Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Skopelos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-09-30, 21:16
Kalás avatar
Kalá Kalá är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Inlägg: 98
Standard Ving-resenärer och andra båtresenärer

Hej igen!

Vi är sugna på att semestra på Skopelos (har tidigare varit på Skiathos), men jag är fundersam angående båtresan... är nämligen både "båtreserädd" och orolig för sjösjuka.

Ni som har rest till Skopelos med Ving (inkl. transfer) - vilken/vilka sorts båtar fick ni åka med? Gungade det?

Blir så klart även glad för in-put från resenärer som rest med andra researrangörer och på egen hand.

Stort tack på förhand!

Kalá
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-10-01, 08:45
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Ving-resenärer och andra båtresenärer

Dit reste vi med en vanlig lite större färja. Ganska kort tur tror det tog ca 1 timme och en kvart. Allt fungerade perfekt. Hem med chartrad båt från den andra hamnen. Buss dit. Helt ok det blåste lite mer den dagen men inte något som vållade obehag. Vinden kändes mest den sista biten innan vi nådde Skiathos hamn.

Eva
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-10-01, 15:25
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 689
Standard Sv: Ving-resenärer och andra båtresenärer

Hej Kalá!

Jag har rest mellan öarna några ggr med lokala arrangörer. (Skopelos, Alonissos & Skiathos). Det har aldrig varit några problem med att det gungat så farligt. Det har varit i juli och med normalstora båtar som trafikerar öarna.

//Conny
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-10-01, 15:32
jeabys jeabys är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 299
Standard Sv: Ving-resenärer och andra båtresenärer

Hej!
Jag har också åkt med lokala arrangörer. Blir själv mkt lätt sjösjuk (tom om jag sitter baklänges på kort bussresa). Jag tar alltid en åksjuketablett innan, Postafen.
/Jeanette
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-10-01, 16:19
Carina Carina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Iggesund
Inlägg: 569
Standard Sv: Ving-resenärer och andra båtresenärer

De flesta ggr rest med Flying Cat och sedan med större färja.
Om det blåser så är det inte så roligt med Flying Cat. Man ska välja att sitta långt bak och ta sjösjukepiller.
Havet kan bryta rejält när båten ska runda Skopelos.
Men de allra flesta turerna har vi haft lungt och fint sjöväder.

Carina
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-10-01, 16:55
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Ving-resenärer och andra båtresenärer

Vid blåsigt väder används den lilla hamnen i Agnontas där jag även såg en större färja lägga till under veckan. Det var den hamnen vi startade vår hemresa ifrån kanske därför den inte kändes så guppig trots viss vind men som sagt jag har hitintills inte haft några anlag för sjösjuka.

Eva
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-10-01, 17:28
elisabethk elisabethk är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Sundsvall
Inlägg: 340
Standard Sv: Ving-resenärer och andra båtresenärer

Vi har varit på Skopelos 2 ggr, båtresan tar bara dryga timmen. Det är båt där man sitter inne och jag är aldrig rädd. Är det någon fara kör de inte tänker jag. Det är ju också så nära så man ser land hela tiden. Det blåste när vi åkte dit sist, några fick ta fram kräkpåsarna men ingen fara med oss. För någon vecka sen när vi åkte till Tilos tog jag Prostafren för säkerhets skull.

Nu vet jag inte hur rädd du är men vore synd att missa Skopelos, helt underbart. Och visst var det du som frågade om Dimitrios, där bodde vi sist, toppen tyckte vi, enkelt men passade oss perfekt.

Med vänlig hälsning ElisabethK
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-10-01, 18:25
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Ving-resenärer och andra båtresenärer

Vi har åkt mellan Skiathos och Skopelos några gånger, de flesta gångerna har det varit lugnt och en fin resa, men en av gångerna när vi åkte med flygbåten var det en av de obehagliga båtresorna vi upplevt i Grekland. Vi fick inte sitta framme i båten och kräkpåsarna kom fram liksom korsets tecken gjordes av många. Vi fick gå in i Agnontas på Skopelos, klev av båten där - och stannade i Agnontas över natten! Vi var egentligen på väg till Alonnissos, men tog en övernattning i Agnontas, jag ville absolut inte fortsätta den dagen.

Nu vill jag ju inte skrämma någon, för man ska komma ihåg att allt gick bra - och båten fortsatte när den värsta blåsten hade lagt sig lite.

Själv kan man ju hålla lite koll på vädret och välja en annan båt en annan dag om det ser allt för jobbigt ut. På Skiathos kan man tillbringa en natt eller så i vardera ändan av resan om det känns bättre att resa dagen före eller efter.

Vi har upplevt 4-5 obehagliga båtresor i Grekland, men många underbara turer - och vi älskar fortfarande att resa med båt i Grekland. Det är alla fina resor vi minns bäst!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2012-10-02, 23:28
Kalás avatar
Kalá Kalá är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Inlägg: 98
Standard Sv: Ving-resenärer och andra båtresenärer

Hej!

Tack för era ärliga svar. Blandade erfarenheter...

Eva L: Reste du med Ving? Vad innebär chartrad båt? Liten båt?

Conny och Jeanette: Använde sig de lokala arrangörerna av båtarna inom reguljärtrafiken (d.v.s. Flying Dolphin och "vanlig" färja)?

Carina: Åkte du med Ving vid dina resor till Skopelos? Om så är fallet verkar det som att Ving mest använder Flying Dolphin...?

Marianne: Var flygbåten som du berättade om en Flying Dolphin eller finns det fler sorter?

Några av er berättade om möjligheten att gå av i Agnontas - stannar båtarna alltid där?
Annars finns det kanske möjlighet att gå av i Glossa - om båtarna stannar där regelmässigt?

Många frågor, men era svar betyder mycket för mig.

Kalá
Svara med citat
  #10  
Gammal 2012-10-03, 07:29
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Ving-resenärer och andra båtresenärer

Jag reste med Ving. Den första var en ordinär färja men jag har ingen aning om vilken. Kanske någon av mina barn vet. Jag var upptagen med barnbarnet samt med att spana efter sälar och delfiner. Den andra var en plattare båt men inte speciellt liten. Båda låg bra i havet och kändes rejäla. Transfern fungerade perfekt. Bussresan mellan hamnen i Skopelos stad dit vi som bodde nära promenerade och hamnen i Agnondas som användes vid hemresan var ganska kort och startade i gryningen.

Eva
Svara med citat
  #11  
Gammal 2012-10-03, 09:49
Mettes avatar
Mette Mette är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: København
Inlägg: 638
Standard Sv: Ving-resenärer och andra båtresenärer

Som regel kommer du med den første transport der er. Om eftermiddagen er det som regel en vanlig færge. Når du skal hjem fra Skopelos om morgenen er det Flying Cat, som er større end Flying Dolphin. Jeg tror ikke at Flying Dolphin sejler på denne rute mere. Så ingen Dolphins i år.

Charterbåde ved jeg intet om.

/ Mette
Svara med citat
  #12  
Gammal 2012-10-03, 14:45
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Ving-resenärer och andra båtresenärer

Citat:
Ursprungligen postat av Kalá Visa inlägg
Var flygbåten som du berättade om en Flying Dolphin eller finns det fler sorter?
Några av er berättade om möjligheten att gå av i Agnontas - stannar båtarna alltid där?
Annars finns det kanske möjlighet att gå av i Glossa - om båtarna stannar där regelmässigt?
Nu blev jag ju tvungen att kika igenom gamla bilder, det är några år sedan detta hände.
Kul att se igenom gamla kort...
Händelsen är 20 år gammal. Jag hittade ett kort som är från -97, men det var kanske samma flygbåtar då som -92 (de gula).



Båtarna stannar normalt inte i Agnontas, det var bara på grund av blåsten som man gick in där.
Vilka båtar som eventuellt lägger till i Glossa vet jag tyvärr inte.
Åk med en större färja om det blåser mycket, det är en kort sträcka och vi har aldrig upplevt något obehagligt på den sträckan med de större båtarna.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2012-10-03, 15:39
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Ving-resenärer och andra båtresenärer

Om jag fattat det rätt är Agnontas reservhamn vid lite mer hårda vindar. När vi kom med den vanliga färjan från Skiathos som även Ving använder sig av angjorde den inte Agnontas.

Eva
Svara med citat
  #14  
Gammal 2012-10-03, 16:33
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Ving-resenärer och andra båtresenärer

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Om jag fattat det rätt är Agnontas reservhamn vid lite mer hårda vindar. När vi kom med den vanliga färjan från Skiathos som även Ving använder sig av angjorde den inte Agnontas.
Det var det jag menade (även om jag kanske uttryckte mig lite oklart), Agnontas används normalt inte som hamn för varken flygbåtar eller färjor - endast som en nödlösning vid hårda vindar.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2012-10-03, 16:40
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Ving-resenärer och andra båtresenärer

Ursäkta Marianne jag hade inte läst ditt inlägg.

Eva
Svara med citat
  #16  
Gammal 2012-10-03, 18:01
Carina Carina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Iggesund
Inlägg: 569
Standard Sv: Ving-resenärer och andra båtresenärer

Vi har åkt med Airtours alla ggr. Transfer med Flying Cat de flesta turerna. Ifjol, i juni när vi åkte hem på morgonen så var det färja.
Hoppas att inte båtturen avskräcker, Skopelos är en fantastisk ö.

Carina
Svara med citat
  #17  
Gammal 2012-10-03, 18:40
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Sjöbo
Inlägg: 1 452
Standard Sv: Ving-resenärer och andra båtresenärer

Båtsjuk har jag aldrig varit men blev det över till Skopelos.
Vi reste med Apollo och det var en rödvit flygbåt .Folk skulle först av i Glossa . Sen när vi körde mot Skopelos så blev båtfärden fruktansvärd . Dem drog i gång så man kände hur vågorna slog i undertill och båten krängde åt alla håll . Först skrattade folk för det va som åka berg och dalbana som man flög upp ur stolen . Men sen blev det bara värre samt folk skrek av panik .
Vi satt längst fram där alla väskorna stod samt hade nästan benen på väskorna. Vi ville sitta bak men dem körde fram oss vid väskorna .
Blev grön i ansiktet samt satt med kräkpåsen, fy vilken hemsk båtfärd .Gjorde riktigt ont i magen samt ville bara gå av.
Fast när vi sen kom fram till underbara Skopelos så glömde vi den hemmmmmmska båtfärden.
Nu vill jag inte du ska hoppa av för Skopelos är 100% värd att se. Hem resa va också blåsig. En mindre båt där man kunde sitta ute men icke vi gjorde de. Tog faktiskt ett minnesrikt kort på bergen med soluppgång när vi körde ut. En vacker tavla som nu pryder sin plats ovanför våra sängar.
Vill inte du ska bli rädd nu men skrev hur vår båtresa blev .
Birgitta
Svara med citat
  #18  
Gammal 2012-10-03, 19:47
henile henile är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Hamburgsund
Inlägg: 145
Standard Sv: Ving-resenärer och andra båtresenärer

Hej!
Jag har själv tendenser att bli sjösjuk men har bara upplevt detta två ggr under de många turer vi gjort. Har aldrig åkt charter till Grekland men antar att charterbolagen nyttjar de färjor som finns på plats. Mellan Skiathos-Skopelos åkte vi Flying dolphin utan några som helst problem. Skopelos är väldigt vackert och även Alonissos är ljuvligt. Låt dig inte avskräckas, ta postafen i förebyggande om det är blåsigt.
Hoppas du kommer till Skopelos!
/H
Svara med citat
  #19  
Gammal 2012-10-03, 23:24
Kalás avatar
Kalá Kalá är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Inlägg: 98
Standard Sv: Ving-resenärer och andra båtresenärer

Hej igen!

Tack så mycket för era svar - t.o.m. svar med foto

Är det någon på forumet som vet om alla sorters båtar/alla avgångar stannar i Glossa? I så fall kan vi ju gå av där och ta buss/taxi därifrån...

Mvh,
Kalá
Svara med citat
  #20  
Gammal 2012-10-04, 07:20
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Ving-resenärer och andra båtresenärer

Ingen av de båtar vi åkte med stannade i Loutraki som är hamnen som ligger nedanför Glossa. Jag förstår inte varför du skulle gå av där om ni ska till Skopelos stad men om det blir aktuellt går det buss hela vägen efter kusten. När vi var där gick den en gång i timmen. Glossa är en jättefin by och värd att besöka en kväll och kanske för en middag på den fina och populära tavernan. Vi körde bil dit och kustvägen är bra. Däremot är flera av vägarna inne på ön knappt farbara.

Eva
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT