Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Santorini

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-02-03, 16:20
Smithan Smithan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Linköping
Inlägg: 78
Standard 3 frågor om barnmat, blöjor och barnvänlighet.

Vi har ju bokat på Honeymoon Beach hotel, Perissa. Har dom barnpool el barnsektion i poolen? Finns det burkbarnmat och blöjor/som hemma/ att köpa? Finns det inga långgrunda stränder på Santorini eller är alla så "icke-barnvänliga" som Apollo påstår?

Tacksam för alla upplysningar
Smithan
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-02-03, 16:51
babsans avatar
babsan babsan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 475
Standard Sv: 3 frågor om barnmat, blöjor och barnvänlighet.

Jodå, visst finns det långgrunda sandstränder. En är Monolithos-stranden. Min favoritstrand. Den ligger bakom flygplatsen. Man kommer dit med buss från Fira.

Barbro
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-02-03, 16:57
Mikkels avatar
Mikkel Mikkel är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: 4330 Ålgård
Inlägg: 138
Standard Sv: 3 frågor om barnmat, blöjor och barnvänlighet.

Hei på dere.

Hooneymoon Beach har ikke barnebasseng. Men verskapet er utolig hyggelig, de gjør alt for at du skal trives. Når det gjelder strendene er de ikke barnevennlige, ikke for en gammel (60) dame som meg heller. Når det gjelder barnemat og bleier kan jeg dessverre ikke svare på det. Ha iallefall en fin tur.
Hilsen den kvinnelige delen av mikkel.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-02-03, 17:34
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: 3 frågor om barnmat, blöjor och barnvänlighet.

Blöjor och barnmat finns att köpa som i Sverige. Dock är inte blöjorna särskilt billiga. Ta med så många ni har plats för och kompletteringsköp resten.

Stränderna är inte särskilt barnvänliga. Det blir djupt rätt snabbt. Ha gärna uppblåsbara puffar på barnen. Glömmer ni dessa så fråga Paris på Honeymoon om ni kan få låna flytvästen (0-15 kg), som jag lämnade kvar i somras...

/Netwolf
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-02-03, 18:24
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: 3 frågor om barnmat, blöjor och barnvänlighet.

Citat:
Ursprungligen postat av Smithan Visa inlägg
Finns det inga långgrunda stränder på Santorini eller är alla så "icke-barnvänliga" som Apollo påstår?
Tacksam för alla upplysningar
Smithan
Stränderna i Perissa är inte barnvänliga, är det barn som kryper eller nyss lärt sig gå så är de inga stränder jag skulle rekommendera, jag skulle vilja säga att de är inte vuxenvänliga heller, den svarta sanden gör den omöjligt att gå på utan skor. Säkert helt ok för fakirer
// Helén
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-02-03, 19:23
Smithan Smithan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Linköping
Inlägg: 78
Standard Sv: 3 frågor om barnmat, blöjor och barnvänlighet.

Tack snälla ni för alla svar.
Oj, nu blir det problematiskt med våra 5 små (barnbarn), de är 11,6,4 och 3 år samt 1 baby på 9 mån. Ingen barnpool och så detta med stränderna.Vi kunde ju välja en närliggande ö, men nu har vi bokat med Aegean Aten-Santorini, dit vi anl på kvällen och sedan hem direkt från Santorini. Biljetterna är inte återbet.bara. Vi har redan måst boka om inr.flyg Arl-Lul på grund av (oväntat) sen ank från Santorini. Så.. helst inga mer extrakostnader. Inte blir det aktuellt att hyra bil el moppe heller, vi är alldeles för stort sällskap. Jag har mailat några hotel med barnpool, men flera säger sig ha fullt och andra svarar inte. Så nu sitter jag här på pottkanten! Vad göra?
Smithan
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-02-03, 19:41
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: 3 frågor om barnmat, blöjor och barnvänlighet.

Varför inte åka från Santorini till en annan ö, åtminstone en del av tiden!? Naxos till exempel; perfekta stränder för barnfamiljer och mycket att välja på för stora sällskap som kanske inte vill göra samma saker hela tiden.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-02-03, 21:28
Mikkels avatar
Mikkel Mikkel är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: 4330 Ålgård
Inlägg: 138
Standard Sv: 3 frågor om barnmat, blöjor och barnvänlighet.

Hei igjen!!

Hvorfor ikke dra til Naxoos eller Ios. På Ios har vi en super bolig til dere (Kolitsani Wiew)! Ikke lange biten fra Santorini, supre strender, fantastiske grekere! Idet hele tatt: Vi trives stort der! Det blir nok en merkostnad, men dere får mye tilbake. Iallefall hvis dere reiser før ungdomsfylla. Elisabeth og Michael på Kolitsani Wiew er et kosiligt bekjentskap, får alltid julekort og burtsdagshilsen fra dem.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-02-03, 21:56
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: 3 frågor om barnmat, blöjor och barnvänlighet.

Håller helt med om Naxos förslaget, vill bara tillägga ett i mitt tycke bättre;

Antiparos, bättre ställe för små barn har jag svårt att tänka mig, ringa trafik, inga stora avstånd, nära till allt, nackdelen med den ön är att det inte finns så mycket att se och göra förutom att sola och bada.
De fem stränder man lätt går till är mycket barnvänliga, på gränsen till för långgrunda om man som vuxen snabbt vill doppa hela kroppen.
Där finns även andra stränder du når med lokalbussen.
// Helén
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-02-03, 22:46
*Nicki* *Nicki* är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 66
Standard Sv: 3 frågor om barnmat, blöjor och barnvänlighet.

Hej,
vi bodde på Honemoon med barnen (3 och 5 år) förra året. Som boende är det helt ok åtminstone om man inte bor i "källaren". Däremot vet jag inte om jag skulle vilja bo där mer än en eller två nätter med barn. Dels så är ju stranden inte något vidare barnvänlig och dels så har Honemoons pool inte någon barnsektion. Det skulle nog se lite konstigt ut också om den hade barnsektion eftersom den inte är mäter mer än max 4x4 meter . med andra ord, det är inte en pool att bada i utan snarare att ta ett snabbt dopp i, särskit som den ligger precis vid restaurangen.

Säger som de andra, ta en båt direkt till Naxos i stället. Ni kommer inte att bli besvikna. Ni kan mycket väl strunta i poolen då eftersom stranden (i alla fall i Agia Anna och Agios Prokopios) är perfekt för barn. I annat fall finns det ganska gott om hotell med pool. Pengarna ni får ge för båtresan sparar ni troligtvis in på att både boende och mat är betydligt billigare på Naxos än på Santorini.

Själva flyger vi direkt till Santorini i sommar men tar oss därifrån så fort vi kan. Troligtvis blir det Naxos igen men även en eller ett par andra öar.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2007-02-03, 22:50
*Nicki* *Nicki* är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 66
Standard Sv: 3 frågor om barnmat, blöjor och barnvänlighet.

PS. Glömde säga att om något av barnen dricker välling så ta med det hemifrån. Så vitt jag vet så finns det inte att köpa vår svenska välling på någon av öarna i Kykladerna.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2007-02-04, 00:14
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: 3 frågor om barnmat, blöjor och barnvänlighet.

Poolen på Honeymoon Beach Hotel är bara obetydligt större än den jacuzzi jag hade i Brasilien i mitt eget badrum vid årets vinterresa. Honeymoon är ett
trevligt boende med många fördelar vid övernattningar inför en ö-luff men den som förväntar sig en rejäl pool komer att bli grymt besviken.

Eva
Svara med citat
  #13  
Gammal 2007-02-04, 12:00
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: 3 frågor om barnmat, blöjor och barnvänlighet.

Här får man en uppfattning om storleken:

Svara med citat
  #14  
Gammal 2007-02-04, 14:20
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: 3 frågor om barnmat, blöjor och barnvänlighet.

Hej!
Vi var förra hösten ute med Emma 8 månader.
Blöjor finns som hemma men betydligt dyrare, vi hade med oss ett paket som vi tejpade fast inne i vagnen innan vi satte in den i plastsäcken för flygresan.
Gröt finns att köpa men den ser lite annorlunda ut än här, säljes i plåtburkar.
Välling finns inte över huvud taget i Grekland.

Mvh Janérik

Senast redigerad av inkfish den 2007-02-04 klockan 16:22. Anledning: långt citat
Svara med citat
  #15  
Gammal 2007-02-04, 18:29
yvonne yvonne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Trikala Grekland
Inlägg: 609
Standard Sv: 3 frågor om barnmat, blöjor och barnvänlighet.

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik Visa inlägg
Hej!

Gröt finns att köpa men den ser lite annorlunda ut än här, säljes i plåtburkar.
Välling finns inte över huvud taget i Grekland.

Mvh Janérik
Gröt och välling finns att köpa på apoteken.

Yvonne
Svara med citat
  #16  
Gammal 2007-02-04, 19:41
Agapi Agapi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 456
Standard Sv: 3 frågor om barnmat, blöjor och barnvänlighet.

Vet inte hur mycket blöjor kostar på öarna men hos oss på fastlandet har både pampers och Libero samma pris som i Sverige. Kanske endast ett par kronors skillnad.

Katerina
Svara med citat
  #17  
Gammal 2007-02-04, 22:21
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: 3 frågor om barnmat, blöjor och barnvänlighet.

Åh fasen, vi sökte med ljus och lykta och hjälp härifrån forumet då vi var nere men det var ingen som gav det förslaget.
Vad heter gröt och välling på grekiska? Det finns visserligen i ett gammalt inlägg men jag har glömt det och det kan ju vara bra för någon att få översättningen.

Mvh Janérik

Senast redigerad av inkfish den 2007-02-04 klockan 22:44. Anledning: långt citat
Svara med citat
  #18  
Gammal 2007-02-04, 22:22
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: 3 frågor om barnmat, blöjor och barnvänlighet.

Vi kollade på Naxos i stora Super Marketen där men jag minns inte exakt, vi konstaterade dock att de var betydligt dyrare än här i Sverige och dessutom fanns bara små förpackningar.

Mvh Janérik

Senast redigerad av inkfish den 2007-02-04 klockan 22:45. Anledning: långt citat
Svara med citat
  #19  
Gammal 2007-02-04, 22:38
Agapi Agapi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 456
Standard Sv: 3 frågor om barnmat, blöjor och barnvänlighet.

Vi har stora och små förpackningar.
Kanske är det så på turistorter för att de vet att det är en produkt som är nödvändig och därför höjer priserna?!

Katerina

Senast redigerad av inkfish den 2007-02-04 klockan 22:45. Anledning: långt citat
Svara med citat
  #20  
Gammal 2007-02-06, 15:21
Smithan Smithan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Linköping
Inlägg: 78
Standard Sv: 3 frågor om barnmat, blöjor och barnvänlighet.

Hvorfor ikke dra til Naxoos eller Ios. På Ios har vi en super bolig til dere (Kolitsani Wiew)! Ikke lange biten fra Santorini, supre strender, fantastiske grekere! Idet hele tatt: Vi trives stort der! Det blir nok en merkostnad, men dere får mye tilbake...

Nu har vi bestämt att inte stanna på Santorini annat än övernattning vid dit- resp hemresan. Det lutar åt Paros, Naxos eller Ios. Paros-Antiparos känner vi väl till efter måånga besök, Naxos har vi gjort dagsturer till och vi tycker om båda dessa öar. Men Ios har vi bara sett från färjan och det såg mysigt ut. Vet ni om det brukat vara dagliga förbindelser Ios-Santorini? Det finns inte med på gtp i nuläget ialla fall.
Smithan
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT