Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-02-15, 16:01
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Vad är en turistmeny egentligen? Och vad vill DU äta i Grekland?

Risken med att rekommendera/inte rekommendera tavernor har ju varit upp många gånger. Man tycker olika om samma mat, upplever samma bemötande på olika sätt, osv.

Dessutom menar vi nog inte alla detsamma med turistmeny och "äkta" grekisk mat. En del menar till exempel med ordet turistmeny att rätterna är skrivna på flera språk, andra menar att rätterna bara är sådana som turister känner till och andra menar att det så gott som enbart finns grillade rätter.

Samtidigt vill ju många av oss äta just grillade rätter för att grekerna är så rysligt bra på att grilla så det blir gott

Så nu undrar jag:

Vad menar DU med turistmeny respektive äkta grekisk mat?
Och vad vill du äta i Grekland?

Själv kan jag på inga villkor tänka mig att INTE äta souvlaki! Flera gånger!! Sen får det kallas hur turistanpassat som helst! Jag gillar nämligen VERKLIGEN en välgrillad souvlaki med doft av örtkryddor!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-02-15, 16:37
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Vad är en turistmeny egentligen? Och vad vill DU äta i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Vad menar DU med turistmeny respektive äkta grekisk mat?
Och vad vill du äta i Grekland?
Med turistmeny menar jag sådan mat som inte är grekisk men som grekerna tror att turisterna vill ha: pizza, hamburgare, spagetti, "korvtallrik", FÅR I KÅL! och annan smörja som tycks ingå i ett dammigt och allmänt etablerat turistkoncept som hade sina glansdagar någon gång på 70-talet (om ens då). Om jag fick bestämma skulle denna mat UTROTAS från menyerna i Grekland. Vill man ha hamburgare kan man gå till Goody's.

Moussaka, souvlaki och andra klassiska omtyckta rätter kan gott få vara kvar, även om de inte är särskilt originella.

Vad jag efterlyser när jag är ute och äter i Grekland är goda vällagade smårätter... det finns inget bättre än att beställa in en 7-8 olika smårätter och en flaska gott vin och sitta och snacka i flera timmar...
Och något som väldigt få turistinriktade restauranger har är "xorta"... en sann delikatess som grekerna tror att vi skandinaver inte uppskattar - tänk så fel de har!

PS. Elisabeth, är och hälsar på min mamma och hon tyckte du var väldigt söt på bilden
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-02-15, 17:02
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Vad är en turistmeny egentligen? Och vad vill DU äta i Grekland?

Även jag är på vällagade smårätter-linjen, helt klart. Det är mat som jag vill äta i Grekland. Liksom riktigt rustik husmanskost från grytorna på spisen och från ugnen. Väldigt grekiskt är också diverse slabb i hårda skal från havet, typ sjöborre och konstiga ostronliknande saker men det kan jag inte äta.

Turistmeny för mig är pepparbiff, bon fillet osv. Alternativt fel tillbehör - typ när saganaki gömmer sig under två gurkstavar och en halv tomat.

(Anm. detta är svar på frågan Vad vill DU äta i Grekland? Svaret är alltså det JAG vill äta, jag har inga synpunkter på vad andra äter och rangordnar inte människor efter vilken mat de äter i Grekland.Alla får äta precis vad de vill så länge jag slipper äta get. Som är jättegrekiskt )
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-02-15, 17:46
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Vad är en turistmeny egentligen? Och vad vill DU äta i Grekland?

Usch ja, turistmenyer....Vad folk går miste om!

Pasta Carbonara, danskt fläsk med lök?! (stället var dessutom välbesökt!), hamburgare och pommes frites....Grekisk husmanskost som är så gott!

Smårätter i mängder,kalitsounia (pajer), Xorta (sallad på något som ser ut som maskrosblad), Kretas Staka (en dipp gjord på getmjölk) och Dakos (stora skorpor med tomatröra och ost), rökt loukanika (grova hemgjorda korvar), Xoriatiki (grekisk sallad)...Ja listan blir lång... Retsina eller en iskall Amstel till...Sen kanske Kleftiko (knyten med kött och grönsaker som bakats i ugn) eller en bit Boureki, en stor härlig grillad köttbit eller vad köket rekommenderar. Rikligt med citron att pressa över maten ska det dessutom vara! Bara inte sjöborre, små friterade fiskar, dolmades eller fylld tomat! Måltiden avslutas med en grekisk kaffe, en Metaxa, loukoumades (friterade "munkar") eller yougurt med honung och en ciggarett...Om man orkar sträcka sig efter paketet eller ens tända den...

Turistigare än något är väl ändå ovanan att ställa fram tallrikar till alla?! Om jag hittat en bra taverna lägger jag konsekvent tuggummi eller småskräp på den tills de fattar vinken Bordet fullt med mat, vin och vatten och en gaffel per person räcker för mig!

Nu blev jag hungrig!!!
Kikh
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-02-15, 18:02
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Vad är en turistmeny egentligen? Och vad vill DU äta i Grekland?

Smårätter, smårätter.... jag äter sällan något annat i grekland. Favoriten är garides saganaki, allt med fetaost... och små hela friterade fiskar gillar jag Den "grova" hemgjorda korven är god. De få gånger jag äter souvlaki ska det vara på lamm Men som jag sagt tidigare så hoppar jag pommes fritesen
Det finns ju sååå mycket gott

Malin
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-02-15, 18:58
Noras avatar
Nora Nora är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Stavern, Norge
Inlägg: 414
Standard Sv: Vad är en turistmeny egentligen? Och vad vill DU äta i Grekland?

For å nyansere dette her litt, så kommer det vel litt an på hvordan det som dere kaller for turistmat, er tilberedt? Pasta Carbonara, f.eks. Det kommer jo helt an på hvordan den er laget! Jeg syns det meste av det som står på menyene, hvis man da passer på å ikke gå på fast-food steder og de aller mest turistifiserte tavernaene, er god mat. Men nå har jeg aldri besøkt typiske turist-maskiner heller.Bare jeg slipper å få french fries til alt mulig. Og bare jeg slipper å få mat med geite-melk.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-02-15, 19:13
Masourakis avatar
Masouraki Masouraki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Inlägg: 380
Standard Sv: Vad är en turistmeny egentligen? Och vad vill DU äta i Grekland?

Smårätter i mängder ska det va när jag är i Grekland.Bordet fullt med alla grekiska smårätter,en gaffel och så bröd så klart.Sen så vill jag ha en flaska grekisk vin också Vad jag blir hungrig nu och får världens längtan efter Grekland
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-02-15, 19:56
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Vad är en turistmeny egentligen? Och vad vill DU äta i Grekland?

En avknoppad diskussion om gyros är flyttad till Kafé Kalimera.

inkfish/moderator
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-02-15, 20:15
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Vad är en turistmeny egentligen? Och vad vill DU äta i Grekland?

Kom på en sak till: pizza är turistmat. Och den är SÅ god!

Pizza i Sverige tycker jag är aptrist. Men i Grekland är den god nästan var man än äter den! Spröd botten, tjockt med god ost - möjligen lite mesig i kryddningen men annars kalasgod.

Jag äter jättegärna pizza i Grekland så heja turistmaten
Svara med citat
  #10  
Gammal 2006-02-15, 21:14
Chrass avatar
Chras Chras är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Tomelilla
Inlägg: 679
Standard Sv: Vad är en turistmeny egentligen? Och vad vill DU äta i Grekland?

Vad är en turistmeny. En som är anpassad för turister eller....
Upplevde i Stalida en taverna med "turistmeny". Bara turist som åt. Men vad åt dom? Svar: Grekisk husmanskost, dvs typiska "grekiska" rätter.
Att vi nu även kan få dessa rätter i Svertige innebär inte att de blivit allmänna men tryvärr börjar köken bli internationella.
Givetvis önskar man litet variation i kosten och detta är en del av semestern i andra länder. Således kan även "turistmatsedlen" vara mycket lokal.
En matglad skåning
Chras
Svara med citat
  #11  
Gammal 2006-02-15, 22:44
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Vad är en turistmeny egentligen? Och vad vill DU äta i Grekland?

Det jag söker då jag inte vill ha "turistmeny" är helt enkelt de tavernor som helt saknar meny. Man får alltså gå in i köket och titta i grytorna, det man inte känner igen får man helt enkelt ett litet smakprov på och får på det sättet veta hur det smakar. Det jag sedan väljer att äta är ofta något som jag aldrig tidigare har ätit.
Tyvärr blir denna typ av tavernor allt mera sällsynta, de hittas oftast bara på mindre öar eller på fastlandet i byar som inte har så många hotell.
Sedan vill jag också hålla med Inkfish då det gäller pizza i Grekland, de är ofta fenomenalt goda där men jag tycker på något sätt att det känns fel att äta pizza i Grekland, det finns ju så mycket annat gott att njuta av.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #12  
Gammal 2006-02-15, 23:06
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Sv: Vad är en turistmeny egentligen? Och vad vill DU äta i Grekland?

Jag föredrar absolut en traditionell ouzomezé Många småtallrikar på bordet. Glas, en gaffel och assiett (inte alltid). Många vegetabiliska rätter varav xorta (liknar maskros) är favoriten. När jag inte äter mezé vill jag ha antingen killing, lamm eller "kastrullmat"

//Zanét
Svara med citat
  #13  
Gammal 2006-02-15, 23:28
sakis sakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Inlägg: 74
Standard Sv: Vad är en turistmeny egentligen? Och vad vill DU äta i Grekland?

papoutsakis MMMMmmmmmmm
Svara med citat
  #14  
Gammal 2006-02-15, 23:47
guppel guppel är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sumpan
Inlägg: 128
Standard Sv: Vad är en turistmeny egentligen? Och vad vill DU äta i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av anoula
Och något som väldigt få turistinriktade restauranger har är "xorta"... en sann delikatess som grekerna tror att vi skandinaver inte uppskattar - tänk så fel de har!
XORTA är det godaste av allt gott !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Jag prövade svensk dito, snabbförvällde färsk spenat blandat med färska späda maskrosblad och vände fortfarande hett i en skvätt multimumsig olivolja från Kreta, pressade färsk citron över och NJJAAAAAAAAA - nästan !
// dreggel-gupp
Svara med citat
  #15  
Gammal 2006-02-16, 07:49
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Vad är en turistmeny egentligen? Och vad vill DU äta i Grekland?

Jag vill ha god mat vare sig jag äter hemma eller i Grekland. Turistmeny är för mig en meny som skapats enbart för att tillfredställa eller locka turister till stället och där nästan alla mina små favoriträtter eller vällagad tradtionell grekisk husmanskost lyser med sin frånvaro. Höjer sen ägaren lite på ögonbrynen när jag frågar efter någon vanlig liten enkel smårätt ungefär som vad är det det. Då vet jag att det inte är stället för mig. Visst får matsedeln innehålla grillat även om det är något som jag äter lite av både här hemma och i Grekland, men finns det bara grillat på menyn blir jag lite misstänksam.

Eva
Svara med citat
  #16  
Gammal 2006-02-16, 12:02
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Vad är en turistmeny egentligen? Och vad vill DU äta i Grekland?

Utmärkande för en turistmeny är kreativ stavning och spikrak översättning ord för ord.

Favoriter är:
Förrätt, delad sallad och friterad småfisk.
Huvudrätt, grillade lammkotletter med mkt citron att pressa över, gärna med pommes till.
Efterätt: Melon
Retsina till och Tsipourou efter.

//PO
-burp!
Svara med citat
  #17  
Gammal 2006-02-16, 12:05
Masourakis avatar
Masouraki Masouraki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Inlägg: 380
Standard Sv: Vad är en turistmeny egentligen? Och vad vill DU äta i Grekland?

Favoriter är:
Förrätt, delad sallad och friterad småfisk.
Huvudrätt, grillade lammkotletter med mkt citron att pressa över, gärna med pommes till.
Efterätt: Melon
Retsina till och Tsipourou efter.

//PO
-burp![/quote]
Var det en god lunch?
Svara med citat
  #18  
Gammal 2006-02-16, 13:13
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Vad är en turistmeny egentligen? Och vad vill DU äta i Grekland?

För mig är "turistmeny" de färdiga menyer som presenteras med förrätt, varmrätt och efterrätt med 1/2 kg vin till och till ett "bra" pris...Dessa rätter är då till 99% greksallad, souvlaki och glass....

Jag vill också beställa in olika rätter och är man 2 kan ju det lätt fixas om inte "mese" finns...Ungefär i "halvtid" av en 2 -veckorsresa blir det en pizzakväll och en pastakväll!! Pizzorna på Symi kan vi fotfarande längta tillbaks till

Lissi
Svara med citat
  #19  
Gammal 2006-02-16, 15:26
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Vad är en turistmeny egentligen? Och vad vill DU äta i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi
Pizzorna på Symi kan vi fotfarande längta tillbaks till

Lissi
Vad kul! Är det pizzeria Bella Napoli du menar? I så fall är det tydligen fortfarande samma regim som "på min tid". Aldrig fått så goda pizzor nånstans.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2006-02-16, 16:59
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Vad är en turistmeny egentligen? Och vad vill DU äta i Grekland?

Ordet "turistmeny" får mig att tänka på en färdigmeny bestående av tre förutbestämda rätter, precis som Lissi beskriver. Sådana går jag ALLTID en lång väg förbi.

Smårätter är det bästa! Att dela på små, läckra smårätter är bara SÅ mysigt - man kan ALLTID hitta något som överraskar. Och ju fler man är dess fler rätter att välja mellan! Det får gärna dukas upp små assietter - kanhända det är "turistiskt", men väldigt praktiskt.

Marianne
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT