Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-06-20, 19:25
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Snobbete?

Smaken er som kjent som baken - delt. (Sier man det i Sverige også?)

Derfor er dette innlegget ikke skrevet for å være ekkel mot de som elsker sine charterreisemål over alt i verden, men kun et uttrykk for min personlige mening - som gjerne kan stemples snobbete og tåpelig om man vil det

Etter en fjorten dagers rundtur på Kreta (og for den saks skyld etter alle andre reiser jeg har hatt rundt om i Hellas), undrer det meg: Er det virkelig ferie når man kan møte naboen i baren, spise gresk mat tilpasset skandinaviske ganer og høre svenske hit'er i butikkene?

Et eksempel: Vi ble ofre for akutt hunger og satte oss ned på en liten taverna på havnen i Chania. Det satt folk på seks andre bord: Tre norske familier, to svenske ditto samt et gresk par på det siste bordet (som var lengst unna oss). Vi var dermed omgitt av skandinaver, noe som i seg selv er meget hyggelig, men i Hellas vil man vel helst være omgitt av grekere, eller hva? Å høre om "den nye mobilen som ikke virker" eller om "dom j---la ungdommarna" (pardon my svensk), ødelegger liksom litt av opplevelsen. Synes jeg.

Vi stakk også innom et par av badebyene vest for Kreta. Og jo visst er det rent og pent og sikkert veldig praktisk når man har unger osv, men det kunne jo vært hvor som helst. MÅ man ha kjøttkaker på menyen? Wasa i butikken?

Vi er selv turister i Hellas, og regner naturligvis ikke med å ha byer "helt for oss selv". Det er heller ikke poenget. Poenget er at når turistene og deres krav og behov overskygger det greske, så blir etter mitt syn totaloppevelsen ødelagt.

Noen reiser for å oppleve sol, sommer og bading, og da kan man ha det fint på slike steder. Men har man vært i Hellas? Jeg påstår: Nei.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-06-20, 19:45
ciakoohlers avatar
ciakoohler ciakoohler är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bjuv
Inlägg: 1 006
Standard Sv: Snobbete?

[INDENT]BRA skrivet !!!!!
[/INDENT]
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-06-20, 19:50
AnitaC AnitaC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 100
Standard Sv: Snobbete?

Hei Admirala.
Jeg er veldig enig i det du skriver. Jeg elsker å reise, men har enda ikke hatt mot nok til å reise annet enn charter. Bestiller alltid hotell som ligger litt utenfor alfarvei. Har vært på Kos flere ganger, men bodd hos kjente (grekere) i Kefalos og holdt oss langt unna turistfellene. Har absolutt ikke lyst på kjøttkaker og svensk/norsktalende kelnere i ferien. I fjor og i år reiser vi til Naxos, bor i Agia Anna rett ved Maragas Camping. Vi synes det er perfekt. Kan gå til venstre for fredligere strender og mindre mennesker og til høyre for å komme til litt mere turistifiserte tavernaer og pubber, eller ta bussen 10 min. og være i byen. Har dessverre alltid ferie i juli/aug., men håper å få reist i mai eller september neste år, da blir det å kaste terning å se hvor vi ender fra dag til dag. Gleder meg allerede. Liker både naboen, svensker og nordmenn, men i ferien vil jeg gjerne treffe og oppleve andre nasjonaliteter og kulturer.

Hilsen Anita, en hittil kjedelig norsk turist.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-06-20, 19:59
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Snobbete?

Det är ju lite lustigt detta egentligen.
Då jag åker till Grekland vill jag äta maten där det pratas grekiska och där betjäningen sker på grekiska eller engelska med grekisk accent, däremot har jag ingenting emot att bo på samma hotell som åtminstone någon svensk (eller norsk eller dansk eller finne som jag kan prata med). Jag kan också gå ut och äta med denna nyfunne vän men de ska banne mej inte prata svenska då de serverar oss för då känns det inte som att man är i Grekland oberoende av vad jag äter.
Sedan åker jag till Finland (jag är finlandssvensk), då kan jag bli fly förbannad på de som jobbar på en restaurang för att de inte har lyckats lära sej svenska fast de har läst det i skolan. Jag får alltså göra samma sak som jag älskar att göra i Grekland, tilltala dem på deras eget språk men här gör jag det inte med glädje. Då man tänker närmare på det så verkar man ju vara två olika människor beroende på vart man reser och framför allt varför man reser.

Mvh Janérik (med flera personligheter?)
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-06-20, 21:45
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Snobbete?

Så länge var och en reser på sitt sätt så är det frid och fröjd för min del.

Det som gör att jag, för min del, inte gillar alltför turistanpassade öar/orter har främst med maten att göra. Jag vill inte ha mat som piffats till för att passa oss turister - eller det grekerna TROR att vi vill ha.

Dessutom vill jag, och det har jag fått gliringar för här under åren, inte bara ha svenskar/skandinaver omkring mig. Under senaste resan insåg jag vad jag tycker så illa om: det är vissa svenskars gnäll över Grekland. Jag älskar Grekland! Därför vill jag inte höra gnäll över att det inte är som hemma och nåt som får mig att se rött är när jag hör folk som hela tiden tror sig bli LURADE på restauranger, biluthyrningar, barer osv. Då reagerar jag ytterst barnsligt och tänker "stanna hemma då, om du känner dig så utsatt av de stackars grekerna som sliter arslet av sig för att behaga oss turister..."

Då omger jag mig hellre med tyskar eller italienare för när de gnäller förstår jag åtminstone inte vad de säger.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-06-20, 21:51
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Snobbete?

Det är i varje fall tur att vi har olika intressen för tänk så fullt det skulle va på öar,restauranger,hotell,stränder,etc,om Vi alla tyckte lika.

Senast redigerad av Athanasia den 2006-06-20 klockan 21:58. Anledning: felstavning..glömde ett ord..
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-06-20, 21:56
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Snobbete?

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Så länge var och en reser på sitt sätt så är det frid och fröjd för min del.

Det som gör att jag, för min del, inte gillar alltför turistanpassade öar/orter har främst med maten att göra. Jag vill inte ha mat som piffats till för att passa oss turister - eller det grekerna TROR att vi vill ha.
Precis så tänker jag också. Ju fler charterturister dessto mer anpassad mat. Schnitzel som jag inte ens äter här hemma, konstiga såser och underliga grönsakskombinationer.

Eva
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-06-20, 22:09
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Snobbete?

Kom på en sak till:

en annan sak som jag inte trivs med när det gäller turistanpassning är stränder med en massa folk på solstolar. För mig är det främst en naturupplevelse att bada i Grekland och den blir förstörd om jag är omgiven av en långa rader av färgglada solstolar där folk ligger och grillar sig.

Även det här kan anses snobbete som du säger Admirala, men jag brukar hävda min rätt att önska mig min naturupplevelse. Sen får andra älska exvis Ellistranden på Rodos hur mycket de vill, det har jag inget som helst emot.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-06-20, 22:20
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Snobbete?

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Under senaste resan insåg jag vad jag tycker så illa om: det är vissa svenskars gnäll över Grekland. Jag älskar Grekland! Därför vill jag inte höra gnäll över att det inte är som hemma och nåt som får mig att se rött är när jag hör folk som hela tiden tror sig bli LURADE på restauranger, biluthyrningar, barer...
PRECIS! Där slog du huvudet på spiken, Inkfish. Det där klarar inte jag heller!

Och jag reagerar även över det här hemma, för jag upplever det på bägge sider av Sundet: Svenskar som tror att danskarna lurar dom på pengar OCH danskar som tror det samma om svenskarna. Växlingskurserna t.ex. - hur fräckt det är av svenskarna att inte ge tillbaka på en dansk tia om något kostade 10 svenska! Samma småsnålighet minns jag, fast tvärtom, den gången den svenska kronan kostade långt mer än en dansk krona.

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Då omger jag mig hellre med tyskar eller italienare för när de gnäller förstår jag åtminstone inte vad de säger.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2006-06-21, 01:09
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Snobbete?

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala
Noen reiser for å oppleve sol, sommer og bading, og da kan man ha det fint på slike steder. Men har man vært i Hellas? Jeg påstår: Nei.
Jodå, det har de. Efter sina förväntningar. Och förhoppningsvis är de glada och har haft en trevlig tid.

I min enfald trodde jag att upplevelsen till största delen beror på de förväntningar resenären har! Vissa föredrar att åka charter och är då säkert medvetna om att de kommer till ett ställe där det är mycket turister och säkert rätt anpassat för turister. Och är nöjda med det. Och kanske t o m vill ha det så. Andra vill resa själva och söker sig utanför allfartsvägarna och ser annat... Detta har diskuterats en hel del här... Jag tycker att det är upp till var och en att välja sättet att resa. Efter sina önskemål och förväntningar.

Eftersom du själv har valt att tillbringa 2 veckor på Kreta som är den mest besökta ön i Grekland av turister från Norden, så tycker jag att din kritik är synnerligen illa motiverad. Vill du besöka öar som har mindre turister, och minimal turistanpassning, skulle jag rekommendera Thassos, Alonissos, Skiros, Evia, Hydra, Spetses, Kea eller Kythnos. Eller varför inte Tinos? Det finns ytterligare fler att välja mellan.

Men kom inte och gnäll om turistanpassning, eller för mycket turister, när du själv väljer att stannar på Kreta i två veckor. Då är det snobbism, eller ännu värre: orginalitetsjäkt... T o m misslyckad orginalitetsjäkt... Du har ju varit i Grekland ett antal gånger tidigare så du borde ha viss kunskap och veta att en stor del av Kreta är "turistanpassat" och har mycket turister. Vad förväntade du dig egentligen? Att ha Kreta för dig själv? Dessutom finns det fortfarande ställen som inte är så exploaterade på Kreta. Varför bosatte du dig inte där då?

Grekerna i turistnäringen sliter häcken av sig 5 - 6 månader om året och försöker göra det så bra som möjligt för turisterna allt efter vad de kan och förstår, efter bästa förmåga. Men de kan inte tillfredställa alla.

Många turister känner en känsla av säkerhet när de kan få Kalles Kaviar, köttbullar och annat Svenskt (Nordiskt) där de är. Det underlättar säkert en hel del för barnfamiljer. De är på semester men får ändå lite hemmakänsla. Vare sig du eller någon annan har rätt att förneka dem det!

Åk någon annanstans och gnäll inte!!! Om man själv väljer att tillbringa två veckor på Kreta är detta "Lyxgnäll"!

Jag blir så trött...

Peter
Svara med citat
  #11  
Gammal 2006-06-21, 08:15
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Snobbete?

Citat:
Ursprungligen postat av Peter
Eftersom du själv har valt att tillbringa 2 veckor på Kreta som är den mest besökta ön i Grekland av turister från Norden, så tycker jag att din kritik är synnerligen illa motiverad. (...)

Men kom inte och gnäll om turistanpassning, eller för mycket turister, när du själv väljer att stannar på Kreta i två veckor. Då är det snobbism, eller ännu värre: orginalitetsjäkt... T o m misslyckad orginalitetsjäkt... Du har ju varit i Grekland ett antal gånger tidigare så du borde ha viss kunskap och veta att en stor del av Kreta är "turistanpassat" och har mycket turister. Vad förväntade du dig egentligen? Att ha Kreta för dig själv? Dessutom finns det fortfarande ställen som inte är så exploaterade på Kreta. Varför bosatte du dig inte där då?

Peter
Hei Peter!
Dette er ikke "gnäll" om Kreta. Vi tilbrakte to deilige uker der, i byer som Hora Sfakion, Anogia, Axos, Arxanes og Sitia. Mitt innlegg var ikke kritikk av Kreta som reisemål, men en mening om enkelte av stedene der. Selvsagt visste jeg at enkelte steder var turistifiserte, og etter rundt 20 turer ulike steder i Hellas samt at jeg nå bor her, vet jeg godt hvor/hvordan jeg skal reise utenfor allfarvei.
Poenget mitt (som du slett ikke trenger være enig i), er at når turistene legger premissene for hvordan et sted skal være, så mister stedet sin egenart.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2006-06-21, 09:46
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Sv: Snobbete?

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala
Poenget mitt (som du slett ikke trenger være enig i), er at når turistene legger premissene for hvordan et sted skal være, så mister stedet sin egenart.
Håller helt med! Blir himla trött på turister som kräver mer av både bekvämlighet och service än de skulle gjort på hemmaplan samtidigt som de kan tycka att "de där", d v s grekerna, är mindre vetande eller ociviliserade varelser som ska springa benen av sig så fort det viftas med händerna eller knäpps med fingrarna

//Zanét
Svara med citat
  #13  
Gammal 2006-06-21, 10:26
mariamaria mariamaria är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Inlägg: 32
Standard Sv: Snobbete?

Bra skrivet Peter! Det är snobbigt och en udda inställning att tro att man kan åka till turistorter utan att träffa på andra turister! Vänd på resonemanget, störs ni lika mkt av att sitta på en restaurang i sverige om där bara är ickesvenska gäster....
vad är grekiskt i det här sammanhanget, att det pratas grekiska?? /mariamaria
Svara med citat
  #14  
Gammal 2006-06-21, 12:54
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Snobbete?

Admirala - vill bara ge dig en eloge för ditt hövliga svar på ett lite upprört inlägg
Svara med citat
  #15  
Gammal 2006-06-21, 13:06
Chrass avatar
Chras Chras är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Tomelilla
Inlägg: 679
Standard Sv: Snobbete?

Det går alltid att undvika turistfällorna. Har till stor del rest med charter men ändock ej funnit att vi skandinaver är det stora flertalet på turistorterna. har träffat många trevliga mänskor från hela europa på dessa ställen och knutit många trevliga kontakter. det är inte tvunget att man ska besöka de matställen som ligger mitt i smeten. Det är bara att kolla av vilka områden som har "mammas köttbullar".
Har istället upplevt att vart man i världen resor träffar man för det mesta på bekantas bekanta. det är bara att gilla läget och ta seden ditt man kommer och detta innebär att nästa vecka blir det en fotosafari i Österrike.
Chras
Svara med citat
  #16  
Gammal 2006-06-21, 13:51
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Snobbete?

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala
Poenget mitt (som du slett ikke trenger være enig i), er at når turistene legger premissene for hvordan et sted skal være, så mister stedet sin egenart.
Instämmer helt. Tycker det är helt ok att kritisera massturismens baksidor och det har inget att göra med snobberi eller överlägsenhet. Alla tvingas vi göra olika överväganden i både stora och små frågor så även när vi är turister. Klart att vi måste få reflektera över både positiva och negativa fenomen.

Eva
Svara med citat
  #17  
Gammal 2006-06-21, 15:23
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Snobbete?

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala
Noen reiser for å oppleve sol, sommer og bading, og da kan man ha det fint på slike steder. Men har man vært i Hellas? Jeg påstår: Nei.
Jag tycker nog att det är fel att säga att de inte varit i Hellas!
De har inte varit i det Hellas som många av oss genom åren och på många resor har lärt att älska, men de har varit i det Grekland, som de flesta av oss börjar med när vi åker på en charterresa.
Vi kan ju inte se på folk om det är första gången de är i Grekland och vi kan inte heller se på de som bor på dessa turistorter hur aktiva de eventuellt är med att hyra bil och åka runt och se andra delar av ön, hur länge de överhuvudtaget bor där. Och om de återkommer till Grekland eller senare reser till andra mål i världen.

Många av oss, jag skulle tro de flesta, börjar resandet med just en charterresa – det är väl ett fåtal, som börjar sitt Greklandsberoende med en tur till små genuina orter på fastlandet, trots allt. Att det sedan UTVECKLAR sig genom åren, snabbare för några än för andra, det är väl naturligt.

De som fortsätter att resa till de typiska turistmålen trivs ju med det, och har tydligen inte behov av att det ska vara genuinare där, men är kanske nöjda med de upplevelser dagsutflykterna ger. För min skull får folk göra som de vill, bara de inte klagar och säger att de blir lurade, för då har de ju själv valt fel.

När vi går en runda t.ex. på hamnen i Chania får vi räkna med att det är väldigt kommerciellt. Tyvärr. Kan vi inte klara av det, då får vi söka andra gator.

Att tro att vi kan resa till de allra bästa målen och ha det för oss själva – det är naivt. Men att det blir en större och större utmaning att hitta genuina platser utan tingel-tangel osv. det tycker jag nog det är. Men en viss turism får det väl vara, vi är ju själva turister!



Tillägg:

För övrigt så ser jag att mitt inlägg ovan kan missförstås. Jag tycker INTE att handlande ska ge tillbaka på en 10-krona till den som inte gitts gå i banken och växla till ”rätt” valuta här hemma på ena eller andra sidan Sundet. Men många förväntar sig det.

Senast redigerad av Marianne den 2006-06-21 klockan 15:59.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2006-06-21, 16:04
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Snobbete?

Citat:
Poenget mitt (som du slett ikke trenger være enig i), er at når turistene legger premissene for hvordan et sted skal være, så mister stedet sin egenart.
Det ligger ju liksom i sakens natur att det ursprungliga försvinner när en ort eller land utvecklas. Det rivs och byggs nytt här hemma också. Samtidigt så är det så att Grekerna kan välja att inte anpassa sig efter turisternas önskemål. Eller bara till viss grad. Men eftersom landet är oerhört beroende av turismen som inkomstkälla väljer man uppenbarligen att anpassa sig. Och då är vi tillbaka i den gamla diskutionen om vilken rätt jag har som turist att kritisera eller hindra utvecklingen. ”Allt ska vara som förr…”

Var och en kan, och ska, ha sina åsikter om detta. Var och en kan även beklaga utvecklingen, om man nu tycker att den är negativ. Men jag tycker inte att det är rätt att kritisera Grekland för den. Då anser jag att man inte tänkt ”hela varvet runt” om bl a anledningen till att det är så. Och då tycker jag att det är snobbism och lyxgnäll. Speciellt som det finns många ställen och öar som inte är så turistifierade ännu.

Jag tycker att det är alldeles för enkelt att påstå att turisterna styr utvecklingen. Det är mycket mer komplicerat än så. Grekerna själva vill utvecklas och få tillgång till fina bilar, plasmaTV, IT-cafeér eller egna datorer, moderna hus med elektronik och bra vitvaror. Hela Grekland är inne i en stor utvecklingfas sedan några år och att vissa saker anpassas för turismen är bara en liten del av detta. Det är en stor del av deras levebröd och det är rätt naturligt med en anpassning eftersom man vill behålla turisterna och detta är ett sätt.

Peter
Svara med citat
  #19  
Gammal 2006-06-21, 17:19
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Snobbete?

Utvecklingen kan vi aldrig stoppa och jag förstår mycket väl att grekerna både vill utveckla sin turistnäring och själva få del av det moderna samhällets fördelar och utbud. Det som många av oss önskar är väl att utvecklingen ger långsiktig hållbara möjligheter och inte allt för mycket förbrukar det fina som vi åker till Grekland för. Gärna ekologiskt hållbara lösningar som värnar om människor, miljö och natur. När det fina havet mist sin turkosa färg, maten förlorat sin smak och allt vi ser i affärerna nästan ser ut som här hemma åker vi kanske inte längre till Grekland. Det jag vill är att Grekland och alla andra länder ska behålla lite av sin särart som i varjefall gör mig nyfiken på vad som finns runt nästa vägkrök.

Eva
Svara med citat
  #20  
Gammal 2006-06-21, 19:22
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Snobbete?

Jag håller med dig i allt du skriver Eva. Men tyvärr så är det så att utveckling och bevarande är i stort sett motsatser. Inte helt men nästan. Det ligger en inbyggd konlikt i dessa ord.
Citat:
Ursprungligen postat av Eva L
...åker vi kanske inte längre till Grekland.
Så länge Grekerna uppfattar att majoriteten av besökare vill ha det på detta sätt kommer denna utveckling att fortsätta. Det är i princip ofrånkomligt. Och denna grupp kommer att fortsätta besöka Grekland.

Att sedan en annan grupp, minoriteten, inte tycker om den utvecklingen ger oss inte rätt att kritisera dem för att de försöker anpassa sig efter vissa önskemål som ger dem deras levebröd.

Det finns bara ett sätt att få kunder/gäster/turister: Ge dem vad de vill ha. Annars åker de någon annanstans! Det gäller i alla affärssammanhang. Och majoriteten brukar vinna...

Sedan är jag inte helt övertygad om att ens alla Greker är helt förtjusta i den anpassning som har skett och sker.

Peter
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT