Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Naxos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-08-02, 13:50
crsan crsan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Inlägg: 7
Standard Boende i augusti

Jag och 4 vänner ska till Naxos den 14:e Augusti ska man boka boende innan eller leta upp något när man kommer dit? Var ligger priserna på boende nu när det är högsäsong, är billigare att boka innan?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-08-02, 20:11
hasas avatar
hasa hasa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Södertälje
Inlägg: 174
Standard Sv: Boende i augusti

I augusti skulle jag definitivt boka boende hemifrån. Jag har stått på Syros i mitten av augusti kl.21.00 på kvällen och hela ön var full. Lyckades efter stor möda få ett rum som i pris överskred våran budget, det var inte roligt att lägga det mesta av pengarna på boende.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-08-02, 20:14
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Boende i augusti

Det är dyrare att boka innan.

Jag vågar inte säga hur jag hade gjort. På Naxos finns enormt mycket fler rum än på Syros. Samtidigt kommer ni den 14 augusti som är i princip värsta dan på hela året, för dagen därpå är jungfru Maria-dagen som är STOR religiös högtid...
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-08-02, 20:39
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Boende i augusti

Jag har varit på Naxos två ggr i augusti. Inga som helst problem att hitta boende. Fanns mycket att välja bland. Så om ni inte har väldigt specifika önskemål behöver ni inte förboka. Naxos har alltid överkapacitet på boende.

Eva
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-08-03, 07:50
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Boende i augusti

Citat:
Ursprungligen postat av crsan
Jag och 4 vänner ska till Naxos den 14:e Augusti ska man boka boende innan eller leta upp något när man kommer dit? Var ligger priserna på boende nu när det är högsäsong, är billigare att boka innan?
Förra året hörde jag från flera Naxosbor att det var svårt att få rum i mitten av augusti. Om jag åkte dit kring den 15/8 skulle jag boka rum hemifrån.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-08-03, 09:29
crsan crsan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Inlägg: 7
Standard Sv: Boende i augusti

Tack så jätte mycket för era svar!

Vi är som sagt fem personer som tänkte bo på naxos ca fem dagar. Vi vill bo "standard". Ungefär hur mycket ska vi räkna med att lägga ut på boende per person och natt?
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-08-03, 10:11
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Boende i augusti

Citat:
Ungefär hur mycket ska vi räkna med att lägga ut på boende per person och natt?
Svårt att säga, men jag tror inte att ni kommer under 50 € per natt - troligen blir priset högre. Tillsammans alltså. Naxos är normalt en billig ö, men runt den 15/8 är det högtryck på alla öar och priserna är därefter.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-08-03, 10:19
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Boende i augusti

Jag har varit där senare i augusti men jag undrar om uppgiften att det är svårt att få rum verkligen stämmer men för ett större sällskap kan det kanske vara mer komplicerat. Arbetskamrater kom till Naxos den 18 aug förra året och då var det gott om rumsraggare i hamnen och som vanligt enligt deras bedömning. De fick enkelt ett rum med både kylskåp och balkong men i övrigt ordinär standard. Priset för rummet som låg 200 m från stranden var 35 euro.

Själv har jag bott på Oniro i aug och betalade 35 eller 40 euro. Det är ett bra ställe som jag kan rekommendera om ni vill bo i staden.

Eva
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-08-03, 10:35
crsan crsan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Inlägg: 7
Standard Sv: Boende i augusti

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera
Svårt att säga, men jag tror inte att ni kommer under 50 € per natt - troligen blir priset högre. Tillsammans alltså..
PUH! Läste först inte "Tillsammans alltså..". 50 € per person hade vart något mer än jag räknat med

Kommer rapportera när jag kommer hem hur det gick med boende.

EDIT: Tack för tipset Eva L !

Senast redigerad av crsan den 2006-08-03 klockan 10:38.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2006-08-03, 15:46
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Boende i augusti

Om jag åkt ner just den tiden hade nog även jag bokat hemifrån för säkerhets skull. Speciellt i Cycladerna. Dagarna före och någon dag efter 15:e Aug är det i princip fullt på varenda ö, och omöjligt att hitta rum. Det kommer 20 - 30.000 besökare till Tinos just den dagen och många bor på öarna runt omkring och åker över, över dagen, för att det inte finns rum på Tinos.

För de som aldrig upplevt Maria-dagen 15:e Aug i Grekland skulle jag jämföra den med Nyårsafton här hemma. Det är en jättefest som alla vill vara med om. Om än med religiös bakgrund.

Peter
Svara med citat
  #11  
Gammal 2006-08-03, 15:57
Izzas avatar
Izza Izza är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 54
Standard Sv: Boende i augusti

14/15 augusti bor ni boka hemifran, forra aret fanns det inte ett ledigt rum pa naxos, iallafall inte i naxos stad, det ar de storsta dagarna pa typ hela aret har. hade tva kompisar som kom ner hit den tiden forra aret och nar jag berattade for mina jobbarkompisar att jag skulle ga o mota dom vid baten och hjalpa dem att hitta rum, ja, som dom skrattade at mig, jag tror vi gick runt i 3 timmar och fragade overallt, till slut lyckades vi hitta ett rum for 50 euro/natt och tro mig, det rummet var under standard,
sa forsok hitta nagot hemifran, men ja, det kommer inte bli sa billigt, eftersom att det ar ja, den 15e dan efter och halva athen aker hit... hehe.
Men lycka till sa ses vi sakert.

//Elsa
Svara med citat
  #12  
Gammal 2006-08-03, 22:04
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Boende i augusti

Fast tre dagar senare fanns det massor av rum. Menar du att hela Naxos stad var fullbokad den 15 aug för just den platsen är ju inte något som grekerna vallfärdar till den dagen. Jag har varit på Paros den 15 aug och där fanns det rum att få trots att den ön lockar betydligt fler besökare till Maria himmelsfärdsdag pga den berömda kyrkan i Parikia.

Eva
Svara med citat
  #13  
Gammal 2006-08-06, 18:48
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Boende i augusti

Citat:
Ursprungligen postat av Izza
14/15 augusti bor ni boka hemifran, forra aret fanns det inte ett ledigt rum pa naxos, iallafall inte i naxos stad
Vi anlände på fm den 15:e augusti till Naxos förra året. Vi valde Agia Prokopios och blev där erbjudna två alternativ redan vid hamnen. Det ena var ett kanonfint rum, som vi bara fick för två nätter. Rätt dyrt oxå, 65 €. Vi tog dock det och flyttade sen till Agia Anna. Där hittade vi ett rum för 40 € som vi tog för tre nätter. Då hade redan den första uthyraren redan erbjudit oss förlängning, men vi hade redan bestämt oss för Agia Anna. Det var väldigt fullbokat, men vi hittade ändå några alternativ vid rundvandring.
Vi anlände som sagt på fm och det var en hel del rumsraggare på kajen och jag antar att det är lättare att få rum om du kommer på morgonen.

/Netwolf
Svara med citat
  #14  
Gammal 2006-08-06, 22:34
crsan crsan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Inlägg: 7
Standard Sv: Boende i augusti

Skönt att höra.. jag har fått ett erbjudande via mail som jag tackat ja till tidigit igår (lördag) men inte fått nått svar efter det. Vi kommer till athen runt 03:00 och försöker ta oss ut till Naxos så fort vi bara kan.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2006-08-07, 18:05
l8 l8 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Karlsborg
Inlägg: 35
Standard Sv: Boende i augusti

Hej!

Vi kommer också till Aten sent på natten 00.55 tror jag. Vore intressant att veta hur ni tänker ta er till Naxos då. Ni kanske har hittat någon färja som går tidigare än den vi har sett (07.25, Blue Star Naxos). Vi har också funderat på att ta inrikesflyget men det verkar inte vara någon avgång till Naxos torsdagar (den dagen vi räknar med att resa till Naxos) som sagt ni kanske har hittat andra tidtabeller

Mvh

Lotta
Svara med citat
  #16  
Gammal 2006-08-08, 08:34
crsan crsan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Inlägg: 7
Standard Sv: Boende i augusti

Hej Lotta,

Vi har faktiskt inte kollat upp några tider alls, vi tänkte försöka ta oss till hamnen så fort vi landar och ta första bästa båt.

Hälsningar
Christian

Senast redigerad av inkfish den 2006-08-08 klockan 10:10. Anledning: för långt citat
Svara med citat
  #17  
Gammal 2006-08-08, 18:02
l8 l8 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Karlsborg
Inlägg: 35
Standard Sv: Boende i augusti

Hej Christian!

Jag har kollat lite båttider och det verkar vara så att det går snabbfärjor vid 7-tiden och sedan går Blue Star 07.25 från Pireus. Om ni landar vid 03-tiden så kan det nog vara vid 7-tiden som gäller för er också. Om man tänker på att det tar en stund att få bagaget på flygplatsen och att bussen sedan tar drygt en timma till Pireus. Det lär bli en lååång natt eller hur? Vi kommer ju ändå tidigare, vid 1-tiden, men man får väl gå och äta, flygplatsen är ju stor och det finns många matställen.

Trevlig resa!!

Lotta
Svara med citat
  #18  
Gammal 2006-08-08, 19:44
crsan crsan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Inlägg: 7
Standard Sv: Boende i augusti

Tack så jätte mycket! Det kommer bli en väldigt lång natt, men det är det värt, hoppas jag

Ha en trevlig resa du också!

Hälsningar
Christian

Senast redigerad av inkfish den 2006-08-08 klockan 21:40. Anledning: för långt citat
Svara med citat
  #19  
Gammal 2006-08-11, 22:19
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Boende i augusti

Jeg ankom Naxos om morgenen sist lørdag ( 5 aug, kom hjem i kveld )
og ble virkelig overrasket over hvor f å utleiere som tilbød rom, men fra Naxos by var det vel en 4 -5 stykker.
Fra Agia Anna var det kun en utleier , Fannis Studios, der var det kun 4 sengsrom/leil ledig og prisen var 70 euro.
Ellers var Plaka og Maragas Camping på plass, men det var kun teltplasser ledig, ikke rom eller studios.
Jeg tok buss til Ag.Anna, spurte flere steder, men det var fullt, et sted var det ett dobbeltrom ledig, men kun for 2 netter og prisen var 60 euro
Jeg reiste alene og hadde håpet på å få et enkelt rom for ca det halve.

Siden jeg hadde mulighet til å få inn en ekstraseng hos familien min som allerede ferierte der, løste det seg til det aller beste for meg
Men jeg må si det var en "aha"-opplevelse, siden det nesten er "opplest og vedtatt" at på Naxos kan man uansett både velge og vrake og i tillegg bo billig.

Kari
- som har sneket til seg en ekstrauke i Hellas
Svara med citat
  #20  
Gammal 2006-08-12, 00:21
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Boende i augusti

Enligt de prisuppgifter som finns här på forumet verkar priset på boende ha gått upp i Cykladerna. För några år sedan fick man ganska hög standard för 35-40 euro i augusti men så verkar inte vara fallet nu enligt skribenterna på forumet.

De öar jag besökte i juni (Samos, Patmos, Fourni) hade samma prisnivå eller lägre i jämförelse med min resa till Cykladerna i juni för fyra år sedan.

Eva
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT