Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Chios

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-06-05, 16:17
Slufsan Slufsan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 14
Standard chios och lesvos

Är nu 5 dagar kvar och jag byter öar än en gång.

Nu hade vi tänkt att ta oss till Lesvos och Chios ist. för kykladerna, Vi vill egentligen få in 3 öar men har haft problem med att hitta en 3:e inte allt för långt bort. Men nu har vi nog bestämt oss för att åka till Lesvos och chios, åka nattfärjan till Pireus och direkt ut till Egina som avslutning.

Då kommer ju alla frågorna...


Frågorna som jag hoppas någon kan besvara är följande.

Ligger det något hyfsat bad i närheten av chora (chios) eller mytilini (lesvos) eller måste man ta sig till mindre orter?

Hur långt ifrån ligger i så fall de mindre orterna?

Är det svårt att hitta hotell?

Ska man ta sig på egen hand till någon mindre ort på Lesvos och försöka hitta hotell själv eller måste man fixa det i Mytilini på någon turistinformation?

Har någon bilder att dela med sig av dessa öar?

Tacksam för svar och lite reseskildringar från andra annars blir det väl du Janne som får svara på mina frågor. Det brukar du få göra

/S
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-06-05, 16:59
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: chios och lesvos

Några bilder och ett resebrev kan jag bistå med.

Vi åkte charter till Lesbos och bodde i Plomari på sydkusten, ca 1½ timme med buss. Vi såg inga rumsraggare varken där eller i Mytilini, men hotell finns det gott om efter kusten men mest i norr. Ön är stor så hyr en bil om Ni ska ta er runt.
Om jag minns rätt finns det en strand en bit bortom flygplatsen, annars i norr och söder samt längst in i den stora viken.

I gamla forumet finns en del att läsa om Du inte redan varit där.
http://www.kalimera.nu/cgi-bin/dcfor...conf=DCConfID5
Där finns även en del om Chios.
Jag hittade i alla fall min länksamling om Lesbos http://www.kalimera.nu/dcforum/DCForumID27/19.html#1

//PO
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-06-05, 19:41
Slufsan Slufsan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 14
Standard Sv: chios och lesvos

Tack för tipsen och de fina bilderna. Men resebrevet var från Lefkas
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-06-05, 19:59
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: chios och lesvos

Citat:
Ursprungligen postat av Slufsan
resebrevet var från Lefkas
http://hem.tyfon.net/wa0263/Lesbosbrev.htm

Detaljer detaljer!

//PO
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-06-06, 00:32
Slufsan Slufsan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 14
Standard Sv: chios och lesvos

Tack för länken!

Många bra tips men jag får ändå känslan av att ni inte riktigt var nöjda? Vad förutom maten var inte ok?

Det är ju en lång resa dit från Aten som vi ska åka och man vill ju vara säker på att det blir bra...

/S
Svara med citat
  #6  
Gammal 2005-06-06, 10:36
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: chios och lesvos

Hej!

Låt mig för sjutton inte avskräcka Dig från Lesbos. Mordet på Anna Lind lade liksom locket på för oss. Alla, både svenskar och greker pratade konstant om eländet och 'semesterkänslan' gick i putten. Sån´t kan sänka vilken ö som helst.

Tvärtom! Lesbos har allt vi gillar; orördhet, grönska, höga berg, lite turister, varma källor mfl sevärdheter, tänk bara på att ön är stor så det är alltid en bra bit att köra.

Jag skrev: "lever sitt eget liv utan turister, inget är tillrättalagt, varken in eller utkastare, souvenirbutiker eller menyer på tyska. Det som behövs finns men inget mer, kanske som en semester i Säffle eller Norrköping."

Kan man slappna av utan skumdisco är det helt perfekt!

//PO
Svara med citat
  #7  
Gammal 2005-06-22, 16:45
Carina Carina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Iggesund
Inlägg: 569
Standard Sv: chios och lesvos

Vi var på Lesvos i fjol bodde i Molivos. Vi var väldigt nöjda, väldigt god mat och bra prisnivå. Jättefin strand med gångavstånd ifrån Molivos, bred fin sandstrand. Det har tidigare stått här i forumet att det inte är någon vidare strand, men det är fel. Kanske det beror på att den som skrev endast gjorde ett kort uppehåll och inte hann upptäcka stranden. Ett besök i den otroligt fina byn på norrsidan Skala Sykamenia är ett måste. Lesvos tillhör den ö som ligger i topp för oss. Längtar dit när jag nu tänker på det.

Skulle gärna ha åkt i år igen men vi vill inte ha så lång restid. Det går ju inga resor ifrån Sverige, men det gör det från Oslo, så bor man på västsidan kan det vara ett bra alternativ.

Men vi ska inte klaga för vi är nästan nyss hemkomna från en härlig vecka på Karpathos. I augusti/september reser vi till Naxos, en annan favoritö.

Besökte Chios 1993, gillade den ön också. Lesvos är trevligare, enligt våra norska vänner som varit på Chios i flera år.

Carina
Svara med citat
  #8  
Gammal 2005-07-21, 16:03
Mixelite Mixelite är inte uppkopplad
-
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 66
Standard Sv: chios och lesvos

Citat:
Ursprungligen postat av Carina
Besökte Chios 1993, gillade den ön också. Lesvos är trevligare, enligt våra norska vänner som varit på Chios i flera år.

Carina
Hvorfor? Og dette er ikke noe påhopp altså bare ren nysgjerrighet for hva de sammenligner med da. Jeg har stor respekt for at ikke alle liker Chios jeg. Faktisk er det litt greit, for da blir det bedre plass til oss.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2005-08-02, 16:09
Carina Carina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Iggesund
Inlägg: 569
Standard Sv: chios och lesvos

Det kanske är så att de efter många års besök kände att de var färdiga med Chios. Tror dessutom att de varma källorna på Lesvos var mycket uppskattade.
Själv skulle jag gärna besöka Chios igen, var där 1993 och vi uppskattade att det inte var tillrättalagt för turister, dessutom mycket vacker.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2005-08-02, 16:40
Mixelite Mixelite är inte uppkopplad
-
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 66
Standard Sv: chios och lesvos

Citat:
Ursprungligen postat av Carina
Det kanske är så att de efter många års besök kände att de var färdiga med Chios. Tror dessutom att de varma källorna på Lesvos var mycket uppskattade.
Själv skulle jag gärna besöka Chios igen, var där 1993 och vi uppskattade att det inte var tillrättalagt för turister, dessutom mycket vacker.
Går det an å bli ferdig med Chios! Varme kilder, ja det kan jeg jo forstå at man gjerne vil til.

Chios er fortsatt ikke tilrettelagt for turister i noen stor grad, selv om du nok vil finne at Karfas er temmelig utbygd. I Chios-målestokk. Ifølge statistikken hadde øya rundt 5300 turister første halvår i år. Med øyas størrelse, og 64000 innbyggere, blir ikke turistene spesielt merkbare. Heldigvis.

Ikke sånn å forstå at jeg ikke liker å treffe skandinaver på tur, vi har fått gode venner der nede, men det er nå koselig at man kjenner at man _er_ i Hellas
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT