Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Samos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-06-07, 10:11
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Gå från Kokkari till Vourlites

(Detta ämne ska inte flytta till ämnet Vandra enligt min mening! )

Jag har läst i Sunflowerguiden Samos car tours and walks av Brian och Eileen Anderson, turen Kokkari-Vourlites. Jag hade guideboken när jag i somras gick från Votsolakia till klostret Evangelistria. Tycker inte det är helt lätt att följa boken och fatta var man egentligen befinner sig i förhållande till paret Andersons vandringar. Engelskan är inget problem, snarare att få ihop kartan och verkligheten...!

Nu undrar jag: Är det svårt att gå från Kokkari till Vourlites (ev andra byar i närheten)? Är det stor risk att jag går vilse, om jag knatar iväg ensam ifall jag inte får med mig resten av familjen? (Att gå vilse hela familjen tycks inte lika skrämmande.) Det kanske ger sig själv hur man ska gå?

Aina
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-06-08, 08:42
Kastass avatar
Kastas Kastas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Östersund
Inlägg: 714
Standard Sv: Gå från Kokkari till Vourlites

Det finns ju en liten smal grusväg som går mellan Kokkari och Vourliotes.Åkte där med cykel för nåra år sen.Då kom jag fram söder om Vourliotes verkar inte omöjigt för dig att vandra där.Ta med mycke vatten
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-06-08, 19:09
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Gå från Kokkari till Vourlites

Det ger sig nog. Hotellet bör ju kunna tips om hur man går och avstånden är ju inte så långa (men nog så långa i värmen). Mycket vatten, ja!

Aina
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-06-08, 22:34
liselotti
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Gå från Kokkari till Vourlites

Det var några år sedan jag gick där (2002) och minnet inte det bästa, men lite kommer jag ihåg.
Vi hade samma bok som du. Beskrivningen av vandringen följde vi inte speciellt mycket utan gick mest efter kartan i boken. Jag har för mig att det var svårt att hitta var man skulle ta av i början, vid det stora hotellet, men sedan var det ganska lätt att fortsätta uppåt på en slingrande väg som blev till en smal brant stig. Vi mötte en del andra "vandrare" så du blir nog inte ensam.

Väl uppe på det lilla torget känner man sig ganska nöjd!

Vi valde att ta en annan väg ner. Då var det svårare att hitta, kanske p.g.a att det varit en del bränder.
Vi rundade i alla fall ett "kloster"och sedan följde vi en grusväg en bit. Sista biten var brant och ganska mycket "rullgrus". Jobbigt när benen var trötta.

Jag skulle nog ta samma väg ner, som upp, om du är orolig för att inte hitta. Dessutom mera skugga.
Vi var där i början av juni och det var VARMT och lä! Varje liten vindpust uppskattades!

Som sagt 6 år sedan, så mycket har nog hänt! Berätta gärna när du kommit hem.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-06-09, 20:00
zero zero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Flen
Inlägg: 24
Standard Sv: Gå från Kokkari till Vourlites

Hej!
Har själv köpt Dieter Grafs: Walking the Greek Islands denna del heter Samos Patmos Northern Dodecanese där finns din vandring beskriven
Tänkte gå den när jag kommer ner i sommar
Trevlig resa önskar zero
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-06-09, 22:28
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Gå från Kokkari till Vourlites

Tack för era svar. Jag försöker klara mig med Sunflowerguiden, rådfrågning om vägen och lite förnuft. Förhoppningsvis kommer vi/jag fram!
Aina
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-08-11, 15:13
Mannas avatar
Manna Manna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 66
Standard Sv: Gå från Kokkari till Vourlites

Tänker mig samma vandring när vi kommer till Kokkari i september. Har ju vari i Kokkari och Vourlites tidigare och hittar bra, men undrar nu om det finns någon skylt till vandringsleden när man kommer ut från Kokkari.

undrar
Manna
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-08-11, 18:39
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Gå från Kokkari till Vourlites

Ja, det finns två skyltar. En precis där själva byn tar slut, direkt till vänster uppför en backe. Det var den jag och sonen gick. Sedan finns det en till några 100 meter framåt, till uppfarten vid ett större hotell.
Aina
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-08-12, 12:52
Mannas avatar
Manna Manna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 66
Standard Sv: Gå från Kokkari till Vourlites

Kanon!

Då ska vi nog hitta.

Manna
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT