Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Naxos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-06-08, 21:55
Ingni Ingni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Helsingborg
Inlägg: 23
Standard Bankomat, betala med kort?

Hej!

Har läst här på Kalimera att man rekommenderar att ha med sig kontanter på öluffen. Kan man betala med kort när man köper ex båtbiljetter, på restauranger på Naxos?? Finns det bankomat i Naxos stad?

Drygt en vecka kvar...
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-06-08, 22:02
Soffie73 Soffie73 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2010
Inlägg: 4
Standard Sv: Bankomat, betala med kort?

Det går att betala båtresor osv. med kort. Vi hade med oss kontanter förra året när vi åkte till bl a Donoussa, men till och med där på den lilla ön fanns det en bankomat. Samtidigt tycker jag att det är skönt att veta att man har lite kontanter i plånboken om det skulle uppstå en situation där dom behövs. Bankomat finns i Naxos stad.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-06-09, 06:31
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Bankomat, betala med kort?

På mindre ställen är kortbetalningar fortfarande ovanliga så räkna med att betala med kontanter på tavernor, mindre affärer etc

Eva
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-06-10, 14:53
Peter å Stina Peter å Stina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Västerås
Inlägg: 77
Standard Sv: Bankomat, betala med kort?

Man ska helst undvika att betala med kort. Har man tillgång till kontanter - använd dom.
Alla företag är väl inte oärliga. Men jag har hört att folk som har betalat med kort har blivit lurade på summan. T ex summan på produkten blir 40£ och kortet dras sen visar det sig att man betalade 400£. En del säljare lägger till en nolla på summan. Varit för många företagare som har lurat kunder. Forex varnade mig att inte använda kort på resan.
Jag har alltid använt kontanter på mina resor.

/ Stina
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-06-10, 22:19
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Bankomat, betala med kort?

Hemma i Sverige betalar jag nästan allt med kort. Såväl smått som stort. Mest för att det är ett praktiskt sätt att ha koll på vart pengarna tagit vägen. Men under våra utlandsresor, som varit ganska många genom åren, väljer vi alltid att betala med kontanter. Köper ut aktuell valuta hemma för c:a halva tiden (på en 1-2 veckorsresa) och fyller sen på 1-2 gånger med bankomatuttag på visa-kort som jag o hustrun har med oss varsitt.

Genom att betala kontant i utlandet slipper man fundera över ev fiffel med beloppen eller kortet vid kortbetalning. Genom att ha både kontanter för halva tiden och också visakort som förvaras var för sig slipper man att riskera att bli strandad om någotdera försvinner eller är ur funktion. Undviker därigenom vad jag tycker är onödig risker. Däremot är jag inte särskilt orolig för rån eller stöld när jag är utomlands.

Mats
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-06-10, 22:31
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Bankomat, betala med kort?

Jag gör som Masse gör här hemma i Sverige, men i Grekland plockar vi bara ut för en eller ett par dagar i taget, väljer de att råna oss så blir bytet magert...
// Helén
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-06-11, 06:30
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 310
Standard Sv: Bankomat, betala med kort?

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Jag gör som Masse gör här hemma i Sverige, men i Grekland plockar vi bara ut för en eller ett par dagar i taget
Samma här.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-06-11, 06:38
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Bankomat, betala med kort?

Vi betalade aldrig med kort i Grekland. Tog ut pengar för några dagar i taget och delade på. Har den fördelen att man vet exakt hur mycket man gjort av med.
Aina
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-06-11, 10:50
liner liner är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Inlägg: 103
Standard Sv: Bankomat, betala med kort?

Jag tyckte nu när vi var i Grekland förra veckan, att det hade blivit svårare att betala med kort. Få restauranger tog kort och hotellet ville också ha cash. Anledningen var enl. hotellägaren att kortinlösen hade blivit väldigt dyrt.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-06-11, 12:24
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Bankomat, betala med kort?

Citat:
Ursprungligen postat av liner Visa inlägg
Jag tyckte nu när vi var i Grekland förra veckan, att det hade blivit svårare att betala med kort. Få restauranger tog kort och hotellet ville också ha cash. Anledningen var enl. hotellägaren att kortinlösen hade blivit väldigt dyrt.
Kan säkert stämma, jag för min del tror också att det beror på att korttransaktioner är spårbara för skattemyndigheterna.
// Helén
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-06-11, 14:44
NaxosLottas avatar
NaxosLotta NaxosLotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Naxos Grekland
Inlägg: 149
Standard Sv: Bankomat, betala med kort?

Hej
Att Forex rekommenderar att man bara ska använda kontanter i utlandet är ju inte så konstigt, dom vill ju att ni ska köpa valuta av dom!
Jag bor i Grekland och använder mitt visa kort jättemycket. Det är absolut inget problem. Vi har en kortmaskin på restaurangen och gästerna skriver ju under beloppet eller lägger in pin koden så det är omöjligt att fiffla. Jag köper mycket på kort på Naxos och har aldrig haft problem. När vi reser till andra länder använder vi kortet också och inge problem där heller. Skulle någon fiffla så är man skyddad om man kan bevisa beloppet så spara alla kortkvitton.
Om man sen träffar på affärer eller hotell som inte tar kort så är det en annan sak. Men då finns det ju flera bankomater att ta ut pengar på.

Använd era kort precis som hemma, det är inga problem.

Lotta
Svara med citat
  #12  
Gammal 2010-06-11, 15:32
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Bankomat, betala med kort?

Citat:
Ursprungligen postat av NaxosLotta Visa inlägg
Använd era kort precis som hemma, det är inga problem.
Lotta
Säkerligen inte, anledningen till att jag inte använder kortet som jag gör hemma är att jag får betala 35 kr till banken eller kortutgivaren varje gång jag betalar med det utomlands.
// Helén

Edit: Jag ringde min bank för att kolla upp om det fortfarande var 35 kr som gällde, man kan väl säga nja på den frågan , 1,5% på inköpsbeloppet är det.

Senast redigerad av Hellen den 2010-06-11 klockan 16:02.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2010-06-11, 17:08
Ingni Ingni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Helsingborg
Inlägg: 23
Standard Sv: Bankomat, betala med kort?

Hej alla!

Tack för alla svar och kloka råd. På onsdag åker vi....

Hälsningar Ingela
Svara med citat
  #14  
Gammal 2010-06-12, 13:41
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Bankomat, betala med kort?

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Jag ringde min bank för att kolla upp om det fortfarande var 35 kr som gällde, man kan väl säga nja på den frågan , 1,5% på inköpsbeloppet är det.
Ja, detta ämne har diskuterats flera gånger tidigare i olika trådar här.

Bankerna får inte ta ut någon avgift vid köp eller kontantuttag av euro inom EMU-området - däremot lägger alla banker (tror jag) på något dom kallar "valutaväxlingspåslag" eller liknande på runt 1,5%.

/kimmen
Svara med citat
  #15  
Gammal 2010-06-12, 13:47
RUJOs avatar
RUJO RUJO är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Alingsås
Inlägg: 379
Standard Sv: Bankomat, betala med kort?

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Ja, detta ämne har diskuterats flera gånger tidigare i olika trådar här.

Bankerna får inte ta ut någon avgift vid köp eller kontantuttag av euro inom EMU-området - däremot lägger alla banker (tror jag) på något dom kallar "valutaväxlingspåslag" eller liknande på runt 1,5%.

/kimmen
Samma information har jag fått vid förfrågan hos olika kortbolag. Tänk på att även vid Bankomatuttag är kursen justerad med valutapåslag, hur
stor % vet jag inte.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2010-06-12, 14:10
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Bankomat, betala med kort?

Citat:
Ursprungligen postat av RUJO Visa inlägg
Tänk på att även vid Bankomatuttag är kursen justerad med valutapåslag, hur stor % vet jag inte.
Det är samma %-sats vid både köp och kontantuttag.

/kimmen
Svara med citat
  #17  
Gammal 2010-06-12, 14:55
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Bankomat, betala med kort?

Jeg passer alltid på å ha en del Euro igjen etter hver tur, slik at jeg har litt å starte med før jeg finner en bankomat på neste tur. Ellers gjør jeg akkurat som jeg ville gjort hjemme, tar ut i bankomaten to eller tre ganger i løpet av en toukers tur, og bruker kanskje kort ved leie av bil og evt. større innkjøp.

Jeg er overrasket over at så mange av innleggene viser bekymring over å bli ranet, bestjålet eller lurt. Jeg har ikke vært mer redd for dette i Hellas enn ved reiser i Norge og Sverige, slik at dette har aldri vært noe spesielt argument for eller mot kort eller kontanter på hellasturene. Er det jeg som er altfor naiv, som tror grekerne er like hederlige som skandinaver, og derfor bare følger de samme forsikteghetsreglene som hjemme?
Svara med citat
  #18  
Gammal 2010-06-12, 15:06
Athinas avatar
Athina Athina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Landskrona
Inlägg: 163
Standard Sv: Bankomat, betala med kort?

Citat:
Ursprungligen postat av JohnS Visa inlägg
Jeg passer alltid på å ha en del Euro igjen etter hver tur, slik at jeg har litt å starte med før jeg finner en bankomat på neste tur. Ellers gjør jeg akkurat som jeg ville gjort hjemme, tar ut i bankomaten to eller tre ganger i løpet av en toukers tur, og bruker kanskje kort ved leie av bil og evt. større innkjøp.

Jeg er overrasket over at så mange av innleggene viser bekymring over å bli ranet, bestjålet eller lurt. Jeg har ikke vært mer redd for dette i Hellas enn ved reiser i Norge og Sverige, slik at dette har aldri vært noe spesielt argument for eller mot kort eller kontanter på hellasturene. Er det jeg som er altfor naiv, som tror grekerne er like hederlige som skandinaver, og derfor bare følger de samme forsikteghetsreglene som hjemme?
Håller med dig! Har betalat med kort i alla år (och tagit ut på bankomat) men aldrig blivit "lurad" i Grekland!
Svara med citat
  #19  
Gammal 2010-06-12, 20:39
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Bankomat, betala med kort?

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
...däremot lägger alla banker (tror jag) på något dom kallar "valutaväxlingspåslag" eller liknande på runt 1,5%.
Valutaväxlingsavgift är förbjuden inom, och enl EU! Så därför kallar bankerna det för administrativt påslag... För att jag tar ut € i en ATM utanför Sverige där transaktionen hanteras enbart av datorer och aldrig passerar en mänsklig hand.

Ett Djävulens påfund som Arne nog skulle uttryckt det. Och jag håller med. Ett dj... larv och ett sätt för bankerna att få extra intäkter... För banken är det ingen skillnad om jag tar ut pengarna i bankomaten i Svedala eller på Tinos. Så vitt jag vet är det bara ICA-banken som inte tar ut denna avgift!

Men växla inte på Forex eller liknande om ni kan undvika det. Ta ut en större summa € i en (Svensk) bankomat som tillhandahåller dylika. Ni kan få upp till 40 öre bättre kurs per € på det sättet jämfört med att gå in på banken eller ett växlingskontor!!!!

Annars har ju alla öar ATM idag. T o m lilla Tilos... Men det gäller ju att det finns pengar i burken också... Och att dataförbindelsen fungerar.

Men Cash är fortfarande King i de flesta sammanhang i Grekland. Det kommer fler och fler Hotell, butiker och Tavernor som tar olika kort, men det kommer nog att ta tid innan det är lika vanligt som här hemma.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2010-06-12, 21:30
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Bankomat, betala med kort?

Vi har alltid med oss euro, ca 100-150 som vi tagit ut redan vid förra resans slut...så slipper vi tänka på växlingskurserna och gräma oss.......Tyvärr får man väl säga denna gång, då jag hade höstens dyra euro med mig hem från Tinos. Men idag tog jag ut 100 euro i Parga på mitt ICA mastercard...9.49 betalade jag för en euro! Vi använder aldrig kort utan tar ut i bankomat då vi behöver.

....en parentes om man får spåra ut lite....Kapitlet kvitton i Grekland.....I Parga kör MÅNGA helt kvittolöst, tavernor och affärer....i en livsmedelsaffär stod hela insatsen till kassaapparaten bredvid kassan....Summan slogs in i apparaten men inget kvitto kom ut och pengarna las i den lösa lådan..En taverna räknade ut summan vad man ätit och skrev på bordsduken!.....ett himla jobb för revisorn m a o med hela säsongens drälldukar att arbeta med

Lissi
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT