Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-04-03, 22:14
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Varför Kykladerna

Varför vill alla båtluffa just på Kykladerna Det måste väl finnas massa andra fina rutter också Tex. Samos-Fourni- Patmos-Lipsi, eller alla möjliga andra kombinationer
Bara undrar

Riitta
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-04-03, 22:36
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Varför Kykladerna

Jag har luffat med utgångspunkt från Aten, Santorini, Samos, Kos och Rhodos och jag kan inte annat än tycka att det är enklast i Kykladerna. Här går det stora båtar som håller tiderna hyfsat bra även vid lite hårdare väder. Alla är vana med att det kommer luffare med båtarna och står ofta och möter, det är helt enkelt smidigt. Nu senast då vi luffade från Kos till Samos åkte vi med flera småbåtar som gungade även vid lugnt väder. På en ö fick vi en riktig långpromenad från hamnen då det inte fanns bussar eller taxi. Nu trivdes jag ändå bra i de vattnen men jag känner inte för att rekommendera en förstagångsluffare att ta samma tur.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-04-03, 22:42
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Varför Kykladerna

Jag har inget annat än Kykladerna att jämföra med, förutom Kreta. För vår del blev det så att vi gjorde vår första luff i Kykladerna, detta efter rekommendationer från kompisar och sedan har det rullat på.

// Helén
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-04-03, 23:11
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Varför Kykladerna

Jag har bara varit i Kykladerna 2 ggr hittills,annars har det blivit Dodekaneserna de flesta gångerna. Men jag har varit på Saroniska öar, Joniska öar och Sporadiska öar också... Däremot inte de nordegeiska öarna...ännu

Jag har nog gillat Dodekaneserna och de Joniska öarna mest...om vi pratar öar...Fastlandet är nog ALLRA bäst, men inte på sommarresor.
Men Du har rätt Riitta, de flesta åker absolut till Kykladerna...

Lissi
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-04-03, 23:21
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Varför Kykladerna

mange øyer tett på hverande og mange båtruter i flere retninger + at mange av øyene i Kykladene har særdeles gode strender vil jeg si...
Og så er det vel noe med de hvitkalkede husene med blå dørene, brostensbelagte smug og alle charmerende vindmøllene som er det mange forbinder med Hellas..., de finner man vel stort sett bare i kykladene

Ia
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-04-04, 08:19
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Varför Kykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av Ia Visa inlägg
Og så er det vel noe med de hvitkalkede husene med blå dørene, brostensbelagte smug og alle charmerende vindmøllene som er det mange forbinder med Hellas..., de finner man vel stort sett bare i kykladene
Det hör man ofta sägas, men nog är väl det en myt! Man ser sådant i alla ögrupper, även om det inte är den dominerande byggnadsstilen överallt som (det var förr) i kykladerna.

Enkelheten som Janérik beskriver och som ofta omtalas i böcker mm, tror jag är det som gör att de flesta förstagångsbåtluffare åker till Kykladerna och sedan är man "fast". Men jag håller med Lissi, kykladerna är inte alls den vackraste ögruppen. Numer tror jag dessutom att det är den dyraste.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-04-04, 09:14
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Varför Kykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Men jag håller med Lissi, kykladerna är inte alls den vackraste ögruppen..

Men hallå Elisabet..JAG SA INTE NÅGOT om ifall Kykladerna var vackrast eller inte!!!!
Jag sa vilka ögrupper jag gillade bäst av de jag varit på...Det är vackert i Kykladerna OCKSÅ!!

Lissi
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-04-04, 09:18
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Varför Kykladerna

Alla ö-luffar inte i cykladerna enbart och jag har åkt turen Samos-Patmos-Fourni-Samos. Av dessa öar är det dock bara Fourni som nästan helt är i den klass jag upplevt på Sifnos, Amorgos och Folegandros utifrån mina intressen och förväntningar. Även om jag kan tänka mig att besöka även Samos och Patmos igen.

Eva
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-04-04, 10:00
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Varför Kykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Men hallå Elisabet..JAG SA INTE NÅGOT om ifall Kykladerna var vackrast eller inte!!!!
Jag sa vilka ögrupper jag gillade bäst av de jag varit på...Det är vackert i Kykladerna OCKSÅ!!
Hoppsan, jag läste visst mer än du skrev

Jag tycker också att Kykladerna i vackra på sitt sätt, men de vackraste öarna jag varit till ligger inte där, utan i andra ögrupper.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-04-04, 11:35
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Varför Kykladerna

Jag tror många håller sig till Kykladerna för närheten till Aten!! Kanske också för "bristen" på charteröar...
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-04-04, 12:01
Margaretha Margaretha är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 294
Standard Sv: Varför Kykladerna

Vi brukar också starta vår luff i Kykladerna, har flygit många gånger både till Santorini och Athen och sedan förflyttat oss neråt för att sedan ta färja över till Dodekaneserna och någon ö där och sedan avsluta på Rhodos som ju är mycket vädersäkert långt in i oktober. Därifrån är det ju enkelt att ta sig hem. Det finns ju billiga inrikes flygförbindelser med Athen också därifrån om man flyger från Athen. Annars så tycker vi att Kos är en bra ö att flyga till för det finns ju så många fina öar som är lättillgängliga därifrån. Denna gång blir det att utesluta Kykladerna och enbart hålla till i Dodekaneserna. Vi har en lång resa framför oss och ska åka redan i augusti denna gång och boendet är betydligt billigare där än i Kykladerna. Det går att få riktigt fina booenden till toppenpriser. Kalymnos i mitten av augusti kan man få till halva priset i jämförelse med många andra öar just den tiden. Så är man ute i mitten på augusti är ju Kalymnos prismässigt en favorit att börja med, och sen är det ju så korta avstånd mellan många öar. Sen tycker vi att det är billigare att leva i Doddarna än i Kykladerna. Men det är vår bedömning det finns säkert många med andra erfarenheter.Och nog finns det många vackra öar i den ögruppen också.

Margaretha
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-04-04, 15:58
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Varför Kykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av Siri A Visa inlägg
Kanske också för "bristen" på charteröar...
..men vad är då Naxos, Paros, Santorini och Mykonos om inte charteröar i den bemärkelsen att det går charterresor dit...eller menar Du att en charterö är en ö med egen flygplats??

Lissi
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-04-04, 16:35
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Varför Kykladerna

Det var många olika synpunkter om saken.Tack för domNu undrar jag bara hur man gör ifall man luffar runt och så hittar man en ö som man bara blir förälskad i mer än alla andra öar
Fortsätter man och luffa nästa år,eller åker man till den där ön man fastnar för och stannar där

Riitta, som aldrig luffat
Svara med citat
  #14  
Gammal 2008-04-04, 17:32
Celbes avatar
Celbe Celbe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Landskrona
Inlägg: 541
Standard Sv: Varför Kykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta Visa inlägg
Fortsätter man och luffa nästa år,eller åker man till den där ön man fastnar för och stannar där

Riitta
Nejdå, man fortsätter att luffa runt men den där ön som man så totalt fastnat för läggs in sist på rutten, då blir allting perfekt .

Eftersom vi inte drar oss för lite bökiga och ibland långa båtturer, nattfärja och liknande, har vi flera gånger kombinerat Kykladerna med Dodekaneserna/Egeiska öarna. Fast förra året skulle vi hålla oss på "höger sida" hela tiden... Jojo, vid koll av båttider på Patmos upptäckte vi att det gick att åka inom Naxos för att sedan ta oss vidare till Ikaria därifrån. Romilda är en sådan färja som kan gå inom många öar och som gör att man kan få till lite annorlunda kombinationer. Att sedan Romilda inte är en superfärja får man stå ut med .

Celbe
Svara med citat
  #15  
Gammal 2008-04-04, 18:08
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Varför Kykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta Visa inlägg
Nu undrar jag bara hur man gör ifall man luffar runt och så hittar man en ö som man bara blir förälskad i mer än alla andra öar
Fortsätter man och luffa nästa år,eller åker man till den där ön man fastnar för och stannar där
Citat:
Ursprungligen postat av Celbe Visa inlägg
Nejdå, man fortsätter att luffa runt men den där ön som man så totalt fastnat för läggs in sist på rutten, då blir allting perfekt ..... Att sedan Romilda inte är en superfärja får man stå ut med .
Celbe
Vårt problem är att vi nu har tre favoriter Vi åker till dem och lägger sedan in en ny ö, blir även den en favorit, ja då får vi väl börja sålla bland favoriterna. Ett I-landsproblem av stora mått
Jag tycker om Romilda, men man får inte har bråttom om man "hamnar" på den, de absoluta favoritbåtarna är Blue Star båtarna, Highspeed båtar undviker jag in i det längsta, de är både dyra och saknar charm.
Riitta- kör en luff i Kykladerna, det enda du riskerar är att få massa nya favoriter.
// Helén
Svara med citat
  #16  
Gammal 2008-04-04, 18:21
andalv andalv är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Inlägg: 32
Standard Sv: Varför Kykladerna

Jeg reiser i Kykladene fordi jeg er forelsket i de øyene der. Føler ennå ikke noe behov for å være utro... de gir meg alt jeg ønsker :-)
Men, som i livet ellers... kanskje en dag man tiltrekkes av noe annet?
Svara med citat
  #17  
Gammal 2008-04-04, 18:47
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Varför Kykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av Celbe Visa inlägg
Eftersom vi inte drar oss för lite bökiga och ibland långa båtturer, nattfärja och liknande, har vi flera gånger kombinerat Kykladerna med Dodekaneserna/
Celbe
Kanskje du vet Celbe, om en annen måte å komme seg fra Ios til Rhodos på..., enn å reise til Syros først for å komme på en ferge som går til Rhodos?? Fra Santorini går det bare en ferge midt i natten to ganger i uken... ennå.. i følge gtp.
De som skal reise strekningen (min datter og venninne) må reise på en torsdag el. fredag.
Har du noen greie på om det kanskje pleier å gå en dagseiling i mellom/høysesong (slutten av juni) fra f.eks. Santorini til Rhodos? Ios- Santorini er jo greit...

Ia
Svara med citat
  #18  
Gammal 2008-04-04, 19:14
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Varför Kykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
..men vad är då Naxos, Paros, Santorini och Mykonos om inte charteröar i den bemärkelsen att det går charterresor dit...eller menar Du att en charterö är en ö med egen flygplats??
Förstod att någon skulle fråga... Funderade mycket på hur jag skulle lägga upp den meningen...

Nej, så här menar jag:

* Santorini är enda flygplats. Doddarna har 3 "flygplats-öar".
* Det går charter till Naxos, Paros, Antiparos, Ios, Santorini och Amorgos. Inte Mykonos, men jag antar att utlänska charterbolag har resor dit. Alltså 6 öar av 25, inte så mycket. Bra eller dåligt får man själv avgöra.

Men kan det blir fel?! Havet och tavernorna finns ju överallt.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2008-04-04, 19:26
Hjalta99s avatar
Hjalta99 Hjalta99 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Ljungaverk
Inlägg: 753
Standard Sv: Varför Kykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av Margaretha Visa inlägg
....Kalymnos prismässigt en favorit att börja med, och sen är det ju så korta avstånd mellan många öar.

Margaretha
MEN... På Kalymnos stannar man ju! Åka färja till andra öar, har aldrig hört på maken! Har man en gång varit där så vill man aldrig därifrån...!

Eva
Svara med citat
  #20  
Gammal 2008-04-04, 19:31
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Varför Kykladerna

Man behöver inga nya favoriter, eller lättare sagt jag orkar inte med fleraGlad om man kan besöka lite då och då dom som man redan har
Kanske man kan börja med luffandet i nästa liv

Riitta
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT