Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Santorini

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2007-02-07, 22:28
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: 3 frågor om barnmat, blöjor och barnvänlighet.

[quote=Smithan;73472] men nu har vi bokat med Aegean Aten-Santorini, dit vi anl på kvällen och sedan hem direkt från Santorini. Biljetterna är inte återbet.bara. Så.. helst inga mer extrakostnader.Vad göra?Smithan/quote]

Jeg håper virkelig a l t ordner seg til det beste for dere
Forstår godt at dere vil unngå flere ekstrakostnader, men om dere har kjøpt av de billigste Aegean Airlines billettene, behøver det ikke bli så veldig dyrt å avbestille.
Pga av skader/ulykker måtte vi av avbestille hos Aegean to ganger i 2006. Og, selv om det er billetter som ikke kan endres, får man tilbake alle skatter og avgifter.

Vi betalte feks totalt 68 € for 2 pers Chania - Aten og fikk refundert hele 50 € !

Men om dere har dyre billetter blir det jo ikke så gunstig ( håper dere har de billige)
Men det vil jo også være slitsomt for alle, og spesielt for barna å først skulle vente (lenge?) på flyplassen i Aten, komme sent til Santorini, booke inn for en natt et sted, og så evt reise videre til en annen øy neste dag - og likevel måtte tilbake til Santorini for hjemreise-
Da ville jeg synes det var behagelig i forhold å reise direkte ut til en øy fra Rafina, Lavrio eller Pireus samme ettermiddag, og reise til Santorini i slutten av ferien og så reise hjem derfra ( h v i s dere taper kun 9 € pr pers, som vi gjorde )
Kari
Svara med citat
  #22  
Gammal 2007-02-11, 16:38
Smithan Smithan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Linköping
Inlägg: 78
Standard Sv: 3 frågor om barnmat, blöjor och barnvänlighet.

Vad är det du säger, menar du att man får tillbaka på biljetter, som inte går att avboka, även om det inte är på grund av sjukdom o dyl? VI

Senast redigerad av inkfish den 2007-02-11 klockan 16:39. Anledning: långt citat
Svara med citat
  #23  
Gammal 2007-02-11, 16:46
Smithan Smithan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Linköping
Inlägg: 78
Standard Sv: 3 frågor om barnmat, blöjor och barnvänlighet.

Citat:
Ursprungligen postat av Smithan Visa inlägg
Vad är det du säger, menar du att man får tillbaka på biljetter, som inte går att avboka, även om det inte är på grund av sjukdom o dyl? VI
Oj där for det iväg av misstag. Jag fortsätter..
Våra bilj har olika klasser,(V,T och X) två st går att boka om, men vad jag förstår så är samtliga biljetter ej avboknings- och återbetalningsbara. De är inte så dyra, men eftersom vi betalar för 14 st så är slutsumman dryga 8000 kr. Kan du beskriva för mig hur du gjorde, Kari, är du snäll.
Smithan
Svara med citat
  #24  
Gammal 2007-02-11, 16:58
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: 3 frågor om barnmat, blöjor och barnvänlighet.

Skatter och avgifter får man tillbaka om man inte använder en icke-avbokningsbar biljett. Jag har aldrig kollat om det gäller hos alla flygbolag, men till exempel hon Fly Nordic är det så. Själva biljettpriset är ju ofta väldigt lågt på icke-ombokningsbara biljetter så man förlorar vanligen inte så mycket pengar.

Om ni har möjlighet att göra så, så har du ju helt nya möjligheter att välja en ö som passar er på alla sätt och där det finns flygplats så att ni kan åka direkt från Aten.

Om det var jag som åkte på en sådan resa skulle jag tveklöst välja Skiathos. Det är en komplett ö med något för alla smaker och åldrar. Sonen och jag bestämde oss faktiskt i höstas för vilket hotell vi i så fall skulle bo på. Det var han som "hittade det" och vi gick in och frågade om priser och brochyrer. Jättefint är det och perfekt ligger det med både gångavstånd och bussar till Greklands bästa sandstränder! Säg till om du är intresserad av att veta mer!
Svara med citat
  #25  
Gammal 2007-02-11, 18:55
Smithan Smithan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Linköping
Inlägg: 78
Standard Sv: 3 frågor om barnmat, blöjor och barnvänlighet.

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Skatter och avgifter får man tillbaka om man inte använder en icke-avbokningsbar biljett. Jag har aldrig kollat om det gäller hos alla flygbolag, men till exempel hon Fly Nordic är det så. Själva biljettpriset är ju ofta väldigt lågt på icke-ombokningsbara biljetter så man förlorar vanligen inte så mycket pengar.

Om ni har möjlighet att göra så, så har du ju helt nya möjligheter att välja en ö som passar er på alla sätt och där det finns flygplats så att ni kan åka direkt från Aten.

Om det var jag som åkte på en sådan resa skulle jag tveklöst välja Skiathos. Det är en komplett ö med något för alla smaker och åldrar. Sonen och jag bestämde oss faktiskt i höstas för vilket hotell vi i så fall skulle bo på. Det var han som "hittade det" och vi gick in och frågade om priser och brochyrer. Jättefint är det och perfekt ligger det med både gångavstånd och bussar till Greklands bästa sandstränder! Säg till om du är intresserad av att veta mer!
Tack för upplysningen om biljetterna. Hur gör jag rent praktiskt för att avboka de "icke avbokningsbara biljetterna" "

Ang ditt förslag Skiathos, så har jag också förstått att det är en fin ö. MEN, nu är det ju så att barnen flyger med Apollo direkt från Santorini.
Så på återvägen finns inget annat val.

Men det vore ju toppen om vi fick tillbaka pengar från Aegean. Då får vi istället satsa på färja till Naxos, Paros, Ios eller Folegandros. Apropå det så skulle jag vilja veta om det är dagliga förbindelser t/fr Ios och Folegandros t/fr Piraeus och Santorini. Det går inte att få fram några turer t/fr dessa två öar på gtp. Svara, snälla, någon som vet?? Jag törs inte boka ngt boende annars.
Smithan
Svara med citat
  #26  
Gammal 2007-02-11, 19:27
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: 3 frågor om barnmat, blöjor och barnvänlighet.

När åker ni? Högsäsong?

Eva
Svara med citat
  #27  
Gammal 2007-02-11, 19:53
Smithan Smithan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Linköping
Inlägg: 78
Standard Sv: 3 frågor om barnmat, blöjor och barnvänlighet.

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
När åker ni? Högsäsong?

Eva
Vi har bokat från Eleftherios till Santorini lörd 2 juni kl 19.00
Smithan
Svara med citat
  #28  
Gammal 2007-02-11, 20:40
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: 3 frågor om barnmat, blöjor och barnvänlighet.

Citat:
Ursprungligen postat av Smithan Visa inlägg
Hur gör jag rent praktiskt för att avboka de "icke avbokningsbara biljetterna"
Jag har aldrig gjort det så jag vet inte om det är något särskilt man måste tänka på, men Kari berättar säkert hur de gjorde, när hon dyker upp igen.
Svara med citat
  #29  
Gammal 2007-02-11, 23:24
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: 3 frågor om barnmat, blöjor och barnvänlighet.

Citat:
Ursprungligen postat av Smithan Visa inlägg
Vad är det du säger, menar du att man får tillbaka på biljetter, som inte går att avboka, även om det inte är på grund av sjukdom o dyl? VI
Hvilke grunner de aksepterer vet jeg ikke, men de sjekket ikke, eller forlangte noen legeattest på de opplysningene jeg ga. ( i juni måtte ferien avlyses for deler av familien pga et benbrudd, og i oktober var min mann sykemeldt etter en bilkollisjon)
Vi har altså ved to anledninger fått tilbake penger på de billigste billettene, de som ikke kan endres eller avbestilles, våre var type "U".
Pris for billettene var 19€ pr pers + skatter, men siden det kun var 9 € pr pers vi i k k e fikk refundert, må jo 10 € av de 19€ også være en form for skatt.
Men jo d y r e r e billettene er, jo større blir jo tapet d e s s v e r r e.
Siden du har betalt 8000 sek/ca 800 € for 14 personer, er jeg redd ditt tap blir ganske stort likevel.
Vi betalte totalt kun 158€ for to voksne og tre barn på hhv 3, 6 og 10 år
Jeg er i n g e n ekspert på dette, men t r o r skatten er fast og ikke øker med billettprisen...eller??? -og, om skattene er endret i Hellas fra i fjor til i år vet jeg heller ikke.
Kari

Senast redigerad av kari den 2007-02-11 klockan 23:34.
Svara med citat
  #30  
Gammal 2007-02-11, 23:33
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: 3 frågor om barnmat, blöjor och barnvänlighet.

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Jag har aldrig gjort det så jag vet inte om det är något särskilt man måste tänka på, men Kari berättar säkert hur de gjorde, när hon dyker upp igen.
Jeg sendte en mail til Aegean Airlines og forklarte at vi ikke fikk reist til Hellas/benyttet billettene. I mailen oppga jeg reservasjonskoden og navnet på de reisende. Våre billetter var i klasse "U", jeg fikk vennlig og rask service fra Aegean, og det refunderte beløpet ble ført tilbake til kreditkortet reisen var betalt med.
Kari
Svara med citat
  #31  
Gammal 2007-02-12, 09:00
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: 3 frågor om barnmat, blöjor och barnvänlighet.

Jag tror inte att du behöver stressa med rumsbokningen. Även om ni är många finns det vid den här tiden mycket gott om boenden på alla öar som du nämner. Ta god tid på er och fundera innan bokningen. Färjeförbindelserna bör det inte helller vara några problem med.

Lycka till.
Eva
Svara med citat
  #32  
Gammal 2007-02-12, 09:56
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: 3 frågor om barnmat, blöjor och barnvänlighet.

Det tror jag Eva har rätt i. Och ska ni åka så tidigt så kan ni ju välja UNDERBARA IOS med sina härliga mjuka långgrunda sandstränder - utan att behöva trängas med de massor som väller dit när sommarlovet i skandinavien börjar.

Ios är en jättefin ö med en mysig backig sockerbitschora! Inte lång båtresa från Santo heller!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT