Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2021-06-05, 11:03
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Skriva crime i Grekland?

I många år har jag närt en dröm. En dröm att en gång i livet få skriva en bok. Om jag är bra eller inte får en förläggare (och ev läsare) bestämma, men drömmen finns. Det som inte finns är tid. Tyvärr stjäl jobbet allt för stor del av mitt liv, men jag måste ha det för annars kan jag inte åka till Grekland. Vilken paradox!

Det hade varit kul att få skriva crime som utspelar sig i Grekland och speciellt kunna skriva den just i Grekland.
Nu spånar jag bara, men ändå. Om man tänker sig att min roman börjar nåt sånt här:

Med höstvinden vinande runt öronen stirrade han ned på den unga döda kvinnan i gräset. Hur länge hon legat där, var svårt att säga. Vore det inte för hennes öppna bruna ögon kunde man tro att hon sov.
Kriminalkommissarie Eric Thelin ryste av obehag. Trots att han tjänstgjort i över tjugo år vid roteln, vande han sig aldrig vid att se unga människor som dött. Han fick en plötsligt längtan efter sin årliga greklandstripp, istället för att stå här och frysa.

Teknikerna hade spärrat av platsen efter larmet och nu vidtog hans arbete med att undersöka brottsplatsen. Han drog på sig ett par handskar och började söka igenom kvinnas halvlånga tunna skinnjacka. Inget anmärkningsvärt hittades utan det var mest det vanliga. Ett kvitto från Ica, några hårspännen och ett cerat. Hennes handväska låg strax bredvid och där hittades hennes iPhone med körkort och kreditkort i fodralet. "Jessica Mårtensson" läste han högt för sig själv och jämförde körkortsbilden med den döda. En viss likhet fanns, men ändå inte. Det fanns ett sydeuropeiskt drag hos den döda, som han inte förnimmande på körkortet. Ett uns av tvekan fick fäste.

Han undersökte sen fickorna i hennes jeans och försökte vrida på kroppen, för att komma åt bakfickorna. Då ser han att tröjan glidit upp och instoppat i jeansen bakom ryggen, sticker en tunn beige kontorsmapp fram. Han drar försiktigt fram den och tittar på konvolutet. Där står ingenting. Inte ens ett tillverkarnamn. Han öppnar och inuti ligger ett enda A4-papper. Han drar fram det och ser att det verkar gammalt, då det gulnat av ålder. Det första som fångar hans blick är bokstäverna. De liknade kyrilliska. Trots att han rest så många gånger till Grekland, hade han aldrig lärt sig grekiska. Än mindre att läsa av grekiska bokstäver, även om han oftast kunde gissa sig till det mesta.

Dokumentet verkar utformat av någon myndighet och han försöker skumma den grekiska texten, när så sista stycket ändrar form. Det är skrivet på tyska. Det förstår han lite grand av i alla fall, men hans skoltyska räcker inte mot det kanslispråk, som detta verkar skrivet på.

Det som dock fångar hans blick är i slutet av dokumentet, där en stämpel svagt framträder. Det är en örn med lagerkrans och inuti det ett hakkors. Längst ned är det två underskrifter och ett datum, 10 september 1943. Den första underskriften verkar vara utförd av en grekisk ämbetsman, men den andra är mer spektakulär. Där står titeln "Der Reichführer-SS" och underskriften - Henrich Himmler.

Nå, skulle det funka? Är det något som ni skulle vilja läsa? Dessutom. Vad tror ni hände sen? Kom med uppslag om hur Eric Thelin tar sig an fallet med den döda kvinna med nazistdokumentet.

Fast. Vem är jag? Det här lär ju bara stanna vid en dröm ändå...

/Netwolf - drömmaren
Svara med citat
  #2  
Gammal 2021-06-05, 12:06
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 767
Standard Sv: Skriva crime i Grekland?

Vissa drömmar ska man absolut förverkliga!
Precis som din författardröm, du är ju redan ett proffs.
Jag vill läsa mer nuuuuu.
Förhoppningsvis kommer stora delar utspela sig i den Grekiska ö världen och jag skulle älska att känna igen mig. Ex.vis namn på tavernor, pensionat med personer som jobbar där.
Kör hårt, lev ut din dröm, jag väntar på första utgåvan!
//
KR
Svara med citat
  #3  
Gammal 2021-06-05, 17:10
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 256
Standard Sv: Skriva crime i Grekland?

Låt det inte stanna vid en dröm. Men gå först en skrivarkurs - varför inte i Grekland …
Svara med citat
  #4  
Gammal 2021-06-06, 07:16
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 888
Standard Sv: Skriva crime i Grekland?

Spännande! Eric Thelin blir nog tvungen att resa till Grekland för att reda ut fallet. Om detta sen blir en hel serie av böcker med Eric som mästerdetektiven som reder ut alla fall återstår att se.

Håll fast vid din dröm. Och skriv alltid när du kan även om du har ont om tid. En skrivarkurs som Sjöborren föreslår skulle kanske inte vara någon dålig idé (om du inte redan har gått på såna).

Undrar vart till Grekland Eric reser för att reda ut mysteriet med kvinnan? Kanske tar han sig först till Kreta för att sen resa vidare till olika platser? Men inte för många, han skall ha tid till att sitta på taverna och äta god mat och dricka retsina. Han måste få sitta och glo på havet. Då börjar hans hjärna och funka och på detta vis klarar han av att lösa fallet, bit för bit. Viktigt att du tar honom till platser/öar du själv känner bra för att få den där äkta känslan.

/ Anne
Svara med citat
  #5  
Gammal 2021-06-06, 12:01
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Skriva crime i Grekland?

Livsdrömmar ska förverkligas! Kör på och nå dina mål!
/ Jannis
Svara med citat
  #6  
Gammal 2021-06-06, 15:48
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Skriva crime i Grekland?

Klart att du ska fortsätta! Jag kommer absolut läsa för den börjar jättebra!

Jag åkte ju ner till Grekland 1986 för att skriva färdigt en roman med titeln ”Den nakna statisten”. Idén var fantastisk och är fortfarande. Jag har ännu inte läst en bok med den handlingen. Tyvärr skrev jag bara några få sidor på sex månader i Grekland.

När jag kom hem skickade jag det halvfärdiga manuskriptet till fem bokförlag, och jag fick svar av två. Ett av dem tyckte att jag skulle skriva klart och jag fick deras manuskriptpapper att skriva på. Yippie! Där och då tröttnade jag. Det räckte med lite uppmärksamhet för att jag skulle bli nöjd.

Gör inte som jag wolfen, skriv på!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2021-06-06, 21:51
nickelena nickelena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Lysvik
Inlägg: 893
Standard Sv: Skriva crime i Grekland?

Fortsätt Netwolf!!!
Jag vill läsa vidare...

Lena
Svara med citat
  #8  
Gammal 2021-06-06, 23:03
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Skriva crime i Grekland?

Oj så häftigt Wolfen! Blir så glad av att läsa så välskriven text. Så välvårdat språk är man inte bortskämd med nuförtiden. Och vad gäller storyn så känns den ju som en jättefin start.

Lite ideer och spekulationer om fortsättningen: Jessicas mormor var kanske grekiska. Hennes morfar var italienare, men hade ett dunkelt förflutet med inslag från Tyskland och Grekland. Kanske är det något av det som hon har kommit på spåret.

Oavsett vad. Jag tycker att det känns som att du har känsla för det här med att skriva. Om du dessutom drar omkring med en dröm om att få till det med en bok så hoppas jag att du följer din dröm!

En av mina käpphästar är ..... "Det är jobbigt att behöva ångra dumheter som man har gjort", men tack och lov så är det för det mesta möjligt att ställa till rätta och gottgöra det som var fel. Men ..... "Det är ofta jobbigare att i efterhand, när det är försent, behöva ångra det man inte gjorde".

Så därför .... ge dig själv och Eric Thelin en chans!!!! Blir det mest skit så är det väl inte så hemskt att behöva ångra det. Men att ångra att du inte försökte .... det är ju inte kul!

Ber härmed att få anmäla intresse för ett signerat exemplar av boken när den är klar!



Masse
Svara med citat
  #9  
Gammal 2021-06-07, 08:17
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 747
Standard Sv: Skriva crime i Grekland?

Skriv Netwolf!
Ser fram emot att läsa "Den tysta Cikadan" eller vad boken än får för titel Lev din dröm!
/ Kajja
Svara med citat
  #10  
Gammal 2021-06-07, 08:52
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Skriva crime i Grekland?

Tack för alla glada tillrop och förslag till handling! Jag tar ödmjukast emot er uppskattning på den lilla text, som jag flummade ihop på 5 minuter. Själv är jag också väldigt spänd för hur Eric Thelin tar sig an fallet. Givetvis tänker jag mig att han åker till Grekland, för att nysta in trådar.

MEN, samtidigt vill jag att det ska vara trovärdigt. Jag har t ex inte en aning om hur en kriminalkommisare vid mordroteln arbetar, utan där får jag lära mig mer. Jag har f ö en gammal barndomsvän, som jobbar just som kommisarie, som jag kanske kan kontakta. Visserligen jobbar han inom narkotikaroteln, men ändå. Sen när jag tänker efter, känner min fru en snubbe som jobbar för HR på polisen, så där kan man nog få lite tips.

Men som sagt. När ska man ha tid med detta? Jobbet tar mycket tid och sen har man ett helt hus att sköta om. Men vem har det inte så? Nä, det stora "problemet" är nog att både min fru och dotter genomgår just nu omvälvande förändringar i sina yrkesliv och det är bara jag som kör på i gamla hjulspår. Det är stigar man trampat länge och väl och man behöver inga manualer längre. Då jag är 55++ så är man även såpass rutinerad att de yngre tror på allt man säger, så egentligen går man mest på halvfart. Att söka nytt jobb, så här på ålders höst, känns bara jobbigt. Man bryr sig inte så mycket om fortsatta karriärvägar inom sitt gebit, utan då är det hellre att välja en ny väg - som författare t ex.

Så det är inte läge just nu att säga till familjen: Jag sticker till Grekland och skriver en bok. Ta hand om katten.

Men. Jag känner att något vaknat och jag tänker på kriminalkommisarien mer än jag borde. På dagliga promenaden kan jag knappt lyssna på deckare längre, då jag hela tiden tänker på hur Eric Thelin skulle gjort.

Förlåt min utsvävande egotripp, men det har ätit sig in i min hjärna.

/Netwolf - drömmaren
Svara med citat
  #11  
Gammal 2021-06-07, 12:34
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 256
Standard Sv: Skriva crime i Grekland?

Ett litet tips! När du går dina dagliga promenader dyker det säkert upp bra idéer. Problemet kan vara att komma ihåg. Så penna och litet anteckningsblock i fickan är inte fel - själv har jag även ett på nattduksbordet.

Då handlingen ska utspela sig i Grekland - och vara trovärdig - behöver du göra research. Besöka platser, träffa personer med mera. Nu går även jag igång …
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT