Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2007-07-24, 12:26
Eirini Eirini är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Ort: Aten
Inlägg: 277
Standard Sv: Äta magert i Grekland

Citat:
Vad dietisten och rehabilitation-systern sa om och om igen att den bästa dieten för att undvika hjärtporblem är 'the mediterranean diet'.
Jag undrar hur många av alla de turister som besöker Grekland varje år äter 'the mediterranean diet'. ?
Jag tror att de flesta äter typisk 'taverna-mat', tex. Saganaki, souvlaki, biffteki, grekisk sallad, tzatziki, pommes och alla andra sorters mat som är friterade som tex ostbollar, squash plättar osv. Rätta mej gärna om jag har fel!
Det enda av de få rätter som jag har räknat upp som kan tillhöra 'mediterranean diet' skulle vara den grekiska bondsalladen.
Min svärmor som verkligen känner till det grekiska köket brukar berätta om den traditionella maten och hur nyttig den är. Då menar jag inte 'taverna-mat'.

Citat:
Är det bara mitt intryck eller är den grekiska maten mer fokuserad på protein och grönsaker än kolhydrater som kanske är fallet i norra europa?
Ja, om man äter hemlagad grekisk husmanskost. Vi äter ofta chorta, linsgryta, bönsoppa, bönsallad, kåldolmar, fisk och olika sorters ugnsrätter. Vi äter sällan kött, men om vi gör det blir det oftast lamm eller killing. Hemma hos svärmor bjuds sällan på godis eller bakverk men istället mycket frukt och grönsaker och nötter. Vad gäller bröd, tycker jag att det blir för mycket ibland men det används som ett redskap att doppa i röror eller olja.
Svara med citat
  #42  
Gammal 2007-07-24, 14:00
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Äta magert i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Eirini Visa inlägg
Jag undrar hur många av alla de turister som besöker Grekland varje år äter 'the mediterranean diet'. ?
Vi äter ofta chorta, linsgryta, bönsoppa, bönsallad, kåldolmar, fisk och olika sorters ugnsrätter. Vi äter sällan kött, men om vi gör det blir det oftast lamm eller killing. Hemma hos svärmor bjuds sällan på godis eller bakverk men istället mycket frukt och grönsaker och nötter.
På mindre öar går det att få den mat du räknar upp. Äter själv nästan aldrig bifteki, tzatsiki och helst inte pommes heller. På Folegandros serverades mycket ungsrätter av kyckling, killing och lamm, böngrytor, briam, chorta och rödbetor etc. Det var bara bönsoppan som inte gick att hitta. Den som vill ha bra grekisk mat bör absolut besöka den ön.

Eva
Svara med citat
  #43  
Gammal 2007-07-24, 14:24
KosAnns avatar
KosAnn KosAnn är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 202
Standard Sv: Äta magert i Grekland

Det där med att sötsaksbehovet inte infinner sig i Grekland passar inte in på mig. På kvällen vill jag gärna ha lite baklava med vaniljglass. Mmmm.....
Eller till stranden; en chokladcroissant. Ännu mer mmmm..... Fast konstigt nog så går jag inte upp i vikt efter en Greklandsresa. Tur är väl det.
Det kommer även in ganska mycket god frukt däremellan förstås, men att helt avstå från onyttigheter? Nej, det fixar inte jag.
/Annika
Svara med citat
  #44  
Gammal 2007-07-25, 09:59
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Norrköping
Inlägg: 650
Standard Sv: Äta magert i Grekland

Jag läser inläggen om mat, mager mat, nyttig mat, mm i den grekiska världen. Varför tänka kalorier hela tiden när man har semester och ska må gott? Det gör inte jag. Men klarar att leva rätt nyttigt ändå. Det går av bara farten eftersom jag gör det hemmavid. Det finns så mycket goda frukter och grönsaker därnere i Grekland så det är inga problem. Och lite onyttigt måste ju få slinka ned också. Annars blir det så tråkigt. Och inte har jag dåligt samvete för det heller. Om man äter en blandkost på ett förnuftigt sätt och struntar i snabbmaten så är det inga problem. Om man dessutom rör på sig en del så försvinner en del av det extra man stoppar i sig. Och åtminstone jag går rätt långa sträckor när jag är på Kreta. Bästa sättet att upptäcka saker och ting tycker jag. Hemma är det promenader i skogen som gäller. Just nu svamppromenader.

Ät förnuftigt och må gott i själ och hjärta.. säger Monica
Svara med citat
  #45  
Gammal 2007-07-25, 10:38
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Äta magert i Grekland

Vissa saker som briam, kokt zuuchini, kokt potatis och ungsbakade rödbetor är ju både nyttiga och väldigt goda medan andra som pommes är både dåliga och onyttiga så ibland är valen väldigt enkla och kanske de då också sammanfaller med lämplig kalorimängd.

Eva
Svara med citat
  #46  
Gammal 2007-07-25, 11:57
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Äta magert i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av MonkanS Visa inlägg
. Varför tänka kalorier hela tiden när man har semester och ska må gott?
Men jag skrev ju i startinlägget att det var precis det jag gjorde. Jag åt och mådde gott. Men jag är ÄNDÅ nyfiken på hur man kan äta magert i Grekland.
Svara med citat
  #47  
Gammal 2007-07-25, 12:08
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Äta magert i Grekland

Många människor måste tänka på kalorier just för att må gott.

Jag tänker inte på kalorier i den bemärkelsen att jag låter bli att äta saker som jag skulle vilja äta, men om jag åt mer sött och fett än jag gör så skulle jag garanterat inte må bra.

Så uttrycket "Tänk inte på kalorier utan må gott" förstår jag inte alls. Det är ju precis tvärtom det fungerar!
Svara med citat
  #48  
Gammal 2007-07-25, 12:23
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Äta magert i Grekland

Jag håller med dig om det. Man kan ju dessutom vara väldigt intresserad av matens sammansättning, vad man petar i sig och hur det påverkar.

Just nu är jag naturligtvis ovanligt intresserad av sånt eftersom jag håller på med viktminskning - och naturligtvis försvinner inte det intresset för att jag hamnar i ett annat matsammanhang, som i Grekland.
Svara med citat
  #49  
Gammal 2007-07-25, 13:37
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Äta magert i Grekland

Jag har alltid intresserat mig för mat och under min studietid ledde det intresset till att jag ferie och sommarjobbade som dagiskokerska på ett par ställen där halvfabrikat nästan inte existerade. Otroligt intressant jobb även om min yrkesbana blev en annan. Mat är för mig väldigt viktigt och vad förenar människor mer än att mötas över en god, vällagad och vacker måltid.

För mig är nästan alltid god mat nyttig mat även om det finns en del saker mindre nyttiga saker som jag njuter av ibland ex våfflor med hjortonsylt och grädde eller en hemlagad persikopaj. Mycket av det vi gillar lär vi oss att tycka om just därför är det så viktigt att barn och ungdomar serveras bra, god och näringsriktig mat. Talesätt som att man ska leva också förstår jag mig inte alls på eftersom jag sätter likhetstecken mellan bra mat och livet.

Eva
Svara med citat
  #50  
Gammal 2007-07-25, 19:22
mkh mkh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 209
Standard Sv: Äta magert i Grekland

Jag tror att det just är fettet i maten som gör att många här (jag med) har mindre sötsug i Grekland.
Jag gick inte upp ett dugg på 12 dagar nu i Juli - har annars problem med vikten och går lätt upp.

Detta trots onyttiga frukostar på altanen, fetyoghurt (med mycket frukt) vitt bröd, ost (packar osthyvel) och ibland liten "bulle" från bageriet (inte hela sötsuget försvann )
Lunchen oftast matsäck i form av fettdrypande spenatpaj eller enklare som Gyros Men detta fett gör att man håller sig mätt! och inte glider förbi någonstans och köper godis på eftermiddagen...
Till middag på Taverna käkar jag oftast kokt typ Kleftekio (lammkött ugnsbakat i smörpapperknyte) därför att jag oftast tycker att man får mer vällagad mat om man inte beställer turiststandard.

Helt enkelt, om man räknar kalorierna på mina måltider är det säkert mer än här hemma, Men jag äter inga söta mellanmål förutom frukt (och kanske glass ett par gånger per resa) Det säger en del om hur jag borde bete mig här hemma

/Marianne
Svara med citat
  #51  
Gammal 2007-08-14, 07:44
Ewas avatar
Ewa Ewa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 80
Standard Sv: Äta magert i Grekland

Godmorgon, grillat lamm, grillad kycklingfilé, sallad utan feta och utan olja.
Be om citronklyftor och ev lite tzatziki på sidan. Mkt bra mat!!
Grillad fisk.
Bekri meze utan ost, kött i tomatsås blir det då

Olika ställen har husets sallad, dvs grönsallad, tomat, gurka paprika, ägg, tonfisk och oliver. Be att få salladsdressingen på sidan och några citroner istället.

Ett tips från ngn som inte bantar men inte gillar för mkt av det goda heller.

Och det vita brödet, ja......är det semester så är det

Må fint/Ewa
Svara med citat
  #52  
Gammal 2007-08-18, 22:10
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Äta magert i Grekland

Av en ufoklaring grunn tappar jag vikt i Grekland. Alkoholholdig drikk hver dag ( i motestning til hjemme)- dvs. en pils til lunch og før middag om kvelden. Ofte ett glass eller to med vin utpå kvelden. Frokost er frukt, appelsin el fresh orange juice. Mye vann - herregud, var varmt det er, 6 liter er minimum i løpet av en dag, lunch (gjerne fisk) og middag om kvelden (lam eller gjerne fisk, uten brød). Generelt mye mer fettholdig kost enn normalt. Uforklaring at vekten går ned- men så går den jo opp ! Med te og kaffe og karbofattig mat. Sånn bare er det.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT