Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Naxos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-01-05, 09:24
solcellen solcellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: markaryd
Inlägg: 15
Standard öluffa 2006

Hej,vilken underbar hemsida!
Ska iväg den 24juli-9aug till athen,med tre killar 11,13,15+mannen förståss,vi ska vidare till naxos,sen ligger allt öppet,min fråga är,jag vill köpa båtbiljetter på blue stars hemsida nu,kostar det mig mer?hur får jag biljetterna?vågar inte slutföra bokningen förren dessa frågor är svarade!Vi kommer till athen redan kl 12,30,om jag har fattat det rätt så tar man sen buss nr19 ut tll hamnen,och har jag då biljetterna fixade,så behöver man ju inte var livrädd för att missa någon båt,vet inte vad jag har gett mig in på,men det ska bli otroligt spännande!!Mvh cecilia
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-01-05, 09:40
Eirini Eirini är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Ort: Aten
Inlägg: 277
Standard Sv: öluffa 2006

Gott Nytt Ar!

Kul att ni ska ut och resa!
Nar ni kommer till Aten tar ni buss nummer E 96 till Pireus och dar kan ni kopa biljetter pa flera stallen, sen ligger havet framfor er och ni kan fortsatta eran resa!!!!

Har aldrig bestallt biljetter i forvag sa jag har ingen erfarenhet av det.

Lycka till med planeringen!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-01-05, 09:43
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: öluffa 2006

Citat:
Hej,vilken underbar hemsida!
Visst är det!

Jag tror inte att du behöver köpa biljetter i förväg, jag skulle inte göra det. Ni reser en måndag och det är ännu inte högsäsong. Det går en båt kl 17.30, den ska vara framme 22.35. Ni har gått om tid till att köpa biljett i Pireus.

Om du ändå känner dig osäker kan du boka på Blue Stars hemsida:
http://www.bluestarferries.com/ENGLISH/defaultmain.htm

Hur du får biljetterna står säkert på deras hemsida.

Bussen från flygplatsen heter E96, den går precis utanför ankomsthallen. Ni kan även åka tunnelbana från flygplatsen, då får ni byta i Monastiraki för att komma till Pireus.

Välkommen till Kalimera!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-01-05, 10:45
solcellen solcellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: markaryd
Inlägg: 15
Standard Sv: öluffa 2006

Tack för svaret!ännu en fråga, enligt blue stars hemsida går det inte båtar var dag till öarna runt om naxos,typ ska man från poros till ios måste man åka antingen den27 eller1 aug,då blir man ju väldigt låst,varför jag föredrar dessa båtar är för att jag tycker de verkar stora och rejäla!!men jag har ingen riktig koll,
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-01-05, 10:59
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: öluffa 2006

Blue Star trafiker Pireus - Naxos - Paros - Santorini varje dag. Åt båda hållen. Däremot går de inte till Ios lika ofta. Men det finns andra bra båtar också så du behöver inte oroa dig.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-01-11, 21:59
CarinaT CarinaT är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Örebro
Inlägg: 15
Standard Sv: öluffa 2006

Hej
Jag håller med dig, Kalimera är fantastiskt (tack Janne ) och jag har äntligen kommit till skott och blivit medlem idag.

Jag och min familj har åkt ett antal gånger från Pireus med både Blue Star Naxos och High-Speed båten och vi har aldrig beställt biljetter i förväg och det har gått bra men....däremot så hörde vi förra året att det var svårt att få biljetter för återresan till Aten, i alla fall från Paros där vi var, så dom biljetterna kan vara en bra idé att köpa i god tid där nere på plats.

Från Pireus så kostar Blue Star ca 25 euro/person och High-speed ca 40 euro/person. Jag tycker High-speed gungar lite mera men den båten går vid 16-17 tiden så då är man framme redan ca kl 20.30. Inte så dumt.

Vi, jag+min man+våra 2 tonåringar och min syster+familj (medlemsnamn Hedan) ska också åka till bl a Naxos i år. Ska bli helt underbart. Grekland är ljuvligt...

Jiaso /Carina

Senast redigerad av CarinaT den 2006-01-11 klockan 22:01.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-01-12, 07:28
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: öluffa 2006

Citat:
Jag håller med dig, Kalimera är fantastiskt (tack Janne ) och jag har äntligen kommit till skott och blivit medlem idag.
Tack själv och välkommen i gänget!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-01-12, 08:14
lenapgs avatar
lenapg lenapg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Olofström
Inlägg: 314
Standard Sv: öluffa 2006

Hej!
Förra året höll vi inte på att komma med Blue Star från Pireus till Naxos den 17 juni. Alla biljetter inklusive första klass var slutsålda. Det var visserligen en fredag, men det hade varit samma problem på onsdagen för några som vi känner. Vi tog oss fram direkt till båten och pratade med biljettmannen och efter en stund släppte han oss ombord. Båten var knökfull. Det hade känts lite snopet att stå där i Pireus och inte veta vad man skulle göra!
Lenapg

Senast redigerad av lenapg den 2006-01-12 klockan 08:15. Anledning: ändring av text
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-01-12, 11:09
CarinaT CarinaT är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Örebro
Inlägg: 15
Standard Sv: öluffa 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera
Tack själv och välkommen i gänget!

Tack så mycket, Janne.

Carina från Örebro
(med flera års "tittande" i Kalimera)
Svara med citat
  #10  
Gammal 2006-01-12, 11:26
CH CH är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 44
Standard Sv: öluffa 2006

Hej

Vi ska eventuellt åka med Blue Star en fredagkväll i september, sammanlagt 12 personer. Det kanske vore läge att förköpa båtbiljetter denna gång. Är det någon som har gjort detta tidagare? Är det smidigast att boka via hemsidan och hämta dem i Pireus?

/CH
Svara med citat
  #11  
Gammal 2006-01-12, 13:27
CarinaNs avatar
CarinaN CarinaN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalmar
Inlägg: 805
Standard Sv: öluffa 2006

Citat:
Ursprungligen postat av lenapg
Hej!
Förra året höll vi inte på att komma med Blue Star från Pireus till Naxos den 17 juni. Alla biljetter inklusive första klass var slutsålda. Det var visserligen en fredag, men det hade varit samma problem på onsdagen för några som vi känner. Vi tog oss fram direkt till båten och pratade med biljettmannen och efter en stund släppte han oss ombord. Båten var knökfull. Det hade känts lite snopet att stå där i Pireus och inte veta vad man skulle göra!
Lenapg
Vi höll på att råka ut för samma sak, fast för oss handlade det om båt till Milos. Vi skulle med båten fredagen den 17 juni. Knökfull båt! Vi fick betala första klass, så det blev dubbelt så dyrt! Trots denna förstaklass-biljett hittade vi ingen sittplats till att börja med. Greker överallt!
När vi kom fram till Milos sent på natten, kraftigt försenade, fick vi veta att just den helgen var det långhelg i Grekland, måndagen var röd dag. Därför var det extra många som ville ut på öarna. För övrigt ska man väl inte behöva förboka båt i juni, eller?

Carina
Svara med citat
  #12  
Gammal 2006-01-12, 15:20
CarinaT CarinaT är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Örebro
Inlägg: 15
Standard Sv: öluffa 2006

För övrigt ska man väl inte behöva förboka båt i juni, eller?

Carina[/quote]

Hej
Nej det hoppas man ju inte. När vi åkte från Pireus till Naxos den 25 juni så gick det bra, rena turen?
I och för sig så åkte vi med High-speed men vi hörde inte att det skulle varit fullbelagt på Blue Star.

Däremot så upplevde vi det svårare att få biljetter från Paros-Aten när vi skulle tillbaka den 24 juli, så det kan vara bra att köpa dom några dagar innan, och vi hörde andra som hade problem även vid tidigare datum. Några var tvungna att köpa biljetter med hytt.
Dom var iiinte billiga betala, betala....

/Carina
Svara med citat
  #13  
Gammal 2006-01-12, 15:41
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 931
Standard Sv: öluffa 2006

Man bör nog boka iförväg för att vara säker. Eftersom 3:e helgen i Juni är långhelg i Grekland varje år.

Har själv råkat ut fullbokning flera ggr,både på båtarna och boendet.

Numera gör vi inga förflyttningar densamma helgen.

Tom
Svara med citat
  #14  
Gammal 2006-01-12, 20:23
CarinaNs avatar
CarinaN CarinaN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalmar
Inlägg: 805
Standard Sv: öluffa 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Tom
Man bör nog boka iförväg för att vara säker. Eftersom 3:e helgen i Juni är långhelg i Grekland varje år.

Har själv råkat ut fullbokning flera ggr,både på båtarna och boendet.

Numera gör vi inga förflyttningar densamma helgen.

Tom
Aha, är det alltid långhelg den helgen? Det visste jag inte! Även i år ska vi åka den helgen. Vi flyger till Aten söndagen den 18 juni och tänkte åka direkt till Naxos på kvällen. Fast eftersom det är söndag borde väl inga greker vara på väg till Naxos, eller vad tror ni?
Kanske bäst att boka några dagar innan för säkerhets skull....

Carina
Svara med citat
  #15  
Gammal 2006-01-12, 21:17
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 931
Standard Sv: öluffa 2006

Även i år ska vi åka den helgen. Vi flyger till Aten söndagen den 18 juni och tänkte åka direkt till Naxos på kvällen. Fast eftersom det är söndag borde väl inga greker vara på väg till Naxos, eller vad tror ni?
Kanske bäst att boka några dagar innan för säkerhets skull....

Carina[/QUOTE]

Vi blev verkligen varse det förra året då vi var på Milos.
Vi skulle åka vidare till Serifos 19/6. Men det var bara att glömma ! Ingenting fanns att hyra på Serifos! Vår värd på Milos ansträngde sig verkligen för att skaffa oss boende på Serifos,men misslyckades!

När det gäller båtarna är det nog fredagen+sön+mån, den helgen, som är "knökfulla". (till Öarna fre, från Öarna sön,mån).

Vi skall själva ta oss från Syros till Naxos sö den 18/6, men då bokar vi ju ett par dagar innan på Syros, för säkerhets skull.

Tom
Svara med citat
  #16  
Gammal 2006-01-12, 22:09
CarinaNs avatar
CarinaN CarinaN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalmar
Inlägg: 805
Standard Sv: öluffa 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Tom
Vi skall själva ta oss från Syros till Naxos sö den 18/6, men då bokar vi ju ett par dagar innan på Syros, för säkerhets skull.
Då kanske vi ses! Fast vi tänkte bara stanna en natt för att sedan ta oss vidare till Amorgos. Sedan blir det nog några nätter på Naxos på tillbakavägen. Helst skulle vi vilja åka till Amorgos direkt från Pireus. Därefter Koufonissi och Naxos. Men det verkar som om man måste ta vägen via Naxos för att komma till Amorgos?!

Carina
-planerar för fullt nu
Svara med citat
  #17  
Gammal 2006-01-12, 23:47
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 931
Standard Sv: öluffa 2006

Vi planerar oxå, tänker åka till Amorgos 21-22/6, tillbaka till Naxos 24-25/6 , sen hem 29/6 !

Men av erfarenhet, denna planering ! ( planeringen sägs vara halva resan ? )Men, absolut är det en stor del !

Naxos är vår Ö, i Kykladerna ! Det är Ön vi alltid återvänder till . 3-4 dgr ex.vis i A.Anna, sen vidare till ngn Ö i småkykladerna.

Sen avsluta Ö-luffen med boende i gamla stan t.e.x Hotel Anixis (vår favvis i Gamla Stan )

Tom
Svara med citat
  #18  
Gammal 2006-01-13, 12:03
CarinaNs avatar
CarinaN CarinaN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalmar
Inlägg: 805
Standard Sv: öluffa 2006

[INDENT]Ja, det är ju långt ifrån alltid som planeringen håller. Men vad gör det? Förra sommaren hade vi planerat Milos, Sifnos och sist Serifos. Men vi trivdes så bra på Sifnos, så där stannade vi en hel vecka. Serifos tar vi en annan gång. Det var vår första ö-luff. Så underbart att kunna ändra i sin planering hur man vill, byta hotell om man inte trivs osv!

Carina
- som antagligen kommer att ö-luffa varje sommar många år framöver!

[/INDENT]
Svara med citat
  #19  
Gammal 2006-01-13, 12:57
lenapgs avatar
lenapg lenapg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Olofström
Inlägg: 314
Standard Sv: öluffa 2006

Hej!
Det verkar som vi är många som ger oss iväg i mitten och senare delen av juni!
Är det någon som har förbokat någon gång och som vet var, när, hur man hämtar biljetterna? Är det i de små båsen i hamnen i Pireus? Eller skickars biljetterna hem?
Lenapg
Svara med citat
  #20  
Gammal 2006-01-13, 13:50
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 931
Standard Sv: öluffa 2006

Citat:
Ursprungligen postat av lenapg
Hej!
Det verkar som vi är många som ger oss iväg i mitten och senare delen av juni!
Är det någon som har förbokat någon gång och som vet var, när, hur man hämtar biljetterna? Är det i de små båsen i hamnen i Pireus? Eller skickars biljetterna hem?
Lenapg
Hej ! Jag har flera ggr. bokat biljetter hos "XENIOS ZEYS travel & Turism" Det ligger precis intill buss/stop,där flygbussen stannar. Intill ligger Tavernerna där vi brukar invänta båtana. Där finns oxå ett ställe där man kan förvara sitt bagage.
"XENIOS" adr. är Akti Tzelepi 2, tel 210 42 26 094-5, fax 210 41 25 666. Ring och boka, sen hämtar du på resekontoret.
Trevlig resa ! /Tom

Senast redigerad av Tom den 2006-01-13 klockan 14:37. Anledning: Tillägg !
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT