Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Folegandros

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-02-25, 16:47
friss friss är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Inlägg: 155
Standard stränder-inte sträder...:)

givetvis ska det vara stränder...
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-02-25, 19:44
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: stränder-inte sträder...:)

Det var inte svårt att hålla med om
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-02-25, 19:51
Bernt Andrès avatar
Bernt Andrè Bernt Andrè är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2006
Inlägg: 87
Standard Sv: stränder-inte sträder...:)

Folegandros har mest rullesteinstrender. De fleste er helt utrolig. Folegandros er nok min favorittøy øy siden stillheten og de mange fine stier det er mulig å vandre på. En fin tur er jo fra chora,agios savvas,stavros,christos og ned til den lille stranden Fira der en kan være helt for seg selv. Den beste stranda er nok Agios Nikolas med en fantastisk taverna og en utsikt en lengter stadig ned til. Chora er bilfri,sykkelfri og en atmosfære jeg ikke har opplevd før.Reis til Folegandros og du vil altid komme tilbake og her er et bilde fra Agios Nikolas. God tur
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-02-25, 20:12
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: stränder-inte sträder...:)

Citat:
Ursprungligen postat av Bernt Andrè Visa inlägg
Reis til Folegandros og du vil altid komme tilbake
Det gäller inte mig
Av de grekiska öar jag har varit till är Folegandros den mest enahanda.
Choran är mysig men har växtvärk.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-02-25, 21:20
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: stränder-inte sträder...:)

Visst var det ni som har ett litet barn med er. Då kan det vara svårt att gå till Agios Nikolaos stranden då den sista biten är naturstig. Jag har bara gått dit från Angali men det andra vägen kanske är lättare. Det är en mycket fin strand med en riktigt bra taverna. Jag tillhör de som gillar Folegandros men jag är inte ute efter äventyr eller många omväxlande upplevelser när jag reser till Grekland. När jag vill ha det så reser jag längre bort i världen. Amazonasresan jag gjorde för ett par år sedan drömmer jag om att få göra om någon gång i framtiden. Grekland är mer som att åka till sommarstugan. Avkoppling och ro. Folegandros passar mig men det är säkert många som inte alls delar min uppfattning. Det finns en del gamla trådar om ön som ni kan läsa på för att bilda er en egen uppfattning.

Eva
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-02-26, 05:18
Bernt Andrès avatar
Bernt Andrè Bernt Andrè är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2006
Inlägg: 87
Standard Sv: stränder-inte sträder...:)

[quote=Bernt Andrè;118099]Folegandros har mest rullesteinstrender. De fleste er helt utrolig. Folegandros er nok min favorittøy øy siden stillheten og de mange fine stier det er mulig å vandre på. En fin tur er jo fra chora,agios savvas,stavros,christos og ned til den lille stranden Fira der en kan være helt for seg selv. Den beste stranda er nok Agios Nikolas med en fantastisk taverna og en utsikt en lengter stadig ned til. Chora er bilfri,sykkelfri og en atmosfære jeg ikke har opplevd før.Reis til Folegandros og du vil altid komme tilbake og her er et bilde fra Agios Nikolas. God tur.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-02-26, 08:02
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: stränder-inte sträder...:)

Citat:
Ursprungligen postat av Bernt Andrè Visa inlägg
Folegandros og du vil altid komme tilbake og her er et bilde fra Agios Nikolas
VAKKERT bilde
- det er hele 12 år siden vi besøkte Folegandros!
I høst skal vi endelig tilbake G l e d e r meg Kari
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-02-26, 09:06
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: stränder-inte sträder...:)

För den som vill ha riktigt god, traditionell grekisk mat är Folegandros ett paradis. Lägg sen till vackra vyer, fina promenadmöjligheter, mysiga gränder och torg. Personligen tycker jag att utbyggnaden av turismen så här långt skett ganska varsamt. Chora är oerhört välskött, grekiska familjer eller gamla par och ensamma bor i de vackra, gamla husen. På tavernor samsas greker med turister från hela världen. Turismen här är mogen och det finns ganska strikta regler som befolkningen måste rätta sig efter när de driver en taverna eller en bar. Ön är väldigt välstädad och efter 9 dygn på Folegandros blev det nästan en chock att komma tillbaka till Perissa på Santorini där vägkanterna kantas av skräp. Í mitt fotoresebrev finns det ganska många bilder från Chora med omgivningar. Tyvärr har jag inte mina bilder på någon hemsida så jag kan inte lägga ut några här att locka er med.

Eva
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-02-26, 10:49
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: stränder-inte sträder...:)

Det finns ju inget rätt eller fel, utan man upplever ställen olika. Jag tyckte mycket om Folegandros, det är en vacker ö i sin karghet. Däremot tyckte jag att de beskrivningar som jag läst här i forumet om ön inte stämde med hur jag upplevde den.

Framför allt gäller det utbyggnaden för turismen. Det är nybyggda hus runt hela choran och det byggs överallt. Nya gränder, nya hotell, överallt. Det gäller inte bara i choran utan även i hamnbyn och på bergen runt omkring, men särskilt choran upplevde jag att den växer så det knakar, dvs den lilla staden har växtvärk och verkade inte riktigt hänga med.

Det är också väldigt mycket turister i choran. Det är trångt mellan tavernorna och i mitten av september fanns knappt en ledig plats på tavernorna på kvällen.

Maten tyckte jag var god men inte bättre än på andra öar. Dock med undantag av den mjuka fetaosten!

Stränderna är inte speciellt vackra, med några få undantag. De är steniga både på land och i vattnet så för den som gillar det är det ju bra.

Choran är jättemysig och klart sevärd. Eftersom den är så liten (man går lätt alla gränder på 40 minuter) så kändes den för mig väldigt snart som "nu kan jag det här". Det har ingenting med att söka äventyr att göra, utan handlar om att jag mår bra av att se nya platser och att få känna att ett ställe hela tiden har små överraskningar att bjuda på.

Landskapet på ön är lika överallt, bergigt och uppodlat. Det är vackert, men kändes enformigt efter ett par dagar.

Båtturen runt ön var fin och bjöd på överraskningar i form av den dramatiska kusten.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-02-26, 10:51
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: stränder-inte sträder...:)

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Visst var det ni som har ett litet barn med er. Då kan det vara svårt att gå till Agios Nikolaos stranden då den sista biten är naturstig.
Det är ju en lättgången stig och med barnet på ryggen inga problem för den som är normalt rörlig.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-02-26, 11:04
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: stränder-inte sträder...:)

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Det är också väldigt mycket turister i choran. Det är trångt mellan tavernorna och i mitten av september fanns knappt en ledig plats på tavernorna på kvällen.
- vi var nesten a l e ne turister i Chora i 1996, riktignok var det helt i begynnelsen av oktober, men ..
godt å være "oppdatert" så jeg v e t hva jeg kan vente meg - for tilbake vil jeg

Heldigvis er det en av de s i s t e dagene i september vi skal til Folegandros, det kan jo være endel mindre turister da, selv der
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-02-26, 11:22
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: stränder-inte sträder...:)

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Det är ju en lättgången stig och med barnet på ryggen inga problem för den som är normalt rörlig.
Jag tyckte också att den var lättgången men jag mötte personer som vände om så det beror nog mycket på vem man är. Tänkte att jag helt tappat uppfattningen om svårighetsgrad eftersom jag är en ganska rörlig person och inte ens upplevde vandringarna vi gjorde i Amazonas som strapatsrika.
Eva
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-02-26, 11:38
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: stränder-inte sträder...:)

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
- vi var nesten a l e ne turister i Chora i 1996, riktignok var det helt i begynnelsen av oktober, men ..
godt å være "oppdatert" så jeg v e t hva jeg kan vente meg - for tilbake vil jeg
Jag var där andra veckan i juni och då var det bara en taverna som alltid verkade ha fullt. Just den tavernan var den jag gillade minst så för mig var det inget problem. Jag har besökt Folegandros en gång tidigare och det var mitten av augusti för ett antal år sedan. Då var alla tavernor fulla främst av grekiska och italienska turister. Minns inte exakt vilket år men troligen 8 år sen. Jag tycker inte att skillnaden var så stor men jag hade nog mentalt förberett mig på en väldigt stor förändring. Visst byggs det en del både i Chora och strax utanför samt vid Angalistranden. Jag upplevde hamnbyn som mest förändrad men där har jag aldrig bott.

Beträffande maten så föredrar jag ungsbakat, långkok, ex Stifado, kyckling med citron och vin. Fava, röbetsrätter, briam samt mycket annat tillhör mina favoriter. Äter sällan grillat så det vet jag väldigt lite om. Folgandros hemgjorda pasta matsata serverad med ex kanin var lika god som vid förra besöket.

Åt flera gånger på tavernan vid busstorget och deras mat utmärkte sig lite extra. Killingen var underbart god och den hemlagade chokladtårtan himmelsk. Jag tror inte att du behöver oroa dig för förändringen Kari men var mentalt förberedd. Vi som besökt Grekland över flera årtionden vet ju att mycket förändrats och att dagens Grekland är mycket olikt det land vi mötte på 70-talet.

Eva
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT