Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Ios

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-02-23, 14:05
Lajsa Lajsa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Inlägg: 166
Standard Nyfiken på Ios

Jag kan väl inte påstå att jag är i startgroparna för att boka en resa till Ios, men det är verkligen en av de öar jag vill besöka nån gång i livet
Jag har aldrig varit särsklit förtjust i typiska "party-öar", vilket jag har förstått att Ios till viss (stor?) del är Men det känns som om ön har mycket mer att erbjuda än så. Tycker att staden, hamnen och alla vita kyklad-hus ser så otroligt mysiga ut!

Efter lite research på forumet inser jag att det råder delade meningar om Ios, är det så att det endast är en party-ö som "förstörts" av festglada turister, eller finns den grekiska charmen kvar även där?? (Hoppas!)

Skulle vara så kul att höra från några erfarna Ios-besökare
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-02-23, 16:40
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Nyfiken på Ios

Helt avgörande för om Ios är en partö eller inte beror på när ni tänker besöka ön. I lågsäsong och tidig mellansäsong är det ingen partyö. Tyckte att det var mest medleålders par när jag var där första dagarna i juni för tre år sedan.

Förövrigt tycker jag inte att det varit så skilda åsikter om ön i forumet utan skildringarna därifrån varierar mer beronde på när besökaren varit där.

Eva
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-02-23, 17:01
Lajsa Lajsa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Inlägg: 166
Standard Sv: Nyfiken på Ios

Tack för svar! Självklart förstår jag att det varierar beroende på när man besöker ön, precis som de flesta resemålJag var mer nyfiken på OM man åker i tex högsäsong, om stadslivet endast är nöje och fest eller om det finns delar av staden som är "fria" från det livliga.

Jag är varken för eller emot fest och stoj, då jag själv är rätt ung , var bara nyfiken på hur det är på just Ios då det kan variera från ö till ö

Tack återigen för svar
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-02-23, 17:14
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Nyfiken på Ios

Jag tror att det är lugnare ner mot hamnen men som sagt jag har bara varit där i juni. Då var det lugnt överallt. Lite party vid barerna ovanför en av stränderna men helt ok.

Personligen tyckte jag att folklivet var trevligare på Folegandros med sina torg och tavernor men även Ios är en fin ö. Lite dött i gränderna på Ios under dagtid. Känns som de kunde göra mer av sin ö.

Eva
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-02-23, 18:16
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Nyfiken på Ios

Citat:
Ursprungligen postat av Lajsa Visa inlägg
Skulle vara så kul att höra från några erfarna Ios-besökare
Jag kan berätta en annan dag, just nu hinner jag inte. Tills dess kan du läsa vad jag skrev om Ios i somras. Klicka dig fram på min blogg så hittar du fler inlägg från i somras.

Ios är en fantastisk ö!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-02-23, 18:23
Lajsa Lajsa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Inlägg: 166
Standard Sv: Nyfiken på Ios

Tusen tack!!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-02-23, 21:50
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Nyfiken på Ios

Vi får inte länka till hemsidor med reklam från Grekland men om du söker på internet finns det oerhört mycket information samt många foton från ön. Kanske mer än om många andra ställen i Grekland. Sen finns det ju här på Kalimera många som tillbringat mycket tid där så du får säkert många svar när fler sett dina frågor.

Eva
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-02-24, 09:52
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Nyfiken på Ios

Citat:
Ursprungligen postat av Lajsa Visa inlägg
Jag var mer nyfiken på OM man åker i tex högsäsong, om stadslivet endast är nöje och fest eller om det finns delar av staden som är "fria" från det livliga.
Om du går och lägger dig i normal tid kommer du inte märka så mycket av nöjeslivet (som främst finns under högsäsong), ungdomarna går ut väldigt, väldigt sent, och kommer hem tidigt. Mylopotas beach är nästan tom på ungdomar under dagtid. I byn märks inte heller så mycket förrän mycket sent, och då kanske du sover.

Åk till Ios, du kommer inte ångra dig. Du får uppleva några av övärldens finaste stränder, du får äta god mat, se ett mycket vackert landskap, se en av de finaste solnedgångar som finns, och - sist men inte minst - strosa omkring i Kykladernas vackraste by.

Vill du veta precis allt om Ios köper du vår nya E-guide om Ios.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2011-02-25, 12:51
Lajsa Lajsa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Inlägg: 166
Standard Sv: Nyfiken på Ios

Det låter ju toppen! Ja, till Ios SKA jag en vacker dag
Ska läsa bloggen och E-guiden, Tack!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2011-02-25, 16:58
GunillaGust GunillaGust är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2010
Inlägg: 4
Standard Sv: Nyfiken på Ios

Hej! Vi är två par som besökt massor med öar men alltid hoppat över IOS, p gr av stämpeln partyö. Men i sept 2010 stannade vi där i 3 nätter och körde runt med moped. Vi bodde ganska nära hamnen och stranden på hotell Helena. Choran är mysig med sina gränder och folkliv. Vi återvänder i sept i år för att upptäcka mer för något partyliv såg vi inte röken av.
Fyra Seniorer.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT