Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Visa resultat för omröstning: Hur länge stannar du oftast i Grekland?
1 vecka 23 12.64%
10 dagar 2 1.10%
2 veckor 72 39.56%
3 veckor 42 23.08%
Längre 43 23.63%
Antal röster: 182. Du får inte rösta i den här omröstningen

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-07-27, 12:13
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Hur länge stannar du i Grekland?

I en annan tråd funderar NewAnn över hur länge kalimerorna brukar stanna i Grekland när de är där.

Nu kan vi hjälpa henne att få ett svar på det.

Rösta - och skriv gärna en kommentar här om hur ni resonerar kring reslängderna.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-07-27, 12:26
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Hur länge stannar du i Grekland?

Nu bor jag ju här, men tidigare blev det HELA semestern och ibland mer. Vi bilade ner så det var inte fråga om att boka tid för återresa.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-07-27, 13:25
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Hur länge stannar du i Grekland?

Varierer en del. I år blir det 10 dagar och förra året var det tre veckor. Året innan två veckor och året dessförinnan 23 dagar. Treveckorsresorna är mina favoriter men det är inte alltid genomförbart. Har både husdjur och heltidsjobb med den begränsning som det innebär. Har besökt Brasilien två gånger och då stannade jag 22 resp 21 dagar på grund av den långa restiden fungerar det bäst då. På Gran Canaria räckte det däremot med en vecka när vi var där i vintras. Lägger min röst på treveckor eftersom jag gärna ö-luffar så passar det bra. Det är också bättre för miljön att göra en treveckorsresa än två kortare.

Eva
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-07-27, 13:48
NewAnns avatar
NewAnn NewAnn är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Örebro län
Inlägg: 444
Standard Sv: Hur länge stannar du i Grekland?

Tack så mycket Inkfish för att du hjälpte mig så att det blev en omröstning.
Det ska bli kul att se vad resultatet blir.
Själv så har jag faktiskt bara stannat 1 vecka åt gången i Grekland men i år så blir det för första gången två veckor. Det ser jag fram emot och hoppas att jag blir biten av att fortsätta resa lite längre. Mvh Ann
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-07-27, 13:56
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Sjöbo
Inlägg: 1 452
Standard Sv: Hur länge stannar du i Grekland?

Första gången på Kreta var min dotter och jag 1vecka (för lite) förra sommaren.Nu i sommar tar vi 14 dagar min man och jag.Kände att det var så mkt att upptäcka på underbara ön.Hyra bil och köra omkring tänker vi göra snart. Tänk om det kan ökas på ytterligen en vecka nästa gång.Kreta är en stor ö,som ett land.
Birgitta 63
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-07-27, 14:30
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Hur länge stannar du i Grekland?

Länge .
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-07-27, 15:35
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 1 338
Standard Sv: Hur länge stannar du i Grekland?

Ju längre desto bättre, nästa gång blir det cirka ett halvår.
Gunilla
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-07-27, 15:50
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Hur länge stannar du i Grekland?

Oj det var svårt att bara rösta på en reslängd....eftersom vi åker både på våren, som blir en vecka, och sommaren som blir ca 16 dagar, så röstade jag på 2 veckor..Nästa sommar vill jag försöka få till 3 veckor, men då får man "lägga ner" trädgårdstäppan så grannen slipper vattna...

Lissi - som badat hela dagen idag i Vikhög 29,5 grader i luften, vattnet något svalare.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-07-27, 17:29
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Hur länge stannar du i Grekland?

Röstade på 2 veckor...men för oss är det 3 veckor på våren och 2 på hösten....hade jag mer pengar och semester så skulle jag nog klämma in mer!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-07-27, 18:00
Mica Mica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Inlägg: 76
Standard Sv: Hur länge stannar du i Grekland?

Det har blivit längre och längre med åren. Även om jag också emellanåt hoppar på en enveckas resa om möjlighet/utrymme ges. Jag stannar numer oftast på samma ö hela resan (ibland blir det två öar). Har mer och mer kommit att gilla detta. (Eller så har jag blivit lat)
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-07-27, 18:00
Rinaki Rinaki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Ort: Umeå/Sthlm,Kopani/Ioannina
Inlägg: 206
Standard Sv: Hur länge stannar du i Grekland?

Svarar lite som "Lissi"....svårt rösta bara på EN reslängd....men valde "längre" då eftersom de totala veckorna blir många....
Hittills de senaste 8 åren har det blivit ca 2v tidigt på våren, (ev en tur i maj-juni - om jag haft sen sommarsemester) sen 6-8v i aug/sep....och ev sen en vända till i okt/nov om möjlighet funnits....och det är ändå alldeles för lite...
I år blir det "bara" 7,5v nu i aug/sep.....
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-07-27, 19:32
theresa theresa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Karlstad
Inlägg: 763
Standard Sv: Hur länge stannar du i Grekland?

Tyvärr så har jag hitills bara kunnat stanna en vecka varje sommar....mest på grund av pengabrist,men också av andra anledningar ....hoppas kunna ta 2 veckor nästa sommar nu när familjen har krymt

//
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-07-27, 19:34
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Hur länge stannar du i Grekland?

Just nu stannar jag här i 6 veckor
Svara med citat
  #14  
Gammal 2008-07-27, 20:52
Celbes avatar
Celbe Celbe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Landskrona
Inlägg: 541
Standard Sv: Hur länge stannar du i Grekland?

Vi har de senaste åren varit iväg i 25 dagar vilket vi tycker är en perfekt reslängd. Dessutom passar det precis in hur länge vi maximalt kan vara borta från vårt företag (kan möjligtvis gå med fyra veckor exakt, d v s 28 dagar, också). Reslängden gör att det går att åka längre sträckor utan att tycka att vi slösar med tid på onödigt långa båtresor.

Det blir "bara" en Greklands-tur varje år eftersom vi gärna vill åka till andra länder också. Men ibland har det blivit en kursresa på hösten till just Grekland men det blir aldrig riktigt detsamma som när man är på semester. Känslan av frihet infinner sig inte !

Något som vi i alla fall definitivt ska försöka klämma in någonstans en höst i framtiden är en "bil-luff" på Kreta. Öluffandet på sommaren överges inte i första taget .

Celbe
Svara med citat
  #15  
Gammal 2008-07-27, 22:14
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Hur länge stannar du i Grekland?

Den dag jag inte har kvar mina katter ska jag börja åka längre igen, nu blir det bara 2x2 veckor. Jag har visserligen ett jättebra kattpang men hur bra det än är så märker jag på katterna när de kommer hem att de inte varit helt nöjda med situationen.

Det längsta jag någonsin varit i Grekland var 9 veckor, det var lagom

En vecka har jag aldrig åkt, jag skulle bli stressad av att ha så kort tid. Så har jag alltid känt. Fast numera finns faktiskt ett ställe där jag tror att jag skulle kunna tänka mig att sticka emellan med nån enstaka vecka och det är Santorini, bara för att få ta det lugnt på Honeymoon. Varje gång jag kommer dit är det som att kliva rätt in i en öppen famn av vänlighet och gästfrihet. Dit skulle jag gärna sticka iväg i en vecka
Svara med citat
  #16  
Gammal 2008-07-27, 22:51
yeasous avatar
yeasou yeasou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 767
Standard Sv: Hur länge stannar du i Grekland?

Jag stannar gärna 3-5 veckor i Grekland! Men som de flesta av oss vanliga Knegare så får det bli en eller två veckor när det beger sig med greklandssemester. Om jag räknar ihop alla veckor jag varit i Grekland så har jag nog snart varit där i ett par år. Skulle kunna vara där oftare om ekonomin bara tillät detta
MVH
KnegarYeasou
Svara med citat
  #17  
Gammal 2008-07-28, 01:10
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Hur länge stannar du i Grekland?

Det beror på. På en charterresa (som inte sker ofta) kan det räcka med en eller två veckor. Men när jag båtluffar - som jag helst gör - tycker jag att två veckor är ett absolut MINIMUM, helst vill jag vara iväg åtminstone tre veckor.

Det längsta jag varit i Grekland är c:a 5½ månader 1992...

Men nu är det andra tider och precis som yeasou skriver här nedan så har man sina fem semesterveckor. Och sambon kan inte ta semester före midsommar. Och så vill man kanske spara lite semester och kompledigt till en vintersemester till solen och värmen.

Jag åker heller inte till Grekland precis VARJE sommar längre, jag varierar med lite andra resmål. Nästa sommar blir det förhoppningsvis Barcelona och någon badort på Costa Brava eller Costa Dorada.

/kimmen
Svara med citat
  #18  
Gammal 2008-07-28, 13:37
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Hur länge stannar du i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Den dag jag inte har kvar mina katter ska jag börja åka längre igen, nu blir det bara 2x2 veckor. Jag har visserligen ett jättebra kattpang men hur bra det än är så märker jag på katterna när de kommer hem att de inte varit helt nöjda med situationen.

Det längsta jag någonsin varit i Grekland var 9 veckor, det var lagom

En vecka har jag aldrig åkt, jag skulle bli stressad av att ha så kort tid. Så har jag alltid känt. Fast numera finns faktiskt ett ställe där jag tror att jag skulle kunna tänka mig att sticka emellan med nån enstaka vecka och det är Santorini, bara för att få ta det lugnt på Honeymoon. Varje gång jag kommer dit är det som att kliva rätt in i en öppen famn av vänlighet och gästfrihet. Dit skulle jag gärna sticka iväg i en vecka
Håller med av hela mitt hjärta!
Det är något alldeles särskilt med Honeymoon!Vi FÖRSÖKER ibland att gå och äta middag i tex Perissa,men fastnar alltid hos Julia och Paris.Tycker bara mer och mer om Santorini och särskilt Honeymoon Beach Hotel.
För övrigt är det längsta jag varit i Grekland 5-6 veckor och det var på Ios på 80-talet.
Det kortaste är 6 dagar till Aten över Jul-Nyår för ett par år sedan.
Skulle kunna tänka mig att åka till Aten och Hydra i en vecka på våren eller senhösten.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2008-07-28, 17:10
NewAnns avatar
NewAnn NewAnn är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Örebro län
Inlägg: 444
Standard Sv: Hur länge stannar du i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
nu blir det bara 2x2 veckor. Jag har visserligen ett jättebra kattpang men hur bra det än är så märker jag på katterna när de kommer hem att de inte varit helt nöjda med situationen.
Det är det enda jag tycker känns lite jobbigt när jag nu ska åka två veckor i stället för 1. Jag har en jättebra kattvakt så jag vet att det kommer att gå bra men lite taskig känner jag mig. Jag får spendera mycket extra tid med katten före istället. Mvh Ann
Svara med citat
  #20  
Gammal 2008-07-28, 20:31
Ankan Ankan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 457
Standard Sv: Hur länge stannar du i Grekland?

Det brukar bli mellan 4 och 6 veckor. Hade jag längre semester vet jag precis vart jag skulle åka...
Anki
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT