Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
  #1  
Gammal 2011-11-14, 00:47
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Grekland lägger om rodret!

Jag tänkte förbereda en förhoppningsvis positiv tråd.

Jag är själv inte partipolitiskt engagerad åt något håll, men uppfostrad med att solidaritet mellan människor gör att vi överlever motgångar. Det måste finnas en statsapparat som vi kan lita på och inte någon självutnämnd härskare. Alla ska vara lika inför lagen och yttrandefrihet är ett ovillkorat grundkrav.
- Vem som sedan styr?
- Ja, det är det vi har demokratin att använda till!
Även Sverige har sina svarta fläckar så jag är inte "hemmablind". Det är bara att läsa Sveriges historia från 1880 och framåt.

Tråden är inte aktuell förrän från och med onsdag 2011-11-16. Då förtroendeomröstningen med den nya interrimsregeringen tar plats om hur de har tänkt genomföra förändringar och åtstramningar under sin mandatperiod för att styra skutan mot säkrare farvatten.

Det lär nog inte bara bli fagra ord och visor utan en hel del gråt och tandagnisslan. Nu kommer vi nog att få se en hel del demonstrationer och liknande för folket behöver sina säkerhetsventiler.
Därefter är det upp till Pm Lucas Papademos att visa hur hårda nypor han har och inte är en spökregering för Pasok.

Jag ser det som wolfen sa som ett nytt kapitel och oskrivet blad i Greklands historia och vi kommer snart att få veta de hemliga punkterna i oktoberöverenskommelsen som inte varit offentliga hittills. Likväl är det ändå ett ljus i slutet av tunneln som kan skönjas. Och med den sista tidens snabba svängningar i Italien i färskt minne så går det att göra mirakel om viljan finns. Med det inte sagt att italienska politiker är så mycket bättre, men de kan tydligen inse sina begränsningar och ta ansvar... Vilket marknaden svarade positivt på.

Jag önskar och hoppas att detta slutar på ett bra sätt, om än ansträngande för befolkningen.

Sedan har vi nog lite egna byk att tvätta tillsammans med många andra i Europa. Fördomar om att Grekson är lat och jobbar för lite samt går i pension vid 53 år.
- Gamla myter och fördomar som ska hänga med hur länge?
Det finns vissa trådinlägg med den inställningen.
Till de med den inställningen så rekommenderar jag ett arbetsutbyte under ett års tid till motsvarande position i det grekiska samhället utan svenska garantier eller förmåner. Byt jobb rakt av och prova på. Kom sedan hem och vidhåll din ståndpunkt, då kanske jag kan ge efter.
Nu lär detta aldrig hända, för då rämnar fasaden tämligen fort.

Grekland ligger kvar där det ligger med sina fantastiska öar och kommer alltid att göra det. Vi kommer inte att åka till ett land som är en uppköpt tysk semesterort utan ett självständigt demokratiskt land med ett fritt folk. Sedan spelar det ingen roll vilken valuta landet har, det är en bisak. Jag ser gärna € i framtiden och jag tror de flesta greker vill ha Euron kvar.

Detta mina vänner är mina tankar inför den kommande veckan.

//Uffe

Senast redigerad av UlfWiman den 2011-11-14 klockan 01:32.
Svara med citat
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT