Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Tilos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-06-10, 13:06
maja68s avatar
maja68 maja68 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Inlägg: 219
Standard Tilos båt

När jag i samband med avbokning av hotell på Tilos denna sommaren berättade hotellägaren i ett mejl
att Tilos inköpt en ny båt som kommer sättas i sjön nästa år för att ersätta Sea Star och dess turer. Så förhoppningsvis kan vi enveckas besökare lättare ta oss till Tilos nästa sommar , utan att behöva spendera nätter på Rhodos
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-06-10, 16:22
Annkis avatar
Annki Annki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Standard Sv: Tilos båt

Citat:
Ursprungligen postat av maja68 Visa inlägg
När jag i samband med avbokning av hotell på Tilos denna sommaren berättade hotellägaren i ett mejl att Tilos inköpt en ny båt som kommer sättas i sjön nästa år för att ersätta Sea Star och dess turer. Så förhoppningsvis kan vi enveckas besökare lättare ta oss till Tilos nästa sommar , utan att behöva spendera nätter på Rhodos
Enligt den information jag fått är det inte Tilos som köpt in en båt, utan Spanos, Dodekanisos Seaways, med sikte på att till nästa säsong få igång en regelbunden trafik Rhodos-Tilos, som är anpassad efter charterplanens ankomst- och avresedagar.
Osäkerheten i år i samband med Sea Stars nedläggning, har inneburit en rejäl nedgång i turistnäringen på Tilos, som drabbat hotell- och restaurangägare mycket hårt. Så vi hoppas, både för Tilosbors och turisters skull att det kommer att lösa sig på bästa sätt till nästa sommar!

Ann-Kristin
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-06-10, 16:35
maja68s avatar
maja68 maja68 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Inlägg: 219
Standard Sv: Tilos båt

Jag återgav bara det Irinoulas ägare skrev till mig, spelar ingen roll vems båten är för min del, bara det finns nån. Vet fler än mig som avbokat Tilos i år pga båtproblemet.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-06-10, 17:28
Kaxpellas avatar
Kaxpella Kaxpella är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2014
Ort: Huddinge
Inlägg: 5
Standard Sv: Tilos båt

Om det stämmer vore det ju himla bra! Jag håller tummarna!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-06-10, 17:32
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Tilos båt

Citat:
Ursprungligen postat av Annki Visa inlägg
Enligt den information jag fått är det inte Tilos som köpt in en båt, utan Spanos, Dodekanisos Seaways, med sikte på att till nästa säsong få igång en regelbunden trafik Rhodos-Tilos, som är anpassad efter charterplanens ankomst- och avresedagar.
Osäkerheten i år i samband med Sea Stars nedläggning, har inneburit en rejäl nedgång i turistnäringen på Tilos, som drabbat hotell- och restaurangägare mycket hårt. Så vi hoppas, både för Tilosbors och turisters skull att det kommer att lösa sig på bästa sätt till nästa sommar!

Ann-Kristin

Då kan ju t o m vi ta oss från Kalmar på enveckasflyg till Tilos. Om man inte kan lyckas förhandla sig fram med Ving till två veckor !

Lissi
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-06-10, 17:45
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Tilos båt

Jag hoppas verkligen att din info stämmer, Annki, jag har hoppats hela tiden att Spanos skulle ta över rutten. Hans företag verkar ju väletablerat så det borde säkra trafiken för Tilos del. Synd bara att de inte kommer igång redan i år.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-06-11, 12:38
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 256
Standard Sv: Tilos båt

Personligen drabbas vi inte eftersom vi stannar mer än en vecka - och några dagar på Rhodos är inte något problem. Men jag förstår alla som bara har en veckas semester.

Men vi håller tummarna att det nästa år kommer en ny båt.

Sjöborren.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-06-13, 13:12
Ankris avatar
Ankri Ankri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Helsingborg
Inlägg: 162
Standard Sv: Tilos båt

Båten var ett problem för oss med...med de båttider som fanns när vi kollade så skulle vi bara få 5 hela dagar på Tilos...men vi bokade om hotellet och åker 1 dag senare och får 8 dagar på Tilos istället...två nätter på Rhodos

Bokar med Ferries in Greece som tillåter biljettköp med olika bolag :-)

Ankri som åker med svägerskor nästa söndag
Svara med citat
  #9  
Gammal 2015-06-14, 15:05
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Tilos båt

Citat:
Ursprungligen postat av Annki Visa inlägg
Osäkerheten i år i samband med Sea Stars nedläggning, har inneburit en rejäl nedgång i turistnäringen på Tilos, som drabbat hotell- och restaurangägare mycket hårt.
Men visst går chartern som vanligt, eller har det blivit neddragningar där också?

Hoppas verkligen att det löser sig med en ny båt.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2015-06-14, 15:17
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Tilos båt

Janne, t ex från Kalmar har Ving tagit bort Tilos. I år kunde man inte åka dit från Kalmar, bara till Rhodos.

Lissi
Svara med citat
  #11  
Gammal 2015-06-14, 16:33
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Tilos båt

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Janne, t ex från Kalmar har Ving tagit bort Tilos. I år kunde man inte åka dit från Kalmar, bara till Rhodos.
Så himla tråkigt för öborna.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2015-06-15, 10:05
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Tilos båt

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Men visst går chartern som vanligt, eller har det blivit neddragningar där också?

Hoppas verkligen att det löser sig med en ny båt.
I samma veva som Ving tillfälligt stängde bokningen av Tilos cirkulerade en grekisk text om att en brittisk researrangör inom Thomas Cook-koncernen hotade släppa Tilos som resmål nästa säsong, om inte båtfrågan löstes. Texten fanns i ett par olika versioner och var lite svårtolkad, det kan ha framstått som om det gällde hela Thomas Cook. Så chartern verkar helt klart ha börjat dra öronen åt sig.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2015-06-15, 14:00
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Tilos båt

Detta är för övrigt den båt som chartern använder just nu, liksom Fedon och Express Chalki en av Chalkibåtarna:



Jag ska försöka utröna under sommaren om även icke charterresenärer får åka med den. På Fedon var det möjligt, hur det är nu vet jag inte men jag ska åka i september så jag kommer att behöva veta.

Senast redigerad av inkfish den 2015-06-15 klockan 14:14.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2015-06-15, 17:02
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Tilos båt

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Detta är för övrigt den båt som chartern använder just nu, liksom Fedon och Express Chalki en av Chalkibåtarna
Var går båtarna från?
Svara med citat
  #15  
Gammal 2015-06-15, 17:17
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Tilos båt

Kamiros Skala. Närmare väg över, fast långt för oss.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2015-06-15, 19:11
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Tilos båt

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Kamiros Skala. Närmare väg över, fast långt för oss.
Väldigt mycket för långt om man jämför med Mandrakihamnen.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2015-06-15, 19:21
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Tilos båt

5 mil drygt, tror jag. Vi åkte ju den vägen förra sommaren med Fedon, via Chalki. Vi fick taxi kl 10 på morgonen och fick sitta till 18 (! ) och vänta i hamnen.Fick sen 1000 kr i ersättning från Ving, då vi kunnat få vara i Rhodos stad istället.
Men med chartrad båt direkt vid ankomst är det ok. Eller att man får en dag i Rhodos stad innan avfärd.

Lissi
Svara med citat
  #18  
Gammal 2015-06-15, 21:32
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Tilos båt

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Väldigt mycket för långt om man jämför med Mandrakihamnen.
Ja, det blir ju dyrt om man inte åker charter. Jag åkte taxi från flygplatsen till Kamiros Skala för två år sedan, tror jag betalade 40€. Hade ju hellre tillbringat dagen i stan och åkt ner senare men då hade taxin blivit ännu dyrare.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2015-06-23, 16:45
Kaxpellas avatar
Kaxpella Kaxpella är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2014
Ort: Huddinge
Inlägg: 5
Standard Sv: Tilos båt

Vi reste 17/6 och redan innan planet lyfte från Arlanda visste vi att vi skulle få övernatta en natt på Rhodos. Vi fick ett brev där Ving hänvisade översättningen till det dåliga vädret. Dagen efter och vingvärd skulle möta upp oss i hamnen för att ge oss biljetter till båten. Hon stod där länge och fick inte ut dem. Vi fick gå ombord utan biljetter och precis när båten skulle gå så kom britten Ian springandes med våra biljetter. Vi åkte med dodekanesos och tillslut kom vi fram. Har drygt två veckor kvar att njuta. Men ving ska få höra ett och annat. Dock blev vi kompenserade för Rhodosnatten.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2015-06-23, 18:12
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Tilos båt

Fast det har ju varit knackigt väder i juni, det blåste kanske så att den mindre Nikos Express inte kunde gå?

Däremot skulle ni förstås ha fått era biljetter.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT