Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2016-12-08, 18:04
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Pelion, lilla ångtåget

Är det någon som har rest med detta tåg:

https://www.greecehighdefinition.com...ic-steam-train

Verkar spännande och kul tycker jag. Området Pelion skrivs det väldigt lite om här. Ingen som reser dit? Tycker det verkar fint och intressant.

/ Anne
Svara med citat
  #2  
Gammal 2016-12-10, 13:21
Getpinglans avatar
Getpinglan Getpinglan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 319
Standard Sv: Pelion, lilla ångtåget

Oj så fint! Ser ut som ett tåg i Brennerpasset, Alperna.

Har inte varit i detta område, men har hört många tala om det som deras absoluta pärla i Grekland.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2016-12-11, 09:10
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Pelion, lilla ångtåget

Tack för tipset! Klart man måste åka med det lilla tåget, när man besöker området..
Svara med citat
  #4  
Gammal 2016-12-11, 15:07
marilene marilene är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2012
Ort: Lund
Inlägg: 349
Standard Sv: Pelion, lilla ångtåget

Apollo hade Pelion som charterresmål för några år sedan. Då passade vi på att åka till Kala Nera, den by som ligger närmast staden Volvos. Byn är liten med endast en handfull restauranger och caféer. Bystranden helt OK men inte mer. Var morgon och var kväll kom både män och kvinnnor ner till stranden för att ta sig ett dopp och få sig en pratstund. Vi hyrde bil och körde runt på den södra delen av halvön och över på den östra, lite vildare sidan. Där fanns fina sandstränder. Vi besökte också små charmiga bergsbyar. Ett besök inne i Volvos hanns också med. Det lilla tåget missade vi tyvärr. Om man tycker om små byar, fin natur och små hotell och pensionat är det ett trevligt resmål.

Marilene
Svara med citat
  #5  
Gammal 2016-12-12, 14:25
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Pelion, lilla ångtåget

Citat:
Ursprungligen postat av marilene Visa inlägg
Om man tycker om små byar, fin natur och små hotell och pensionat är det ett trevligt resmål.
Det låter som något för mig! Vi hade tänkt åka dit när vi var på Skiathos ett år, men det blev tyvärr inte av.

Om vi kommer dit ska vi självklart åka det lilla tåget. Tack för tips!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2016-12-12, 17:03
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Pelion, lilla ångtåget

Om ni inte har sett Michael Portillos tv-serie om tågresande så tycks avsnittet om Grekland och bl.a det lilla ångtåget finnas här:

https://www.youtube.com/watch?v=3bG_ElbsP9g

Jag råkade av misstag sitta framför tv:n när detta kom en lördagsmorgon i somras eller när det nu var och då fick dammsugandet, som jag egentligen skulle göra, vänta.

/ Anne
Svara med citat
  #7  
Gammal 2016-12-12, 22:17
ozogotts avatar
ozogott ozogott är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Västerås
Inlägg: 428
Standard Sv: Pelion, lilla ångtåget

Instämmer till fullo med Marilene. Pelion är ett fantastiskt vackert område. Naturen förför med sin skönhet, byarna vill man bara inte lämna, bad om man så vill, lugn, vardagsliv och massor med vandring. Det går alldeles utmärkt att åka buss till Pelion och vandra mellan byarna. Annars är hyrbil en bra ide.

Tåget går inte så ofta i lågsäsong så kolla tidtabellen om tåget är en viktig del av upplevelsen. Annars är det trevligt att vandra längs spåret. Med en bra karta är det inte svårt att snickra ihop en lagom dagstur med ett och annat tavernastopp.

I vanlig ordning på fastlandet behövs en laddning sten i fickorna för att komma överens med lösspringande vakthundar om vem som bestämmer

Vi bodde i tre byar. Portaria, Tsagkarada och Milies. Alla tre förtjusande med goda möjligheter till dagsutflykter.

Lite kul var att från Tsagkarada vandrade vi till en by som heter Damouchari. Väl där visade sig en skylt hänga på en taverna som vi lunchade på. På skylten stod det "Filming in progress Mamma Mia". Kolla scenen med alla kvinnorna som springer genom en by ut på en brygga för att slutligen hoppa i vattnet, Benny Andersson sitter och spelar piano på en båt, den är från Damouchari.

Dags för att se något nytt i Grekland? Varför inte Pelion, jag tror många skulle älska området.

Ozogott
Svara med citat
  #8  
Gammal 2016-12-13, 19:00
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Pelion, lilla ångtåget

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Jag råkade av misstag sitta framför tv:n när detta kom en lördagsmorgon i somras eller när det nu var och då fick dammsugandet, som jag egentligen skulle göra, vänta.
Har inte sett det, men vill också slippa dammsuga, så jag ska titta en dag då det passar.

Citat:
Ursprungligen postat av ozogott Visa inlägg
Dags för att se något nytt i Grekland? Varför inte Pelion, jag tror många skulle älska området.
Det tror jag också. Allt du skriver låter som något åtminstone jag skulle älska!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2016-12-15, 18:10
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Pelion, lilla ångtåget

Ja, det är säkert ett fint område. Det är bara att sätta den på listan då.

/ Anne
Svara med citat
  #10  
Gammal 2016-12-16, 11:52
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Pelion, lilla ångtåget

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Ja, det är säkert ett fint område. Det är bara att sätta den på listan då.
Den där lååånga listan.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT