Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Naxos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-04-27, 22:49
Inga och Anders Inga och Anders är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Inlägg: 8
Standard Nattfärjan till Naxos

Hej ni erfarna ö-luffare!
Vi åker den 18 juni och landar 15.25 i Aten. Tänkte ta oss ut till Naxos. Hinner man till färjan som går 17.30? Eller är nattfärjan som går 23.59 och framme 7.30 ett bättre alternativ? Eller bör vi stanna en natt i Pireus för att åka morgonen därpå. Vi reser med våra barn 10 och 12 år och som ni förstår är detta vår första ö-luff.
Tacksam för goda råd!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-04-27, 22:58
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Nattfärjan till Naxos

Citat:
Ursprungligen postat av Inga och Anders Visa inlägg
Vi åker den 18 juni och landar 15.25 i Aten. Tänkte ta oss ut till Naxos. Hinner man till färjan som går 17.30? Eller är nattfärjan som går 23.59 och framme 7.30 ett bättre alternativ? Eller bör vi stanna en natt i Pireus för att åka morgonen därpå.
Det finns en chans att ni hinner, men då får ingenting bli försenat, varken flyg eller bagage. Resan till Piraeus tar en timma med tunnelbana, väldigt smidigt sätt att ta sig dit på. Ett byte är det men väldigt väl skyltat. Skulle det visa sig att ni inte hinner med 17.30 färjan, så ta nattbåten, kasta inte bort en natt i Aten, man sover hyfsat bra på båten, köp strandmadrasser i Piraeus,bara att blåsa upp och lägga er på.
När ni väl kommer till Naxos så är det ljust och ni kan med egna ögon bättre se vad för boende som finns, kan vara lite svårt när man anländer mitt i natten.
// Helén
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-04-27, 22:59
CarinaNs avatar
CarinaN CarinaN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalmar
Inlägg: 805
Standard Sv: Nattfärjan till Naxos

Då ska vi nog åka med samma plan, om ni också flyger med Sterling? Själva ska vi till Folegandros och hittar ingen båt på kvällen. Vi har haft planer på att åka till Naxos kl 17.30 och ta en övernattning där för att sedan ta oss vidare nästa morgon. Tror dock att det kan vara lite snävt med tiden. Visst... får vi bagaget snabbt så kan det gå. Bussen brukar ta ca en timme, men vi har också varit med om att det tar längre tid p g a trafiken. Nej, för oss lutar det nu åt en övernattning i Piraeus och en morgonbåt dagen efter. Men för er som vill stanna på Naxos och inte behöver hoppa på ännu en båt för att komma vidare kan absolut nattbåten vara ett alternativ.

Carina
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-04-27, 23:12
Inga och Anders Inga och Anders är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Inlägg: 8
Standard Sv: Nattfärjan till Naxos

Tack för hjälpen. Vi siktar nog på nattfärjan, när vi nu fått veta att det är lite väl tajt med tiden. Strandmadrasser verkar vara ett bra tips. Men bör man förboka biljetterna?
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-04-27, 23:16
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Nattfärjan till Naxos

Citat:
Ursprungligen postat av Inga och Anders Visa inlägg
Tack för hjälpen. Vi siktar nog på nattfärjan, när vi nu fått veta att det är lite väl tajt med tiden. Strandmadrasser verkar vara ett bra tips. Men bör man förboka biljetterna?
Ingen förbokning behövs i juni, det gör ju att ni kan ta första bästa båt som går efter att ni kommt till hamnen, det kan ju dyka upp någon som är några timmar försenad och då hinner ni kanske med den. Annars så är det rätt skönt att börja semestern på ett båtdäck också.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-04-27, 23:22
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Nattfärjan till Naxos

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik Visa inlägg
Ingen förbokning behövs i juni, det gör ju att ni kan ta första bästa båt som går efter att ni kommt till hamnen,
Mvh Janérik
Precis, jag minns med fasa första gången vi anlände till Piraeus, jag skulle inte vilja komma dit för första gången och vara stressad av att hinna en båt. Tar ni tunnelbanan, då följer ni bara strömmen ur stationen och tvärs över gatan ligger ett biljettförsäljningskontor, bredvid har de jättegoda Gyros, en perfekt start på semestern
// Helén
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-04-28, 04:43
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Nattfärjan till Naxos

Citat:
Ursprungligen postat av Inga och Anders Visa inlägg
...landar 15.25 i Aten. Hinner man till färjan som går 17.30?
Kanske. Men det är på håret... MEN. Med lite flyt skulle ni kunna hinna med färjan från Rafina till Naxos 16.45! Kortare transfer, ca 30 min med Taxi, och ni är/ska vara framme på Naxos 20.35. Det kan dyka upp fler sena förbindelser därifrån. Kolla även från Lavrio! Tänk på att Pireus inte är enda hamnen längre...

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Resan till Piraeus tar en timma med tunnelbana, väldigt smidigt sätt att ta sig dit på.
Hellen. Ack så rätt men ändå fel! Jag vill ogärna säga emot dig men jag måste... Det är en timme PLUS väntetiden tills dess tunnelbanan behagar avgå! Och då kan man lätt hamna upp mot 1,5 timme... Och är det då "tight" mellan landningen och färjeavgången kan man vara körd!

Har man tur kanske bussen ska gå precis när man kommer ut. Om man har lust att chansa på den i det läget... Annars är det faktiskt Taxi som gäller. Då kommer man iväg direkt utan att behöva vänta på någon tidtabellsstyrd avgångstid. Fast man är ju fortfarande beroende av hur trafiken ser ut... Och så kostar det ju... Men det är det kanske värt i vissa lägen...?

Men glöm inte att kolla avgångar från Rafina och Lavrio också!!!!

Faktum är att jag har inte åkt ut från Pireus på många år. Sånär som 2004 då jag åkte med Blue Star till Amo...

Peter
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-04-28, 09:00
Nickas avatar
Nicka Nicka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 161
Standard Sv: Nattfärjan till Naxos

Hej!

En undran bara? Går tunnelbanan nu?Jag läste i någon tråd för ett tag sedan att de skulle stänga av den för reparation under mars - september.Är det någon som vet?

nicka
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-04-28, 11:34
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Nattfärjan till Naxos

Varför tar ni inte kvällsfärjan från Rafina???? Om jag minns rätt går den 19.30 ca och är framme vid midnatt eller nån timme efter...Så gjorde vi förra året och det var perfekt med tid till biljettköp och sallad och en Mythos innan avgång!!

Lissi
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-04-28, 12:36
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: Nattfärjan till Naxos

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Nicka Visa inlägg
Hej!

En undran bara? Går tunnelbanan nu?Jag läste i någon tråd för ett tag sedan att de skulle stänga av den för reparation under mars - september.Är det någon som vet?

nicka
Jag åkte med tunnelbanan förra tisdagen på den linjen mot flygplatsen så då gick den.

Monica
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-04-28, 12:45
Ingegerd_Lasses avatar
Ingegerd_Lasse Ingegerd_Lasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: LVästra Ämtervik
Inlägg: 203
Standard Sv: Nattfärjan till Naxos

Hej! Vi reser redan den 21 maj, och hittar inga färjor från Rafina. Vad gör jag för fel? Ingegerd
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-04-28, 13:22
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Nattfärjan till Naxos

Jag har kollat på www.danae.gr/ferries och ser att det onsdagen 21 maj går en Blue Star Naxos kl 17.30 från Rafina och är framme kl 22.45 på Naxos.

Har man flyt och landar 15.30 och får ut sina väskor hyfsat snabbt och sen tar bussen till Rafina (hållplats framför Sofitel hotellet)så hinner man nog med denna båt....(Bussen tar 30-45 min beroende på vilken väg den tar) Har man tidsnöd kan man ju ta taxi..

Lissi

Senast redigerad av Lissi den 2008-04-28 klockan 13:26.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-04-28, 13:52
Ingegerd_Lasses avatar
Ingegerd_Lasse Ingegerd_Lasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: LVästra Ämtervik
Inlägg: 203
Standard Sv: Nattfärjan till Naxos

Är inte det färjan från Pireus? Vi kommer redan 10.40 till Aten,maj 21, det känns jobbigt att behöva vänta till 17.30, men kanske kommer det fler uppdateringar snart.
Ingegerd
Svara med citat
  #14  
Gammal 2008-04-28, 14:02
CarinaNs avatar
CarinaN CarinaN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalmar
Inlägg: 805
Standard Sv: Nattfärjan till Naxos

Jo, den går från Piraeus. Om det inte finns några båtar från Rafina på den dagen man söker så visas automatiskt Piraeus istället. Kanske går det inte så många båtar från Rafina redan i maj?

Carina
Svara med citat
  #15  
Gammal 2008-04-28, 15:31
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Nattfärjan till Naxos

Oj såg jag inte det?? Jag sökte ju på Rafina...

Nä det går nog inte så många båtar i maj och juni från Rafina vad det verkar.... Nu är det helt andra tider än när jag tittade för ett par veckor sen..då låg nog förra årets turer kvar...
Vi får nog kanske problem själva att hitta båt till Tinos i tid....Men då får vi väl ta en övernattning nånstans..

Lissi
Svara med citat
  #16  
Gammal 2008-04-28, 15:53
CarinaNs avatar
CarinaN CarinaN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalmar
Inlägg: 805
Standard Sv: Nattfärjan till Naxos

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Men då får vi väl ta en övernattning nånstans..

Lissi
Ja, det räknar vi med att få göra så som det ser ut för vår del just nu. Men, men...ibland när man väl står där i hamnen så bara finns det plötsligt en båt som passar. Eller så kastar man om hela sin planering och åker någon HELT annanstans än vad man hade planerat från början... eller hur?

Carina
Svara med citat
  #17  
Gammal 2008-04-28, 17:24
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Nattfärjan till Naxos

Citat:
Ursprungligen postat av CarinaN Visa inlägg
Eller så kastar man om hela sin planering och åker någon HELT annanstans än vad man hade planerat från början... eller hur?

Carina
Ja för vår del så ligger ju Evia perfekt till! En timmes båtfärd till Marmári/Karystos och billig övernattning där och så båt över igen till Rafina morgonen efter!
Det är lite kul att inte ha bokat eller ha annat att passa!

Lissi
Svara med citat
  #18  
Gammal 2008-04-28, 17:25
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Nattfärjan till Naxos

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Hellen. Ack så rätt men ändå fel! Jag vill ogärna säga emot dig men jag måste... Det är en timme PLUS väntetiden tills dess tunnelbanan behagar avgå! Och då kan man lätt hamna upp mot 1,5 timme...
Peter
Man får säga emot mig hur mycket man vill, det hjälper ändå inte
Men visst går tunnelbanan oftare än en gång i halvtimman, eller?

Att ta Taxi till Piraeus är för mig helt uteslutet, det går fler båtar, däremot kan jag eventuellt tänka mig att riskera livet om det gäller att hinna med flyget hem
Återstår då buss och den tar sig inte till Piraeus på en timma i eftermiddagstrafiken.
Jag tror vi alla som vet vad det handlar om anser att tiden är i knappaste laget, men med flyt så kan det funka.
// Helén
Svara med citat
  #19  
Gammal 2008-04-28, 17:35
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Nattfärjan till Naxos

När jag tittar på färjor Rafina-Tinos, så finns ju MÅNGA den 20/6..MEN dt står också med rött en bit ner "This schedule is not officially approved yet"..
...när är den det då undrar jag??? Slutet av maj??

Lissi
Svara med citat
  #20  
Gammal 2008-04-28, 20:01
Smultron Smultron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 2 528
Standard Sv: Nattfärjan till Naxos

Här är en till som sitter i samma båt, eller rättare sagt på samma flygplan. Åker också med Sterling den 18 juni och hade tänkt ha Sifnos som första ö, men det ser inte ut att gå någon kvällsbåt dit. Har i princip ställt in mig på en natt i Pireaus och sedan första morgonbåten ut. Man får se det positiva: man kommer fram tidigt på dan och kan lättare se att välja boende. Dessutom får man förhoppningsvis en god natts sömn i Pireaus och kommer fram utvilad. Till skillnad från förra året då vi kom fram till Katapola kl. halv tre på natten efter att ha varit vakna ca ett dygn!
Smultron
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT