Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2006-02-16, 17:10
Ivis avatar
Ivi Ivi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Luleå
Inlägg: 1 036
Standard Sv: Vad är en turistmeny egentligen? Och vad vill DU äta i Grekland?

Vad många vi är som tycker att "smårätter" är de bästa! Så är det för mig med! Ännu bättre om man dessutom hittar någon ny rätt, som man aldrig provat förut bland dem
Sedan har jag blivit mer och mer förtjust i alla dessa vegetariska huvudrätter också, de smakar ju så mycket mer än härhemma...Skulle nog inte ha några som helst problem att vara vegetarian (lite fusk med fisk och skaldjur kanske) i Grekland!
Turistmeny för mig betyder alltför "försiktig" meny utan grekisk husmanskost, vilket i och för sig är säkert OK för många. Kommer fortfarande ihåg en resa med dottern i Tyskland (8 år då), då det var enklast att välja "turistmeny" med pizza/hamburgare för husfridens skull. Inte var det bratwurst och knödel som lockade då precis

Ivi

Senast redigerad av Ivi den 2006-02-16 klockan 17:18. Anledning: Tillägg
Svara med citat
  #22  
Gammal 2006-02-16, 17:26
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Vad är en turistmeny egentligen? Och vad vill DU äta i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi
Jag vill också beställa in olika rätter och är man 2 kan ju det lätt fixas om inte "mese" finns...
Du kan ju alltid be att få en pikilia... då får du in litet av varje att smaka på.
Svara med citat
  #23  
Gammal 2006-02-16, 18:10
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Vad är en turistmeny egentligen? Och vad vill DU äta i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne
Ordet "turistmeny" får mig att tänka på en färdigmeny bestående av tre förutbestämda rätter, precis som Lissi beskriver.
Sånt tror jag aldrig jag har sett i Grekland

Däremot ser jag det ofta här och har inte ett smack att invända. Oftast är det ju ett sätt att ha råd med ställen dit man inte skulle gå annars.
Svara med citat
  #24  
Gammal 2006-02-16, 18:20
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Vad är en turistmeny egentligen? Och vad vill DU äta i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne
Ordet "turistmeny" får mig att tänka på en färdigmeny bestående av tre förutbestämda rätter, precis som Lissi beskriver. Sådana går jag ALLTID en lång väg förbi.
Instämmer... jag tror att grekerna sätter ut sådana här menyer för att locka till sig fler turister. Tyvärr är det nästan alltid samma "Tzatziki-moussaka-ice cream" överallt...
Denna typ av meny kanske kan vara bra om man är en stor familj som aldrig ätit grekiskt förr, men definitift inget för "finsmakare"...

En annan grej som tycker är trist med dessa trerättersmenyer är att grekerna själva aldrig skulle äta tre separata rätter efter varandra. De beställer oftast in all mat samtidigt, och så kommer den in (och äts) allt eftersom den blir färdig. Det är precis det som är så genuint med det grekiska sättet att äta.
Det där med förrätt, varmrätt, dessert är ett franskt påfund som inte hör hemma i Grekland. Inte för mig i alla fall...
Svara med citat
  #25  
Gammal 2006-02-16, 19:23
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Vad är en turistmeny egentligen? Och vad vill DU äta i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av anoula
De beställer oftast in all mat samtidigt, och så kommer den in (och äts) allt eftersom den blir färdig.
"Ola mazi" har jag lärt att säga, och det betyder just att man gärna vill ha allt på en gång (samma tid, ungefär) oavsett om man beställt flest smårätter (s.k. förrätter) eller om man blandat in några huvudrätter i beställningen.

Marianne
Svara med citat
  #26  
Gammal 2006-02-16, 19:28
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Vad är en turistmeny egentligen? Och vad vill DU äta i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Sånt tror jag aldrig jag har sett i Grekland.
Nej, den enda av "dina" öar jag kan föreställa mig att man har dessa tokiga turistlockande menyer på, det är Rhodos (förlåt, det ÄR ju inte din ö), och där har du ju inte varit så särskilt mycket på senaste åren - så jag förstår, att du inte sett dessa tavlor utanför tavernorna.
Varken på Symi, Tinos, Tilos, Amorgos osv. kan jag föreställa mig dessa "tokerier"!

Marianne
Svara med citat
  #27  
Gammal 2006-02-16, 19:42
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Vad är en turistmeny egentligen? Och vad vill DU äta i Grekland?

Aha.

Den större ö som jag passerat mest är Rodos, och där vankar jag lyckligt leende mellan Chalki och Niochori. Underbar mat mitt i massturismen. Och på båda ställena brukar det sitta mängder av turister, det är kul att de upptäckt dem!
Svara med citat
  #28  
Gammal 2006-02-17, 08:01
ford prefect ford prefect är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Mölndal
Inlägg: 232
Standard Sv: Vad är en turistmeny egentligen? Och vad vill DU äta i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne
"Ola mazi" har jag lärt att säga, och det betyder just att man gärna vill ha allt på en gång (samma tid, ungefär) oavsett om man beställt flest smårätter (s.k. förrätter) eller om man blandat in några huvudrätter i beställningen.

Marianne
Tack för det Marianne - skall försöka komma ihåg det till nästa resa
Däremot som barnfamilj så uppskattar vi om man får frågan om barnets mat (oftast "huvudrätt") skall tas in så fort som möjligt, ett hungrigt och gnälligt barn gör ingen glad...

För att återkoppla till huvudfrågan om turistmenyer - på våran första resa till Kreta stötte vi å "fenomenet" med tre förutbestämda rätter och vin till ett fast pris. Som ovana resenärer var det ett sätt att börja smakupplevelsen av grekisk mat. Allt eftersom så har vi börjat prova på att beställa in rätter som man inte vet vad det är men låter gott och oftast blivit nöjda samt upptäckt nya goda maträtter. Däremot har man upplevt att antalet rätter på många restauranger/tavernor (på de charterorter som vi besökt) varierar stort. Från några till väldigt många räter - tror inte ägarna att turister äter något annat än grekisk sallad, tzaziki, moussaka eller souvlaki?

//Åke
Svara med citat
  #29  
Gammal 2006-02-17, 10:29
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Vad är en turistmeny egentligen? Och vad vill DU äta i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av ford prefect
Däremot som barnfamilj så uppskattar vi om man får frågan om barnets mat (oftast "huvudrätt") skall tas in så fort som möjligt, ett hungrigt och gnälligt barn gör ingen glad...
Har era barn inte lärt sig att gilla tzatziki än (det kommer säkert!)?
Bägge våra barn ÄLSKAR tzatziki! Väldigt praktiskt om man kommer med hungriga barn med litet tålamod - tzatzikin brukar ju alltid komma in först, och hur ofta har de inte fått sin egen tzatziki? Jo, det är inte så sällan det.

Marianne
Svara med citat
  #30  
Gammal 2006-02-17, 11:43
ford prefect ford prefect är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Mölndal
Inlägg: 232
Standard Sv: Vad är en turistmeny egentligen? Och vad vill DU äta i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne
Har era barn inte lärt sig att gilla tzatziki än (det kommer säkert!)?
Jodå - nu äter sonen (sex år till sommaren) tzatziki - men på de ställen är man "turistmässigt" får in förrätten först och sedan huvudrätten blev vi positivt överraskade då vi fick frågan om barnets mat skulle tas in innan våran varmrätt. Nästa gång vi åker till grekland skall vi prova "Ola mazi".

//Åke
Svara med citat
  #31  
Gammal 2006-02-17, 11:50
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Vad är en turistmeny egentligen? Och vad vill DU äta i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne
Har era barn inte lärt sig att gilla tzatziki än (det kommer säkert!)?
Min ungdomar äter med stor aptit grekisk mat, men inte tzatziki! Finns inte en chans att få i dem det! Så det är nog som med allt annat; Ingen är lika
Svara med citat
  #32  
Gammal 2006-02-17, 12:14
Krukans avatar
Krukan Krukan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Liten houla strax utanför Lund
Inlägg: 93
Standard Sv: Vad är en turistmeny egentligen? Och vad vill DU äta i Grekland?

Efter att ha läst så många beskrivande matinlägg så skriker min mage!
Det är väl bara till att masa sig ner i köket och röra ihop en omelett med massor av feta och oliver. Nu på bums!

//Gunilla
Svara med citat
  #33  
Gammal 2006-02-17, 12:23
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Vad är en turistmeny egentligen? Och vad vill DU äta i Grekland?

Intressanta svar på vad en turistmeny är måste jag säga! Flera av svaren hade jag inte alls väntat mig! Bland annat detta med trerätters-meny: sådant har jag, precis som inkfish, aldrig sett i Grekland och aldrig heller tavernor som bara har några enstaka rätter som alla turister tros vilja ha.

Jag kanske har nån slags intuition som säger mig vilka tavernor jag ska/inte ska gå till... När vi hade köpt restresor till Kreta och hamnade i Kato Stalos såg jag redan från transferbussen en taverna där jag genast sa att vi skulle äta. Inte för att den såg särskilt trevlig eller inbjudande ut, men den såg på något sätt "äkta" ut. Fick sedan höra att det var den äldsta tavernan i byn!

Sedan när det gäller vad man vill äta, så tillhör jag inte dem som tycker att det ena utesluter det andra, så även om souvlaki är ett måste för mig, så hinner jag med en hel del annat också på en vecka eller två i Grekland. Jag har två till "typiska" rätter som jag nog alltid äter minst en gång: grillade lammkotletter och mousaka. Men för övrigt blir det förståss smårätter (som så många andra) och gärna någon helstekt fisk (om det inte är alltför dyrt vilket det ju tyvärr ofta är) Stifado brukar jag också äta någon gång.
Svara med citat
  #34  
Gammal 2006-02-17, 12:48
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Vad är en turistmeny egentligen? Och vad vill DU äta i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
...Ingen är lika.

Nej, det är så sant!

Flera av svaren hade jag inte alls väntat mig! Bland annat detta med trerätters-meny: sådant har jag, precis som inkfish, aldrig sett i Grekland....
Dessa 3-rätters menyer, som jag tänker på, reklammeras det med UTANFÖR tavernan, på en stor skylt, just för att locka in gäster/turister. En klar signal till mig i alla fall, att inte gå in!
Det är normalt inte något jag ser på mindre orter, men t.ex. på en ankomst-/avreseort (som t.ex. Chania) kan man hitta dylikt.

Marianne
Svara med citat
  #35  
Gammal 2006-02-17, 12:54
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Vad är en turistmeny egentligen? Och vad vill DU äta i Grekland?

Trerättersmenyer är tyvärr jättevanliga på "gångstråken" i turistbyarna runt Chania. Går man upp en bit från vägen eller ännu bättre, frågar någon ur lokalbefolkningen, så hittar man alltid toppenställen Ett säkert kort brukar vara att äta där det är rangliga stolar och rena strålkastarbelysningen men packat med greker. Kolla in ställen vid 11-12 tiden på kvällarna, är det fullt då så har de bra och billig mat!
Svara med citat
  #36  
Gammal 2006-02-17, 13:13
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Vad är en turistmeny egentligen? Och vad vill DU äta i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne
Dessa 3-rätters menyer, som jag tänker på, reklammeras det med UTANFÖR tavernan, på en stor skylt, just för att locka in gäster/turister. En klar signal till mig i alla fall, att inte gå in!
Jag tittar inte på skyltar och menyer över huvud taget - jag tittar på folks tallrikar!

Det är säkert enormt oartigt att glo som jag gör när jag långsamt passerar förbi en taverna - men jag får oftast en riktigt bra bild av standarden på stället genom att se vad andra petar i sig.
Svara med citat
  #37  
Gammal 2006-02-17, 13:14
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Vad är en turistmeny egentligen? Och vad vill DU äta i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne
Dessa 3-rätters menyer, som jag tänker på, reklammeras det med UTANFÖR tavernan, på en stor skylt, just för att locka in gäster/turister. En klar signal till mig i alla fall, att inte gå in!
Där satte du huvudet på spiken
Svara med citat
  #38  
Gammal 2006-02-17, 13:33
hasas avatar
hasa hasa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Södertälje
Inlägg: 174
Standard Sv: Vad är en turistmeny egentligen? Och vad vill DU äta i Grekland?

Sedan har jag blivit mer och mer förtjust i alla dessa vegetariska huvudrätter också, de smakar ju så mycket mer än härhemma...Skulle nog inte ha några som helst problem att vara vegetarian (lite fusk med fisk och skaldjur kanske) i Grekland!
Ivi[/QUOTE]

Jag har bara prövat att äta vegetarisk mat i Grekland och det går hur bra som helst, även i 4 veckor. Har aldrig rest i ett land där det är så lätt att få vegetarisk mat. Alla dessa smårätter gör att man kan kombinera sin egen måltid och det är ingen som ifrågasätter att man bara äter tre förrätter. Favoriterna är många men stuffed tomatoes och baked giant beans ligger nog i topp.
Svara med citat
  #39  
Gammal 2006-02-17, 14:16
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Vad är en turistmeny egentligen? Och vad vill DU äta i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av sikinos
Jag har bara prövat att äta vegetarisk mat i Grekland och det går hur bra som helst... Har aldrig rest i ett land där det är så lätt att få vegetarisk mat. Alla dessa smårätter gör att man kan kombinera sin egen måltid och det är ingen som ifrågasätter att man bara äter tre förrätter. Favoriterna är många men stuffed tomatoes och baked giant beans ligger nog i topp.
Mmmm, tur att man just ätit lunch!
Gillar också gigantes (stora vita bönor), fava (kikärtspuré), kokta läckra spröda rödbetor, horta, briam - för inte att tala om grillad feta - ja, listan kan göras lång.
Jag är inte vegetar här hemma, men när jag är i Grekland väljer jag ofta bara vegetariska rätter FÖR ATT DET SER SÅ GOTT UT (och ÄR det också!). Sen väljer maken gärna en eller annan liten kötträtt och då får man ju en munsbit...
Att det aldrig tas illa upp när man bara beställer smårätter beror väl på att "så gör man" (motsatt här hemma - törs nästan inte göra det ens på en grekisk restaurang, men man borde nog prova! ). Det betraktas inte som förrätter, men just som att man plockar ihop smårätter till en större måltid. Att det översätts till "förrätter" är för att man inte hittat ett bättre ord än "starters"... - har jag läst någonstans...

Marianne
Svara med citat
  #40  
Gammal 2006-02-17, 16:12
Krukans avatar
Krukan Krukan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Liten houla strax utanför Lund
Inlägg: 93
Standard Sv: Vad är en turistmeny egentligen? Och vad vill DU äta i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne
Att det aldrig tas illa upp när man bara beställer smårätter beror väl på att "så gör man" (motsatt här hemma - törs nästan inte göra det ens på en grekisk restaurang, men man borde nog prova! ).
Marianne
Det är väldigt lätt att vara semestervegeterian i Grekland mmmmmmums!
Men det är klart att du skall våga göra likadant hemma.
Det gör alltid jag, du betalar ju för det!
Jag har t o m frågat efter "doggybag" en gång, men det satt långt inne...puh! Men jag blev hur väl bemött som helst.

//Gunilla
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT