Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Andra länder > Europa

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-03-05, 09:55
Getty Getty är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Linköping
Inlägg: 400
Standard Smultronställen i Europa

Jag och mannen har tagit ledigt i tre månader för att göra en "roadtripp" i Europa och därför undrar jag om ni har några favoritplatser man inte bör missa. Vi tänker att i möjligaste mån undvika motorvägar och storstäder.

Vi har inte gjort upp någon rutt utan tar dagen lite som den kommer. Hittar vi något mysigt ställe kanske vi stannar där några veckor, men det kanske bara blir en natt på samma plats. Förmodligen blir det Tyskland, Schweiz, Österrike, Frankrike och Italien vi kommer åka till, men som sagt inget är spikat ännu så vi kanske kommer till länder vi inte alls tänkt

Skulle vara kul att höra om ni har några favoriter lite "of Road" så man får uppleva något man inte gör när man sveper fram på motorvägarna.

//Ingela
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-03-05, 12:17
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Smultronställen i Europa

När det gäller Tyskland vill jag gärna rekommendera turen längs Moseldalen från Trier och ned till Koblenz, just där Rehn och Mosel flyter samman.
Tag er gärna en övernattning i Cochem, just mitt emellan Trier och Koblenz.

Arne
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-03-05, 14:46
Getty Getty är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Linköping
Inlägg: 400
Standard Sv: Smultronställen i Europa

Tack för tipset Arne!!!! Du vet möjligtvis ingen mysig vingård man skulle kunna bo på i dessa trakter

//Ingela
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-03-05, 16:23
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Smultronställen i Europa

Jodå, vi var på en vinskörderesa till Moseldalen i slutet av 1980-talet. Jag skola nogsamt riva och slita i gamla lådor att försöka få fram information om boende. Jag återkommer.

Arne
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-03-05, 17:03
Getty Getty är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Linköping
Inlägg: 400
Standard Sv: Smultronställen i Europa

Låter toppen Jag väntar med spänning.

//Ingela
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-03-05, 18:33
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Smultronställen i Europa

Här kommer en länk till boende på en verkligt trevlig vingård i Moseldalen.

http://www.godadrycker.com/vinresor/...gard.cfm?id=26

Arne
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-03-05, 21:36
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Smultronställen i Europa

Citat:
Ursprungligen postat av Getty Visa inlägg
Skulle vara kul att höra om ni har några favoriter lite "of Road" så man får uppleva något man inte gör när man sveper fram på motorvägarna.
Jag slår gärna ett slag för Krakow (som visserligen ligger i Polen, men ändå) som jag tycker är en av Europas finaste städer. Staden bombades inte under kriget så de gamla stadsdelarna ser ut som de alltid har gjort. Det är en helt fantastisk stad. Billigt är det också. Strax utanför Krakow ligger Auschwitz, som alla människor bör se någon gång i livet. De superintressanta saltgruvorna i Wieliczka ligger också strax utanför Krakow. Det är bland det häftigaste jag någonsin har sett. Finns med på UNESCO:s världsarvslista. Det kanske inte låter så roligt, men det är det.

Flera hundra meter under jord har gruvarbetare under hundratals år skapat bland annat skulpturer och kyrkor - av salt. Det finns till och med katedral där allt är gjort av salt. Kolla lite bilder här.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-03-06, 00:14
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Smultronställen i Europa

Flera hundra meter under jord,åh det känns lite läskigt,men vilka fantasiska bilder.Jag skulle nog våga mig ner för att få se detta med egna ögon.
I Cochem finns en borg på en höjd och dit vandrade vi upp en mkt varm julidag för många,många år sedan,gissa om de immiga glasen med gott vitt vin smakade toppen.Det du Arne ett krus vitt
På den resan var vi oxå till Dachau,en upplevelse som berörde oss mycket och som gjorde ett djupt intryck på vår då 15-årige son.Han fyller 40 i år så då förstår ni att det är många år sedan
Monica
Svara med citat
  #9  
Gammal 2013-03-06, 08:10
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Smultronställen i Europa

Citat:
Ursprungligen postat av Monica C Visa inlägg
Flera hundra meter under jord,åh det känns lite läskigt,men vilka fantasiska bilder.Jag skulle nog våga mig ner för att få se detta med egna ögon.
Jag trodde att det skulle var läskigt, men det var inte läskigt alls, bara fantastiskt.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2013-03-06, 09:20
ouzakia ouzakia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Ort: från jämtland, bor i norge
Inlägg: 172
Standard Sv: Smultronställen i Europa

Vi var en långhelg i norra Italen, Comosjön. Det var blandt det mest naturskjöna jag har upplevt! Höga berg, frodigt och en dag tog vi båten ut på sjön och såg på alla vackra gamla villor som låg på räcke å rad före vi kom fram till en liten by där vi åt lunch. Amalfikusten kan også anbefallas varmt !!! God tur
Svara med citat
  #11  
Gammal 2013-03-06, 11:06
Getty Getty är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Linköping
Inlägg: 400
Standard Sv: Smultronställen i Europa

Tackar för länken Ser urmysigt ut så det är bara att ställa in navigatorn på ett delmål......borgen låter också toppen ska absolut försöka ta oss dit.

Polen är ett av få länder i Europa som vi inte varit i och har därför funderat en del på att ta den svängen. Har ju hört att Krakow ska vara en av de vackraste städer plus att det finns en hel del historia där, men till slut bestämde vi oss för att ta en bussresa dit i höst i stället

Comosjön i Italien tror jag också är toppen. Vi har vi ett tillfälle passerat där och då sa vi båda att vi måste dit någon gång. Så Comosjön blir det absolut. Det kan nog bli helt underbart där efter några dagar i Alperna dit vi förmodligen också åker....

Tack för alla fina tips

//Ingela
Svara med citat
  #12  
Gammal 2013-03-06, 11:06
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Smultronställen i Europa

Min favorit är Irland! Fast det ligger inte riktigt i er resplan förstår jag. Vi har bilat dit och det var långt och dyra färjor! Men underbart. Hela södra England är annars jättefint med mysiga små byar.

Cochem har vi också varit i . Det var i mars och då var tyvärr mycket nedstängt. Sedan fortsatte vi till Champagne och bodde på ett gite', väldigt trevligt, god mat och gott vin. På ditvägen passerade vi gravfälten vid Marne och det var en gripande upplevelse.

Ett tips är att inte åka i tunnlarna utan ta vägen över passen (ni har ju god tid på er).

En del av Europa som vi ännu inte utforskat är Bretagne, så det är vi nyfikna på.

Deia
Svara med citat
  #13  
Gammal 2013-03-06, 11:16
Getty Getty är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Linköping
Inlägg: 400
Standard Sv: Smultronställen i Europa

Deia, jag kan bara instämma i din förtjusning över Irland. Vi tog en bussresa dit för något år sedan, och det är mitt absoluta favoritland, så den svängen tar vi inte denna gång .....

Tråkigt att så mycket inte hunnit öppna ännu nere i Cochem eftersom vi beräknar att resa inom två veckot, men det kan ju bli på vägen hem i stället. Nu en liten fråga: Vad är skillnaden på ett Gité och bed and breakfast och minns du var det låg?

//Ingela
Svara med citat
  #14  
Gammal 2013-03-06, 15:53
ozogotts avatar
ozogott ozogott är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Västerås
Inlägg: 442
Standard Sv: Smultronställen i Europa

Om ni är i norra Italien skulle jag absolut rekommendera en tur till Dolomiterna. En del av alperna men uppbyggda av en annan bergart, ursprungen från korallrev.

Inte de högsta bergen i Europa men några av de vackraste. Sätt på ett par stadiga kängor och gör några vandringar längs leder av passande svårighet, det finns många att välja på. Stanna till vid någon hytta och intag en bit mat och dryck. Jag tror inte ni kommer att bli besvikna.

Gillar ni inte att vandra går det naturligtvis också att åka bil och ta en gondollift upp för en bit mat och lite fågelperspektiv.

Bra orter att ha som utgångspunt kan vara Selva i Val Gardena och Cortina d'Ampezzo.

Ozogott
Svara med citat
  #15  
Gammal 2013-03-06, 16:08
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Smultronställen i Europa

Om ni kan tänka er en omväg genom Tjeckien, så finns där en massa mysiga mindre byar/städer, med anor från (och byggnader, ja hela kvarter, kvar från) medeltiden, att besöka. T.ex. Cesky Krumlov, Mikulov, Telc och Kutna Hora. CK och KH drar kanske lite mer turister, men inte så det direkt störde när vi var där (två gånger i CK!). Åtminstone var det riktiga smultronställen i slutet av 90-talet.
Prisvärd mat och världens godaste öl gör ju inte det hela sämre direkt...
Svara med citat
  #16  
Gammal 2013-03-06, 21:51
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Smultronställen i Europa

Huuuuuuuu,Kutna Hora med sin benkyrka,skrämmande men intressant att se.Cresky Krumlov var jag inte själv till men bilderna min måg visade mig var helt underbara.
Monica
Svara med citat
  #17  
Gammal 2013-03-07, 09:53
Getty Getty är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Linköping
Inlägg: 400
Standard Sv: Smultronställen i Europa

Härligt med så många tips Italienska alperna ska vi absolut försöka komma till, det låter väldigt fint.

Tjeckien har vi inte tänkt att åka till, men det är ju ingen större omväg (beroende på vilken väg vi åker) så det kanske blir en sväng dit i alla fall. Det var många fina tips jag fick dit

Korsika och Sardinien är två öar jag gärna skulle vilja se. Är det någon som varit där? Tacka alla för stor hjälp

//Ingela
Svara med citat
  #18  
Gammal 2013-03-07, 13:16
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Smultronställen i Europa

Jag kommer tyvärr inte ihåg vad det gite vi bodde på heter. Vi svängde bara av vägen vid en skylt. Ett Gite kan vara allt ifrån ett mindre hotell till ett rum typ B&B. Titta på Gite de Frace hemsida!

Vi har varit på Korsika två gånger , den norra delen i Calvi och Ile Rousse. Det är en mysig blandning av Italien och Frankrike. Vägarna är ganska smala och krokiga så vi hyrde inte bil.
En sak man måste vara medveten om på Korsika, är den befrielsefront som faktiskt agerar ibland. Guiden på vår första resa dit talade om turistsäsong och bombsäsong. D.v.s. man håller sig lugn under sommarmånaderna. Detta har dock inte skrämt oss, även om dom sprängde en bil när vi var där .

Ni skulle kunna ta bilen på färjan till Mallorca/Menorca också. Där finns många smultronställen .

Deia
Svara med citat
  #19  
Gammal 2013-03-08, 12:11
Getty Getty är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Linköping
Inlägg: 400
Standard Sv: Smultronställen i Europa

Blir lite förvånad och faktiskt lite skraj när du skriver om befrielsefronten som agerar på Korsika. Jag har försökt att hitta något om det men faktiskt inte lyckats, så jag är glad att du berättade om det. Vi får ta ställning till om vi åker över när vi befinner oss i trakterna.

Mallorca och Menorca har diskuterats lite men fortfarande vet vi inte om vi tar oss så långt ner i Spanien för att komma över till dessa öar. Just nu lutar det åt att vi åker Rhen/Moseldalen ner och att vi tar Alperna på hemvägen eftersom vi tror det kan vara svårt att ta sig upp på höjderna med sommardäck så här års.....

//Ingela
Svara med citat
  #20  
Gammal 2013-03-08, 13:06
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Smultronställen i Europa

Som sagt vi har inte känt oss rädda eller osäkra. Utom den dagen bilen flög i luften. Då kändes det inte bra. Vi var på stranden men hörde smällen och såg röken.
Befrielsefrontens flagga är en souvenir som säljs nästan överallt .
Jag hittade en del länkar:

http://www.sydsvenskan.se/varlden/bo...ek-pa-korsika/

http://www.reuters.com/article/2012/...8B707L20121208

http://swedish.ruvr.ru/2012_09_10/87772860/

Och en gammal:
http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9.../inrikes7.html
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT