Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2008-11-05, 22:58
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Ett sjunde klassens tivoli.

Citat:
Ursprungligen postat av Zanét Visa inlägg
Kanske hans enda chans att överleva ekonomiskt. Tyvärr en realitet för många grekiska familjer idag.

//Zanét
Tror jag inte en sekund på. Han vill bara ha mera pengar. Nej skämt åsido det är knappast ekonomiskt hållbart på lång sikt att försöka få exploatera ett område som av grekerna själva är naturskyddat. Han borde skämmas. Den familj som försöker utveckla turismen på ett ekologiskt hållbart sätt ska ha all heder för sina strävanden. Såg du programmet förstår du säkert vad jag menar?

Måste få fråga dig Elisabet vad har du emot kampsport? Både jag och mina barn har bland många andra idrotter tränat kampsport och sonen har även vunnit en del medaljer i judo. Bättre ledare och ungdomsaktivitet har jag inte sett i någon annan idrott som mina barn provat på.

Eva
Svara med citat
  #42  
Gammal 2008-11-06, 05:32
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Ett sjunde klassens tivoli.

För mig handlade den här tråden från början om ex:s att Platania, och därmed Kreta, var "ett sjunde klassens tivoli", och därmed inte det riktiga Grekland:
Jag funderar då, självkritisk förståss!, är mina föreställningar om Grekland mer sanna än det verkliga Grekland?

Lefteris
ovanligt djupsinnig, enligt egen självöverskattning
Svara med citat
  #43  
Gammal 2008-11-06, 09:34
Luckys avatar
Lucky Lucky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Holland
Inlägg: 369
Standard Sv: Ett sjunde klassens tivoli.

smaken ar som baken..............och tur ar val det
Svara med citat
  #44  
Gammal 2008-11-06, 09:37
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Ett sjunde klassens tivoli.

Monika P du är helt rätt. Den allra senaste trenden är att sätta upp gamla svartvita släktfoton på väggen.

Eva
Svara med citat
  #45  
Gammal 2008-11-06, 09:55
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Ett sjunde klassens tivoli.

Tydligen irriterar sig en del på att jag talar om att jag tycker viss inredning är ful och en del på sättet jag uttrycker det på. En del irriterar sig på vad de tror jag menar, vilket, i alla fall i de inlägg som skrivits, är en missuppfattning. Jag vet också att en del håller med mig i sakfrågan.

Även om det var otydligt valda ord och ord som irriterar, så är jag förvånad över att det läggs in så mycket i dem som jag inte alls skriver eller menar. Uttryck som ”snobberi”, ”fin i kanten”, att tingeltangel alltid är billigt och att motsatsen till tingeltangel måste vara dyrt eller att välmenade presenter och saker som barn har tillverkat är tingeltangel, är så långt ifrån vad jag menar man kan komma. Att jag skulle utpeka enskilda personer med dålig smak är en absurd slutsats. Likaså att jag skulle se ner på eller inte skulle respektera varje människas egna val. Alla som tror att jag menar något sådant har lagt in egna tolkningar i det jag skriver.


Eva L, kampsport kan vi väl prata om vid tillfälle.
Svara med citat
  #46  
Gammal 2008-11-06, 09:56
Stefan Ss avatar
Stefan S Stefan S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2008
Ort: Laholm
Inlägg: 5
Standard Sv: Ett sjunde klassens tivoli.

För att återgå till huvudämnet: Frågan är vad som är genuint grekiskt eftersom ett land oftast präglas av vad som händer i landet. Utveckling är som bekant ett ord som kan medföra olika typer av avarter från det normala, både på gott och ont. I Grekland, liksom i många andra länder, är man på många orter präglad av turism vilket i sig medför att man utnyttjar situationen för att locka till sej mer och mer folk. I bland med följd att man skapar ett "sjunde klassens tivoli" i många avseenden. Eller med enklare beskrivning, man anpassar sej efter vad man kan tjänar pengar på.

Men för att vara lite mer lokalt inriktad så behöver man ju faktiskt inte resa så långt för att få uppleva ett "sjunde klassens tivoli". Själv bor jag i Laholm, en liten stad på västkusten, lagom utslängd mellan Tylösand (Halmstad) och Båstad. De senaste 25-30 åren så har dessa två orter utvecklats till något som mångt och mycket kan jämföras med situationen på Kreta. Man har helt enkelt anpassat sej efter turismen och ser till att få ut det mesta möjliga av denna mjölkko. Restauranger (t.o.m. grekiska) poppar upp överallt och på sommaren frossar turisten i överskottet av pubar och olika "tavernor".

Givetvis kommer då samvetsfrågan; Är detta verkligen genuint?? Eller bryr vi oss inte lika mycket när turismen påverkar det genuint svenska som när den påverkar det genuint grekiska?? Eller är vi kanske bara hemmablinda??

Senast redigerad av Stefan S den 2008-11-06 klockan 09:59.
Svara med citat
  #47  
Gammal 2008-11-06, 09:59
91kgs avatar
91kg 91kg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Varberg
Inlägg: 172
Standard Sv: Ett sjunde klassens tivoli.

"På tal om "tingeltangel". När man går på en marknad så tycks stånden mest bestå av denna varan. Varför finns det så många som säljer dyligt om det inte finns köpare. Vart man än kommer här i Sverige och det finns en marknad är det samma som säljes"


Håller med och själv hade jag inte åkt till Kreta för detta.

Jag talade med en kvinna som hade en butik i Agios Nikolaos som berättade (efter att jag fråga om lite genuint)att många köper mest Kina tillverkad dynga och att de genuina inhemska sakerna ses som för dyra.

Ja människan förändras inget tal om det och snålare och snålare blir vi och ska ha mer och mer och sätter inte längre samma värde på tex hantverk som förr.

Det som är trist är att kunskapen, hantverk och arv går förlorat bla pga dessa tivolin som skapas för snabba pengar mm mm.

Folk får åka och göra vad de känner passar bäst för dem, men tyvärr så missar de väldigt mycket som inte kostar.


Själv riktigt kände jag då jag skrev vårat resebrev där jag uttryckte mig om Platanias att det är Kretas svar på Tennerifas Las Americas hur många skulle reagera - det är så vi känner och vi har sett det genuina och större delar av ön

Det blev en bra sträng som säkerligen ger oss en del att grunna på och förhoppningsvis klokare



Mvh!
Svara med citat
  #48  
Gammal 2008-11-06, 10:26
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Ett sjunde klassens tivoli.

Visst har vi gott om tivolin här i Sverige, ett typexempel hämtat från verkligheten:

Promenerade en sommardag på Marstrand, som inte heter Mar-strand en ö som invarderas sommartid, när vi strosade på gatorna sticker det från en grind ut en liten kille ungefär 7-9 år, som på stockholmska konstaterar att det "är väldigt många turister här idag" Till saken hör att jag är inte helt säker på om han var nyinflyttad, eller sommargäst
Jag minns att jag log inombords, vi är rätt snabba att döma, eller?
// Helén
Svara med citat
  #49  
Gammal 2008-11-06, 10:36
HenricGs avatar
HenricG HenricG är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Inlägg: 198
Standard Sv: Ett sjunde klassens tivoli.

Jag tror så här:
För de allra flesta börjar det med en helt vanlig solsemester. Antingen råkar det bara bli just Kreta för att man hittar ett hotell som verkar lockande, eller har man blivit rekommenderad just detta resmål.
Skiljelinjen går väl nånstans mellan hur man tar in det när man väl är där. Jag blev fullständigt såld från första stund, ett par arbetskamrater som till slut tog åt sig av mitt tjat om denna underbara ö kände sig grundligt lurade när de kom hem. Efterblivet, skitigt, oorganiserat, ohövliga människor, osv. Men de allra flesta av oss som hänger här inne hör väl till den första kategorin, vi som drabbats av "sjukan".
Sen, precis som med fallet i vilket intresse du än hänger dig åt, vare det mat, vin, musik, konst, litteratur, you name it, tränar man upp sina "smaklökar" så att man efter hand hellre söker det mer "svårsmälta" än det "lättillgängliga". Efter åratals vinintresse smakar det kräks i munnen på mig av bara tanken på ett billigt californiskt Merlot, medan någon som aldrig föresatt sig att utforska andra mycket väl kan njuta av det betydligt mer än av någon av mina franska Cabernét Sauvignon.
Saken är den; precis lika mycket som jag har rätt att gilla Platanias, eller nån annan får gilla Elvis, eller ytterligare någon kebabpizza, lika mycket rätt har andra att tala om hur ILLA de tycker om just detta. Det är inte "snobberi" eller att vara "fin i kanten", det är att ha olika SMAK. Samt, här inne, att föra en diskussion, och är det något jag lärt mig av efter att ha spenderat tid på diverse diskussionsforum sen internets stenålder, är det att ett forum där det till varje pris ska råda consensus och undvikas att stöta sig med folk med ömma tår, det forumet självdör.
Bara för att jag håller med Elisabet om att den grekiska inredningsstilen går på tvärs mot vad jag anser "smakfullt" (i ärlighetens namn får den mig att tänka på min mormor på syra, med fulladdat Mastercard på Kiviks marknad. Om man nu tog plastkort på Kiviks marknad, that is) så är det inte snobbism. Lika litet som det är snobbism eller ett "personligt påhopp" på mig som fortfarande råkar gilla Platanias när man kallar det för sjunde klassens tivoli. Jag BJUDER på det. Jag bor på landet här hemma, en hel del av semestern består i att uppleva folkvimlet på den där hetsiga huvudgatan med alla restauranger. Kor, får och getter ser jag tillräckligt av här hemma.
Svara med citat
  #50  
Gammal 2008-11-06, 10:43
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Norrköping
Inlägg: 650
Standard Sv: Ett sjunde klassens tivoli.

Hmmm.. undras om det inte är dags för admin att stänga den här tråden. Den börjar likna "pajkastning". Synd på ett trevligt forum.

//Monica
Svara med citat
  #51  
Gammal 2008-11-06, 11:08
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Ett sjunde klassens tivoli.

NEJ! Det här är KUL!!!!!
Svara med citat
  #52  
Gammal 2008-11-06, 11:43
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Ett sjunde klassens tivoli.

Det man också bör ifrågasätta är hur mycket vissa turistande forummedlemmar egentligen vet om grekisk inredning. Jag som är inredningsintresserad, bor i Grekland och läser grekiska inredningsmagasin, har inredningsintresserade grekiska vänner osv. känner inte alls igen mig i beskrivningen av "tingel tangel".

Grekisk, och medelhavsinspirerad inredning i övrigt, är för mig mycket spännande och exotisk, ofta mycket stilren med naturnära material av hög kvalitet och varma färgställningar.
Vi svenskar med våra trista fondväggar, platt-TV och IKEA/Mio-möbler har mycket inspiration att hämta i Grekland.

I senaste numret av Sköna hem visar för övrigt ägaren av inredningsbutiken "Spiti" upp sitt hem med mycket grekkänsla. Inspirerande och mycket vackert.

Man har förvisso all rätt i världen att tycka att något är fult, men då ska man ta reda på fakta först.

Senast redigerad av anoula den 2008-11-06 klockan 11:49.
Svara med citat
  #53  
Gammal 2008-11-06, 11:45
HenricGs avatar
HenricG HenricG är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Inlägg: 198
Standard Sv: Ett sjunde klassens tivoli.

Citat:
Ursprungligen postat av Malina Visa inlägg
NEJ! Det här är KUL!!!!!
The No1 reason att hänga på internetforum.
Svara med citat
  #54  
Gammal 2008-11-06, 17:29
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Ett sjunde klassens tivoli.

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
...grekerna själva är naturskyddat. Han borde skämmas.
Varför ska han skämmas? Han har fått mark han äger förklarad som naturskyddsområde, dvs han kan inte göra någonting med den, och detta utan att få någon som helst kompensation. Tycker du han ska rycka på axlarna och säga att det var ju bra att Grekiska staten tog min mark?

I Sverige kallas det expropriation och markägaren ersätts med marknadsvärdet. Enligt ett förslag som läggs nu i dagarna ska den kompensationen ökas med ca 15 % ÖVER marknadsvärdet just för att marken exproprieras. Killen i Grekland får inte en Cent.

Hur kul hade du tyckt det hade varit att bli av med mark utan att få ersättning för det?
Svara med citat
  #55  
Gammal 2008-11-06, 19:54
Marie & Thore Marmins avatar
Marie & Thore Marmin Marie & Thore Marmin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 90
Standard Sv: Ett sjunde klassens tivoli.

Tycker vår fråga blivit besvarad. Tack för att vi har Kalimera..Men föreslår streck i debatten,
Svara med citat
  #56  
Gammal 2008-11-07, 08:02
HenricGs avatar
HenricG HenricG är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Inlägg: 198
Standard Sv: Ett sjunde klassens tivoli.

Citat:
Ursprungligen postat av anoula Visa inlägg
Det man också bör ifrågasätta är hur mycket vissa turistande forummedlemmar egentligen vet om grekisk inredning. Jag som är inredningsintresserad, bor i Grekland och läser grekiska inredningsmagasin, har inredningsintresserade grekiska vänner osv. känner inte alls igen mig i beskrivningen av "tingel tangel".

Grekisk, och medelhavsinspirerad inredning i övrigt, är för mig mycket spännande och exotisk, ofta mycket stilren med naturnära material av hög kvalitet och varma färgställningar.
Vi svenskar med våra trista fondväggar, platt-TV och IKEA/Mio-möbler har mycket inspiration att hämta i Grekland.

I senaste numret av Sköna hem visar för övrigt ägaren av inredningsbutiken "Spiti" upp sitt hem med mycket grekkänsla. Inspirerande och mycket vackert.

Man har förvisso all rätt i världen att tycka att något är fult, men då ska man ta reda på fakta först.
Absolut har vi en hel del att lära! Det där företaget jag råkar arbeta på, som säljer så trista möbler, har definitivt satt en standard som lätt tippar åt "stelt". Men nu är ju en gång den moderna skandinaviska inredningen utformad så, "stilrent" om man gillar det, "tråkig" för de flesta andra...
Framför allt som du säger "basen" i hemmen, med naturmaterial (visserligen använder vi mer trä än någon annan kultur genom tiderna, och det får väl också räknas som ett naturmaterial) med sten, kalk och grovbehandlat trä är väldigt spännande. Framför allt när det då kompletteras med den mer rustika medelhavsstilen på möbler.
Det jag har skarpa smakinvändningar mot är alla dessa detaljer - dukar, bonader, prydnadssaker osv. Det är det som får mig att tänka på min mormor, virkade dukar och jag passar inte ihop. Och du kan inte ta inredningsmagasin som exempel på hur den grekiska inredningsstilen egentligen ser ut, våra magasin är inte representativa för svenska hem heller.
Det kan inte vara meningen att man i varje diskussion måste avstå totalt från generaliseringar. Bilderna som lades ut är för mig en representativ bild av hur det sett ut i de flesta grekiska hem jag varit inne i. När du skriver om våra "trista fondväggar, platt-TV och IKEA/Mio-möbler" gör du också en generalisering, det finns folk som inte äger en enda IKEAmöbel, själv har jag ingen platt-TV, de flesta av mina vänner har ingen fondvägg osv. Men generaliseringar är nödvändiga för att vi ska kunna föra en diskussion om grekiskt/svenskt.
Alltså menar jag att fakta är nog så viktigt, men det vi diskuterar är ändå uppfattningar och smak, och då är man inte nödgad att plöja igenom grekiska eller svenska inredningsmagasin, det räcker med att bilda sig en uppfattning utifrån de grekiska/svenska hem man varit inne i.
Svara med citat
  #57  
Gammal 2008-11-07, 08:51
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Ett sjunde klassens tivoli.

Citat:
Ursprungligen postat av HenricG Visa inlägg
det räcker med att bilda sig en uppfattning utifrån de grekiska/svenska hem man varit inne i.
Exakt! Och hur många grekiska hem brukar en turist besöka under semestern egentligen? Det var det jag ville få fram. Att uppfattningen om hur det ser ut ofta är väldigt långt ifrån verkligheten. Jag tror också att det är stor skillnad på hem i storstäder och på semesterorter, och vad som är mest representativt för Grekland kan ju debatteras i det oändliga.

Jag ogillar också att generalisera - det där med platt-TV och fondvägg var mer menat som en motreaktion till andra minst lika fåniga generaliseringar (tingel tangel...) i den här tråden (själv har jag platt-TV, men ingen fondvägg, t.ex. )

Slutligen: de flesta människor brukar påstå att de har humor och god smak. Det är nog bäst att låta dem tro det.
Svara med citat
  #58  
Gammal 2008-11-07, 09:14
HenricGs avatar
HenricG HenricG är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Inlägg: 198
Standard Sv: Ett sjunde klassens tivoli.

Jag tror jag ska sno ditt slutord, det skulle vara ett fint kylskåpscitat. :-)

Själv har jag fondvägg och så gott som enbart IKEAmöbler. Men jag går i skarpa funderingar att vid den kommande totalrenoveringen av huset göra om till genomgående medelhavsstil med klinkers, vitkalkat, grovt trä, sten osv. Ett tag fanns det till och med planer på att låta putsa fasaden och skaffa blå fönsterluckor, men eftersom det inte finns någon vettig puts som klarar svenska vintrar får det bli svart slamfärg på träpanel istället...
Svara med citat
  #59  
Gammal 2008-11-07, 09:21
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Ett sjunde klassens tivoli.

Citat:
Ursprungligen postat av anoula Visa inlägg
de flesta människor brukar påstå att de har humor och god smak. Det är nog bäst att låta dem tro det.

// Helén- som oxå tänker sno det här citatet, eller är det redan taget?
Svara med citat
  #60  
Gammal 2008-11-07, 09:43
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Ett sjunde klassens tivoli.

"Slutligen: de flesta människor brukar påstå att de har humor och god smak. Det är nog bäst att låta dem tro det.[/quote]"


Ouh là, je meurs, je meurs, priez pour moi...

Arne
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT