Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Santorini

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-05-07, 18:59
EvaBur EvaBur är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2014
Inlägg: 5
Standard Taxi från flygplatsen till Kamari

Hej!
Vad är ett vanligt taxipris mellan flygplatsen och Kamari, Kamarela Studios.
Vi fick erbjudande från hotellet att bli hämtade för 10 Euro per person,
20 euro för oss två. Är det ett ok pris? Läste någonstans att det är 1,5 km från flygplatsen och då verkar det lite dyrt med 20 euro.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-05-07, 19:47
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Taxi från flygplatsen till Kamari

Jag tror att det kostar cirka 15 €, så lite tjänar ni.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-05-07, 20:00
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Taxi från flygplatsen till Kamari

Fast en del hotell hämtar ju gratis
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-05-07, 20:21
EvaBur EvaBur är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2014
Inlägg: 5
Standard Sv: Taxi från flygplatsen till Kamari

Ja, jag har sett att många hotell hämtar upp "gratis" på flygplatsen - men inte vårt. Kanske beror det på att vi kommer till Santo kl 06:00 på morgonen.....
Äsch, det löser sig på plats - jag ville bara kolla för jag fick känslan av att kilometerpriset var väl högt.
Tack för era svar
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-05-07, 20:50
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Taxi från flygplatsen till Kamari

Citat:
Ursprungligen postat av EvaBur Visa inlägg
Ja, jag har sett att många hotell hämtar upp "gratis" på flygplatsen - men inte vårt. Kanske beror det på att vi kommer till Santo kl 06:00 på morgonen.....
Så tidigt på morgonen tror jag att det blir några eurosar dyrare med taxi, så er hotellägare kanske tar samma pris som en taxi skulle ha kostat, och då är det ju trevligare att åka med hotellägaren.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-05-08, 18:39
Disse76s avatar
Disse76 Disse76 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2014
Ort: Bålsta
Inlägg: 297
Standard Sv: Taxi från flygplatsen till Kamari

Citat:
Ursprungligen postat av EvaBur Visa inlägg
jag ville bara kolla för jag fick känslan av att kilometerpriset var väl högt.
Tack för era svar
Jag tycker också att det känns väldigt dyrt per kilometer.
När vi var på Skiathos förra året kostade en taxiresa som var ca 2-2,5km 6euro för 2 pers...
På Samos ´11 så kostade en taxiresa mellan hotellet och Pythagorion 8euro för 4pers och den resan var 3km....

Antar att Santorini har högt Taxipris, Vi ska ju dit i September så det är ju bra att veta på "ett ungefär" vad en resa kostar.

Är iaf glad att vi inte bokade transferbuss tillochfrån hotellet nu när vi ska till Santorini, Man kommer ju snabbare till hotellet med Taxi än med bussen och totalpriset är ju lite billigare ändå med Taxin samt man slipper vänta in alla passagerare som ska med bussen.....
(Mange som känner sig stolt för att första gången skippa transfern )
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-05-09, 18:17
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Taxi från flygplatsen till Kamari

Taxi har rätt att ta ut natt-taxa, fram till vilken tid på morgonen vet jag dock inte. De har även rätt att ta extra för bagage så troligtvis kommer ni undan billigare med hotellskjutsen. Om nu inte så kan det absolut inte röra sig om så många euro ni går back på hotellskjutsen. Förståeligt ifall de vill ta lite extra för den tidiga morgonkörningen i sådan fall.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-05-10, 18:35
EvaBur EvaBur är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2014
Inlägg: 5
Standard Sv: Taxi från flygplatsen till Kamari

Tack för era svar☺️
Jag fundera nu på att skippa Kamari och ta två nätter i Fira istället.....(obs inte pga taxipriset ;-)
Ursprungsplanen var sol o bad och en natt i Kamari, sedan till Fira dagen därpå och bo där en natt innan vi drar vidare till bl.a Koufonissi... Vi flyger till Santorini och hem från Aten och det är väl dumt att inte se lite av ön när man är där? Vad jag hört så verkar det finnas två läger, de som älskar Santo och de som tycker att det är för mycket folk o stress...
Vi skall ö-luffa för första gången och jag tar gärna emot era tankar, tips o synpunkter.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2015-05-10, 18:43
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Taxi från flygplatsen till Kamari

Citat:
Ursprungligen postat av EvaBur Visa inlägg
Tack för era svar☺️
Jag fundera nu på att skippa Kamari och ta två nätter i Fira istället.....(obs inte pga taxipriset ;-)
Ursprungsplanen var sol o bad och en natt i Kamari, sedan till Fira dagen därpå och bo där en natt innan vi drar vidare till bl.a Koufonissi... Vi flyger till Santorini och hem från Aten och det är väl dumt att inte se lite av ön när man är där? Vad jag hört så verkar det finnas två läger, de som älskar Santo och de som tycker att det är för mycket folk o stress...
Vi skall ö-luffa för första gången och jag tar gärna emot era tankar, tips o synpunkter.
De flesta tycker nog att Thira har mycket folk i högsäsong även om det fortfarande är fantastiska vyer. Thira är absolut värt att se men ett tips är verkligen att se någon mer och lite lugnare by. Det är inga stora avstånd på Santorini så en till i närheten av Fira hinner ni lugnt med innan ni åker vidare, ifall ni vill förstås?
Har du läst Ingelas guide "Mitt Santorini" här i Forumet under "Santorini". Det finns en liten by på vägen mellan Fira och Kamari som klättrar uppåt på en hög sluttning. Nu har jag plötsligt helt tappat bort namnet men den är vilket fall toppenfin. Är säker på att någon annan vet vilken by det är jag menar.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2015-05-10, 18:46
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Taxi från flygplatsen till Kamari

Jag tycker att din tanke om Fira är smart. Ska ni öluffa får ni ju gott om tillfälle att sola och bada ändå.

Och visst finns det två läger om Santo, jag hör det läger som INTE älskar ön. Men: den är så otroligt speciell, liknar inget annat och är det mest världsberömda Grekland har i ö-väg - så självklart ska man se till att se den ordentligt när man får tillfälle. Så jag tycker alltså att du tänker rätt.

(Och när man väl ser den ordentligt, jag gjorde det i en hel vecka en gång, så upptäcker man till sin förvåning att det finns många dolda pärlor där också ).
Svara med citat
  #11  
Gammal 2015-05-10, 19:39
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Taxi från flygplatsen till Kamari

Citat:
Ursprungligen postat av EvaBur Visa inlägg
Jag fundera nu på att skippa Kamari och ta två nätter i Fira istället
Så skulle jag också gjort!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2015-05-10, 20:04
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Taxi från flygplatsen till Kamari

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Nu har jag plötsligt helt tappat bort namnet men den är vilket fall toppenfin. Är säker på att någon annan vet vilken by det är jag menar.
Är det någon av dessa?
Svara med citat
  #13  
Gammal 2015-05-10, 21:04
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Taxi från flygplatsen till Kamari

Ja men Megalochori är det ju.
Vet inte varför jag skrev mellan Kamari och Fira. Mellan Perivoulos och Fira menade jag ju.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2015-05-11, 08:21
Ingela A Ingela A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 314
Standard Sv: Taxi från flygplatsen till Kamari

Hej

Jag bor på Santorini sedan 23 år och älskar min ö. Men....det kommer tyvärr alldeles för mycket folk hit och speciellt på högsäsong. Ibland blir jag bara såååå irriterad att min fina ö som var så mysig har exploaterats så hårt.
Men som tur är finns här pärlor även när det kommer som mest folk. Byar som Exo Gonia, Mesa Gonia, Pirgos, Vothonas, Megalochori, Emborio (gamla delen) och Finikia är traditionella byar där man kan finna ro och vandra runt utan att vara omringad av turister ÄVEN på högsäsong.

Om ni väljer att bo någon natt i Fira, välj hotell som ligger i utkanterna eller ex Hotel Anatoli som ligger i Kotochori (mellan Fira och Firostefani). Om ni går in på booking.com, söker på Fira och klickar i vänsterkanten vilket prisläge ni väljer så kommer de hotellen upp. Om ni klickar in på vilket hotell som helst och sedan "show map" så kommer det upp var ALLA hotellen ligger för er prisklass. Välj ett i utkanten av Fira. Ni kan också kolla om det finns i Firostefani som bara ligger ca 15 min gångväg från Fira, är supervackert och lugnt.

Välj på samma sätt i Kamari, hotell i utkanterna av stranden så ni slipper undan de flesta turisthorderna.

Läs den uppdaterade versionen av mitt "Santorini Trip Ideas" på Tripadvisor här http://www.tripadvisor.com/GoListDet...rip_Ideas.html

Ingela
Svara med citat
  #15  
Gammal 2015-05-12, 20:48
EvaBur EvaBur är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2014
Inlägg: 5
Standard Sv: Taxi från flygplatsen till Kamari

Stort tack för alla era svar! Kalimera är en guldgruva! Rekommenderar den till många vänner o bekanta
Svara med citat
  #16  
Gammal 2015-05-12, 21:04
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Taxi från flygplatsen till Kamari

Citat:
Ursprungligen postat av EvaBur Visa inlägg
Kalimera är en guldgruva! Rekommenderar den till många vänner o bekanta
Tack!
Svara med citat
  #17  
Gammal 2015-05-13, 09:32
maja68s avatar
maja68 maja68 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Inlägg: 219
Standard Sv: Taxi från flygplatsen till Kamari

Rimligt taxipris från flygplatsen till Fira? Och sen från Fira ner till hamnen där Sea jet avgår?
Svara med citat
  #18  
Gammal 2015-05-13, 11:30
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 487
Standard Sv: Taxi från flygplatsen till Kamari

Inkfish har sammanfattat det rätt, att det finns två läger om Santorini. Och jag röstar som Inkfish, jag uppskattar nämligen inte denna ö. Jag besökte Santorini första gången redan någon gång på 70-talet och då fanns det ingen väg från hamnen upp till Fira. Det var en smal och slingrande "stig" som "trafikerades" av gående, mopeder samt åsneförare och sina plågade djur på vars rygg mycket tung last och turister transporterades från hamnen upp till Fira. Det var fruktansvärt att se det hela (jag och min dåvarande flickvän vandrade upp med våra ryggsäckar på våra rygg). Sedan var jag på Santorini ytterligare 2 eller 3 gånger, men alltid på väg till eller ifrån någon ö, tvungen att stanna en eller ett par nätter p g a att båttiderna till nästa ö inte passade in. Santorini är en ö som jag inte besöker, i alla fall inte frivilligt. Det är vackert att se Santorini från långt håll, men väl där finns det inget som imponerar på mig förutom solnedgångar. Ingen strand värd namnet, Fira och Oia är överfulla och oförskämt dyra, massor med dagturister från kryssningsfartygen och så har det varit redan i början av 90-talet. Minst. Så, med all respekt för Ingela A som bor där, Santorini var redan överexploaterat i början av 90-talet. Detsamma gäller Mykonos, vilket jag redan gett uttryck för i ett annat inslag i detta forum. Jag åker inte frivilligt till Mykonos heller trots underbara stränder.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2015-05-13, 12:28
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Taxi från flygplatsen till Kamari

Ok ja var och en har sitt intryck.
Men jag vill i alla fall få sagt detta; Många använder Santorini som en transferö. På väg till eller från en annan ö. Ofta är det enda men ser Fira och möjligtvis Oia och kanske Kamari, då dessa två byar/strand är de mest kända.
Jag gillar Santorini mycket och arbetade på ön under senare delen av 80-talet. Det är en stor skillnad från idag vad gäller utbyggnad av Fira och det är betydligt fler turister under högsäsong idag än vad det var då. MEN det finns massor av andra små byar som oftast aldrig besöks pga tidsbrist (eller för att man helt enkelt inte vet om att de finns) till nästa färja osv. Byar där du kan hitta lugn och ro, tystnad, fantastiska vyer och där mysfaktorn är hög. Och har någon någonsin besökt exempelvis Pyrgos under den grekiska påsken t.ex. En fantastisk plats med över 3000 tända ljuslyktor längsmed "kanten" av byn. Eller Santorini i april?
Jag kan bli lite irriterad när folk som knappt alls sett något av ön utöver de två största byarna uttalar sig negativt om den. De är inte representativa för ön som helhet.
Självklart kan det vara som så att man inte gillar Santorini även efter det att man sett mer eller det mesta av ön. Och det är en helt annan sak naturligtvis. Då kan man göra sin bedömning.
Jag gillar inte Chania alls. Skulle jag resonera så som många Santorinibesökare gör så skulle jag därmed skriva ned hela Kreta ända till fotsulorna. Skulle inte falla mig in eftersom jag inser att jag sett för lite av Kreta för att kunna göra så!

Senast redigerad av Thira den 2015-05-13 klockan 12:36.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2015-05-13, 13:29
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Taxi från flygplatsen till Kamari

För säkerhets skull: jag "röstade" alltså för idén att lägga två dagar i t ex Fira istället för på stranden, eftersom jag tycker att Santorini har mycket som är värt att uppleva, vilket jag själv fått erfara under en veckolång vistelse där. Jag skulle gärna göra om den någon gång, även om jag fortfarande hör till lägret som inte har Santorini som favoritö.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT