Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Folegandros

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-08-14, 15:58
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Mera Folegandros!

Under sommaren har jag flera gånger påmint mig själv om att skicka in resebrev. Nu har det inte blivit av och kommer heller inte bli av under den närmaste framtiden. Men för att visa min uppskattning till alla er som tar er tid och energi till det så lägger jag in några bilder från min favoritö i forumet så länge. Inom snar framtid kommer även bilder från Milos och Sifnos!


Mysiga kvällar på balkongen.


Mellan Angali och Ag. Nikoulaus.


Vardia


Angali


Kastro


Solnedgången från Panagiakyrkan.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-08-14, 16:01
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Mera Folegandros!

Fina bilder
Hoppas för egen del på Folegandros nästa år, lite väl optimistiskt kanske då den resan kommer att bli sista veckorna i juli, ev in i augusti
// Helén
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-08-14, 20:22
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Mera Folegandros!

Härligt med dina fina Folegandrosbilder Siri.

Till Hellen tyvärr är det som du kanske vet en ö där boendena kan bli fulla i högsäsong speciellt för den som vill bo i Chora.

Eva
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-08-14, 20:59
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Mera Folegandros!

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Till Hellen tyvärr är det som du kanske vet en ö där boendena kan bli fulla i högsäsong speciellt för den som vill bo i Chora.
Eva

Ja, det var precis det jag syftade på, bara att hoppas att Folegandros inte blir så omskriven som Amorgos varit denna vinter.
Förbokningsalternativet finns ju också även om jag inte tycker att det är kul, det innebär i så fall att vi siktar in oss på flyg till Santorini och startar på F, för det känns just nu som om jag SKALL dit
// Helén

Senast redigerad av Hellen den 2008-08-14 klockan 21:13. Anledning: glömde citatet
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-08-14, 21:10
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Mera Folegandros!

Ön är absolut värd ett besök. Kanske är det bäst att boka den tiden. Osäker om det blir billigare på plats då om ni vill bo i Chora. Fast oftast brukar det ju löna sig att inte förboka.

Eva
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-08-14, 21:45
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Mera Folegandros!

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Förbokningsalternativet finns ju också även om jag inte tycker att det är kul, det innebär i så fall att vi siktar in oss på flyg till Santorini och startar på F, för det känns just nu som om jag SKALL dit
Såklart att ni ska till Folegandros!! Det finns ingen anledning att inte åka dit.

Förboka 3, 4 nätter eller nåt sånt. Det är värt den uppoffringen - jag lovar!

Börjar ni där är ni ju inte uppbokade resten av resan. Antar ju att ni ska till Naxos/Antiparos sen, och där förbokar du ju ALDRIG, eller hur?!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-08-14, 21:49
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Mera Folegandros!

Citat:
Ursprungligen postat av Siri A Visa inlägg
Börjar ni där är ni ju inte uppbokade resten av resan. Antar ju att ni ska till Naxos/Antiparos sen, och där förbokar du ju ALDRIG, eller hur?!
Förbokade i år på Antiparos, men det var bara för att dotterns kompis bodde på grannhotellet, annars skulle jag aldrig göra det, nej.
// Helén
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-08-14, 22:00
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Mera Folegandros!

Verkligen jättefina bilder Siri! Du är nöjd med den nya kameran förstår jag!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-08-14, 22:05
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Mera Folegandros!

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Du är nöjd med den nya kameran förstår jag!
Yepp! Mycket nöjd måste jag förtydliga! Den gör jag mig inte av med i första taget.

Dock kollar jag redan på ny kamera - igen... Ska man på stadsweekend är det inte sååå väldigt praktiskt att bära omkring på en systemkamera, och min gamla kompaktkamera håller inte de krav som jag numera ställer. (fixar och trixar rätt mycket med alla foton, förstorar osv.) Har nästan bestämt mig för vilken den nya blir. Först måste jag bara sälja min gamla.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-08-14, 22:13
Marcos avatar
Marco Marco är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Vänersborg
Inlägg: 211
Standard Sv: Mera Folegandros!

Citat:
Ursprungligen postat av Siri A Visa inlägg
Men för att visa min uppskattning till alla er som tar er tid och energi till det så lägger jag in några bilder från min favoritö i forumet så länge.
Blev lite nyfiken på vad det är som gör Folegandros till din favoritö?

/Marco
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-08-14, 22:32
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Mera Folegandros!

Citat:
Ursprungligen postat av Marco Visa inlägg
Blev lite nyfiken på vad det är som gör Folegandros till din favoritö?
Stränderna är precis så som jag vill ha dem, småsten/sand, Chora är urmysigt, "centrum" inte är så stort man har nära till allt, man känner igen folk efter ett par dagar t.ex. och inte minst höjer det goda maten kvalitén på ön! Åk dit!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-08-15, 09:15
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Mera Folegandros!

Maten, folket, stämningen, ordningen, charmen, vandringsmöjligheterna, den rofyllda miljön, stränderna, utsikten från Chora och de fina välskötta husen gör den också till min favoritö.

Eva
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-08-15, 18:17
Marcos avatar
Marco Marco är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Vänersborg
Inlägg: 211
Standard Sv: Mera Folegandros!

Ja, det är verkligen rofyllda bilder du har lagt in Siri. Känns som att det kan vara en fin ö att varva ner på. Har även sett andra bilder därifrån som går i linje med dina, så det får nog bli ett besök på ön på nästa års båtluff.

/Marco
Svara med citat
  #14  
Gammal 2008-08-15, 23:12
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Mera Folegandros!

En sak som man ska tänka på då det gäller Folegandros är detta med Grekiska långhelger. Då det är långhelg (t.ex. pingst) i Grekland är det ALLTID fullbokat på ön, åtminstone i Chora och nere i hamnen. Vi kom dit i pingsthelgens fredag och fick väl tag på tre av de absolut sista rummen på ön och det var högst uppe ovanför Angali. Häftig utsikt men inte roligt då man nästan behövde vara två för att få upp barnvagnen och nästan hade lust att ringa ambulansen då morsan (75 år) skulle kravla sej upp dit.
För övrigt hade vi några trevliga dagar på ön som vi på 1995 dömde ut och lovade dyrt och heligt att vi aldrig skulle återkomma till.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #15  
Gammal 2008-08-15, 23:46
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Mera Folegandros!

Herlige Folegandrosbilder, Siri
- om ca 6 uker skal jeg til Folegandros igjen, det er 12 år sden sist,
g j e t t om jeg gleder meg

Kari
Svara med citat
  #16  
Gammal 2008-08-16, 09:57
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Mera Folegandros!

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
Herlige Folegandrosbilder, Siri
- om ca 6 uker skal jeg til Folegandros igjen, det er 12 år sden sist,
g j e t t om jeg gleder meg

Kari
Ni kommer inte at bli besvikna. Det är mycket fint även idag och maten är fortfarande jättegod på den bästa tavernan ja på många tavernor. Jag hade 7 eller 8 år mellan mina resor och visst hade det hänt en del på de åren men byggnationerna stör inte än. Första gången var jag där i augusti och den andra i juni. Låg eller mellansäsong är klart att föredra på den här ön

Eva
Svara med citat
  #17  
Gammal 2008-08-16, 11:10
Maeta Maeta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 51
Standard Sv: Mera Folegandros!

Vi planerar att ta en flygstol till någon ö första halvan av september. Skall ha is i magen ett par veckor till för att få en billig biljett. Ifall det blir till Santorini är Folegandros högst på önskelistan. Hur är det med tillgången på boende då? Färjor ser det ut att vara gott om enl gtp.gr, men stämmer detta?

För ett par år sedan åkte vi till Santorini med planen att ta oss till Anafi, dit det skulle gå förbindelse men det visade sig vara helt fel. (Blev en fantastisk vecka på Sikinos istället!).

Vi har inte varit på någon luffning ännu i år så det suger ordentligt i greklandstarmen. Den här planeringen har faktiskt sin charm. Jag har ett antal lämpliga avresedagar, är inte så petig med vart det blir och utifrån "landningsbana" har jag valt ut ett antal intressanta alternativ. Spännande in i det sista!

Tacksam för lite input kring Folegandros....

Maeta
Svara med citat
  #18  
Gammal 2008-08-16, 20:19
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Mera Folegandros!

Citat:
Ursprungligen postat av Maeta Visa inlägg
Vi planerar att ta en flygstol till någon ö första halvan av september. Skall ha is i magen ett par veckor till för att få en billig biljett. Ifall det blir till Santorini är Folegandros högst på önskelistan. Hur är det med tillgången på boende då? Färjor ser det ut att vara gott om enl gtp.gr, men stämmer detta?
Tillgången på boende i september borde vara bra, och färjor mellan Santorini och Folegandros går flera gånger i veckan. Åk dit! Ni kommer inte att ångra er.

Avgångar från Folegandros slutet på juni 2008:
Svara med citat
  #19  
Gammal 2008-08-19, 11:55
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Mera Folegandros!

Härliga bilder Siri. Tack!
Svara med citat
  #20  
Gammal 2008-08-20, 11:46
Bernt Andrès avatar
Bernt Andrè Bernt Andrè är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2006
Inlägg: 87
Standard Sv: Mera Folegandros!

Fine bilder Siri. Bildet mellom Angali og Agios Nikolas er nok like etter Galifos beach. Reiser selv til Folegandros om 2,5 ukerHer er et bilde fra tavernaen ved Agios Nikolas. Den eksisterer ikke lengre da eierne ikke fikk bevilgning på servering lengre. Synd for denne var en typisk gresk taverna.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT