Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2014-07-04, 15:33
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 767
Standard Sv: Vykort

Jag är imponerad Janne. Posten har tjänat mycket pengar på alla kort vi skickat via den tjänsten. Hoppas du får en del av vinsten på varje kort så du kan bli Greklandsresenär på heltid.
//
KR
Svara med citat
  #22  
Gammal 2014-07-04, 15:38
Baeckmans avatar
Baeckman Baeckman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 74
Standard Sv: Vykort

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Vad söker man på för att hitta denna appen??
Det måste jag testa!
Kanonbra idé, verkligen!!..
Om du har Android så finns den i Play-butiken.

https://play.google.com/store/apps/d....riktigavykort
Svara med citat
  #23  
Gammal 2014-07-04, 15:47
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Vykort

Citat:
Ursprungligen postat av Baeckman Visa inlägg
Om du har Android så finns den i Play-butiken.

https://play.google.com/store/apps/d....riktigavykort
Tack! Då ska jag kolla där!..
Svara med citat
  #24  
Gammal 2014-07-04, 19:22
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Vykort

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Det är sant.

Jag uppfann tjänsten och jobbade med den i flera år.


Genialisk app! Och kul!
Tack för den!
Svara med citat
  #25  
Gammal 2014-07-04, 19:38
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Vykort

Wow..vilken bra app., NU.. har jag laddat ner den.. nästa resa ska jag använda mig av den.. kanon.. ..

Sunny
Svara med citat
  #26  
Gammal 2014-07-04, 19:42
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Vykort

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Det är sant.

Jag uppfann tjänsten och jobbade med den i flera år. Berättar mer senare...
Bravo, Janne!!..
Svara med citat
  #27  
Gammal 2014-07-04, 22:51
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Vykort

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Men varför i hela friden har du aldrig berättat det? Den är ju genialisk!
Säger detsamma!
Svara med citat
  #28  
Gammal 2014-07-04, 23:08
Pnyx Pnyx är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 410
Standard Sv: Vykort

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Säger detsamma!
Och det gör jag också! Den är verkligen genialisk!
Svara med citat
  #29  
Gammal 2014-07-05, 07:53
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Vykort

Nä, vykorten har man lagt ned sen länge. Det är för bökigt att köpa och sen säljer de ofta inte frimärken på samma ställe.
Blogg, FB, Insta, mail och andra elektroniska kanaler är det som gäller för mig numera.
En bild som man lägger ut på internet, får man ju veta direkt om folk gillar den, eller har några kommentarer. Med vykort blir det ju jättejobbigt att hålla koll. Då ska man ringa upp alla, när man kommit hem och fråga om de gillade bilden, eller om de har några kommentarer..

/Netwolf
Svara med citat
  #30  
Gammal 2014-07-05, 21:47
Hjalta99s avatar
Hjalta99 Hjalta99 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Ljungaverk
Inlägg: 753
Standard Sv: Vykort

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Postens app Riktiga vykort! Så jäkla bra. Jag har haft den sedan den var ny, nu finns det konkurrenter också.

Jag tar en selfie med havet i bakgrunden och skickar den elektroniskt via appen. Gör jag det före kl 16 så har mamma den som fint pappersvykort i brevlådan dagen därpå. Oslagbart, för bara 19 spänn!

Tack för tipset, Inkfish! Nu har jag laddat ner den jag med. Nu ska jag bara fundera på hur många jag ska förköpa...

/Eva

Svara med citat
  #31  
Gammal 2014-07-06, 09:52
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Vykort

Om man skickar via "app" så måste väl den som skall ta emot ha en smarttelefon, eller? Jag har ingen, så jag skickar mina vykort även i fortsättningen
Sparar på dom också Har säkert över 40 års vykort, julkort och liknande samlade i olika byrålådor


Riitta, samlare
Svara med citat
  #32  
Gammal 2014-07-06, 10:51
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Vykort

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta Visa inlägg
Om man skickar via "app" så måste väl den som skall ta emot ha en smarttelefon, eller? Jag har ingen, så jag skickar mina vykort även i fortsättningen
Sparar på dom också Har säkert över 40 års vykort, julkort och liknande samlade i olika byrålådor


Riitta, samlare
Hej, Riitta.. det är riktiga pappersvykort som kommer i mottagarens brevlåda, på samma sätt som om du köper ett vykort i en butik!!..

Sunny(som ska testa detta nästa resa)..

PS. Genom appen skapar du bara kortet, sen sköter posten resten.
Svara med citat
  #33  
Gammal 2014-07-06, 11:24
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Vykort

Det där lät ju bra


Riitta
Svara med citat
  #34  
Gammal 2014-07-06, 11:42
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Vykort

Riitta det är som jag skrev i början av tråden:

Citat:
Jag tar en selfie med havet i bakgrunden och skickar den elektroniskt via appen. Gör jag det före kl 16 så har mamma den som fint pappersvykort i brevlådan dagen därpå.
Jag var hos föräldrarna igår, där fanns ett stort blankt fint vykort med mig som motiv, och ett med en otroligt vacker soluppgång, båda från min senaste resa.

Att korten kommer fram innan man själv gör det är super.
Svara med citat
  #35  
Gammal 2014-07-06, 13:17
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Vykort

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Nä, vykorten har man lagt ned sen länge. Det är för bökigt att köpa och sen säljer de ofta inte frimärken på samma ställe.
Blogg, FB, Insta, mail och andra elektroniska kanaler är det som gäller för mig numera.
En bild som man lägger ut på internet, får man ju veta direkt om folk gillar den, eller har några kommentarer. Med vykort blir det ju jättejobbigt att hålla koll. Då ska man ringa upp alla, när man kommit hem och fråga om de gillade bilden, eller om de har några kommentarer..

/Netwolf
De lär med all säkerhet höra av sig och tacka för den fina bilden....det är väl själva hälsningen som igentligen uppskattas mest.. att man tänkt speciellt på en eller flera..sen de som inte hör av sig.. de brukar jag sluta skicka kort eller mejl till!!..

Senast redigerad av Sunny12 den 2014-07-06 klockan 13:34.
Svara med citat
  #36  
Gammal 2014-07-06, 16:32
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Vykort

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Men varför i hela friden har du aldrig berättat det?
Det är mycket ni inte vet om mig.

Här kommer den korta storyn om tjänsten Riktiga Vykort.

Jag jobbade som webmaster på Postens huvudkontor i början av 2000-talet. Då sjösattes ett stort projekt med en jättesatsning på posten.se. Eftersom jag redan jobbade med posten.se blev jag erbjuden att jobba i projektet. Då fick jag en ny titel: Kreatör. Vi var hundra personer som jobbade i projektet, de flesta med inriktning på företag, jag och ett tiotal andra jobbade med inriktning på privatpersoner. Vi kom på en hel drös med nyheter, som att sätta GPS på alla brevbärare så att man kunde följa dem på webben, och veta när posten kom. Den tjänsten lanserades aldrig som tur är.

Vi tog fram en ny vykortstjänst där man kunde skapa sin egna vykort och skicka via mejl. När den var klar började jag fundera på om det inte skulle gå att skicka vykorten i pappersformat i stället. En del tyckte att det var en bra idé, medan andra sa: det kommer aldrig att funka. Jag började undersöka marknaden, och det fanns ingen sådan tjänst. Då blev jag uppmanad att söka en annan tjänst inom Posten, och det gjorde jag, och fick då titeln Informationsarkitekt. Men jag fortsatte att jobba med vykorten. Fick kontakt med ett tryckeri i Kalmar som var duktiga på print on demand. När vi började komma på banan bytte jag avdelning och fick titeln Affärsutvecklare, men fortsatte att jobba med vykorten. Att jag nämner alla yrken är för att det var en galen tid i mitt liv. Fyra olika yrken inom loppet av två år, och jag hade ingen utbildning. Skulle aldrig funka idag.

Tjänsten lanserades lagom till jul, och då fanns det nästan bara julkort att välja på. Alla beställningar gjorde via posten.se. Då fanns inga smarta telefoner, inga surfplattor och heller inga appar. Vi började fundera på om tjänste skulle kunna användas via mobilen. Jag fick den senaste modellen från Sony Ericsson. Den hade färgskärm! Det kom folk från alla avdelningar bara för att titta på min telefon. Färgskärm! Wow! Dessutom gick det att koppla på en kamera, som tog usla bilder. Tyvärr gick den inte att koppla ihop med tjänsten. Senare fick vi kontakt med Nokia som la in ett program i sina nyaste modeller som gjorde att det gick att beställa vykort. Men inte alls på samma smidiga sätt som idag.

Strax därefter gjordes nedskärningar på huvudkontoret. Då var vi fyra personer som jobbade med bland annat denna tjänst. Hälften av oss skulle gå, jag valde att gå självmant trots att jag kunde stanna kvar. Men då var jag ganska less på Posten, som på kort tid hade gått från att vara landets bästa arbetsgivare, till att inte vara det.

Några pengar har jag självklart inte tjänat på tjänsten. Jag var ju anställd och fick min lön, som jag dessutom var nöjd med.

Kul att ni gillar och använder tjänsten, som en gång i tiden var min lilla bebis.
Svara med citat
  #37  
Gammal 2014-07-06, 17:02
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Vykort

GPS på alla brevbärare

Tack för att du berättade! En bra historia - och en superbra app. Jag har skickat mängder av vykort från olika länder. Har även skickat till mig själv när jag fått mms med familjekretsens småbarn som jag vill ha bra bild av på kylskåpet
Svara med citat
  #38  
Gammal 2014-07-06, 18:28
Haraldsson Haraldsson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2014
Inlägg: 14
Standard Sv: Vykort

Vi skickade vykort under vår vistelse på folegandros, men det har gått mer än en vecka och de har inte nått sina mottagare än :/ Så jag vet inte om vi gör om det, kändes som en kul grej när vi var där.
Svara med citat
  #39  
Gammal 2014-07-06, 20:17
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Vykort

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
GPS på alla brevbärare
Vi insåg att brevbärarna nog inte skulle gilla det speciellt mycket.
Svara med citat
  #40  
Gammal 2014-07-06, 22:31
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Vykort

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg

........................

Strax därefter gjordes nedskärningar på huvudkontoret. Då var vi fyra personer som jobbade med bland annat denna tjänst. Hälften av oss skulle gå, jag valde att gå självmant trots att jag kunde stanna kvar. Men då var jag ganska less på Posten, som på kort tid hade gått från att vara landets bästa arbetsgivare, till att inte vara det.

Några pengar har jag självklart inte tjänat på tjänsten. Jag var ju anställd och fick min lön, som jag dessutom var nöjd med.

Kul att ni gillar och använder tjänsten, som en gång i tiden var min lilla bebis.
Någon klok gubbe (minns inte vem) sa en gång att "nya idéer ska man vårda ömt som små nyfödda bebisar".

Vi är nog många som är glada att det fanns någon kvar på Posten som hade vett att vårda din lilla bebis, som ju har växt upp till något riktigt bra!

Masse
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT