Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-11-12, 18:31
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 1 338
Standard Längtar till "min" ö!

Det gör jag alltid när turistsäsongen är över. Vintern är definitivt den tid på året när det är som mest underbart att vara på "min" ö. När regnen kommer, olivskördandet börjar, de godaste apelsinerna mognar, när dalarna fylls av doften av brasorna där olivgrenarna bränns efter gallring. Alla fester när årets tsikoudia ska provsmakas. Doften av grillat kött, tillställningar när männen sitter ute (under tak förstås) dricker sig berusade och sjunger amman-sånger. Melodier svarta som natten ekar till långt in på morgontimmarna. Att gå på torsdagsmarknad och inhandla veckans grönsaker. Kanske fynda en stor kasse clementiner för 1 €. Träffa vännerna efter marknaden på det gamla vanliga caféet.
Ingen har bråttom, efter en öl eller ett glas vin blir vi hungriga och drar in till stan och äter lunch. Fortfarande sällskapssjuka åker vi hem till någon och fortsätter samvaron. Kanske regnet, som behövs så väl, vräker ner en dag. Strunt samma, i morgon skiner säkert solen igen och det är 20 grader varmt. Som gjort för långpromenad i bergen. Höra rovfåglarnas skrik när dom flyger från bergstopp till bergstopp. Höra surret av redskapen som används när oliverna ska ner från de gamla träden, ner på de svarta näten. Plocka några mandlar som någon missat direkt från trädet. Palla apelsiner i Apelsindalen. Natten sänker sig tidigt, redan klockan 18 är det kolsvart. Kanske man vaknar mitt i natten av ett mäktigt åskväder, blixtarna korsar himlen hela tiden, mullret får hela huset att skaka så att rutorna skallrar. Trots det längtar jag hem till "min" ö!
Gunilla
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-11-12, 18:50
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Längtar till "min" ö!

Vad fint du skriver, du väcker också min längtan... hösten är så lång, mörk, kall - och inte tar vi det lugnt här i Sverige, utan nu snart börjar julstressen... men vi skulle nog må bättre av att sitta vid brasan och gå ner på varv lite. Skall föreslå chefen det...
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-11-12, 19:35
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 1 338
Standard Sv: Längtar till "min" ö!

Tack! Så här längtar jag alltid när Kreta har "stängt" för säsongen. En liten tröst är att jag åker ner med första planet. Våren och framförallt påsken är inte heller så tokig! Att julstressa har jag slutat med, men den där brasan låter mysig!
Gunilla (bara 157 dagar, 10 timmar..........)
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-11-12, 20:14
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Längtar till "min" ö!

Vilken fantastisk novell!! Vad man längtar till varmare platser nu i höstmörkret!!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-11-13, 06:34
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Längtar till "min" ö!

Underbart skrivet,och jag längtar också så otroligt mycket till våra 3 veckor på Kreta i maj/juni,men vad vore livet utan längtan.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-11-13, 08:16
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 1 338
Standard Sv: Längtar till "min" ö!

Längtan är en härlig känsla och jag har några knep för att hålla den levande. Jag har tex en matta i hallen som heter Aten, duschkräm och olivtvålar i badrummet som är inköpta på Kreta, två tavlor i vardagsrummet föreställer Liljeprinsen och Fågel Blå från Knossos, den enda kylskåpsmagnet jag äger är i form av grekiska flaggan, i kylskåpet står en förpackning juice med den grekiska texten vänd utåt. När jag slår på datorn är Kalimera startsidan, det första jag gör när den är igång är att först öppna webkameran från Mitsos där jag både kan se hur vädret är och samtidigt höra vågorna. Den sidan får ligga i bakgrunden och sen öppnar jag min favoritradiokanal från Chania. Xatzigiannis, Kotsiras, Alexiou, Mitropanos och Remos underhåller i mp3-spelar när jag pendlar till jobbet. Inte en chans att min längtan försvinner eller är det en form av självplågeri jag håller på med?
Gunilla
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-11-13, 11:34
aake aake är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Hofors
Inlägg: 132
Standard Sv: Längtar till "min" ö!

Kalimera!
Nej,du ägnar dej inte åt självplågeri. Det är härligt att ha något att se fram emot även om det känns lite tråkigt att vi har en lång vinter framför oss. Jag har inget emot vintern. Det är skönt att gå ut på morgonen och skotta snö,men min ålder har gjort att någon utförsåkning blir det inte tal om. Vi har 193 dagar kvar innan planet mot Kreta lyfter. När längtan blir för svår så tittar vi på någon film från tidigare besök,eller läser någon dagbok,äter en greksallad med ett gott vin till hustrun och en Raki för mej.
Då känns det bättre ett tag tills nästa "sug" sätter in. Nu sätter suget in igen!!!! Tänk att få komma ner och träffa alla kamrater från tidigare år.sätta sig i solen på någon taverna och njuta av en Frappè.

aake
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-11-13, 11:47
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Längtar till "min" ö!

Gunilla, jag gillar dina tips på att förgylla tillvaron med små saker från Grekland. Började tänka om jag gjorde likadant? Jo, jag har olivtvål från Olymbos, honung, vinäger, kaffepulver, oliver, Ouzo från Kreta. En ljusblå keramiklykta från Chania hänger i hallen, varje gång jag tänder ett ljus i den så kommer känslan av den mörka sommarnatten med alla dess ljud och dofter över mig då jag köpte lyktan. Yngste sonen har sparat bussbiljetter från Rhodos, de får ej kastas! Och alla dessa stenar...

Alla dessa saker sprider glädje i vårt hem och man blir påmind om att efter vintern (som vi också njuter av!) kommer våren och sommaren...
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-11-13, 13:30
Klick Klick är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 893
Standard Sv: Längtar till "min" ö!

Sist jag var i Grekland var sensommaren -06... Läääängtar dit för i år skall jag dit igen... (fastän det inte är helt klart vilken ö)... Men jag gillar också dina tips på att "lindra" smärtan... Det blir ofta besök på den grekiska tavernan i HBG. Tittar på filmen "mitt stora feta grekiska bröllop", tittar på alla gamla foton, mina älskade kaffemuggar som är inköpta vid alla grek-besök, läsa mina resedagböcker och alla almanackor som jag köpt... (även de gamla sparas eftersom jag sparar vissa motiv och ramar in dem som hängs upp)...
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-11-13, 13:43
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 1 338
Standard Sv: Längtar till "min" ö!

Tittar man i min dvd-hylla så hittar man Mitt stora feta grekiska bröllop, Shirley Valentine, En smak av livet samt diverse konserter med grekiska artister. Alla har alltså greklandsanknytning. Här i Gävle finns nog bara en grekisk restaurang kvar. Det ska bli många besök där i vinter! Det där med att ordna ett grekiskt fönster som någon skrev om för ett tag sedan ska jag ta tag i snart!
Gunilla
Svara med citat
  #11  
Gammal 2007-11-13, 13:56
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Längtar till "min" ö!

Jag har en hörna med grekisk kitsch här på mitt arbetsrum. Annars tycker jag det är svårt att enkelt hitta smakfulla föremål i Grekland. Förpackningar till kryddor, salt etc har jag men de står i lådor därhemma. Några inköpta grekiska keramikföremål som en enkel ljusstake från Sifnos, en oglaserad kruka från Kreta står uppe på ett skåp. Nu är jag dessutom lycklig ägare till en vällagrad Sifnosost som en grekisk vän tagit med från Aten för ett tag sedan.

Eva
Svara med citat
  #12  
Gammal 2007-11-13, 14:04
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Längtar till "min" ö!

Har en smal liten vägg bredvid mitt "grekiska" fönster,Där hänger små keramiktavlor,en liten spegel och en bouzoki...Kul att titta på ibland tycker jag.De flesta bilderna har jag nog inom mig.Sätta på lite grekisk musik ,blunda och drömma,då är inte Grekland långt bort..
Svara med citat
  #13  
Gammal 2007-11-13, 14:24
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Längtar till "min" ö!

Jag har en Greklandshylla i köket:



(Nej, den lilla fyren är inte grekisk, den är göteborgsk)


...och en burk snäck- och sjöborreskal som jag snorklat ihop under åren:



Jag längtar till Karpathos sen flera veckor! När jag kom hem därifrån i juni och kollade igenom kameran kände jag att Nej, nu får jag göra uppehåll med Karpathos en säsong. Jag såg på bilderna att jag inte "såg" ön längre, jag hade blivit van och var inte uppmärksam.

Men sen kom Karpathos tillbaka - när jag var på Amorgos i september! Jag älskar Amorgos men insåg också att ÅH, jag vill ha Karpathos OCKSÅ. De är väldigt olika öar, erbjuder olika upplevelser - och jag vill ha båda

Så sen jag kom hem har jag längtat mest till Karpathos. Och gör fortfarande
Svara med citat
  #14  
Gammal 2007-11-13, 18:41
Hjalta99s avatar
Hjalta99 Hjalta99 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Ljungaverk
Inlägg: 753
Standard Sv: Längtar till "min" ö!

Citat:
Ursprungligen postat av Wardakis Visa inlägg
Tittar man i min dvd-hylla så hittar man Mitt stora feta grekiska bröllop, Shirley Valentine,
Gunilla
Hej Gunilla,
Var kan jag köpa Shirley Valentine på dvd? Det är en av mina absoluta favoritfilmer alla kategorier!

Hälsn
Eva
Svara med citat
  #15  
Gammal 2007-11-13, 22:43
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Längtar till "min" ö!

Citat:
Ursprungligen postat av Hjalta99 Visa inlägg
Var kan jag köpa Shirley Valentine på dvd?
Via prisjakt.nu hittade jag den på två ställen: megastore.se och discshop.se. 185 resp 189 kr, otextad.

Jag måste nog också köpa den, har den bara på VHS med allt sämre kvalité. Den är helt underbar.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2007-11-13, 23:19
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 1 338
Standard Sv: Längtar till "min" ö!

Jag köpte min på discshop, otextad.
Gunilla
Svara med citat
  #17  
Gammal 2007-11-13, 23:21
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Längtar till "min" ö!

Nu har jag beställt den

Det blev discshop, 189 kr + 29 kr i frakt. Kommer om några dagar.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2007-11-14, 11:44
Klick Klick är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 893
Standard Sv: Längtar till "min" ö!

Nu blev jag väldigt osäker på vilken film som är Shirley Valentine... Är det den där nyseparerad uttråkad engelsk hemmafru som åker utomlands (tydl Grekland) och skall hitta sig själv eller nåt i den stilen? Om inte annat så måste jag väl se till att se hela.... Om ni anser att den är sevärd...
Svara med citat
  #19  
Gammal 2007-11-14, 12:28
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 1 338
Standard Sv: Längtar till "min" ö!

Det stämmer att hon är engelsk hemmafru och att hon åker till Grekland med en kompis. När den visades på tv ringde min syster och sa att det var en film med mig i huvudrollen!
Gunilla
Svara med citat
  #20  
Gammal 2007-11-14, 13:31
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Längtar till "min" ö!

Kreta ar verkligen en fin o. Tyvarr ar den aktuell pa det varsta satt nu sen man borjat en razzia mot haschodlare i Rethymnontrakten, och man har hittat, forutom droger och vapen, massor av skumma forbindelser med polis och politiker -helt sanslosa rapporter hela tiden pa TV. Om allt ar sant- journalisterna ar hur lyckliga som helst- sa ligger Sicilien langt efter Kreta i maffiametoder. Jag hoppas att det ar en massa overdrifter, vill tro det, men, men, men...
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT