Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Kalymnos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2019-01-21, 10:12
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Klostret Agios Savvas

Det var när jag letade bilder till ”Things with faces” i en annan tråd under Café Kalimera jag hittade dessa bilder men tyckte inte dom riktigt passade in där.

Alla ni som varit uppe vid detta kloster har säkert fått höra historien om denna kvinna. Tro vad man vill men historier som förgyller en ibland ganska grå och trist vardag/värld tycker inte jag kan skada om man tar det för vad det är…

Katherine Vlahou från Afandou på Rhodos hade fått en hjärntumör som läkarna sa var obotlig. Hon åkte till Kalymnos och klostret Agios Savvas där hon ihärdigt bad att skyddshelgonet (St Savvas) skulle hjälpa henne och bota hennes cancer.

Hon återvände till Rhodos, och efter en tid även till sjukhuset för kontroll och röntgen igen. När läkaren kom in för att ge henne resultatet hade det hänt två fantastiska saker. Det första var att alla spår av tumören var borta och den andra var att St Savvas framträdde på en bild i det område där tumören funnits.

Klostret Agios Savvas


Utsikt över Pothia från klostret


Röntgenbild


Sankt Savvas
Svara med citat
  #2  
Gammal 2019-01-21, 11:06
Smultron Smultron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 2 528
Standard Sv: Klostret Agios Savvas

Intressant! Har besökt klostret men kände faktiskt inte till den historien. Rekommenderar en tur upp till klostret för alla som besöker Kalymnos, bland annat för den fantastiska utsiktens skull!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2019-01-21, 12:04
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Klostret Agios Savvas

Inte heller jag har hört den här berättelsen, men tvivlar inte på att det går många liknande historier i folklagren här i Grekland. Mystik hör till den ortodoxa läran, man ska inte ifrågasätta allting, man behöver inte vara så rationell ...säkert är det oerhört stärkande för dem som behöver tröst och tro på förbättringar.

Jag accepterar det här, har inget att sätta emot...

Och utsikten från Agios Savvas är fantastisk, vilken tid på dygnet man än är där!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2019-01-21, 17:01
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Klostret Agios Savvas

Hade de en sån historia berättats i Sverige, så hade den betraktats som en skröna och man hade reagerat med ett "Hallå, eller?"

Men i Grekland. Ja, det skulle mycket väl vara sant... 👁️

/Netwolf
Svara med citat
  #5  
Gammal 2019-01-22, 09:25
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Klostret Agios Savvas

Jag kände till historien och skriver om den här på Kalimera.

Håller med om att det är ett fantastiskt intressant kloster, och att utsikten över Pothia är galet häftig.

Jag tror inte på historien om tillfrisknandet, men den är trots det intressant. Tänk att de säljer vykort på röntgenbilden!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2019-01-23, 05:41
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Klostret Agios Savvas

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Tänk att de säljer vykort på röntgenbilden!
Det är nog för att det i mitten av den bilden finns ett ansikte av St Savvas, du har väl inte missat det? Jag förmodar också att det är själva poängen med historien
Svara med citat
  #7  
Gammal 2019-01-25, 09:24
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Klostret Agios Savvas

Citat:
Ursprungligen postat av simetra Visa inlägg
Det är nog för att det i mitten av den bilden finns ett ansikte av St Savvas, du har väl inte missat det?
Nej, jag har inte missat det.

Ja, det är sannerligen en fantastisk historia, som det finns många av i Grekland. Inte minst berättelserna om hur alla viktiga ikoner har hittats.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT