Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2006-07-24, 15:59
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: 10 000-kronorsfrågan

Grekknallert var en underbar benämning

Vilken ö?
Svara med citat
  #22  
Gammal 2006-07-24, 16:26
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: 10 000-kronorsfrågan

Vi såg dessa fordon flera gånger på Karpathos också

Riitta
Svara med citat
  #23  
Gammal 2006-07-24, 17:08
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: 10 000-kronorsfrågan

Det var Arki, Ön som Gud glömde. Kanhända fordonet är öns enda motordrivna??

Arne
Svara med citat
  #24  
Gammal 2006-07-24, 17:24
Briges avatar
Brige Brige är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jättendal, norra Hälsingland
Inlägg: 288
Standard Sv: 10 000-kronorsfrågan

Citat:
Ursprungligen postat av Arne
Det var Arki, Kanhända fordonet är öns enda motordrivna??
Arne

Inte helt uteslutet faktiskt

/Birgitta
Svara med citat
  #25  
Gammal 2006-07-25, 00:40
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: 10 000-kronorsfrågan

Hmm, inte visste jag att detta var en så svår fråga, jag har ju faktiskt i min gröna ungdom sålt liknande maskiner.
De kallas egentligen tvåhjulstraktor, till dessa har man sedan kopplat ett släp som är utrustat med sittplats men man kan också koppla en massa annat till dem.
På den plats jag jobbade med försäljning av dessa maskiner hade vi ett litet specialbygge som vi använde för att välta gräsmttor med, den kunde man sittande köra runt på gräsmattan tills den var klar.
Nu tror väl alla att jag skämtar men jag har till och med en länk till http://www.hondapower.se/?id=1632 som visar själva tvåhjulstraktorn (dock inte av samma fabrikat som de i Grekland), tyvärr säljer inte Honda utrustning till maskinerna och jag orkar inte söka rätt på dessa nu men knalla in på närmaste Honda trädgårdsbutik så kan de säkert visa broschyrer.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #26  
Gammal 2006-07-28, 07:22
SteffTee SteffTee är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Sigtuna
Inlägg: 720
Standard Sv: 10 000-kronorsfrågan

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Hi hi, vilket engagemang! SteffTee har till och med mailat bilden till Grekland vilket ju var en lysande idé. Jag har just gjort samma sak. De finns ju på många öar men jag mailade den till Karpathos där den är tagen.
Så har jag fått ett svar från mina vänner på Antiparos, jag tar mig friheten att kopiera in svaret.

YASOU STEFANAKIS THIS CALLED FREZA.THE INFRONT PART IS USED FOR THE FARMS FOR DIGGING.BUT THE OLD MEN USED TO PUT THE BACK PART TO CARRY THINGS.THAT'S ALL I KNOW FOR THIS.ARE YOU PLANNING TO BUY ONE OF THOSE?I HOPE ALL THE FAMILLY TO BE WELL,AS WE ARE.MANY KISSES TO EVERYONE //BEN

Så Freza ska det heta, iallafall på Kykladerna. Kanske det finns lokala varianter även på denna benämning?

Senast redigerad av SteffTee den 2006-07-28 klockan 07:47.
Svara med citat
  #27  
Gammal 2006-07-28, 11:39
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: 10 000-kronorsfrågan

Citat:
Ursprungligen postat av SteffTee
ARE YOU PLANNING TO BUY ONE OF THOSE?
Hihi

Du får svara: "Nej, inte alls, vi är bara en samling Greklandsdårar på Internet som INGET samtalsämne rörande Grekland är för litet för"

Svara med citat
  #28  
Gammal 2006-07-28, 12:24
SteffTee SteffTee är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Sigtuna
Inlägg: 720
Standard Sv: 10 000-kronorsfrågan

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Hihi

Du får svara: "Nej, inte alls, vi är bara en samling Greklandsdårar på Internet som INGET samtalsämne rörande Grekland är för litet för"

Det var ungefär det jag svarade. Men omfattningen av våra diskussioner och varför just detta kom upp besparade jag dem. Det är ju ändå högsäsong och jag vill inte tynga deras tankar med att deras kamrat i Sverige "has gone crazy" just när de har som mest att göra -
Svara med citat
  #29  
Gammal 2006-07-28, 12:46
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: 10 000-kronorsfrågan

Då man vi lägga Freza=tvåhjulstraktor till ordförrådet!
Användbart
Svara med citat
  #30  
Gammal 2006-07-28, 14:51
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: 10 000-kronorsfrågan

Det här med Antiparos ja... Om jag får tillåta mig en utvikning. Vid vårt allra första besök på ön under 1998 upptäckte vi att det fanns en "Freza" tjudrad vid en pelare utanför öns järnhandel. Ja, den stora butiken just där huvudgatan börjar vid hamnen. Första till höger efter resebyrån.

Prydligt inpackad i plast men utan flakvagn. Splitter ny. När vi några år därefter besökte ön fann vi samma Freza utanför järnhandeln. På vår fråga om jordfräsen fick vi till svar att den icke var till salu, och att densamma under senvintern 1998 beställts av en öbo som emellertid i väntan på leverans kom på obestånd. Han löste aldrig ut den.

Nu lät alltså chefen för järnhandeln frezan stå där androm till varnagel och beställaren att skämmas. År efter år.....

Någon som i år varit på Antiparos och vet om frezan fortfarande står tjudrad vid sin pelare?? Jag ska ha en bild på frezan men den bilden ligger på diaformat och blir svår att finna i de hundratals bildmagasin jag har.

Arne
Svara med citat
  #31  
Gammal 2006-07-28, 20:35
SteffTee SteffTee är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Sigtuna
Inlägg: 720
Standard Sv: 10 000-kronorsfrågan

Citat:
Ursprungligen postat av Arne
Någon som i år varit på Antiparos och vet om frezan fortfarande står tjudrad vid sin pelare?? Jag ska ha en bild på frezan men den bilden ligger på diaformat och blir svår att finna i de hundratals bildmagasin jag har.

Arne
Jag får väl kolla nästa år. Hos järnhandlaren kan man dessutom köpa en paximadi. Det behövde vi under en resa när dragstången till lillgrabbens skrinda gick sönder. Vad är nu detta? Först rätt svar kan vältra sig i Kalimeraforumets beundran!
Svara med citat
  #32  
Gammal 2006-07-28, 22:57
Chrass avatar
Chras Chras är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Tomelilla
Inlägg: 679
Standard Sv: 10 000-kronorsfrågan

Vad skulle Ni med ett surdegsbröd till? Går det bra att svetsa eller limma med detta. brödet är troligtvis av bästa kvalite om det kommer från Kreta.
Chras
Svara med citat
  #33  
Gammal 2006-07-30, 14:20
SteffTee SteffTee är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Sigtuna
Inlägg: 720
Standard Sv: 10 000-kronorsfrågan

Citat:
Ursprungligen postat av Chras
Vad skulle Ni med ett surdegsbröd till? Går det bra att svetsa eller limma med detta. brödet är troligtvis av bästa kvalite om det kommer från Kreta.
Chras
Ja vi fick ialla fall en mutter när vi var i järnhandeln och sa "Thelóme ena paximadi parakálo"
Svara med citat
  #34  
Gammal 2006-07-30, 15:06
Chrass avatar
Chras Chras är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Tomelilla
Inlägg: 679
Standard Sv: 10 000-kronorsfrågan

Citat:
Ursprungligen postat av SteffTee
Ja vi fick ialla fall en mutter när vi var i järnhandeln och sa "Thelóme ena paximadi parakálo"
För att anknyta till en annan tråd här på Kalimera, Googla, så svarades där att paximadi = bröd.
Förvånad Chras
Svara med citat
  #35  
Gammal 2006-07-30, 16:30
SteffTee SteffTee är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Sigtuna
Inlägg: 720
Standard Sv: 10 000-kronorsfrågan

Citat:
Ursprungligen postat av Chras
För att anknyta till en annan tråd här på Kalimera, Googla, så svarades där att paximadi = bröd.
Förvånad Chras
Ja varken mitt uttal eller min stavning kanske är rätt, men en mutter bidde det. Chras får iallafall en välförtjänt applåd för sitt engagemang.
Nästa år ska jag gå in till järnhandlarens granne, vilket råkar vara bagariet, och se vad de svarar :-))
http://lexikon.nada.kth.se/cgi-bin/sve-gre följ länken. Ändra valet till Gre-Sve och fyll i paximadi. Svar: mutter

Nu släpper vi denna tråd som helt plötsligt hamnade långt från Frezan. Mitt fel. Jag avgår!!

Senast redigerad av SteffTee den 2006-07-30 klockan 16:49.
Svara med citat
  #36  
Gammal 2006-07-30, 19:00
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: 10 000-kronorsfrågan

Enligt mitt lexikon har ni rätt båda två. Paximadi = skorpa på bröd ELLER mutter.

(Själv hade jag för övrigt en engelsk väninna, boende i Grekland, som sade sig ha klivit in i affären och bett om en avsugning när det var en målarpensel hon skulle ha)
Svara med citat
  #37  
Gammal 2006-07-30, 19:02
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: 10 000-kronorsfrågan

Citat:
Ursprungligen postat av SteffTee
http://lexikon.nada.kth.se/cgi-bin/sve-gre följ länken. Ändra valet till Gre-Sve och fyll i paximadi. Svar: mutter
När jag skriver paximadi får jag till svar mutter OCH skorpa.


Tillägg: Se där, inkan först, inte undra på med alla armar..
Svara med citat
  #38  
Gammal 2006-07-30, 19:04
SteffTee SteffTee är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Sigtuna
Inlägg: 720
Standard Sv: 10 000-kronorsfrågan

[quote=Elisabet]När jag skriver paximadi får jag till svar mutter OCH skorpa.


Man får inte gå och muttra i ett grekiskt bageri, då kan man gå därifrån med en skorpa.....Häpp
Svara med citat
  #39  
Gammal 2006-07-30, 19:05
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: 10 000-kronorsfrågan

Citat:
Ursprungligen postat av SteffTee
Man får inte gå och muttra i ett grekiskt bageri, då kan man gå därifrån med en skorpa.....Häpp
Har du en skruv lös...?
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT