Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Hemelektronik

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-02-19, 16:45
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 329
Standard Uppkopplad i Grekland

I sommar kommer jag att behöva koppla upp mig från Grekland. Kolla mejl, uppdatera Kalimera, blogga osv. Jag vill koppla upp mig från min egen dator och inte trängas på rökiga internetcaféer. Helst vill jag ha en snabb uppkoppling. Är det mobilsurfning som gäller? Funkar det från Grekland. Finns det 3G i Grekland?

Är det någon som vet hur detta ska gå till?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-02-19, 17:39
Soldyrkarens avatar
Soldyrkaren Soldyrkaren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 146
Standard Sv: Uppkopplad i Grekland

Jag har ett 3G-kort som jag i somras försökte använda på södra Kreta och på Gavdos (det ilsket röda Vodafonekortet syns på en av bilderna en bit ner i tråden till bildgåta 201), med blandad framgång. Någon 3G-signal hittade jag aldrig, men det kan ju vara annorlunda i mer befolkade trakter (t.ex. om jag varit på norra Kreta), det vet jag inget om. Däremot funkade det med GPRS ungefär hälften av gångerna jag testade. GPRS är ju inte snabbt, men om det är små datamändger är det okej. Dessutom bör man ju hålla datamängderna låga med tanke på prislappen (för min del 70-100 kr per Mb beroende på vilken operatör som råkar ha bäst täckning där man är).

Upplever dock det hela som rätt krångligt i Grekland - ofta måste man försöka flera gånger innan det fungerar. Dvs. om det finns ett internetkafé tycker jag att det är enklare, snabbare och billigare att använda det. Brukar inte vara problem att använda USB minne.

Kan för övrigt rekommendera en i sammanhanget attraktiv produkt - SD-kort med "inbyggt" USB-minne. Använd i digitalkameran som SD-kort, plocka ur, vik på mitten, och vips så har man ett USB-minne med samma data på.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-02-19, 19:07
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Uppkopplad i Grekland

Telias prislista för mobil utlandssurf Grekland = 120:-/Mb

Man kan ju alltid ta en promenad med pc´n på och se om det inte finns nå´t oskyddat nätverk i närheten.. borde funka på lite större orter

//PO
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-02-19, 20:12
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 329
Standard Sv: Uppkopplad i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Soldyrkaren Visa inlägg
Jag har ett 3G-kort som jag i somras försökte använda på södra Kreta och på Gavdos.
Vad är ett 3G-kort? Är det kopplat till mobilen?

Det kanske hade funkat bättre från andra platser, Gavdos ligger ju lite off om man säger så. Du skriver att du upplever det som rätt krångligt i Grekland, jag har ingen erfarenhet från annat än internetcaféer och de brukar verkligen vara krångliga. Det är inte ovanligt att man kopplas ur.

Mitt stora problem (om man kan kalla det så) är att jag måste surfa från min dator där jag har program för att koppla upp mig mot Kalimeras server. Jag tvivlar på att sådana program finns på internetcaféerna. Jag har inte sett det. På ett internetcafé på Amorgos fanns det möjlighet att koppla upp sig med sin egna dator. Kanske den möjligheten även finns på andra öar?

Ett annat problem är att jag behöver en snabb uppkoppling. Ska jag publicera tunga bilder och resebrev funkar det inte med vanlig modemuppkoppling. Och att betala 70-100 kr per Mb låter inte så kul. Jag vill kunna äta en och annan sallad också, och kanske ta en öl ibland.

Är det någon som vet hur vanligt det är med bredband i Grekland? I värsta fall får jag väl leta upp folk med bredband och göra hembesök hos dem.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-02-19, 20:15
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 329
Standard Sv: Uppkopplad i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av PO Visa inlägg
Telias prislista för mobil utlandssurf Grekland = 120:-/Mb
Telenor tar "bara" 70 kr/Mb. Om jag lyckades läsa prislistan för Telenor Passport rätt.

Citat:
Man kan ju alltid ta en promenad med pc´n på och se om det inte finns nå´t oskyddat nätverk i närheten..
Har tänkt på det, men är osäker på om det är så många som surfar trådlöst i Grekland. Och så är det ju olagligt att göra dataintrång. Eller hur.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-02-19, 20:19
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Uppkopplad i Grekland

Hej,
Jag själv har Telias 3 G och det funkar inte i Athen!

Du borde kunna köpa de Grekiska korten för Internet där man skrapar fram en kod etc, Yvonne har det bla så kanske hon kan säga mer??

Camilla
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-02-19, 20:28
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 329
Standard Sv: Uppkopplad i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Frappe Visa inlägg
Hej,Jag själv har Telias 3 G och det funkar inte i Athen!
Funkar det inte i Aten lär det inte funka på exempelvis Kithera heller.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-02-19, 20:31
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Uppkopplad i Grekland

Jo visst är det "lite olagligt" att låna andras trådlösa uppkoppling men det är ungefär som att gå mot röd gubbe, förbjudet men ingen bryr sig så länge man inte ställer till med något.

Vad jag har sett så är adsl vanligast på internetcaféerna, kanske vore det en idé att ta med en egen nätverkssladd och be att få köra på din egen pc för vanlig surftaxa, då har Du både fart och dina egna program.
(Du kan ju inte gärna betala 70:-/Mb och skicka bilder)

//PO

Senast redigerad av PO den 2007-02-19 klockan 20:35.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-02-19, 20:33
Agapi Agapi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 456
Standard Sv: Uppkopplad i Grekland

Jag använder för tillfället internetkort som jag köper på periptero-kiosken.
Just nu har jag Forhtnet. 10€ för 20 timmar. Det tycker jag är ok.
Men då måste du har tillgång till telefon och kopplas till den.
Det finns en skrapkod på kortet och så finns det ett instruktionsblad där det står hur du ska gå till väga. Lätt som en plätt är det.


Katerina
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-02-19, 20:41
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 329
Standard Sv: Uppkopplad i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Agapi Visa inlägg
Men då måste du har tillgång till telefon och kopplas till den.
Menar du en fast telefon?
Svara med citat
  #11  
Gammal 2007-02-19, 20:44
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 329
Standard Sv: Uppkopplad i Grekland

Citat:
förbjudet men ingen bryr sig så länge man inte ställer till med något.
Jag går mot röd gubbe så jag kanske ska prova detta också.

Citat:
kanske vore det en idé att ta med en egen nätverkssladd och be att få köra på din egen pc för vanlig surftaxa
Det är ju en lösning. Surftaxa står jag ut med så länge det fungerar.

Citat:
Du kan ju inte gärna betala 70:-/Mb och skicka bilder
Jag vet. Fatta hur dyrt det skulle bli.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2007-02-19, 21:19
Agapi Agapi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 456
Standard Sv: Uppkopplad i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Menar du en fast telefon?
Fast telefon som du kopplar in till datan.

Katerina
Svara med citat
  #13  
Gammal 2007-02-19, 21:27
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Uppkopplad i Grekland

Jag körde i flera år med lååååångsam modemuppkoppling. Men då måste du som Agapi säger ha fast telefon, vilket jag tror är en omöjlighet för dig såvida du inte kan använda telefonlinjen hos vänner och bekanta.

Förstår ditt dilemma, Grekland är sjukt efterblivet när det gäller Internet - jag lyckades få adsl-uppkoppling först 2005 på Rhodos!! Innan dess fanns det inte ens, i alla fall inte för privatpersoner.

Mitt tips är att du försöker låna till dig någon timma här och där hos vänner och bekanta och köper ett skrapkort (forthnet/otenet är bra) i kiosken. De kostar mellan 5-20 euro och den totala uppkopplingskostnaden blir svindyr i jämförelse med våra moderna bredbandsabonnemang, men vad gör man?
Svara med citat
  #14  
Gammal 2007-02-19, 22:26
bob-kåres avatar
bob-kåre bob-kåre är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Edane
Inlägg: 442
Standard Sv: Uppkopplad i Grekland

Det finns numer en tjänst som går ut på att om du delar med dig av ditt bredband så kan du "låna" av andra. Får man lägga in länk eller räknas det som reklam? Sök på fon på google så är det första träffen. Där kan du sen gå in och kolla vart i världen det finns användare. Såg dock lite tunt ut i grekiska övärlden.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2007-02-19, 22:28
bob-kåres avatar
bob-kåre bob-kåre är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Edane
Inlägg: 442
Standard Sv: Uppkopplad i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av bob-kåre Visa inlägg
Det finns numer en tjänst som går ut på att om du delar med dig av ditt bredband så kan du "låna" av andra. Får man lägga in länk eller räknas det som reklam? Sök på fon på google så är det första träffen. Där kan du sen gå in och kolla vart i världen det finns användare. Såg dock lite tunt ut i grekiska övärlden.
Glömde säga att modemet man behöver kostar 395 kr, sen är det gratis att surfa där det finns användare av fon.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2007-02-19, 22:50
Soldyrkarens avatar
Soldyrkaren Soldyrkaren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 146
Standard Sv: Uppkopplad i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Vad är ett 3G-kort? Är det kopplat till mobilen?
Det är ett instickskort till laptopen (PCMCIA-kort), som i sig själv är en mobiltelefon, fast som bara går att använda för datatrafik. I kortet sätter du ett SIM-kort, antingen till ett separat dataabonnemang eller ett tvillingkort till ett vanligt mobilabonnemang. Om du har 3G-mobil kan du lika gärna använda den, så länge du får till inställningarna.

Men priset blir, oavsett 3G-kort eller mobil, nämnda 70 kr per Mb (om du råkar hitta Vodafone Greece, för Cosmotel blir det 100 kr per Mb).

Telenor har även tjänsten "Data Utomlands" som ger dig 100 Mb per månad för 995 kr plus moms. Den funkar i Grekland, så länge du håller dig till de två ovan nämnda operatörerna. Det blir ju klart billigare per Mb. Nackdelen är att du har 3 månaders bindningstid på tjänsten, dvs minst tretusen spänn totalt.

Citat:
Du skriver att du upplever det som rätt krångligt i Grekland
Vad jag menar med krångligt är att jag oftast får försöka koppla upp mig 2-3 gånger innan det funkar, och ibland funkar det inte alls trots att det finns en rimligt bra signal. Varje försök tar ett antal minuter innan det blir timeout. Trist varje gång man lagt en kvart och misslyckas, för att den basstation man befinner sig vid av någon märklig anledning inte släpper till - trots att den tillhör en operatör som "skall" fungera.

Citat:
På ett internetcafé på Amorgos fanns det möjlighet att koppla upp sig med sin egna dator. Kanske den möjligheten även finns på andra öar?
Om caféet har standardinställningar på sitt nätverk borde det fungera att efter överenskommelse med personalen låna nätverkssladden från en av deras datorer. Men om de t.ex. har statiska IP-adresser på sina datorer (vilken jag skulle gissa att en del caféer har) funkar det inte, och det kan även uppstå andra problem. Men visst, det är värt att pröva.

Citat:
Mitt stora problem (om man kan kalla det så) är att jag måste surfa från min dator där jag har program för att koppla upp mig mot Kalimeras server. Jag tvivlar på att sådana program finns på internetcaféerna.
En lösning, kanske lite långsökt men ändå, är att du lägger dina specialprogram på en dator hemma som står påslagen under din resa. Sedan fjärrstyr du den datorn från internetcaféets dator. Jag har använt fjärrstyrningstjänsten Gotomypc.com för detta ändamål (20 USD för en månad, finns säkert andra likvärdiga tjänster). Det som krävs är en vanlig bredbandskoppling hemma, och en mycket enkel installation i datorn som står hemma. Du ser och styr den fjärrstyrda datorns skrivbord genom internetcaféets vanliga webbläsare, och kan även flytta filer.

Senast redigerad av Soldyrkaren den 2007-02-19 klockan 22:56.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2007-02-20, 19:32
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Uppkopplad i Grekland

Har man en dator som står och går hemma och vill komma åt att använda den utifrån så är väl det enklaste att installera Real VNC server http://www.realvnc.com/ på datorn hemma och sedan ha klientprogrammet på ett usb-minne (jag tror det går) eller installera det på en dator. Båda är freewareprogram.
Enklast om man har riktigt bredband (med fast ip) hemma men annars finns det gratistjänster så att du får en adress till datorn.

Mvh Janérik

Senast redigerad av Janérik den 2007-02-20 klockan 19:33. Anledning: Tillägg
Svara med citat
  #18  
Gammal 2007-02-20, 23:34
Soldyrkarens avatar
Soldyrkaren Soldyrkaren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 146
Standard Sv: Uppkopplad i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik Visa inlägg
Har man en dator som står och går hemma och vill komma åt att använda den utifrån så är väl det enklaste att installera Real VNC server
Det är absolut det billigaste eftersom det är gratis, men jag håller inte med om att det är enklast. Förutom fast IP eller motsvarande krävs port forwarding (om man har en NAT-router, men det har väl de flesta), som kan vara lite klurigt att få till. Fördelen med webbaserade fjärrstyrningsverktyg är att de bara använder HTTP-trafik så de kommer igenom brandväggen/routern utan specialinställningar. Nackdelen är att det inte finns någon sådant tjänst som är gratis - inte vad jag vet i alla fall.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2007-02-20, 23:42
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Uppkopplad i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Soldyrkaren Visa inlägg
Det är absolut det billigaste eftersom det är gratis, men jag håller inte med om att det är enklast. Förutom fast IP eller motsvarande krävs port forwarding (om man har en NAT-router, men det har väl de flesta), som kan vara lite klurigt att få till. Fördelen med webbaserade fjärrstyrningsverktyg är att de bara använder HTTP-trafik så de kommer igenom brandväggen/routern utan specialinställningar. Nackdelen är att det inte finns någon sådant tjänst som är gratis - inte vad jag vet i alla fall.
Ja, det är klart att om man har en router så måste man ju konfigurera den så att trafiken kommer igenom. Tyvärr så är det alldeles för många som har en router och tror att de har en brandvägg då men om man börjar titta i den så har de stängt av brandväggsfunktionen och släpper igenom all trafik.
Själv har jag ingen router, kör med en vanlig switch och varsin fast ip-adress till mina datorer, sedan får man ju ha en brandvägg i datorn men den brukar gå lite enklare att konfigurera än om du ska in i routern och pilla.
Fram för bredband till folket så funkar det smidigt.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #20  
Gammal 2007-02-20, 23:58
Soldyrkarens avatar
Soldyrkaren Soldyrkaren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 146
Standard Sv: Uppkopplad i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik Visa inlägg
sedan får man ju ha en brandvägg i datorn
Ja - än så länge har jag inte vågat lita på att "bara" ha det. Men jag inser egentligen att det borde räcka.

Citat:
Själv har jag ingen router, kör med en vanlig switch och varsin fast ip-adress till mina datorer
De operatörer jag undersökt levererar antingen 1 fast eller flera dynamiska (såvida man inte köper dyr företagstjänst då man kan få flera fasta). Jag är därför mycket nyfiken på vilken operatör som gett dig flera fasta IP, det låter som en bra möjlighet.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT