Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Visa resultat för omröstning: Hur viktig är solbrännan?
1 19 13.97%
2 23 16.91%
3 43 31.62%
4 40 29.41%
5 11 8.09%
Antal röster: 136. Du får inte rösta i den här omröstningen

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2012-03-22, 20:42
Maho69 Maho69 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Ort: Visby
Inlägg: 43
Standard Sv: Hur viktig är solbrännan?

Citat:
Ursprungligen postat av Birgitta63 Visa inlägg
Lagom är bäst , i skuggan blir du faktiskt brun . Skyddar alltid mig med solhatt . Har hudförändring så jag är försiktig i solen . Efter flera op och tråkiga märken som aldrig går bort . Solen är skön men ack så farlig om man ej passar sig , solen är farligare än du tror. En del folk är mkt oförstående när man går påklädd på stranden samt kan vara tokigt oförskämda ( fått elaka påhopp på stranden som .....Fryser du . Äger du stranden . ) När man sen skulle ner mot kvällen och doppa sig så tittar folk eftersom man är så vit .Men tror att kunskapen är kass om hur farlig solen är samt ett mode att vara brun hos många.
Var rädda om er.
Birgitta
Visst är det tråkig inställning många har, är man inte brunbränd som en pepparkaka när man varit på semester så får man höra, vad blek du är!!! Om man haft en bra semester verkar det som det måste synas på färgen. Jag kan inte bli så där fint brun som många andra och andras kommentarer svider.
Sola lagom, och hur avkopplande semestern varit sitter inte i skinnet. så det så
Svara med citat
  #22  
Gammal 2012-03-22, 21:00
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 767
Standard Sv: Hur viktig är solbrännan?

Jag tycker det känns bra att få fin färg men inte till vilket pris som helst. Eftersom mina semestrar går ut på att vila upp mig blir det några timmar på stranden i stort sett varje dag. Eftersom jag läser mycket är det alltid solglasögon o hatt på med påföljd att det blir lite koala varning i ansiktet. Det tycker jag är ok eftersom jag inte är så fåfängd.
//
KR
Svara med citat
  #23  
Gammal 2012-03-23, 23:01
Pelas avatar
Pela Pela är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Ort: Västerås
Inlägg: 231
Standard Sv: Hur viktig är solbrännan?

Efter en Greklandssemester så brukar jag alltid ha en # promenadsolbränna #. ( kritvit kropp,men bruna armar,hals och ansikte )

Med åren så minskar mitt behov att vara på stranden,strosar hellre omkring och utforskar omgivningarna i två timmar än tillbringar dessa timmar på stranden..
Sen är det skönt att ta ett dopp..

Nu brukar jag resa till Grekland under sena September,vilket säkert påverkar viljan att promenera,strosa runt.. ( augusti +40 )

( laddar upp för två veckors promenerande på Kefalonia 15-29 Sept )
Svara med citat
  #24  
Gammal 2012-03-24, 11:58
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Hur viktig är solbrännan?

Citat:
Ursprungligen postat av Deia Visa inlägg

(O.T. - jag kan inte rösta. Det står att jag inte är behörig)
Du måste vara inloggad för att kunna rösta....Jag fick också det budskapet när jag läste tråden utan att vara inloggad. Kanske samma för Dig

Lissi
Svara med citat
  #25  
Gammal 2012-03-24, 12:15
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Hur viktig är solbrännan?

Solbrännan är jätteviktig, men den skall inte vara fastbränd, älskar att ligga i solen, inte många meter från vattnet så att man kan svalka sig när det blir för varmt, har alltid tidigare sagt att det inte kan bli för varmt för min del, men tror att det i mitt fall är åldersrelaterat Nu krävs vätska och närhet till svalkande bad. Jag känner mig själv piggare när man har färg på kroppen, men bygger upp den långsamt, alltid faktor 20-15 första dagarna för att i slutet mot två-veckorsresan vara nere på faktor 2-4, förutom ansiktet där är det faktor 15 hela tiden och 40 på näsan, allt för att inte bränna mig.
De eventuella skador jag redan bränt mig till fick jag väl redan som barn, aj aj aj så hemskt det är att lägga sig i en säng där det känns som man har brödsmulor i.
Svara med citat
  #26  
Gammal 2012-03-24, 13:24
Eva64 Eva64 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2009
Inlägg: 422
Standard Sv: Hur viktig är solbrännan?

Att vara lite brun innebär för mig att man känner sig både fräschare och piggare! Men...att ligga på stranden dag ut och dag in är inget för mig. En kombination av att ta ett dopp under dagen och sola några timmar för att sedan åka vidare för att upptäcka nya saker är perfekt för mig och familjen. Solskydd är en förutsättning för att inte bli grisrosa så fort man sticker ut näsan i solen! Idag, har nog med ålderna att göra, föredrar jag att ligga i skuggan och titta fram lite då och då! Som tonåring brände jag mig hiskeligt och vill absolut inte utsätta mig för det igen.
Svara med citat
  #27  
Gammal 2012-03-24, 14:40
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Hur viktig är solbrännan?

Inte ett dugg viktig, säger jag som bor här och har mer sol nu än när vi bara gästspelade sommartid. Däremot tar jag fortfarande alla tillfällen till att få mitt morgonkaffe i solen, även om det blir kortare stunder när sommaren är som hetast.
Svara med citat
  #28  
Gammal 2012-03-24, 16:58
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Hur viktig är solbrännan?

Hellen kul att ngn fler älskar att ligga i solen,vi tycker det är helt underbart och så ner i vattnet för ett kortare eller längre dopp.Men vi har med åldern blivit lite mer benägna att söka skugga under de varmaste timmarna så i höstas köpte vi oss tom ett PARASOLL!! Vem hade trott det om oss,ja inte vi själva
Har idag suttit i min vrå på vår altan och njutit av vårsolen.
Monica
Svara med citat
  #29  
Gammal 2012-03-24, 20:17
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Hur viktig är solbrännan?

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Du måste vara inloggad för att kunna rösta....Jag fick också det budskapet när jag läste tråden utan att vara inloggad. Kanske samma för Dig

Lissi
Tack Lissi,
Jag var inloggad med det fungerade inte ändå

Försökte rösta när jag var inloggad men det fungerade inte. Provar en gång till...........

......och nu fungerade det . Min röst blev 1!
Jag uppskattar mer och mer en hud som inte är solskadad. Obs! inte brun utan solskadad d.v.s torr, grov och med pigmentfläckar. Ångrar alla år i solen som ung............

Senast redigerad av Deia den 2012-03-24 klockan 20:25.
Svara med citat
  #30  
Gammal 2012-03-26, 08:44
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Hur viktig är solbrännan?

Citat:
Ursprungligen postat av Deia Visa inlägg
Ångrar alla år i solen som ung............
..och även då VISSTE vi ju Tänk alla de som dessutom går på solarium hela vintern
Svara med citat
  #31  
Gammal 2012-03-26, 18:11
Mats Fredssons avatar
Mats Fredsson Mats Fredsson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Öland
Inlägg: 212
Standard Sv: Hur viktig är solbrännan?

Inte för att jag vill vara som en pepparkaka som blev glömd i ugnen, men..

Nog tycker jag om att ha en fin solbränna, känner mig friskare och piggare.
Det är en viktig del av resan att få sola och bada. Helst på enskilda/ensliga stränder, att ligga som sardiner på ändlösa rader av solstolar är inte kul.

Vi tillbringar mycket tid i närheten av och i vattnet, men hushåller med solskydd och skugga, så vi bränner oss väldigt sällan.
Svara med citat
  #32  
Gammal 2012-03-26, 18:22
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Hur viktig är solbrännan?

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
..och även då VISSTE vi ju Tänk alla de som dessutom går på solarium hela vintern
Visste du? När jag växte upp fanns det ingen i min omgivning som använde solskydd, under tonårstiden och lite senare än så, då var det kokosolja som gällde. Jag kan inte minnas att någon någonsin sa till oss att det var farligt.
Svara med citat
  #33  
Gammal 2012-03-26, 18:33
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Hur viktig är solbrännan?

Jo, jag fick alltid höra att kokosolja var jättedåligt för det skyddade inte för solen. Ända sen jag började sola i tonåren har jag då vetat att det inte var bra att sola för länge....och jag gillade då att bli brun minsann....

Lissi
Svara med citat
  #34  
Gammal 2012-03-27, 17:30
bob-kåres avatar
bob-kåre bob-kåre är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Edane
Inlägg: 442
Standard Sv: Hur viktig är solbrännan?

Solbrännan kommer sist på priolistan när jag är på semester. Sånt jag prioriterar före är bl.a upplevelser, mat, lära känna folk mm.
Svara med citat
  #35  
Gammal 2012-03-27, 21:22
Mitheras avatar
Mithera Mithera är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Ort: Ekerö
Inlägg: 41
Standard Sv: Hur viktig är solbrännan?

Jag vill hemskt gärna vara brun, men jag avskyr att sola - det är så förbaskat tråkigt. Ligga och läsa i solen kan jag dock stå ut med en längre stund . Jag känner mig fräschare när jag inte är "vintervit" och sånt gör ju under för humöret . Dessutom behöver vi D-vitaminet som solen ger, men för den skull ska man ju inte bränna sig...
I år blir första gången på över fem år som vi åker till Grekland (eller utomlands över huvud taget) så vi får väl se hur det går med solbrännan
Svara med citat
  #36  
Gammal 2012-04-26, 14:10
annelinens avatar
annelinen annelinen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Ort: Jönköping
Inlägg: 90
Standard Sv: Hur viktig är solbrännan?

Älskar att sola och grilla mig i värmen, men brukar vara noga med att ha en fuktad sjal runt huvudet (rädd för solsting) och att smörja in mig med hög solskyddsfaktor, vanligen SPF30. Solglajjor är viktigt också, ögonen tar stryk annars

I sommar har vi en ettåring med oss och då blir det mer skugga, samt att lillemannen får ha UV-baddräkt, mössa och SPF50.
Svara med citat
  #37  
Gammal 2012-05-03, 13:45
Masourakis avatar
Masouraki Masouraki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Inlägg: 380
Standard Sv: Hur viktig är solbrännan?

Tills för några år sen använde jag olivolja när jag skulle sola,inte så smart men fick världens finaste färg;-) men nu så är det solskydd 50 som gäller.
Svara med citat
  #38  
Gammal 2012-05-06, 11:55
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Hur viktig är solbrännan?

Leste en interessant artikkel på forskning.no om dette med å sole seg. Kanskje endel info som vil ødelegge litt av solgleden for noen, men dette er virkelig greit å vite for hudens og helsens skyld.

Noen korte utdrag:

- Helt lyse nordmenn tåler kanskje bare ti til tyve minutter i solen uten solkrem.

- Med en god solkrem som beskytter mot både UVA og UVB kan de lyseste av oss også tåle å være i solen en stund. Med en solkrem med faktor ti kan en lys person være i solen omtrent hundre minutter.

- Lav eller høy faktor har i prinsippet ikke så mye så si, det går på hvor ofte du vil smøre deg. Med lavere faktor må du smøre deg oftere for å få god nok beskyttelse.

- Det kan være nyttig å bruke høy solfaktor, gjerne helt opp i femti, hvis du er lys i huden og skal reise på ferie til et solrikt land. Det skyldes at UV-indeksen, eller strålingen, er betydelig høyere i sydligere strøk enn her i nord.

- Å ta pause fra solen er lurt, men pausen må være ganske lang for at det skal hjelpe. Hvis du soler deg lenge i flere dager rekker ikke kroppen å reparere seg.

- Vi har underskudd på D-vitamin i Norge. Derfor er det bra for oss å være i solen i ti til tyve minutter før vi tar på solkrem.
Svara med citat
  #39  
Gammal 2012-08-02, 23:38
Ponika Ponika är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 214
Standard Sv: Hur viktig är solbrännan?

Inte alls lika viktig som förr. Röstade på nr 1. Nu förtiden så bränner jag mej på en sek Så jag kör faktor 50!! Och sitter under det största parasollet som finns) behöver inte ens vrida våra solstolar. Går ju lixom inte att undvika solen helt endå, så lite färg får man ju iallafall.
Såg vissa som kleta på sig sololja

Men...folk undrar om man inte varit utomlands om man inte är som en pepparkaka när man kommer hem... Ungifär som när folk tycker man är såå tråkig att man inte dricker alkohol!!?? Måste man sola?? Måste man dricka alkohol?? Jobbigt att folk stör sig på såna saker
Svara med citat
  #40  
Gammal 2012-08-03, 00:13
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 256
Standard Sv: Hur viktig är solbrännan?

På tal om solskyddsfaktor, förr tog man en liten klick solkräm på fingret. Idag använder jag hela näven ... har fått mer yta att smörja. Hur det nu kan komma sig?
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT