Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Hemelektronik

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2007-12-13, 11:36
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Foto-tips?

Så här mycket tack!

Lefteris
Svara med citat
  #22  
Gammal 2007-12-13, 19:16
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Foto-tips?

Citat:
Kan tillägga att kortet är av märket kodak. Kameran Olympus. Men det är fort. ett XD-kort.
Har du installerat den CD som följer med till kameran i datorn? Beroende på vad det är för programvara kan du ev starta det programet, koppla till kameran, och sedan hämta bilderna i stället för att skicka dem från kameran. Det kan kanske hjälpa dig. I det här läget kan det vara stor skillnad mellan att skicka bilderna från kameran och att hämta dem via datorn!

Samma princip, dvs att läsa av kortet från datorn, är att koppla kameran till USB-porten som vanligt. Sätt på den. Gå sedan in under Start - Den här datorn. Då ser du kameran som en extern disk där. Dubbelklicka dig sedan fram ca 3 - 4 gånger så kommer du åt minnet i kameran. Då behöver du förhoppningsvis inte svara på kamerans fråga om du vill radera. Det är det här sättet jag använder när jag flyttar bilder från min kamera till bildprogramet.

När du är klar stäng av kameran och gör säker borttagning. Radera bilderna i kameran och formatera om kortet. Ta sedan ett antal "skräpbilder" och för över till datorn för att kolla att det fungerar. Fungerar det inte släng kortet.

Se dessutom till att du har fräscha batterier i kameran när du ska föra över bilder!

Lycka till.

Peter
Svara med citat
  #23  
Gammal 2007-12-13, 22:32
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Foto-tips?

Citat:
Ursprungligen postat av Chras Visa inlägg
Formatera ALDRIG minneskortet i datorn utan BARA I Kameran!
Anledningen till att jag gav som förslag att formatera kortet i datorn var att det inte gick att formatera kortet i kameran då den hänger sej direkt. I övrigt kan jag bara hålla med i det du säger.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #24  
Gammal 2007-12-14, 10:31
Chrass avatar
Chras Chras är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Tomelilla
Inlägg: 679
Standard Sv: Foto-tips?

Ett annat tips då det gäller minneskort. Även om man har formaterat kortet av misstag går det att rädda bilderna. Det finns några gratisprogram som klarar detta. Att detta är möjligt är att vid formatering eller "Ta bort - radera -" raderar man bara filnamnet. Det är ungefär som att klippa bort kapiteltexten i en bok. Man har den övriga texten kvar. Således ligger bilderna kvar ända tills de skrivs över.
Något att tänka på när man av misstag "formaterar" eller "raderar" sina kort. Har själv råkat ut för detta.
Häls/Chras
Svara med citat
  #25  
Gammal 2007-12-14, 10:58
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Foto-tips?

Citat:
Att detta är möjligt är att vid formatering eller "Ta bort - radera -" raderar man bara filnamnet. Det är ungefär som att klippa bort kapiteltexten i en bok. Man har den övriga texten kvar. Således ligger bilderna kvar ända tills de skrivs över.
Vad är vitsen med att radera då?

Lefteris
Svara med citat
  #26  
Gammal 2007-12-14, 11:35
Chrass avatar
Chras Chras är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Tomelilla
Inlägg: 679
Standard Sv: Foto-tips?

Då går det att skriva över den "raderade" filen. Kolla fenomenet innan Du raderar stora filer på Din dator. Se hur mycket Ledigt utrymme Du har på hårddiske. Rader en stor mängd filer. kolla igen. Ingen skillnad. Töm "Papperskorgen". Då har Du mer utrymme eftersom Du nu kan skriva över det gamla utrymmet.
//Chras
Svara med citat
  #27  
Gammal 2007-12-14, 17:56
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Foto-tips?

Tack för alla tips. Jag ska ta och prova lite efter helgen.
* Men hur gör man när man formaterar kortet?
* Vad blir det för skilnad på korten som man tar?
Svara med citat
  #28  
Gammal 2007-12-14, 18:59
Chrass avatar
Chras Chras är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Tomelilla
Inlägg: 679
Standard Sv: Foto-tips?

Hej
Formatera kortet.
Kolla i Din manual till kameran. Där står det hur Du formaterar Ditt Minneskort.
När Du gjort detta är det bara att foto som vanligt. det blir ingen skillnad på korten. det är alltid bättre att formater kortet än att radera det.
Häls Chras
Svara med citat
  #29  
Gammal 2007-12-14, 22:35
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Foto-tips?

Citat:
Ursprungligen postat av Chras Visa inlägg
Även om man har formaterat kortet av misstag går det att rädda bilderna.
Stämmer verkligen detta? Har man formaterat kortet, en disk eller vad det nu än gäller för media, så ska det var tomt och blankt.

Har man däremot bara raderat så ligger all information kvar, utom Indexfilen, vilket gör att man kan återskapa det som fanns, eller skriva över den, precis som du säger.

Siri. Vad är det för modell på din kamera? Jag har själv en Olympus (Vad annat kan en Grekdåre ha med tanke på berget ?), så jag kanske kan hjälpa dig framåt om modellerna inte ligger för långt från varandra.

Peter
Svara med citat
  #30  
Gammal 2007-12-15, 09:44
Chrass avatar
Chras Chras är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Tomelilla
Inlägg: 679
Standard Sv: Foto-tips?

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Stämmer verkligen detta? Har man formaterat kortet, en disk eller vad det nu än gäller för media, så ska det var tomt och blankt.

Har man däremot bara raderat så ligger all information kvar, utom Indexfilen, vilket gör att man kan återskapa det som fanns, eller skriva över den, precis som du säger.

Peter
Trodde själv att så var fallet men för en del år sedan då vi skulle byta datorer på jobbet lätt det annorlunda. Koncernens IT-chef beordrade att all hårddiskar skulle åtgärdas genom att först formateras och sedan skrivas öve med blaha blahfiler. Ett annat allternativ var att samtliga hårddiskar skulle mekaniskt förstöras. Slutresuktatet blev att dataleverantören skrev kontrakt om att all data skulla tas bort från samtliga hårddiskar på ett betryggande sätt. Fick efteråt reda på att samtliga diskar hade smälts ner. Det rörde sig om ett antal tusen diskar som blev flytande.
//Chras
Svara med citat
  #31  
Gammal 2007-12-26, 13:56
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Foto-tips?

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Siri. Vad är det för modell på din kamera?
Olympus 700... nåntingsånt.
Håller just nu på och testar med att överföra bilderna som jag har problem med. återkommer med ett resultat av försöket.
Svara med citat
  #32  
Gammal 2007-12-26, 14:16
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Foto-tips?

Ingenting funkar... Går jag via: start-den här datorn osv. så frågar dom iaf. om jag villl formatera kortet.
Jag anser nu att mina bilder är förlorade. MEN:

*Ska jag formatera kortet i kameran eller i datorn?

Datorn frågar om jag vill formatera disken och kortet om jag vill radera alla bilder.
Svara med citat
  #33  
Gammal 2007-12-26, 15:26
Chrass avatar
Chras Chras är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Tomelilla
Inlägg: 679
Standard Sv: Foto-tips?

Hej och God fortsättning.
Har Du provat med att använda en annan dator? Fungerar kortet lika dant där så formatera kortet i kameran. Skippa radera.
Häls/Chras
Svara med citat
  #34  
Gammal 2007-12-30, 19:58
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Foto-tips?

Äntligen har allt löst sig!!

Jag var tyvärr tvungen att radera alla bilder som fanns kvar. För att kunna formatera kortet - vilket var nödvändigt p.g.a. att kortet var av märket kodak och inte olympus.
(Om man inte använder ett olympus-kort i kameran måste man alltså alltid formatera kortet när det är NYTT. Annars funkar det precis som vanligt.)
Frågade i butiken men de sa att de funkade precis som vanligt. arrg . Fixade ju sig till slut. Men nästa gång köper jag Olympus xd-kort - annars finns det risk att jag glömmer...

Tack för all hjälp.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT