Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-07-01, 11:56
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Äta magert i Grekland

Finns det någon någonsin som lyckats med det? Jag har det i alla fall inte

Senaste resan kom ju mitt i mitt viktväktande och det tog mig typ två timmar att konstatera det jag egentligen redan visste: det här kommer inte att gå, ät och var glad.

Så det gjorde jag och kommer att göra det igen. Men jag undrar ändå, av ren nyfikenhet: skulle det gå att äta vettigare? Och hur kan det finnas en enda smal grek?

Framförallt blev jag trött på all olja som allting badade i. Visserligen är olivolja bra fett men det är likförbannat FETT som man går upp av, även om kärlen inte tar lika mycket skada.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-07-01, 12:18
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Äta magert i Grekland

Jag har också funderat lite på detta att äta nyttigt, i vårt fall enligt GI-metoden. Jag undrar om det kommer att gå, kommer man att orka leta? Kommer vi att lyckas med att håll nere "det vita", dvs socker, vitt bröd, potatis, ris? Här hemma kan vi ju ta fullkornsprodukter, men inte på grekiska restauranger. Det vita brödet måste man ju bara ha till tzatsikin, eller hur?

Mycket av det goda är ju friterat eller ofta panaerat som tex ostbollar och saganaki. Men jag tror att jag kommer att äta med gott samvete och sen ta nya tag här hemma!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-07-01, 12:21
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Äta magert i Grekland

Jag undrar om inte GI är lättare! Ris och potatis och sånt kan du ju utesluta, det svårare är nog brödet. Fett får du mer än du någonsin kunnat önska, och kött kan du ju välja.

En helt okej GI-måltid vore sånt som man brukade äta på Under the trees på Karpathos - sallad, enkla grillspett utan tillbehör, friterad zucchini osv.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-07-01, 12:54
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Äta magert i Grekland

I den här vämeböljan som var där nere så var det nog inte svårt och hålla vikten
Det var väl bara sallader och dricka som gällde.
Flickorna i familjen åt första lagad måltid efter en vecka på Karpathos
Dom pengarna som sparades på det viset gick väl till och betala AC på hotellet

Riitta
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-07-01, 13:10
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Äta magert i Grekland

Jag gick upp 2 hg på min semester på tre veckor. Åt inte mycket bröd det gör jag nästan aldrig. Föredrar hårt. Valde ställen med mindre olja i maten där det var möjligt.Ex på Folegandros valde jag oftare ett ställe med den kanske bästa maten och mindre olja. Julia på Honeymoon slösar inte heller med den. Jag gillar långkok, grönsakrätter, rätter bakade i ugnen och sallad. Åt frukost frukt och yoghurt, lunch minst två rätter samt middag två eller tre rätter. Drack vitt vin varje dag några få drinkar per vecka. Ett par öl i veckan. Dricker inte cola annat än undantagsvis men det gör jag inte hemma heller. Ingen sötad juice bara färskpressad, iste, bergste och kaffe ibland. Promenerade mycket gissningsvis totalt mellan 5-7 km per dag. Fanns lata dagar men dagar med längre sträckor. Har aldrig klarat att hålla vikten så bra tidigare under en Greklandsresa.

Eva

Senast redigerad av Eva L den 2007-07-01 klockan 13:12.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-07-01, 13:14
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Äta magert i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Åt inte mycket bröd det gör jag nästan aldrig.
Jag ska också dra ner på brödet - jag tycker ändå inte att det är lika gott längre! Finns det inga vedeldade ugnar kvar på bagerierna i ö-världen längre? Det fanns när jag började åka, numera får man lite väl ofta bake off-liknande bröd.

Mina frukostar var supergoda under senaste resan:
* kaffe
* bröd med lågkalorimjukost
* stor nyskuren fruktsallad på t ex melon, apelsin och persika - med en halv burk 2-procentig yoghurt över.

Underbart gott och höll mig mätt ända fram till sen lunch, ibland så sen som vid tretiden
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-07-01, 13:27
Joanna Joanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: London
Inlägg: 54
Standard Sv: Äta magert i Grekland

Har för några veckor sedan avslutat min praktik på en Coronary Care Unit som endast tog akuta hjärtattack patienter.
Efter deras behandling fick de gå igenom en cardiac rehabilitation session där diet och annat diskuterades. Vad dietisten och rehabilitation-systern sa om och om igen att den bästa dieten för att undvika hjärtporblem är 'the mediterranean diet'.
Är det inte underligt? Kan själv känna att jag äter 'onyttigare' i grekland när man är hemma hos någon eller på restaurang än när jag själv lagar mat vilket kanske har med generöst med olja etc och även allt detta vita bröd som äts hela tiden.
Är det bara mitt intryck eller är den grekiska maten mer fokuserad på protein och grönsaker än kolhydrater som kanske är fallet i norra europa?
Ååååhhh, längtar efter min kära nounas soupa fakis!!!! Yumyum
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-07-01, 16:39
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 1 338
Standard Sv: Äta magert i Grekland

Jag gick ner 10 kg när jag var på Kreta 6 månader.
1. Drack mycket vatten.
2. Åt mycket sallad, lax, lamm och kyckling, skippade potatis.
3. Horta ett par gånger i veckan.
4. Åt lite nötter och mycket frukt.
5. Minst en timmes promenad varje dag.
Som sagt -10 kg och som sköterskan uttryckte det "oförskämt bra värden" vid den årliga hälsokontrollen.
Gunilla (skulle behöva en 6-månadersvistelse igen)
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-07-01, 22:18
bon bon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Lidingö
Inlägg: 402
Standard Sv: Äta magert i Grekland

Jag tror inte något land har restaurang/taverna mat som är OK om det inte ska kosta skjortan. Att byta ut en måltid med sallad gör bara att man blir hungrigare till nästa måltid. Man behöver hela kostcirkeln varje måltid.

Jag går alltid upp i Grekland, en orsak är all frappedrickandet, sacketterna är inte lösliga i kallt vatten så det blir socker istället. Att beställa in sallad till varje måltid blir dyrt då portionen alltid är för 2 och jag betalar alltid allt själv (gossen har ännu ingen egen inkomst och gillar inte heller sallad).

birgitta
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-07-01, 22:26
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Äta magert i Grekland

Bon - jag som reser ensam har också problem med salladen! Det blir jättedyrt om man alltid vill ha en till maten, vilket jag egentligen vill.

Jag löser det ibland med att beställa bara tomat/gurksallad, då lyckas jag åtminstone peta i mig allt jag betalar för och slipper feta och oliver som ökar priset.

Har också försökt äta enbart sallad till lunch men det räcker inte, då måste jag äta middag tidigare än jag vill. Jag vill äta såpass rejäl lunch att jag inte behöver äta middag förrän bortåt 22 för jag gillar de långa sköna tidiga kvällarna innan maten - och på omelett håller jag mig mättare fram till middagen. Grekiska omeletter kan också vara helt ljuvliga, om de är gjorda med lite känsla.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2007-07-01, 22:30
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Äta magert i Grekland

Omelett är bra GI-mat, och du har nog rätt Ink, GI är nog lättare att hålla än Viktväktar-diet. Grönsaker, bönor, nötter, kött. Mycket vatten, lite vin. Lagom med frukt, en glass ibland... det är ju semester.

Om man är vrålhungrig, så proppar man i sig för mycket och kanske oförnuftigt, små mellanmål är klokt. Vi får se hurdan aptit man har i värmen...
Svara med citat
  #12  
Gammal 2007-07-01, 22:35
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Äta magert i Grekland

När jag gör viktväktaromelett gör jag den på 1 ägg, 1 äggvita, 1 msk vatten.

Gissar att många av de omeletter jag fick på Karpathos var gjorda på 2-3 hela ägg och grädde - helt fantastiskt goda, naturligtvis. Äggen kan vara SÅ goda i Grekland.

De bästa var en knallgul med tomat, ost och paprika på Kasos och en riktigt krämig med tomat, feta och paprika på Olive Garden i Kyra Panagia.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2007-07-01, 22:39
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Äta magert i Grekland

Medelhavskosten är jättebra problemet är bara att grekerna delvis övergett den samt på grund av bättre ekonomiska möjligheter fått smak på snabbmat och allt för mycket mat. Kommer att visa sig i framtida medicinska problem.

Stor mängd grönsaker, lök och örter, rent kött i lagom mängd, fisk, kyckling, olivolja och måttligt med vin mår de flesta bra av. Förr lagade grekerna potatisen i ugnen eller i grytan med resten av måltiden idag är det fritösen som gäller. En av mina hyresvärdinnor berättade att de börjat använda andra oljor och att margarinanvändningen ökat dramatiskt. Samma sak sa en värdinna förra året. Hon uppskattade inte nymodigheterna.

Eva
Svara med citat
  #14  
Gammal 2007-07-01, 22:43
bon bon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Lidingö
Inlägg: 402
Standard Sv: Äta magert i Grekland

Finns det omeletter på tavernorna? Har aldrig tänkt på att beställa det till lunch. Den magraste maten i Parga är hos Christos på Piso Krioneri om man går in i köket och ser vad mamma taverna har gjort för dagens, ofta är det de där härliga grytrörorna som aldrig står på matsedeln utan grekerna "bara vet" att det finns och beställer. Ofta med mycket grönsaker och man kan också peka på den kokta potatisen istället för pommen.

birgitta
Svara med citat
  #15  
Gammal 2007-07-01, 22:54
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Äta magert i Grekland

O ja, det finns. Ibland står det på menyn, gör det det inte så frågar man och då fixar de i regel en i alla fall. Kan bara påminna mig ett ställe under de senaste fem-sex resorna som inte kunde fixa en omelett för att de inte hade ägg hemma.

Men annars gör de en omelett utifrån dina önskemål och de blir oftast godast. Om de står på menyn kan de vara lite bleka ibland, med pressad skinka och en ostskiva på och pommes frites vid sidan - men ofta blir de makalöst goda.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2007-07-01, 23:07
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Äta magert i Grekland

Min favoritomelett innehåller lök, lite tomat, potatis, basilika och fetaost.

Eva
Svara med citat
  #17  
Gammal 2007-07-02, 08:48
Klick Klick är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 893
Standard Sv: Äta magert i Grekland

Jag är själv viktväktare och ja... det är som sagt omöjligt att räkna points. Jag tänker som så här att jag har semester och då menar jag även i det avseendet. Jag har försökt men konstaterar att man går upp i vikt oavsett om man rör på sig... Jag tänker alltid att jag skall ta nya tag när jag kommer hem och det fungerar alltid lättare
Svara med citat
  #18  
Gammal 2007-07-02, 09:20
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Äta magert i Grekland

Jag är inte viktväktare men försöker äta sunt med mycket frukt och grönsaker och en del motion. Fungerade bra för mig så visst går det. 2 hg är ju lika med plus minus noll.

Eva
Svara med citat
  #19  
Gammal 2007-07-02, 14:07
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Äta magert i Grekland

Jag vill också äta sundare än jag gör i Grekland även om det inte syns så mycket på vågen.

Vad gäller vågen är jag helt perplex just nu, jag svullade ju som en svensk gris i 14 dagar med olja, friterad mat, mycket kolhydrater, öl och vin varje dag, ingen fysisk ansträngning osv... Sen väntade jag tio dagar efter hemkomsten innan jag gick och vägde mig. Då hade jag bara gått upp 0,8 kg

Och i dag, en vecka senare, då jag känner mig alldeles svullen pga hormoncykeln, har jag gått ner samma 0.8 igen. Så på bara två veckor efter resan står jag på samma vikt som när jag åkte

Fast jag skulle alltså vilja äta sundare i alla fall, får spader på all olja
Svara med citat
  #20  
Gammal 2007-07-02, 15:10
kize kize är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 490
Standard Sv: Äta magert i Grekland

Har med intresse läst det som skrivits i denna tråd och har en fråga. Vad är horta? Har minsann aldrig hört talas om det och skulle gärna vilja veta mer innan jag beställer in dylikt.
Kicki
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT