Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2008-11-05, 08:47
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Norrköping
Inlägg: 650
Standard Sv: Ett sjunde klassens tivoli.

Jag kastar mig i denna diskussion och säger också det. Vilken tur att det finns olika alternativ för oss alla som vill semestra på olika sätt. Vi lever ju faktiskt i en modern tid. Vissa vill ha svensk mat.. på de vanliga svenska tiderna. Självklart svarar då grekerna upp med det för att alla ska bli nöjda. Den som INTE vill ha svensk mat kan ju bara låta bli att gå in där. Kom ihåg att väldigt många lever ju faktiskt på oss turister.

Den som vill ha grekisk mat går givetvis till en sådan restaurang. Och jag har fått så många bra tips med mig härifrån så jag är nöjd med alla de restauranger vi varit på. Har undvikit de färdiga turistmenyerna.. beställt mezes några ggr till deras stora glädje.

Så.. nu har jag sagt mitt i denna fråga.. nu är jag nöjd..

//Monica
Svara med citat
  #22  
Gammal 2008-11-05, 08:53
91kgs avatar
91kg 91kg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Varberg
Inlägg: 172
Standard Sv: Ett sjunde klassens tivoli.

Citat:
Ursprungligen postat av ricky Visa inlägg
Om man ändå delar ut käftsmällar så kan jag också ta några!

Många här på forumet har "sin" bild av Grekland och dess turism.
Vad som anses rätt och fel är ganska lätt att se!

Har du typ 3000 skrivna inlägg så ingår det nästan i kostymen att du ska förakta turistorter, charter och gärna andra turister.

Kalimera (tolka mig positivt) är ett mycket fanatiskt forum!


Tummen upp för Elisabet som själv avskyr (tror jag) det här sk turistiga spektaklet, men som försvarar dennnes åsikt som älskar det med näbbar och klor!

Usch! Nu hårddrog jag det nog. Men ungefär så är det i mina ögon!
Jag håller med dig och detta med 3000 inlägg kan också betyda att skribenten har hunnit se och upptäcka mer än just ett tivoli och därmed sett Kreta - det riktiga.

Min uppfattning är att en hel del av tivoli besökarna skulle ändra uppfattning om de åkte till någon annan facilitet och gör nog så med åren och skall ju börja någonstans - Själv började vi på som jag tror på Medelhavets största tivoli - Hersonissos

Att gå på tivoli är väl upp till var och en och jag väljer hellre Liseberg och har mer pengar att spendera på attraktionerna då jag slipper flygbiljetten

Mvh!
Svara med citat
  #23  
Gammal 2008-11-05, 10:04
Stinabs avatar
Stinab Stinab är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Inlägg: 370
Standard Sv: Ett sjunde klassens tivoli.

För vår del spelar det roll om vi åker med eller utan barn, hur länge vi är borta, vad vi vill uppnå med resan o s v.
Ibland vill man bara slappa en vecka med sol o bad.
Är ungdomarna med får det gärna vara mer "tingel-tangel" annars blir de rastlösa.
Andra gånger är vi på upptäcksfärder och ser oss omkring lite mer.

Det är tur det finns något för alla!

Hälsningar
Stinab
Svara med citat
  #24  
Gammal 2008-11-05, 10:14
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: Ett sjunde klassens tivoli.

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg

Citat:
För övrigt är jag helt övertygad om att många greker älskar tingeltangel. De gånger jag har sett hur de inreder och pyntar sina hem så har jag sett ruskigt smaklösa saker (i mina ögon naturligtvis). Oftast en massa billigt tjafs, fult arrangerat och kombinerat i färger som påminner om den känsla jag får när jag ser det
Det där är väl ändå att dra alla över samma kam, och jag tycker att det är lite elakt skrivet. Men visst smaken är olika.

I alla grekiska hem jag varit i är det däremot väldigt smakfullt och inget billigt tjafs.
Nu vet inte jag din ålder, men mina bekanta är runt 40 och deras hem innefattar inget tingeltangel.

I de hem där personerna är äldre kan förklaringen vara att det inte funnits så mycket pengar att dekorera med, och inte varit det viktigaste.
Det viktigaste har varit att det funnits mat på bordet och kostsamma utbildningar till sina barn.


Monica
Svara med citat
  #25  
Gammal 2008-11-05, 12:38
Nektarias avatar
Nektaria Nektaria är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Bandhagen
Inlägg: 769
Standard Sv: Ett sjunde klassens tivoli.

[quote=ricky;150841]
Kalimera (tolka mig positivt) är ett mycket fanatiskt forum!
quote]

Blev det en felskrivning eller????
Fanatism, tycker jag, aldrig kan uppfattas som positivt!

Senast redigerad av Nektaria den 2008-11-05 klockan 12:41.
Svara med citat
  #26  
Gammal 2008-11-05, 13:08
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Ett sjunde klassens tivoli.

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
För övrigt är jag helt övertygad om att många greker älskar tingeltangel. De gånger jag har sett hur de inreder och pyntar sina hem så har jag sett ruskigt smaklösa saker (i mina ögon naturligtvis). Oftast en massa billigt tjafs, fult arrangerat och kombinerat i färger som påminner om den känsla jag får när jag ser det
Citat:
Ursprungligen postat av monica Visa inlägg
Det där är väl ändå att dra alla över samma kam
Som du ser skrev jag "många greker" - och det gjorde jag för att markera att jag inte drar alla över en kam. Samma sak med "de gånger jag har sett", vilket också markerar att jag utgår från att det inte gäller alla.

Citat:
Ursprungligen postat av Nektaria Visa inlägg
Fanatism, tycker jag, aldrig kan uppfattas som positivt!
Nej, inte i ordets exakta betydelse, men man använder det ju ofta som något positivt. Jag brukar till exempel säga att jag är mamma till tre idrottsfanatiker, och självklart menar jag det positivt! Jag antar att Rickys mening var att säga att många här i forumet är väldigt Greklandsfanatiska, men att han inte tycker att det ska uppfattas som något negativt, även om ordet i grunden har en negativ innebörd. Om det är det han menar, så håller jag med honom!
Svara med citat
  #27  
Gammal 2008-11-05, 13:29
Nektarias avatar
Nektaria Nektaria är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Bandhagen
Inlägg: 769
Standard Sv: Ett sjunde klassens tivoli.

Citat:
Ursprungligen postat av monica Visa inlägg
I alla grekiska hem jag varit i är det däremot väldigt smakfullt och inget billigt tjafs.
Monica
Vi hade den stora förmånen att få besöka en man vi bekantat oss med i Georgioupoli på Kreta. Han bodde med sin mamma i en ännu mindre by.

Så här såg deras lilla hus ut:


Valvet ut till vardagsrummet



Den öppna spisen



Vardagsrummet




Köket gick in av för hackor det heller!

Trots att stilen inte är densamma vi är vana vid tyckte vi att
detta var vackert!

Senast redigerad av Nektaria den 2008-11-05 klockan 14:11. Anledning: Ändrad storlek på bilder
Svara med citat
  #28  
Gammal 2008-11-05, 14:28
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Ett sjunde klassens tivoli.

Typisk grekiskt hem. Det tog några år att vänja sig, men nu känns det hemma. Det enda jag inte gillar är alla dessa marmorgolv/stengolv för jag får alltid ha "fårluddor" på fötterna, men det är ju en bisak egentligen.
Det där uttrycket tingel-tangelhem har jag sett mer av hos i sverige boende greker. Försök passa in bildernas möblering i ett modernt svenskt hem. Det är väldigt mycket huset i sig som är en del av möbleringen.
Jag skulle kunna flytta in där i morgon och känna mig hemma.

Den som sedan skrev fanatism i ett inlägg kanske menade överintresserade?
Jag tror inte "vi" är fanatiker, men har ett enormt mycket större intresse för ett annat land och en annan kultur än gemene man. Därav detta forum för olika tankar/tips/frågor/erfarenheter.

Uffe
Svara med citat
  #29  
Gammal 2008-11-05, 15:30
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Ett sjunde klassens tivoli.

En sak är säker: (?) Elisabets goda smak....."greker älskar tingeltangel" -det tycker jag var riktigt fult att skriva.
Innanför mina dörrar kommer inte Elisabeth, för då får man väl figurera på Kalimera för att man arrangerat sina färger fel.
Nej, lite takt, tack.
Svara med citat
  #30  
Gammal 2008-11-05, 15:51
Pnyx Pnyx är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 410
Standard Sv: Ett sjunde klassens tivoli.

Varje hem speglar personerna som som bor där och den kulturkrets de lever i. För egen del försöker jag leva efter sentensen; Lev, och låt leva. Dvs var och en får forma sitt eget liv, men med respekt för andra och andras preferenser. Det gäller såväl val av turistort som inredningsstil.

Tecknar förnumstigt
Pnyx
som absolut skulle kunna lämna mitt avskalade hem för det kretensiska fotoexemplet ovan. De vita väggarna förenar ju.
Svara med citat
  #31  
Gammal 2008-11-05, 17:05
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Ett sjunde klassens tivoli.

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
En sak är säker: (?) Elisabets goda smak....."greker älskar tingeltangel" -det tycker jag var riktigt fult att skriva.
Innanför mina dörrar kommer inte Elisabeth, för då får man väl figurera på Kalimera för att man arrangerat sina färger fel.
Nej, lite takt, tack.
Oj, vilken reaktion. Man får ju nästan känslan av att du tog åt dig personligen. Att ha en åsikt om olika stilar som man förknippar med till exempel olika länder är vars och ens rätt. Om något är fult att skriva så är det att försöka hindra andras åsikter. Kom med synpunkter om saken i stället så blir det en trevlig diskussion.

Åsikter om stil har för övrigt ingenting att göra med respekt eller om man låter andra leva som de gör.

Och nog är det onödigt att lägga till egna slutsatser i andras inlägg. Den som inte gör det slipper bli irriterad och svara med personliga ogrundande anklagelser.
Svara med citat
  #32  
Gammal 2008-11-05, 18:02
Chrass avatar
Chras Chras är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Tomelilla
Inlägg: 679
Standard Sv: Ett sjunde klassens tivoli.

På tal om "tingeltangel". När man går på en marknad så tycks stånden mest bestå av denna varan. Varför finns det så många som säljer dyligt om det inte finns köpare. Vart man än kommer här i Sverige och det finns en marknad är det samma som säljes. Kom inte och tala om att det är bara i Grekland som detta fenomen finns. Vi Svenskar är nog lika bra kålsupare. Men som sakt, Smaken liksom Baken, den är delad. Tur är väl detta för annars hade alla hem sett lika dana ut.
Häls/Chras
Svara med citat
  #33  
Gammal 2008-11-05, 19:17
Stefan Ss avatar
Stefan S Stefan S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2008
Ort: Laholm
Inlägg: 5
Standard Sv: Ett sjunde klassens tivoli.

Apropå fanatism: Fanatism (av lat. fanaticus "inspirerad", "besatt", "förryckt") är en allmän, pejorativ benämning på religiösa eller politiska riktningar som driver sin sak utan någon hänsyn till rationella argument.

Positivt eller negativt?? Bedöm själv
Svara med citat
  #34  
Gammal 2008-11-05, 19:23
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Sv: Ett sjunde klassens tivoli.

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
och inte som greken som bara klagade över att hans exploateringsplaner stoppats av myndigheterna.
Kanske hans enda chans att överleva ekonomiskt. Tyvärr en realitet för många grekiska familjer idag.

//Zanét
Svara med citat
  #35  
Gammal 2008-11-05, 19:44
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Sv: Ett sjunde klassens tivoli.

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
För övrigt är jag helt övertygad om att många greker älskar tingeltangel. De gånger jag har sett hur de inreder och pyntar sina hem så har jag sett ruskigt smaklösa saker (i mina ögon naturligtvis). Oftast en massa billigt tjafs, fult arrangerat och kombinerat i färger som påminner om den känsla jag får när jag ser det
Visst ska man ha och få yppa sin åsikt Elisabet, men att grekerna skulle ha ett tingeltangeltänk när det gäller den egna bostaden är för mig helt främmande. Tvärtom ser jag ofta, väldigt ofta, att man inte är så "standardiserad" i sitt tänkande vad gäller hemmet. Min uppfattning är att man tänker praktiskt i den meningen i hur man utnyttjar sitt hem och varför. Finns det barn med i bilden går stora summor varje månad till deras privatskolor och det är inte billigt. Ett annat exempel är att det inte är ovanligt att någon åldrig släkting är inneboende samt att husen vintertid är iskalla med kanske endast en värmekälla, oftast placerad i köket.

Det "tingeltangel" som omnämns i denna tråd får nog tillägnas oss och andra turister som gör sitt resmål endast 1 ā 2 veckor/år.

//Zanét
Svara med citat
  #36  
Gammal 2008-11-05, 19:56
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Ett sjunde klassens tivoli.

Javisst, jag tog åt mig personligen, för den sorts snobberi som lyser fram är inte särskilt tilltalande. Jag gillar själv enkla och funktionella möbler och saker, men skulle jag för den skull uttala mig om hur min grannfru pyntar sitt hem? Skulle jag direkt slänga bort en present från en välmenande person eller något hemsnickrat från ett barn? Människor finner trivsel och trygghet i sina personliga saker, och det har väl ingen annan med att göra. Nån stans läste jag att "fint folk" inte har foton på familjen på sina väggar. Det har jag, så jag är inte det minsta fin.
Min grannfru har massor av pynt, det är hennes hem och det är precis lika trevligt som mitt (eller Elisabets).
Svara med citat
  #37  
Gammal 2008-11-05, 20:18
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Ett sjunde klassens tivoli.

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Javisst, jag tog åt mig personligen, för den sorts snobberi som lyser fram är inte särskilt tilltalande. Jag gillar själv enkla och funktionella möbler och saker, men skulle jag för den skull uttala mig om hur min grannfru pyntar sitt hem? Skulle jag direkt slänga bort en present från en välmenande person eller något hemsnickrat från ett barn? Människor finner trivsel och trygghet i sina personliga saker, och det har väl ingen annan med att göra. Nån stans läste jag att "fint folk" inte har foton på familjen på sina väggar. Det har jag, så jag är inte det minsta fin.
Min grannfru har massor av pynt, det är hennes hem och det är precis lika trevligt som mitt (eller Elisabets).
Allt det här är ju en väldig övertolkning av det jag skrev.
Svara med citat
  #38  
Gammal 2008-11-05, 20:21
Nektarias avatar
Nektaria Nektaria är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Bandhagen
Inlägg: 769
Standard Sv: Ett sjunde klassens tivoli.

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
För övrigt är jag helt övertygad om att många greker älskar tingeltangel. De gånger jag har sett hur de inreder och pyntar sina hem så har jag sett ruskigt smaklösa saker (i mina ögon naturligtvis). Oftast en massa billigt tjafs, fult arrangerat och kombinerat i färger som påminner om den känsla jag får när jag ser det
Visst är det så att vi ska dela med oss av våra erfarenheter och det kräver ju naturligtvis att vi talar om vad vi VET och ibland TYCKER i våra svar, men i vissa fall, som ovan, undrar jag över syftet med att uttala sig i dessa subjektiva ordalag.
Visst vi kan ju alltid poängtera att det är vår åsikt men vilket värde har det - annat än att reta upp någon/några?

Senast redigerad av Nektaria den 2008-11-05 klockan 20:26.
Svara med citat
  #39  
Gammal 2008-11-05, 22:44
Chrass avatar
Chras Chras är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Tomelilla
Inlägg: 679
Standard Sv: Ett sjunde klassens tivoli.

Håller med MonicaP. Att vara litet finare i kanten som Elisabet är att göra bort sig totalt. Att framhärda att ens egna åsikter står över andras är brist på empati och att sedan använda den smiles som hon använde får mig att reagera och anse att detta är ett grovt påhopp på de eller dem som ej hyser samma åsikter som hennes. Det är bara att beklaga att diskutionen har hamnat på en så låg nivå.
Vad är igentligen tingeltangel? Alla har inte råd att köpa orginal. Typ tavlor, annan konst eller möbler.
Chras
Svara med citat
  #40  
Gammal 2008-11-05, 22:53
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Ett sjunde klassens tivoli.

Det här börjar likna tråden om tavernaklädsel...

Min åsikt är att var och en har rätt att inreda sitt hem som den vill. Men var och en har också rätt att tycka att en viss inredningsstil är "ful".

/kimmen
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT