Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Folegandros

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-01-11, 15:22
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Pounta Garden Resaturant

Måste få fråga Elisabet. Vad heter den bästa tavernan i Chora på Folegandros eller den som blev min favorit bland många andra bra. Har en bild från deras mysiga trädgård och det lilla tillagningsköket på baksidan som bakgrundsbild här på jobbets dator och alla frågar vad stället heter. Har glömt namnet igen.

Eva
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-01-11, 15:41
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Bildgåta 617/LÖST

Snart börjat jag ta betalt för att vara ditt minne Eva

Den heter Pounta Garden Resaturant. Där fick jag äntligen killing, men det var sista portionen de hade kvar! Fick den billigare, det var väl inte de bästa bitarna, men det var jättegott.

Till förrätt åt jag feta saganaki och det var något av det godaste jag ätit! Den var inte friterad, utan den mjuka folegandrosfetan var värmd i ugn tillsammans med en tjock tomatskiva.

Jag har en bild därifrån, det är inte den bästa av bilder, men man ser i alla fall hur trevligt det är i trädgården där man sitter och äter.

Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-01-11, 15:52
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Bildgåta 617/LÖST

Tack igen för att du är min back-up. Där åt jag några goda luncher, ännu fler middagar samt någon emfika under mina dagar på ön. Åt även en underbar frukost sista dagen inför avresan till Santorini. Vill påstå att den tavernan tillhör min 5-topp lista över bra matställen i Grekland och den kommer inte på 5:e plats.

Eva
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-01-11, 15:56
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Bildgåta 617/LÖST

Var ligger tavernan? På ett av torgen?
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-01-11, 16:00
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Bildgåta 617/LÖST

Direkt till vänster i början av torget, sett från vägen där bussen kommer upp från hamnstaden. Den ser väldigt oansenlig ut utifrån, man går in genom en låg dörr och genom en "förstuga" innan man kommer ut i trädgården som är större än man först ser.

Maten var jättegod där som Eva säger, men den är dyrare än tavernorna på torgen och de hade bara några få rätter att välja mellan när vi var där.


Ps, ursäkta att tråden blivit kapad till Folegandros i stället för Ikaria där den hör hemma. Kan någon moderator vara vänlig och dela den och flytta det som handlar om tavernan på F till rätt forum

Senast redigerad av Elisabet den 2008-01-11 klockan 16:08.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-01-11, 16:14
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Bildgåta 617/LÖST

Något dyrare var maten där men inte omotiverat dyr. Råvarorna verkade vara förstklassiga och den var utmärkt tillagad. Traditionellt tillagad men med finess. På framsidan finns ett par bord mot busstorget men det är på baksidan det är trevligt att sitta. Frun i huset gör egen keramik och hennes alster finns lite här och där i trädgården.

Eva
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-01-11, 16:19
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Bildgåta 617/LÖST

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Direkt till vänster i början av torget, sett från vägen där bussen kommer upp från hamnstaden.
Tack! Vi ska nog hitta. Men lite snabbt bara! Tavernan ligger alltså nära/i anslutning till busstationen?
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-01-11, 16:22
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Bildgåta 617/LÖST

Citat:
Ursprungligen postat av Siri A Visa inlägg
Tack! Vi ska nog hitta. Men lite snabbt bara! Tavernan ligger alltså nära/i anslutning till busstationen?
Det är ingen egentlig busstation utan ett torg där bussarna vänder. Runt torget ligger några hus, bland annat en lågstadieskola, och den här tavernan. Det går inte att missa. ALLT är förresten nära i Chora Folegandros. Jag gick alla gränder på 20 minuter inklusive fotostopp och en avstickare nerför en åsnestig!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-01-11, 16:30
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Bildgåta 617/LÖST

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Det går inte att missa.
Perfekt! Tack för beskrivningen!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-01-11, 21:02
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Bildgåta 617/LÖST

Precis där bussen vänder ligger tavernan. Går ni 10 m framåt kommer ni till det berömda stupet där jag har fotat mannen med den röda tröjan i mitt resebrev. Läkarmotagningen ligger till vänster.

Eva
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-01-12, 11:48
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Bildgåta 617/LÖST

Kom ihåg att jag har en bild av torget (även den i kategorin mindre lyckade fotografier..). Bussarna kommer från vänster, framför den låga muren där det sitter en person. De kör över torget och stannar till höger i bilden för av- och påstigning.

Ingången till Pounta ser du bakom den låga muren. Ser ut som en ganska oansenlig servering, men bakom huset döljer sig alltså den fina trädgården där man sitter och äter.







Förresten, om restaurangens namn: Den stavas Η ΠΟΥΝΤΑ och jag trodde det uttalas I PODA men ägarna har själva transkriberat det POUNTA, det är därför jag skriver så. Kan någon reda ut detta?
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-01-12, 12:05
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Pounta Garden Resaturant

Tack för bilderna, Elisabet! Nu kan jag lova att vi hittar!!!
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-01-12, 12:16
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Pounta Garden Resaturant

Köket ligger i ett litet vackert vitt stenhus på baksidan. Jag har inte mina bilder på någon hemsida så jag kan inte lägga in bilder här men om du tittar i mitt fotoresebrev finns det en bild av kökshuset utifrån där du ser en liten bit av trädgården. Bilden är den fjärde från slutet. I den är tavernan finns en del gamla fina svartvita foton från olika jazzartister. Trädgården är mycket charmig.

På flera ställen i Chora finns det härliga blomsterarrangemang som gör allt extra fint. Nästan alla tavernor jag åt på i Chora under mina nio dagar på ön hade hög klass på maten och jag kan också rekommendera den lokala hemgjorda pastan matsata tror jag den heter som serveras på en av torgens tavernor. Gudomligt god.

Eva
Svara med citat
  #14  
Gammal 2008-01-12, 12:35
Leena Leena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Falun
Inlägg: 127
Standard Sv: Pounta Garden Resaturant

Om jag inte minns helt galet är "frun i huset" danska och tillvrkar fantastiskt vackra små koppar som lätt fick plats i ryggan.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2008-01-12, 13:28
ils avatar
il il är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 153
Standard Sv: Bildgåta 617/LÖST

Förresten, om restaurangens namn: Den stavas Η ΠΟΥΝΤΑ och jag trodde det uttalas I PODA men ägarna har själva transkriberat det POUNTA, det är därför jag skriver så. Kan någon reda ut detta?[/quote]

När NT står inne i ordet blir det PODA eller förresten även i början. Tänk på ordet tomat som stavas ntomata. Uttalas domata.

Så du är nog alldeles rätt egentligen

/Ingegerd
Svara med citat
  #16  
Gammal 2008-01-12, 17:35
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Pounta Garden Resaturant

Citat:
Ursprungligen postat av Leena Visa inlägg
Om jag inte minns helt galet är "frun i huset" danska och tillvrkar fantastiskt vackra små koppar som lätt fick plats i ryggan.
Ja hon är danska och säljer även sin keramik på tavernan.

Eva
Svara med citat
  #17  
Gammal 2008-01-12, 17:50
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Pounta Garden Resaturant

Det var koselige bilder som vekket gode minner
Vi var på Folegandros i beg av okt -96 og tavernaen dere skriver om var var også vår favoritt
Jeg visste ikke navnet, t r o r ikke det var noe skilt der da..., at fruen var dansk husker jeg
Vi bodde i 2 etg på en kafe som ligger (lå?) omtrent der du sto og tok bildene i det siste innlegget ditt, Elisabet

Kari
Svara med citat
  #18  
Gammal 2008-01-13, 13:00
Bernt Andrès avatar
Bernt Andrè Bernt Andrè är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2006
Inlägg: 87
Standard Sv: Pounta Garden Resaturant

Hei til alle dere som elsker Η ΠΟΥΝΤΑ. "Om jag inte minns helt galet är "frun i huset" danska och tillvrkar fantastiskt vackra små koppar som lätt fick plats i ryggan" ble det nevn. Hun som lager de fantastiske koppene er min kone og jeg sine venner på Folegandros. De heter Elisabeth Schou Giouri som kommer fra Danmark som fortsatt snakker dansk og mannen heter Takis Giouri. De er noen herlige mennesker og bor like ved Stavros church.Rett over huset dems går stien til Fira beach forbi Agios Christos.
De serverer en fantastisk god frokost og har en spesiell atmosfære. Ønskes det kopper,karaffler til vin mm bør det bestilles på forhånd da de blir fort utsolgt. Tlf er forøvrig:+30 22860-41271/41063.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT