Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-07-22, 18:07
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Snart bär det iväg igen......

Hej!
Ja, nu är biljetterna till Karpathos inhandlade, det känns alltid skönt!
Naturligtvis ska jag ta en sväng till tandläkaren på öa igen, det är nåt som alla (kanske) borde tänka på nu när tandvårdskostnaderna hemmavid rakar i höjden....Som jag utförligt skrev i "gamla Kalimera", så fick jag bl.a en rotfyllning gjord på Karpathos samt lite annat smått och gott...Var väl alltsomallt hos tandläkaren ca 10 ggr och det kostade runt 900 SEK.Nu vet jag inte om det är nåt sorts riktpris, men iallafall "tjänade" jag lätt ihop två-tre resor till Grekland.. Alltså: om ni kan och om det finns, ta och besök tandläkare när ni är i Grekland, även om ni inte råkat bita i en olivkärna....
På Karpathos har jag varit hos Dimitrios Spanos, utbildad i Canada och med mottagning på Dimokratias, ca 70 meter från fontänen, till vänster, andra våningen......
Funkar inte gaddarna, funkar inget......
Mvh,
Mikke
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-07-22, 18:12
ciakoohlers avatar
ciakoohler ciakoohler är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bjuv
Inlägg: 1 006
Standard Sv: Snart bär det iväg igen......

Tål o tänka på !!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-07-22, 18:49
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Snart bär det iväg igen......

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke
Alltså: om ni kan och om det finns, ta och besök tandläkare när ni är i Grekland, även om ni inte råkat bita i en olivkärna....
Jag är SÅÅ glad för din skull, men INGET I VÄRLDEN skulle kunna få mig att gå till tandläkaren under semestern!! INTE ENS om jag råkat bita i en olivkärna
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-07-22, 19:13
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Snart bär det iväg igen......

.......hehe......säger du nu ja......men när du väl sitter i Grekland med en trasig molar i handen, då järnvägar ere andra bullar, sa bagarn te mjölnarpigan.....
Mikke
(dentalpatient)
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-07-22, 19:18
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Snart bär det iväg igen......

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
en INGET I VÄRLDEN skulle kunna få mig att gå till tandläkaren under semestern!!
Exakt! Fast jo, råkade jag ut för nåt akut hade jag gått dit. Men fy för att förstöra semestern med tandläkarbesök

Dock låter det ruggigt billigt, när man jämför med här...
Svara med citat
  #6  
Gammal 2005-07-22, 19:38
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Snart bär det iväg igen......

.....hm....jo, jag kan visst förstå att det känns trist att gå till tandläkaren och det är väl bl.a därför många(bl.a jag..) har en stor/liten/obegränsad förmåga att uppskjuta besöket...
Men om man biter huvve av rädslan/obehaget och knallar iväg i Grekland utan att det är akut, så får man s.a.s svart på vitt vikken tandstatus man har....
Hellre en gång för mycket och så minskar risken för dramatiska tandförändringar samt att man spar en hel massa pengar dessutom..Helt oslagbar kombination, enligt mitt förmenande...
Mikke
(abraxionist)
Svara med citat
  #7  
Gammal 2005-07-22, 19:46
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Snart bär det iväg igen......

Jodå, det är logiskt och riktigt, alltihop. Men du glömmer att du pratar med en som i princip hellre går på sin egen begravning än låter tandläkaren rocka loss i munnen
Svara med citat
  #8  
Gammal 2005-07-22, 19:46
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Snart bär det iväg igen......

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke
.....hm....jo, jag kan visst förstå att det känns trist att gå till tandläkaren och det är väl bl.a därför många(bl.a jag..) har en stor/liten/obegränsad förmåga att uppskjuta besöket...
Men om man biter huvve av rädslan/obehaget och knallar iväg i Grekland utan att det är akut, så får man s.a.s svart på vitt vikken tandstatus man har....
Hellre en gång för mycket och så minskar risken för dramatiska tandförändringar samt att man spar en hel massa pengar dessutom..Helt oslagbar kombination, enligt mitt förmenande...
Det hjälper inte vad du säger Dessutom handlar det för mig varken om rädsla eller känsla av obehag, utan om ren och skär SNÅLHET - med den dyrbara semestertiden! På inga vilkor ska den slösas bort i en tandläkarstol
Ska det vare en gång för mycket så får det bli här hemma! De pengar det ev kostar extra är nämligen mindre värda enligt mitt sätt att räkna
Svara med citat
  #9  
Gammal 2005-07-22, 21:10
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Snart bär det iväg igen......

.....men om ja e me å spelar gitarr mens du sitter i stolen....?
Skämt åsido, om ja va dentist därnere skulle jag ta en sväng på stranden och ha med en stol å låta folk bli undersökta kostnadsfritt......
Mikke
(KfK)
Svara med citat
  #10  
Gammal 2005-07-22, 23:35
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Snart bär det iväg igen......

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke
.....men om ja e me å spelar gitarr mens du sitter i stolen....?
Du menar att då framstår en komplicerad rotfyllning utan bedövning som något riktigt trevligt?

Svara med citat
  #11  
Gammal 2005-07-22, 23:48
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Snart bär det iväg igen......

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Du menar att då framstår en komplicerad rotfyllning utan bedövning som något riktigt trevligt?

Några använder vanlig bedövning, andra kör med gitarrspelande Mikke, hmm med tandläkarskräcken nyövervunnen tror jag att jag föredrar vanlig bedövning.

Mvh Janérik

Senast redigerad av Janérik den 2005-07-22 klockan 23:48. Anledning: Tyrckfel
Svara med citat
  #12  
Gammal 2005-07-22, 23:49
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Snart bär det iväg igen......

........jag är bedövningen......!!
Mikke
(KfK)
Svara med citat
  #13  
Gammal 2005-07-22, 23:51
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Snart bär det iväg igen......

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke
........jag är bedövningen......!!
Mikke
(KfK)
Hmm, bedövande gitarrspel, ska vara en värmlänning till det då

Mvh Janérik
Svara med citat
  #14  
Gammal 2005-07-23, 00:25
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Snart bär det iväg igen......

.....i rakt nedstigande led från Sväng-Ingvarrs....
Vem övver förti har inte dansat och svärmat te dans mä Kallstatösera...
Mikke
( i städtaga...)
Svara med citat
  #15  
Gammal 2005-07-23, 01:59
Calle Calle är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 292
Standard Sv: Snart bär det iväg igen......

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Du menar att då framstår en komplicerad rotfyllning utan bedövning som något riktigt trevligt?

Hej!
Jag såg till att få garnityret helrenoverat innan vi flyttade ner hit. Dels berodde det på att jag ville vara min tandläkare trogen (eftersom han inte hade sett skymten av mig på alltför många år!) och dels därför att jag hade en ogrundad förutfattad mening om tandvården i ett medelhavsland som Grekland och i en "håla" som Rethymno. I dag skulle jag inte tveka en sekund att sjunka ner i stolen hos en grekisk tandläkare och låta honom/henne trycka in borren om det skulle behövas! Vi har svenska vänner som bor här nere som kan bekräfta det som Mikke skriver, kanonbra tandvård och väldigt mycket billigare än i Sverige. Jag och Git kvistade själva in på en tandläkarmottagning här i byn i feb förra året när vi gjorde "boletar-resan". Det fanns en "lägenhet uthyres"-annons uppsatt på husväggen, så vi ringde på diverse dörrklockor för att förhöra oss. Den som öppnade var en söndags-städande tandläkare som hade världens modernaste och fräschaste tandläkar-mottagning. Så jag kommer inte att tveka en sekund om/när ett besök behövs!
Det enda jag har funderat över är om (med tanke på alla strömavbrott) mottagningarna är utrustade med UPS kopplat till borr-maskineriet?! Det är ju inte så kul om den grövsta borren tvärstannar inne i tanden just när den gräver som djupast!!

Calle (med två fina kronor!!)
Svara med citat
  #16  
Gammal 2005-07-23, 03:17
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Snart bär det iväg igen......

Men anledning av ovanstående inlägg ber jag att få förtydliga mig:
1) Jag har inte tandläkarskräck
2) Jag tycker inte det är obehagligt eller besvärligt att gå till tandläkaren
3) Jag misstror inte på något sätt grekisk tandvård
4) Mikkes gitarrspel vill jag pga egen erfarenhet gärna (åter-)uppleva, det har definitivt en bedövande inverkan (eller var det månne ouzon som jag drack innan som hade den effekten??) dock EJ i tandläkarstolen men gärna på stranden
5) Trots allt detta kan INGET få mig att uppsöka tandläkare i Grekland eller vid annan semester, inte ens om det är nära fontänen i Pigadia. Ej heller hemmavid!!
Svara med citat
  #17  
Gammal 2005-07-23, 03:36
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Snart bär det iväg igen......

........ok, Bättan......helt klart, söderifrå Värmlandshållet...
Plong,pling,dax att knoppa....
Mikke
(färdigstädat för i natt...)
Svara med citat
  #18  
Gammal 2005-07-23, 10:29
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Snart bär det iväg igen......

Citat:
Ursprungligen postat av Calle
inte så kul om den grövsta borren tvärstannar inne i tanden just när den gräver som djupast!!

Calle (med två fina kronor!!)
Just som Du & Mikke fått mig att överväga grekisk tandvård...

Näeh, jag tror jag fortsätter hos min ordinarie käftis, han har för i år skaffat digital röntgenkamera! En tiondel av strålningen, resultatet på skärmen bredvid stolen, kul pryl !

Calle; Blues brukar ju handla om smärta, varför inte göra lite ny väntrumsmusik? Jag har några titlar till salu.
"The drill is gone", "Golddigger", "Dentist blues", "Mental Dental", "Bridge over troubled gums" "X-Rayo, El"



//PO
Svara med citat
  #19  
Gammal 2005-07-23, 13:19
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Snart bär det iväg igen......

Ingen fara,PO..Calle försöker hitta på det abbesolut värsta scenariot......I det samma borren stannar så upphör eller minskar naturligtvis nervstimuli.......
Det var en digital kamera Spanos på Karpathos hade, för bilden kom fram direkt på datorskärmen som stod så att jag kunde se gadden .....
Mikke
(KfK)
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT