Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Naxos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-10-17, 21:22
samosun samosun är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 52
Standard naxos eller..?

Hej!
tyckte detta var en riktig trevlig sida.. och eftersom jag inte skaffat mig en egen profil skriver jag från min kära mors
Har funderat mellan Karpathos, Naxos och Parga.. Det har lutat åt Naxos, men är rädd att det där är "för mycket" turister..? Vill gärna ha en mix, och absolut inte enbart uppbyggt för turister.. Gillar den grekiska kulturen.. Vill ha lite nattliv också Vilket av dessa är mest passande..?
Har varit på Samos förrut.. underbar ö, men vill testa något nytt..

Nina
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-10-18, 17:51
wildas avatar
wilda wilda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norrköping
Inlägg: 295
Standard Sv: naxos eller..?

Karpathos för underbara badvikar, vacker natur och fantastiskt varma och vänliga människor. Trevliga barer i Pigadia, men inget trevligt bad "mitt i stan."

Naxos för underbara milslånga stränder och jättemysig stad med charmiga smågränder där man gärna går vilse. Även här en hel del trevliga barer, och här finns helt ok (men väl långgrund, kanske) strand "mitt i stan".

Småskaligare i Chora än i Pigadia...

Parga har jag hört ska vara jättevackert. Grönare, gissar jag.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-10-19, 20:27
Lena*s avatar
Lena* Lena* är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Lappland
Inlägg: 318
Standard Sv: naxos eller..?

Kan inte tala för Karp, men jag tycker det låter som om Naxos är ditt val. Den ön har allt du frågar efter. Har varit dit tre ggr, nu sist i sommar, tycker inte den känns för turistig - ön är stor, stränderna är långa och breda (ingen trängsel) och choran är uuuuunderbar!

Hej från Lena*.

PS. Missa inte Sunset Concert, ngt för alla åldrar. Står mer om det här i forumet. DS.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-11-10, 14:50
Fenalena Fenalena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 69
Standard Sv: naxos eller..?

Gillar oxå Samos samt grannön Patmos är ju mysig. I kykladerna måste jag säga att Naxos är ett mkt bra val! ska själv dit i sommar.På Naxos finns verkligen mixen - ngt för alla och varför inteta båten vidare ngra dgr mot Amorgos som är en pärla mkt värd besök! Parga har jag inte besökt men jag har läst mkt om Parga och det verkar vara ett härligt resmål!! som jag också är riktigt riktigt sugen på att testa.
Öar du enl mitt tycke bör undvika är Rhodos, Santorini och Kreta (ok, kreta kan vara underbart men man kan liksom hamna fel där)

Mvh
Lena

Senast redigerad av inkfish den 2006-11-10 klockan 17:25. Anledning: för långt citat
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-11-12, 13:52
Janets avatar
Janet Janet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 731
Standard Sv: naxos eller..?

Jag har inte varit på Karpathos, men på Naxos och i Parga.
Gillar båda ställena. Visst, det finns turister, men det är ju i stort sett ofrånkomligt med turister på de ställen charterbolagen kör till.
Parga är mindre än Chora på Naxos (Naxos stad) men väldigt mysigt.
Fina stränder finns på båda ställena. På Naxos är stränderna längre...
Parga är väldigt romantiskt, tyckte jag! Skulle gärna åka dit igen.
Grekisk kultur, tja... som svensk turist tycker jag nog att man får grekkänsla på båda platser. Men eftersom Chora är större är det klart att det är lättare att hitta tavernor med färre turister på, exempelvis.

Har du mer tid på dig än en vecka skulle jag nog ta en öluff i Kykladerna, men för en vecka skulle jag ta Parga och spara Naxos och övriga Kyklader till ett år med lite mer tid.

Lycka till i valet! (titta gärna bland resebrev och läs, läs läs... där får du tips!)
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-11-13, 10:03
mattias mattias är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 35
Standard Sv: naxos eller..?

Hej!

Personligen tycker jag att Naxos är för turistiskt för min smak men det är bara vad jag tycker. Allt är väldigt turistanpassat. Sen är det ju lite vad man själv vill ha oxå men det är ju inte så genuint som jag vill ha det.

Karpathos och Parga har jag inte varit på (än) så de kan jag inte säga något om.

/Mattias

Senast redigerad av Kalimera den 2006-11-13 klockan 10:19. Anledning: Långt citat
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT