Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Kos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-06-08, 20:11
Millies avatar
Millie Millie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Sala
Inlägg: 532
Standard Mygg?

Hejsan!
Undrar hur det är med mygg på Kos?
Ska bo inne i Kos stad.
Åh, bara 5 dagar kvar, längtar!
/Kerstin/
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-06-09, 05:22
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Mygg?

Mygg finnes overalt...Synes ikke den er veldig plagsom på Kos. Men så har jeg ALLTID min 'greske' parfyme i vesken - antimyggstift, dufter grusomt om den er kjøpt i Hellas, nesten luktfri om den er kjøpt i Norge. Den smører jeg på, uhemmet og hvorsom helst, på strand eller taverna eller hva det nå er. Dessuten hjelper det med AC på rommet - og å være nøye med å holde døren lukket om lyset står på.
Antiparos og Kreta - der har jeg forlatt hotellrom som har fått 'rødprikket' tapet. I løpet av natten, etter mine krigshandlinger. Har ikke opplevd dette på Kos.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-06-09, 14:51
ragnhild ragnhild är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: gjøvik
Inlägg: 106
Standard Sv: Mygg?

Hvis du er allergisk og reagerer veldig på myggstikk så bør du ta enkle forhåndsregler. Kjøp Mygg A eller tilsvarende som du bruke på kveld/natt.
Har møtt mange turister på Kos som har hatt voldsomme reaksjoner på myggstikk.
God tur!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-06-09, 14:59
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Mygg?

Min kone reagerer sterkt på myggstikk, men har ikke hatt plager etter at hun begynte å ta en tablett av allergimedisinen Zyrtec hver dag i Hellas. Det merkelige er at den ikke bare gjør reaksjonen på stikkene mye mindre, det ser faktisk ut til at hun ikke får på langt nær så mange myggstikk som før. Nå får jeg flere enn henne, noe som var helt uvanlig før.

Men mygg var det sentralt i Kos by(Hot. St. Constantin) for 2 uker siden, selv om vi har vært ute for mye verre!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-06-10, 00:45
BrittMaries avatar
BrittMarie BrittMarie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lidköping
Inlägg: 146
Standard Sv: Mygg?

Citat:
Ursprungligen postat av Millie Visa inlägg
Hejsan!
Undrar hur det är med mygg på Kos?
Ska bo inne i Kos stad.

/Kerstin/
Mygg finns det. Men inne i Kos stad kanske inte lika mycket som i utkanterna. I år (när jag flyttat in till centrum igen) har jag bara fått en rad med myggbett på armen. De måste ha haft ett party när jag sov...

Men, köp, för säkerhets skull en antimyggmaskin. Säljs "överallt" : Minimarket, supermarket. Med tabletter eller kombination tabletter/vätska. Så stoppar du in den i ett eluttag. Fungerar bra, hemma.

Får du myggbett. Köp Vinäger och stryk på.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-06-10, 08:17
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Sjöbo
Inlägg: 1 452
Standard Sv: Mygg?

Hej Millie !
Handla med dig från apoteket ACO Alsollösning.När du har blivit stucken så känns det bra att badda på lite. Den lindrar klådan+svullnaden går ner.Även jättebra om du får sår som är vätskande.Packar alltid med på resan.
Trevlig semester.
Birgitta 63.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-06-10, 09:17
Millies avatar
Millie Millie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Sala
Inlägg: 532
Standard Sv: Mygg?

Hej och tack för all inf. och tips!
Ska nog dra ner till apoteket idag då.
Önskar att det vore fredag, då skulle man snart vara där nere,
och bara få va'.
Kramar Kerstin.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-06-10, 09:19
KosAnns avatar
KosAnn KosAnn är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 202
Standard Sv: Mygg?

Det är lite konstigt det där med myggbett. Själv har jag i princip klarat mig från dessa under alla år på Kos, medans mannen och barnen har fått svåra bett. Fast det är likadant här i Sverige. Klarar mig för det mesta med enstaka bett då de andra i familjen ser ut som om de har vattenkoppor.

Att badda med Alsollösning är ett bra tips, då brukar det värsta kliandet lugna ner sig efter en stund.

Ha det gott och hälsa till Kos från någon som kommer dit i början på augusti. LÄÄÄÄNGTAR!!!!

/Annika
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-06-10, 09:23
nekjam nekjam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Ort: Sikeå
Inlägg: 433
Standard Sv: Mygg?

Jag är också väldigt utsatt av mygg. Det värsta är att man inte ser dom som i Sverige. Jag rekommenderar dej att ta med mygga. Finns på apoteket och även Coop har dom. Jag tar alltid på mig när jag går ut och äter middag, särskilt på benen och runt vristerna. Dom små rackarna trivs ju i planteringar. Så jag brukar undvika att sätta mig där det finns gröna växter och blommor. Sedan har vi alltid med en liten apparat med tabletter som vi sätter i eluttaget och som får sitta där nattetid. Detta brukar hjälpa mig.

Lycka Till
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-06-10, 21:44
aris4s avatar
aris4 aris4 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Örebro
Inlägg: 200
Standard Sv: Mygg?

Gokväll!!!

Jag säger som min vän Hassan, ta Ouzo både invärtes o utvärtes. Det är bra mot det mesta och även myggor.
Ha de så bra på Kos o ta en för mig oxå, ouzo eller Metaxa gärna,
Hälsningar Sanna
Svara med citat
  #11  
Gammal 2009-06-21, 20:23
skrikiss avatar
skrikis skrikis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Sala
Inlägg: 40
Standard Sv: Mygg?

Det är sjukt mycket mygg. Har aldrig varit med om så här mycket förr. Har fått ca 40 myggbett på bara en vecka.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2009-06-22, 09:03
kirtor kirtor är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 766
Standard Sv: Mygg?

Er det kun Zyrtec av allergimedisiner som hjelper mot mygg? Ikke noen av de andre typene?
Svara med citat
  #13  
Gammal 2009-06-26, 20:44
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Mygg?

Citat:
Ursprungligen postat av kirtor Visa inlägg
Er det kun Zyrtec av allergimedisiner som hjelper mot mygg? Ikke noen av de andre typene?
Tror alle allergitabletter hjelper mot selve kløen eller mer alvorlige reaksjoner mht. mygg. Har prøvd flere. Noen kan tygges, da er virkningen raskere. Smeltetabletter finnes ikke lenger. Det viktige er kanskje forebygging; myggstift (gjerne en dash rundt døren/vindu/seng også) eller lignende og myggmaskin når man er ute av rommet, slukking av lys på badet etc. Har aldri vært spesielt plaget verken på Kalymnos eller Kos. Sistnevnte forøvrig en mellomstasjon, med hotell i byen.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT