Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2022-05-24, 18:34
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 673
Standard Spänningar med österlandet

Nu har storvisiren i österlandet sagt att han ska sluta prata med Mitsokakais, då Grekland begärt stopp av USA:s F-16 leveranser till österlandet.

Vi får väl se vad detta leder till...

/Netwolf
Svara med citat
  #2  
Gammal 2022-05-24, 19:42
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 735
Standard Sv: Spänningar med österlandet

Turkiet förvånas aldrig!

Birgitta.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2022-05-24, 20:46
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 179
Standard Sv: Spänningar med österlandet

"Stor"vesiren, som klanten tror han är, beter sig som ett barn i sandlådan! Någon tog min spade....buuh buuuh (krokodiltårar) Har han gått i barndom, ser väldigt sliten ut.....
Det enda den klanten är ute efter är att få upp sina väljarsympatier! Det rör sig i väljarkåren i det landet, får hoppas på att det rör sig åt rätt håll.....
Catlady, som verkligen ogillar både hans "politik" och handhavande av ekonomi, stackars medborgare och stackars land!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2022-05-25, 08:33
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 310
Standard Sv: Spänningar med österlandet

Han har börjat pusha över flyktingar till Grekland igen också.

Jag är för ett medlemskap i Nato, men i och med hans krav på Sverige och Finland skulle jag idag rösta nej. Komma här och komma!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2022-05-25, 10:40
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 883
Standard Sv: Spänningar med österlandet

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Han har börjat pusha över flyktingar till Grekland igen också.

Jag är för ett medlemskap i Nato, men i och med hans krav på Sverige och Finland skulle jag idag rösta nej. Komma här och komma!
Finns inget gott att säga om Erdogans Turkiet. Problemet angående Finlands och Sveriges medlemskap måste ju gå att lösas. Men man kan ju inte gå med på vad som helst. Ingen överraskning precis att det är Turkiet som sätter käppar i hjulet.

/ Anne
Svara med citat
  #6  
Gammal 2022-05-25, 11:28
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Spänningar med österlandet

Min gissning är att Sverige väljer ut något av kraven i Turkiets lista som man kan tänka sig att jämka lite och gå med på. Kanske vapenembargot. Kanske inte helt oacceptabelt att lätta på det om man tänkt sig att ingå i samma försvarsallians. Efter det tror jag att de flesta övriga länderna i Nato kommer att luta sig väldigt tungt mot Erdogan med tryck om att han ska ge med sig.

Masse
Svara med citat
  #7  
Gammal 2022-05-25, 13:36
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Spänningar med österlandet

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Min gissning är att Sverige väljer ut något av kraven i Turkiets lista som man kan tänka sig att jämka lite och gå med på. Kanske vapenembargot. Kanske inte helt oacceptabelt att lätta på det om man tänkt sig att ingå i samma försvarsallians. Efter det tror jag att de flesta övriga länderna i Nato kommer att luta sig väldigt tungt mot Erdogan med tryck om att han ska ge med sig.

Masse
Så tror jag med.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2022-05-25, 17:32
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 673
Standard Sv: Spänningar med österlandet

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Min gissning är att Sverige väljer ut något av kraven i Turkiets lista som man kan tänka sig att jämka lite och gå med på. Kanske vapenembargot. Kanske inte helt oacceptabelt att lätta på det om man tänkt sig att ingå i samma försvarsallians. Efter det tror jag att de flesta övriga länderna i Nato kommer att luta sig väldigt tungt mot Erdogan med tryck om att han ska ge med sig.

Masse
Fast Sverige själva har ju inga vapenembargos mot något land. Vi följer ju EU:S och FN:s rekommendationer. Fast det har storvisiren tydligen inte fattat.

Det blir EU som får skruva lite på det i så fall

"Flera EU-länder har sedan den [österländska] offensiven i Syrien också meddelat att de stoppar försäljning av vapen till landet. Sådana besked har kommit från Finland, Frankrike, Nederländerna, Italien och Tyskland. Men för att fatta ett sådant beslut på EU-nivå krävs enhällighet och det väntas man inte få på dagens möte, uppger Ekot."

/Netwolf
Svara med citat
  #9  
Gammal 2022-06-01, 10:50
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 310
Standard Sv: Spänningar med österlandet

Turkiet fortsatte sitt provocerande mot Grekland igår då deras utrikesminister Mevlut Cavusoglu gick så långt som att visa kartor och namnge 14 grekiska öar i östra Egeiska havet som Ankara vill utmana den grekiska suveräniteten för.

"Demilitarisera öarna nu eller så tar vi upp frågan om suveränitet", sa Cavusoglu i en intervju med den statliga nyhetsbyrån Anadolu.

De fjorton öarna är uppifrån och ner:

Samothrake, Limnos, Lesbos, Psara, Samos, Patmos, Ikaria, Leros, Kos, Tilos, Karpathos, Kastelorizo, Rhodos och Symi.

Läs mer på KTG.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2022-06-01, 19:16
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Spänningar med österlandet

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Turkiet fortsatte sitt provocerande mot Grekland igår då deras utrikesminister Mevlut Cavusoglu gick så långt som att visa kartor och namnge 14 grekiska öar i östra Egeiska havet som Ankara vill utmana den grekiska suveräniteten för.

"Demilitarisera öarna nu eller så tar vi upp frågan om suveränitet", sa Cavusoglu i en intervju med den statliga nyhetsbyrån Anadolu.

De fjorton öarna är uppifrån och ner:

Samothrake, Limnos, Lesbos, Psara, Samos, Patmos, Ikaria, Leros, Kos, Tilos, Karpathos, Kastelorizo, Rhodos och Symi.

Läs mer på KTG.
Trams!

Det är ju inte utan att man undrar hur sådana dumheter går ihop med ambitioner och samarbete inom NATO????

Masse
Svara med citat
  #11  
Gammal 2022-06-02, 14:09
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 310
Standard Sv: Spänningar med österlandet

Det turkiska oppositionspartiet Republican People's Party (CHP) har uttryckt sitt samtycke till den regeringens upptrappning gentemot Grekland och antydde att man skulle stödja president Erdogan om han beslutade sig för att gå igenom med ett hot om att utmana de grekiska öarnas suveränitet i Östra Egeiska havet.

Läs mer här.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2022-06-02, 16:14
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 673
Standard Sv: Spänningar med österlandet

Det vore ju ytterst tråkigt, för att inte säga katastrofalt, om nämnda öar hamnade under det landets styre. Se bara hur öborna på Tenedos behandlats.

/Netwolf
Svara med citat
  #13  
Gammal 2022-06-07, 14:00
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 310
Standard Sv: Spänningar med österlandet

Nu är de igång igen. Nu pekar de ut mindre öar som Agathonissi och Arki som turkiska också. De kallar öarna nära Turkiet "Ottoman Islands.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2022-06-07, 17:37
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 673
Standard Sv: Spänningar med österlandet

Rent geografiskt kan jag förstå, men om det vore så, så borde Åland, Bornholm, Ven, Anholt och Själland tillhöra Sverige.

/Netwolf
Svara med citat
  #15  
Gammal 2022-06-07, 17:39
dalle dalle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Inlägg: 50
Standard Sv: Spänningar med österlandet

Inte för att vara viktigpetter men Ven tillhör faktiskt Sverige...
Svara med citat
  #16  
Gammal 2022-06-07, 18:01
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 673
Standard Sv: Spänningar med österlandet

Citat:
Ursprungligen postat av dalle Visa inlägg
Inte för att vara viktigpetter men Ven tillhör faktiskt Sverige...
Ja, det gör det. Här hade jag blandat ihop korten
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT