Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Andra länder > Europa

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-06-14, 21:16
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Krakow

Oj, så slant fingret på bokaknappen igen.....
Krakow...kan man få tips? Vi ska bo i centrum.

Lissi
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-06-15, 17:04
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Krakow

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Oj, så slant fingret på bokaknappen igen.....
Krakow...kan man få tips?
Hur länge ska ni vara borta? Bor ni i gamla stan?
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-06-15, 17:36
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Krakow

Vi bor i gamla stan , Stare Miasto, och ska vara borta en vecka.....fast en vintervecka ...Vi har fullt innan och vi åker ju alltid bort en vecka till en europeisk stad kring nyår. Vi hittade ett fint hotell till pangpris på booking och kunde inte låta bli..Det brukar vara bra hotell som är kruxet kring nyår.

Lissi - som alltid är nöjd med tre flygbiljetter i lådan, varav en måste gå till Grekland
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-06-15, 17:42
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Krakow

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg

Lissi - som alltid är nöjd med tre flygbiljetter i lådan, varav en måste gå till Grekland
Du e grym Lissi
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-06-16, 14:13
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Krakow

Bra att ni ska vara borta en vecka, då hinner ni se mycket, och ändå ta det lugnt. Gamla stan är fantastiskt, kanske den läckraste stadsdel jag har varit i. Finns massor att se och göra i gamla stan. Den judiska stadsdelen utanför gamla stan får ni inte missa, inte heller saltgruvan i Wieliczka (ligger nära Krakow) får ni missa, inte under några omständigheter, och så måste ni naturligtvis åka till Auschwitz.

Krakow är min favoritstad i Europa.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-06-16, 14:51
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Krakow

Krakow er en vakker by, selv om vinteren. Hvis dere reiser rundt nyttår, får dere med den kjente julemarknaden på det store sentrale torget. Så vidt jeg vet, avsluttes den vanligvis ikke før 6. januar. Vel verdt et besøk, selv om det var isnende kaldt når det var vind. Vi besøkte den i begynnelsen av desember, de første dagene etter at den var åpnet, og jeg hadde inntrykk av at ikke alle deltagerne var på plass da, slik at den bare ville bli bedre og bedre.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-06-16, 14:51
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Krakow

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Lissi - som alltid är nöjd med tre flygbiljetter i lådan, varav en måste gå till Grekland
Hej Lisa.

Har ingen biljett i lådan, men är nöjd ändå!

F'låt, men jag kunde bara inte låta bli.
Jag minns ju hur det var, när vi alltid måste ha nya biljetter liggande till när vi kom hem, men tycker också att det är skönt att det inte är så numera.
Tycker det är skönt att vi kan se hur tiden går och när det passar med att vi sticker iväg - och vart!

Gott Nytt År - i Krakow eller var det nu blir!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-06-16, 15:42
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Krakow

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg

Har ingen biljett i lådan, men är nöjd ändå!
Det är jag också- det var ett skämt Marianne

Det är alldeles för lätt att hitta billiga resor bara nu för tiden

Lissi
Svara med citat
  #9  
Gammal 2013-06-16, 15:44
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Krakow

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Bra att ni ska vara borta en vecka, då hinner ni se mycket, och ändå ta det lugnt. Gamla stan är fantastiskt, kanske den läckraste stadsdel jag har varit i. Finns massor att se och göra i gamla stan. Den judiska stadsdelen utanför gamla stan får ni inte missa, inte heller saltgruvan i Wieliczka (ligger nära Krakow) får ni missa, inte under några omständigheter, och så måste ni naturligtvis åka till Auschwitz.

Krakow är min favoritstad i Europa.
Tack för fina tips! Saltgruvan har jag inte läst om förut, verkar otroligt spännande

Citat:
Ursprungligen postat av JohnS Visa inlägg
Krakow er en vakker by, selv om vinteren. Hvis dere reiser rundt nyttår, får dere med den kjente julemarknaden på det store sentrale torget. Så vidt jeg vet, avsluttes den vanligvis ikke før 6. januar. Vel verdt et besøk, selv om det var isnende kaldt når det var vind. Vi besøkte den i begynnelsen av desember, de første dagene etter at den var åpnet, og jeg hadde inntrykk av at ikke alle deltagerne var på plass da, slik at den bare ville bli bedre og bedre.
Vi kommer precis efter nyår innan trettondagshelgen så jag hoppas marknaden finns kvar. Tack för tips.

Lissi
Svara med citat
  #10  
Gammal 2013-06-16, 15:50
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Krakow

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Tack för fina tips! Saltgruvan har jag inte läst om förut, verkar otroligt spännande
Jag skrev så här om saltgruvan i en annan tråd:

Det är bland det häftigaste jag någonsin har sett. Finns med på UNESCO:s världsarvslista. Det kanske inte låter så roligt, men det är det. Flera hundra meter under jord har gruvarbetare under hundratals år skapat bland annat skulpturer och kyrkor - av salt. Det finns till och med katedral där allt är gjort av salt.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2013-06-16, 15:53
Smultron Smultron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 2 528
Standard Sv: Krakow

Det finns många fina kyrkor i Krakow. De som imponerade mest på mig var de som invändigt var målade i art nouveau-stil. T ex St Francis och Santa Maria. Verkligen sevärda!

Inte så långt ifrån Krakow ligger ju Auschwitz och Birkenau. Båda absolut sevärda och förstås väldigt skrämmande och tragiska. Auschwitz är idag mer som ett museum medan man lämnat Birkenau som det var vid krigets slut, och fast många av husen brändes ner så är det inte svårt att leva sig in i situationen.

För övrigt är Krakow en fantastisk stad så ni har gjort ett bra val.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2013-06-16, 22:54
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 256
Standard Sv: Krakow

Hej Lizzi! Grattis till ett bra val! Krakow är en härlig stad (vi var där
förra våren). Saltgruvorna som Janne rekommenderade är ett måste ... trots att jag inte kunde besöka dem på grund av klaustrofobi.

Gamla stan är fantastisk med din historia. Och ett måste är
Schindler´s fabrik - en utställning ni inte får missa.

Det finns mycket mer att uppleva ... Bara att sitta på torget och njuta av en livet - kanske i sällskap med en god öl eller en kopp kaffe. Och därefter en lunch för några tior ...

Ha det gott! Sjöborren.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2013-12-31, 13:54
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Krakow

Så är det dags! På torsdag åker vi iväg.

Tack för alla tips! Guidebok med många fantastiska promenader och även sevärdheter längre bort är lusläst och många MÅSTEN inringade.
Saltgruvan, Nova Huta, judiska kvaretern mm mm står på programmet förutom alla sevärdheter i centrala Krakow. Jag kan rekommendera guieboken "Krakow Step by Step" Insight Guides , där 16 olika promenader och utflyktsmål är inritade på kartan med alla sevärdheter längs vägen inritade och beskrivna. Promenader på 1 km och längre...
Vi ska bo väldigt centralt så det blir säkert jättebra. Vi åker med riktigt goda vänner så det ska bli en del slappande också!

Det enda jag bestämt att INTE göra är att åka med till Auschwitz. Denna höst har varit full av sjukdom och även ett dödsfall och jag läser just nu Göran Rosenbergs gripande bok "Ett kort uppehåll på vägen från Auschwitz"..och det är nog precis vad jag mäktar med

Krakow har jag hört så mycket om så det ska bli riktigt spännande att åka dit.

Lissi
Svara med citat
  #14  
Gammal 2013-12-31, 14:17
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: kristinehamn
Inlägg: 1 131
Standard Sv: Krakow

Du har säkert hittat detta men ett tips är freewalkingtour.com krakow. Jättebra vandringar, finns även i tex. Warszawa. De är gratis, ofta yngre entusiastiska människor som håller i dem. Om man vill kan efter turen ge en slant.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2013-12-31, 14:47
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Krakow

Tack Ramses! Den hade jag missat...ett jättebra tips! Jag har kollat sidan. Har ju internet på resan så jag ska läsa mer på plats....Vi ska absolut gå med på en eller flera vandringar. Schindlers fabrik bl a Alla vandringar utom den på fabriken utgår från Maine Market square.
Än en gång tack!

Lissi
Svara med citat
  #16  
Gammal 2013-12-31, 15:52
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Krakow

Trevlig resa! Hoppas att ni gillar Krakow lika mycket som vi gör!
Svara med citat
  #17  
Gammal 2013-12-31, 21:59
Pelas avatar
Pela Pela är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Ort: Västerås
Inlägg: 231
Standard Sv: Krakow

Spännande med Krakow. Har suttit och 'klickat' en del på resesidor under alla lediga dagar som varit..
Oj,nu ska jag till Krakow 16-19 Maj.. Kul


Trettonhelgen är ju kvar,så fortsätter jag att ' klicka' så kanske det kan bli Grekland i höst också..
Svara med citat
  #18  
Gammal 2014-01-01, 09:20
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 742
Standard Sv: Krakow

Ha en trevlig resa!!!
Birgitta.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2014-01-01, 10:56
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Krakow

Citat:
Ursprungligen postat av Pela Visa inlägg
Spännande med Krakow. Har suttit och 'klickat' en del på resesidor under alla lediga dagar som varit..
Oj,nu ska jag till Krakow 16-19 Maj.. Kul


Trettonhelgen är ju kvar,så fortsätter jag att ' klicka' så kanske det kan bli Grekland i höst också..
Precis mina takter!!! Jäkligt lätt att "slinta på tangenterna"

Jag har efter Krakow, en "egenresa" till Tinos 2-13 april (maken vill inte till Tinos i år) ,en Kretaresa i maj med en väninna som aldrig varit på Kreta och så förstås höstens Kretaresa 2 veckor med maken och sen stannar jag kvar själv en vecka . 2 veckor är numer maxgräns för käre maken....han blir tokrastlös av att vara hemifrån längre än det numer. För mig är det tvärtom, jag njuter i fulla drag och kan tänka mig tre-fyra veckor i alla fall. Men som väl är så går ju dessa behov att kombinera.

Gott nytt reseår!!

Lissi
Svara med citat
  #20  
Gammal 2014-01-01, 10:56
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Krakow

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Ha en trevlig resa!!!
Birgitta.
TACK!

Lissi
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT