hos Stellas Apartments, så vi handlade där ofta.
Det finns också en taverna precis bredvid.
Sedan en bit bort kommer man till Paradiso taverna och därefter når man Agia Anna då som sagt.

Hoppas du fick lite hjälp av detta!
Vi bodde vid Maragas och trivdes mycket bra, stranden är jättefin med kristallklart turkos vatten, och den övergår obemärkt till Plaka som fortsätter längre än vad vi orkade gå...

Mvh. Stina, som åker till Kreta om 10 dagar
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-05-24, 17:15
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Agia, Anna, Maragas eller Plaka?

Vi bodde vid Plaka, inte på campingen, men i en lägenhet i ett hus intill den. Det var nybyggt då (2000) av campingens ägare.
Det var helt suveränt, bara en dammig väg mellan oss och stranden, vidunderlig utsikt från terassen över vattnet och några små supermarketar och tavernor intill, så vi saknade inget. Men ett litet centrum kan man inte kalla det, utan det är enstaka hus.

På kvällarna åkte vi buss eller taxi eller gick till chora eller till Agia Anna.

Och jo - stranden är finare och finare ju längre åt det hållet man kommer
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-05-24, 20:28
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 931
Standard Sv: Agia, Anna, Maragas eller Plaka?

Ja Du Alexandra! De är inte lätt att hitta det perfekta boendet. Men gillar du som vi att några dagar bo vid stranden,sitta på altanen,balkongen efter sol o bad. Då kan kan vi rekommendera Liana Studios i Agios Prokopios ! I september 2004 bodde vi på Hotel A Prokopios, detta var ett mycket bra boende. Men, vi saknade havsutsikt! Var runt o kollade lite, A.Anna är nog rätt bra, Plaka däremot är lite öde. Men stränderna är fina,dessutom kan man slänga baddräkten om man vill (vågar?) Liana Studios har ett kanonläge! Var inne och kollade,fräscha studios och västerläge = solnedgång! Priset då i september var 25-30 euro. OBS boka i förväg = högre pris. Vänta på ort och ställe,med förhandling om pris ! mvh Tom

Senast redigerad av Zanét den 2005-05-24 klockan 21:20. Anledning: Borttag av otillåten hotellänk
Svara med citat
  #6  
Gammal 2005-05-24, 20:53
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 931
Standard Sv: Agia, Anna, Maragas eller Plaka?

Om man vill bo i gamla stan nära borgen,(mycket mysigt!) har jag ett bra förslag. Hotel Anixis! Ett ställe där man träffar folk från hela världen! En altan där man träffas på kvällarna,där har man solnedgång rakt över Portaran. Nära till dom gamla gränderna, och Tavernorna . Nr:1 av tavernorna tycker vi är Koutouki. Ligger nära Anixis. I juni/Sept. har vi betalt 30-35 euro på hotellet. mvh Tom

Senast redigerad av Zanét den 2005-05-24 klockan 21:11. Anledning: Borttag av otillåten hotellänk
Svara med citat
  #7  
Gammal 2005-05-25, 10:21
Alexandra Alexandra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Standard Sv: Agia, Anna, Maragas eller Plaka?

Tack för alla bra tips nu tror jag att jag vet hur jag gör!

Blir enkelt till att bo vid Maragas då kan man gå till Agia Anna på kvällen och åt Plaka på dagen De dagarna vi bor där blir nog hyfsat lugna, riktiga "bada- och - lata sig- dagar".
Någon som har lite tips på boende vid Maragas?

Tom: Vi tänkte faktiskt bo på Anixis i gamla stan(!), verkar så trevligt och fint boende. Har bara bott vid georgeos stranden tidigare, men kom fram till att det nog är mysigt att bo i gamla stan då den var så himla trevlig på Naxos. Dessutom går ju alla bussar osv i närheten om man ska till de fina stränderna.
Tack också för tipset på tavernorna måste gå dit och prova!

Längtar så /Alexandra
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-04-24, 22:22
ah666 ah666 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: kungsbacka
Inlägg: 96
Standard Sv: Agia, Anna, Maragas eller Plaka?

När ni uppger pris...SNÄLLA tala om för hur många!
Har aldrig varit på Naxos..hade bara tänkt att "mellanlanda"...men nu blir jag riktigt sugen...kanske blir kvar där:-)
Annelie
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-04-24, 22:32
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 931
Standard Sv: Agia, Anna, Maragas eller Plaka?

Hej !

Mina rekomendationer om boende på denna tråd, gäller för dubbelrum eller studios för 2.
Boendepriserna i Grekland är nästan uteslutande pris per rum .

Bodde på Liana-Studios i Sep-06 ett kanonläge vid stranden i A Prokopios. Betalade 30 euro för 2 pers- studio/natt .

mvh Tom

Senast redigerad av Tom den 2006-04-24 klockan 22:36.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2006-04-27, 02:13
Alexandra Alexandra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Standard Sv: Agia, Anna, Maragas eller Plaka?

Vad kostar taxi till och från Agia Anna området in till naxos stad på ett ungefär, någon som vet?

/Alexandra
Svara med citat
  #11  
Gammal 2006-04-27, 11:12
Annkis avatar
Annki Annki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Standard Sv: Agia, Anna, Maragas eller Plaka?

Citat:
Ursprungligen postat av Alexandra
Vad kostar taxi till och från Agia Anna området in till naxos stad på ett ungefär, någon som vet?

/Alexandra
Jag har för mig att vi betalade 5 euro/väg i somras. Stod man på busshållplatsen i Agia Anna på kvällen och väntade på bussen in till stan, så fiskade taxichaufförerna ofta efter kunder där då de inte ville köra tillbaks till stan med tom bil efter att ha lämnat av någon. Då prutade de själva ned priset rejält och det kunde till och med bli billigare än med bussen.

Ann-Kristin.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2006-04-28, 23:51
kize kize är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 490
Standard Sv: Agia, Anna, Maragas eller Plaka?

Förra sommaren prutade vi ner priset från Prokopios int till Naxos stad till 5 euro med alla taxichaufförer som stannade o frågade oss, utom en. Han blev mäkta arg på oss för han hade en alldeles ny Mercedes och ville ha 7 euro, något annat var inte förhandlingsbart.
Dock åkte vi buss för det mesta då det är en härlig upplevelse!

Kicki
Svara med citat
  #13  
Gammal 2006-05-02, 01:17
Evie Evie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 36
Standard Sv: Agia, Anna, Maragas eller Plaka?

Officiellt får bara ta betalt per rum och maxpriset står på certifikatet på dörren till rummet oftast. Maxpris har jag aldrig varit med om att någon begärd, och reser man själv kan man ändå ofta pruta ner för att man är själv. Betalade mellan 10 och 35 euro förra sommaren. Pris efter standard, förstås.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2006-05-03, 19:08
Soleil2 Soleil2 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 12
Standard Sv: Agia, Anna, Maragas eller Plaka?

Evie!
Kan du nämna något (namn, läge, mm) om de som kostade närmare E10 än 30? Vi ska vara borta i 3 veckor och måste hålla snittpriset för logi nere, och är inte så nogräknade med standard... fast havsutsikt vore ju inte fy skam... Vi är 1 vuxen och två barn/tonåringar. Så rum mellan 10 och 20 vore kanon!!!!
Susanne - 45 dgr kvar
Svara med citat
  #15  
Gammal 2006-05-03, 22:51
Ella Ella är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 250
Standard Sv: Agia, Anna, Maragas eller Plaka?

Trebäddsrum för under 20 euro kan bli knepigt, tror jag. Mitt billighets-rekord på Naxos är 15 euro, men det var för fyra år sedan i ett pyttelitet dubbelrum med icke-existerande balkong. För två år sedan betalade vi 18 euro på samma ställe, denna gång i ett något större dubbelrum som då hade AC men fortfarande en nästan lika pytteliten balkong. För trebäddsrum - som tre fullvuxna människor ska få plats i - hamnar man nog kanske närmare 30 än 20, tyvärr. Men bevisa gärna att jag har fel, någon!
Svara med citat
  #16  
Gammal 2006-05-04, 15:20
Soleil2 Soleil2 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 12
Standard Sv: Agia, Anna, Maragas eller Plaka?

Jo jag tänkte nog att det lät omöjligt billigt. Men vi behöver inte tre vuxna sängar, kanske kan man hitta dubbelrum m extra säng, och litet gör inget. Jag räknar nog med att det kommer att hamna runt 30-35 Euro eller kanske mer - men tar fortf tacksamt emot tips på det billigaste boendet ni känner till på Naxos, och även Antiparos och Folegandros, som är de öar jag tror vi siktar in oss på. Vad är era billighetsrekord? Förutom sovsäck på stranden då...
Svara med citat
  #17  
Gammal 2006-05-04, 15:26
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Agia, Anna, Maragas eller Plaka?

15 euro för ett rum i gamla stan på Naxos och en person månadsskiftet maj-juni för fyra år sedan. Litet rum utan balkong och minst två hyresgäster till (kackisar). Bytte upp mig till dottern anlände och betalade då 25 euro på Pension Sofi för två personer. Tror det är dyrare idag.

Eva
Svara med citat
  #18  
Gammal 2006-05-04, 18:59
ah666 ah666 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: kungsbacka
Inlägg: 96
Standard Sv: Agia, Anna, Maragas eller Plaka?

Hej Tom! Om man är 5 pers och helst vill bo tillsammans vad tror du vi hamnar då i kostnad? Krav:medel!
Annelie

Senast redigerad av inkfish den 2006-05-04 klockan 19:59. Anledning: För långt citat
Svara med citat
  #19  
Gammal 2006-05-05, 22:34
mkh mkh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 209
Standard Sv: Agia, Anna, Maragas eller Plaka?

Citat:
Ursprungligen postat av Alexandra
Någon som kan rekomendera var man ska bo. Det är finare bad har jag för mig vid plaka, men det är kanske lite långt bort? Maragas ligger mittemellan och den stranden är väl också fin har jag för mig.

Alexandra den frågvise
För att förvirra ytterligare verkar det som att stranddelen som kallas Maragas ibland kallas Plaka. På en grekisk hotelbokarsida för Naxos, där man kan välja att titta på hotel som ligger vid en viss strand, har man helt plötsligt ändrat hotels placering . Nu finns bara Maragas camping under rubriken Maragas och hotel som Stella och Angeliki (de har nämnts här på forumet tidigare) har flyttats till Plaka

Är de någon som vet var hotellen ligger enligt "de gamla" strandnamnen?

/Marianne

Senast redigerad av mkh den 2006-05-05 klockan 22:36.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2006-05-05, 23:01
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Agia, Anna, Maragas eller Plaka?

Citat:
Ursprungligen postat av mkh
För att förvirra ytterligare verkar det som att stranddelen som kallas Maragas ibland kallas Plaka.
Är de någon som vet var hotellen ligger enligt "de gamla" strandnamnen?
Jag försökte fatta det där när jag var där, och om jag förstod och minns rätt, så kallas stränderna Agia Anna och Plaka, medan en kort bit av landremsan precis där stranden byter namn kallas Maragas. Om jag fattade rätt finns det alltså egentligen ingen strand som heter Maragas, men ett område som heter så. Does this make sence to you?
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT