Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-01-10, 23:10
debut-tanten debut-tanten är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2009
Inlägg: 2
Standard Amopi - svårtillgängligt?

Vi ska i höst göra greklandsdebut och har fastnat för Karpathos och Amopi, som verkar fantastiskt! Vi tänkte bo på Aegean Village och funderar nu över en sak.

Vad jag har förstått så är det en ganska brant backe från hotellet till stranden. Vi är tre generationer som åker, och en person i den äldsta generationen har problem med sina knän. Är Amopi brant och otillgängligt överallt? Finns det risk att man blir låst vid hotellet om man har svårt att ta sig ner till stranden? Finns det vägar till stranden och byn som inte är så branta?

Det är svårt att få en bild av hur byn ser ut i stort när man ser enstaka bilder, så jag hoppas ni kan hjälpa oss med detta.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-01-11, 19:18
ofelias avatar
ofelia ofelia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 591
Standard Sv: Amopi - svårtillgängligt?

Hej!
Vi bodde i Amoopi aug -07 i hotellet som ligger 10 meter ovanför Aegen village. Hade med två barn som då var 1 år och 3 år. För oss var det jobbigt att ta sig till stranden och även ner till restaurangerna vid vattnet. Hade vi väl gott ner till vattnet gick vi inte hem förrän vi var klara för dagen.

/Ofelia
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-01-20, 18:40
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Amopi - svårtillgängligt?

Ser at du omtaler Amoopi som by... dette er ingen by bare så dere vet.... Dette er et lite område med noen små fine strender omkranset av et "knippe hoteller og restauranter + et par små suvernibutikker og supermarked....
Her er det ikke noe å finne på om kveldene annet enn å spise godt på en resaurant. Ingen steder å gå og titte på liv eller gå i butikker.

Men det er altså et deilig stille sted med barnevennlige strender.
Hadde vel kanskje valgt et av hotellene/apartmentene som ligger nede ved stranden om dere har med gammelt folk med dårlige knær..

Ia
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-01-21, 10:38
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 413
Standard Sv: Amopi - svårtillgängligt?

Citat:
Ursprungligen postat av debut-tanten Visa inlägg
Det är svårt att få en bild av hur byn ser ut i stort när man ser enstaka bilder, så jag hoppas ni kan hjälpa oss med detta.


Om jag inte är helt ute och cyklar då är det väl det hotellet som syns på bilden. Om det är Aegan så ser du hur långt det är till den ena stranden.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-01-21, 13:51
Stefulainen Stefulainen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 177
Standard Sv: Amopi - svårtillgängligt?

Som redan tidigare sagts så är Amopi ingen by/stad utan ett område med hotell. Hotellen är ganska nybyggda för jag har sett bilder från 80-talet när där inte fanns några andra byggnader än kyrkan. Om man vill bada och har småbarn är det dock säkert ett bra ställe att bo på eftersom amopi-stranden verkar vara mycket barnvänlig
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-01-21, 18:02
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Amopi - svårtillgängligt?

Citat:
Ursprungligen postat av Stefulainen Visa inlägg
Som redan tidigare sagts så är Amopi ingen by/stad utan ett område med hotell. Hotellen är ganska nybyggda för jag har sett bilder från 80-talet när där inte fanns några andra byggnader än kyrkan. Om man vill bada och har småbarn är det dock säkert ett bra ställe att bo på eftersom amopi-stranden verkar vara mycket barnvänlig

Stranden i Amopi ( vi var på den lilla) är mycket bra att vara på med barn! Var där med mina då två och fyraåringar sommaren 08. Fin strand och långgrund, ändå rent och klart vatten. En taverna ligger några få trappsteg därifrån. Inte den bästa service vill jag minnas men maten var god!
Vi valde dock att ta oss med taxi till Amopi från Pigadeia ( ca 10 minuter, 8 km) då vi föredrog lite mer liv och rörelse kvällstid.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-02-07, 00:35
bukefaloss avatar
bukefalos bukefalos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 18
Standard Sv: Amopi - svårtillgängligt?

Är det problem med knäna så kan det bli jobbigt vid Amopi. Bättre då att satsa på Lefkos men då rekommenderar jag att man har en hyrbil så man kan ta sig runt och åka vart man vill. Lefkos är lite "offside" kan vara skönt att komma in till Pigadia en eller annan kväll.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-02-16, 16:28
debut-tanten debut-tanten är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2009
Inlägg: 2
Standard Sv: Amopi - svårtillgängligt?

Tack för era svar!

Innan jag han få så här mycket information ångrade vi oss och bokade en resa till Kreta i stället. När vi hade gjort det bestämde sig den äldre mannen med knäproblem för att inta åka med . Så kan det gå! Förhoppningsvis kommer vi till Karpathos en annan gång, för det verkar speciellt!

Tack igen!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2009-02-16, 19:16
BOKAs avatar
BOKA BOKA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2006
Ort: Borås
Inlägg: 344
Standard Sv: Amopi - svårtillgängligt?

Det var ju synd att det inte fungerade den här gången. Men Karpathos är helt klart ett bra alternativ att resa till.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2009-02-17, 18:41
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Amopi - svårtillgängligt?

Citat:
Ursprungligen postat av debut-tanten Visa inlägg
Tack för era svar!

Innan jag han få så här mycket information ångrade vi oss och bokade en resa till Kreta i stället.

Tack igen!
Grattis till Kretavalet! Fast Karpathos är ju också ett trevligt resmål!

Hoppas ni får en bra semester!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT