Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-04-15, 20:50
eva_bbe eva_bbe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 91
Standard Resa tillbaka eller aldrig mer?

Jag båtluffade för första gången i Grekland i början av 70-talet dvs för,länge,länge sedan.Bl a besökte jag Ios och har starka positiva minne därifrån.
Bl a gick det inte att åka stor båt till hamnen på Ios då utan man transporterades
från stor färja en bit ut med liten båt i land.Många sov då på en strand i sovsäck gratis m m-m m.
Besökte även Amorgos och sov för 80 öre natten på ett tak.Minnen,minnen....................

Jag har ännu inte återvänt till Ios.Vill väl bevara min "gamla" positiva bild.
Tror Ios är nåt helt annat idag.
Har återvänt till Amorgos under de senaste åren-och den ger mig fortfarande många positiva upplevelser,men den gamla bilden är ju en annan.

Återvänder du till platser/öar där du haft starka positiva upplevelser eller bevarar du dina minnen och åker vidare till en ny plats/ny ö-"nya oskrivna kort"?
Eva B
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-04-15, 21:29
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Resa tillbaka eller aldrig mer?

Citat:
Ursprungligen postat av eva_bbe Visa inlägg
Återvänder du till platser/öar där du haft starka positiva upplevelser eller bevarar du dina minnen och åker vidare till en ny plats/ny ö-"nya oskrivna kort"?
Jag har oerhört positiva minnen från Sifnos 1985 och har inte "vågat" åka tillbaka på grund av risken att bli besviken. Jag missunnar verkligen inte Sifnosborna den utveckling och standardökning som har skett där, men jag vill ändå, inom mig, ha kvar min gamla bild av ön.

I höstas passerade jag Sifnos med Flying Cat och kikade försiktigt ut genom fönstret. Det tog inte många sekunder att konstatera att det har byggts mycket, väldigt mycket, där sedan 1985, och att den "rädslan" jag känner är helt befogad.

Så jag kommer nog aldrig mer till Sifnos... Så känns det i alla fall nu.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-04-18, 11:02
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 468
Standard Sv: Resa tillbaka eller aldrig mer?

Citat:
Ursprungligen postat av eva_bbe Visa inlägg
Återvänder du till platser/öar där du haft starka positiva upplevelser eller bevarar du dina minnen och åker vidare till en ny plats/ny ö-"nya oskrivna kort"?
Jag åker gärna tillbaka till öar som jag har starka positiva upplevelser från, men ibland har det tagit emot. Ios är en sådan ö. Jag tillbringade varje sommar där under åttiotalet, som längst var jag där fem månader (1986). På nittiotalet började jag åka till andra öar, Ios la jag åt sidan. Det dröjde många år innan jag återvände, ville inte se hur ön förändrats. När jag väl kom tillbaka gjorde jag det med oro i själen. En oro som visade sig vara obefogad, visst hade det hänt mycket, men på något sätt var det fortfarande samma gamla kära ö. Sedan dess har jag återvänt många gånger, och jag tycker lika mycket om Ios idag som jag gjorde första gången jag kom dit.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT