Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Andra länder > Europa

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-10-21, 17:17
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Det blev Kroatien!

Har nu efter en del vånda bokat flyg till Split med Norwegian och boende på ön Hvar första veckan. Vi ska bo på Olive Tree som verkar jättemysigt och uppfyller de krav på AC och utsikt som jag har. Någon som vet något om hotellet? Alla tips om Hvar mottages gärna!

Andra veckan skulle vi gärna vilja besöka någon av orterna på Makarska rivieran. Har tittat lite på Baska Voda, Makarska och Brela tex. Finns det någon som har lite tips?

Tack på förhand!

Katitzi
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-10-23, 16:36
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Det blev Kroatien!

Har nu hängt över datorn och gjort om till följande bokningar: Först 6 nätter i Baska Voda, sen 7 nätter på Hvar och så sista natten i Split innan planet går hem till Svedala igen. Vad tror ni om det, ni som varit i Kroatien förr?
Det är tur att det är fri om och avbokning på Booking!

Katitzi
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-10-23, 18:29
Eva64 Eva64 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2009
Inlägg: 422
Standard Sv: Det blev Kroatien!

I somras bodde vi ett par nätter på St Lukes Recidence. Lite annorlunda och värt de extra kronorna det kostade! En vänlig och lite speciell gammal sjöman som äger stället. Det går inte rikigt att beskriva hur stället var utan det behöver upplevas. Vi hade penthousevåning längst upp med en stor terass med utsikt över hela hamnen. Mysigt! Vi bokade via booking. Ett litet tips!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-10-23, 19:54
dromprinsen dromprinsen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: råå
Inlägg: 171
Standard Sv: Det blev Kroatien!

eva64, i vilken ort bodde du? kan ju vara bra att veta......
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-10-23, 22:33
Eva64 Eva64 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2009
Inlägg: 422
Standard Sv: Det blev Kroatien!

Hoppla! Det tog jag för givet att alla visste vart jag varit i somras! Det var i Split. Hotellet ligger bara några få minuters gångväg ner till strandpromenaden. Om man står på strandpromenaden och tittar ut över vattnet ligger hotellet åt höger dvs motsatta sida till där båtarna och tågen stannar.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-10-25, 01:07
Vims avatar
Vim Vim är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Norge
Inlägg: 214
Standard Sv: Det blev Kroatien!

Har bare vært helt syd i Kroatia, Dubrovnik. Skulle gjerne reist til Kroatia igjenn. Men så vil jeg jo gjerne reise til Hellas, også ...
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-10-25, 08:40
Stinabs avatar
Stinab Stinab är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Inlägg: 370
Standard Sv: Det blev Kroatien!

Grattis till det!

Har inte varit så långt söderut utan mest varit i Istrien. Bott i Pula 2 veckor och i Porec 1 vecka. Sedan har jag bott i Crikvenica som ligger innanför Krk 1 vecka. Varit mycket nöjd överallt!

Till sommaren ska jag åka till Rovinj (Istrien) som jag varit på dagsutflykt till på två av resorna. Det ser jag mycket fram emot.

På adriagate.com kan du söka boende, både privat, hotell osv.

Lycka till och ha en trevlig resa!

Hälsningar
Stinab
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-10-28, 13:50
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Det blev Kroatien!

Tack för tipset om adriagate! Där fanns ju mycket att välja på.
Fördelen med Booking är att det är fri avbokning på de flesta boenden fram till veckan innan.
Jag får nog fundera under vintern vad vi ska välja, vill ju inte binda upp mig helt ännu. Flyget går först 27 juni.

Fler tips om Dalmatien mottages gärna!

Katitzi

Senast redigerad av Katitzi den 2012-10-28 klockan 13:57.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2013-03-19, 17:43
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Det blev Kroatien!

Hej igen!

Har nu allvarligt börjat fundera på att byta ut Baska Voda mot Torgir första veckan. Framför allt för att bussresan till Baska är lång, men också för att Torgir vekar vara en mysigare stad.
Är det någon som varit där och kan berätta om stan och bad mm?

Katitzi
Svara med citat
  #10  
Gammal 2013-03-19, 22:13
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Det blev Kroatien!

Grattis till ett bra val!

Trogir är en jättegullig gammal stad och då menar jag verkligen gammal. Den finns med på UNESCO:s världsarvslista och har t.o.m. varit grekisk en gång i tiden därav alla IKAROS-figurer, en slags beskyddare för staden, som säljs som souvenier, halsband m.m. överallt. Det är lätt att charmas av denna stad, garanterat!

Som vuxen har jag bara varit där över dagen då vi bodde i Makarska 2009 men mycket är sig likt vad jag kommer ihåg från många av min barndoms campingsemestrar som vi tillbringade i just Trogir i början av 70-talet. Stränder med runda lena stenar och klart, salt vatten är också något jag minns.

Närheten till Split (3 mil) och dess flygplats är ju också en fördel.

All information om Trogir kan du ju söka på nätet, vilket du säkert redan gjort... själv har jag bara varma minnen därifrån!


Simetra

Senast redigerad av simetra den 2013-03-19 klockan 22:52.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2013-03-20, 16:55
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Det blev Kroatien!

Tack simetra, för positiv information om Trogir (som det ju heter, hade lite bråttom när jag skrev).
Efter din trevliga beskrivning blir det Trogir! Absolut!

Katitzi
Svara med citat
  #12  
Gammal 2013-06-15, 16:03
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Det blev Kroatien!

Hej igen!

Nu är det snart dags för resan till Kroatien!
Vi kommer att vara där när landet blir medlem i EU, alltså den 1/7 2013. Är det någon som vet om de samma dag även byter ut sin valuta (kuna) mot euro? Det lär vi väl bli varse där, men det kan ju ändå vara bra att vara lite förberedd!

Katitzi
Svara med citat
  #13  
Gammal 2013-06-15, 16:35
mrwalker mrwalker är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 731
Standard Sv: Det blev Kroatien!

Citat:
Ursprungligen postat av Katitzi Visa inlägg
Hej igen!

Nu är det snart dags för resan till Kroatien!
Vi kommer att vara där när landet blir medlem i EU, alltså den 1/7 2013. Är det någon som vet om de samma dag även byter ut sin valuta (kuna) mot euro? Det lär vi väl bli varse där, men det kan ju ändå vara bra att vara lite förberedd!

Katitzi
God tur til Kroatia som også jeg liker godt, og som er så flott for øyhopping. Kuna'en blir nok værende en stund, det er ingen automatikk i at man innfører Euro selv om man blir medlem av EU. Kanskje om en 2-3 år, hvis alt går bra?
Svara med citat
  #14  
Gammal 2014-10-15, 10:59
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 893
Standard Sv: Det blev Kroatien!

Antagligen blir det Kroatien för oss nästa år. Hur var Trogir, Katitzi? Det är nämligen området kring Trogir som jag mest har tittat på. Nära till flygplatsen i Split, praktiskt när man vill komma fram snabbt. Och verkar ju annars också riktigt intressant.

Fler som varit i området eller har andra goda tips om Kroatien?

/ Anne
Svara med citat
  #15  
Gammal 2014-10-15, 18:00
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Det blev Kroatien!

Hej Alala!
Vi tyckte mycket om Trogir faktiskt! Speciellt den fina gamla stadsdelen med vindlande medeltisgränder. Många bra restauranger och god mat. Mycket fisk och skaldjur, gott vin. Och god glass! Ungefär samma prisnivå som i Grekland. Mycket turister som vimlade på hamnpromenaden och broar. Många skandinaver och andra européer, en hel del bilar ner. En stor marknad på fastlandssidan med mycket att titta på. Uppträdanden på det stora torget på kvällarna.

Vi bodde på ett litet boende alldeles vid stranden på ön Ciovo som ligger ett par km från gamla stan, det gick bra att gå in längs vägen. Fast mycket trafik var det.
Vi var där månadsskiftet jun/juli och det blev märkbart mer folk för varje dag. Det är mer semesterfirare än på de grekiska öarna kan jag säga. Räkna inte med lugn och ro!
Stränderna bestod av smågrus som var lite vassa men vattnet var härligt! Vi köpte strandmadrasser ( typ såna som vi har här hemma) och hade med oss. Dom fick sen följa med till Hvar dit vi åkte sen. Också en jättefin ö/stad med gränder och ännu finare vatten.
Split måste ni absolut ägna någon dag åt. En väldigt vacker och historisk gammal stad med fantastisk hamnpromenad.

Hör gärna av dig med frågor, så ska jag försöka svara.
Trevlig resa!

Katitzi
Svara med citat
  #16  
Gammal 2014-10-16, 10:34
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 893
Standard Sv: Det blev Kroatien!

Tack Katitzi! Ska påbörja diskussionen med medresenärerna så få se var vi sist och slutligen hamnar. Jag brukar vara den som planerar och planerar...

/ Anne
Svara med citat
  #17  
Gammal 2014-10-16, 19:29
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Det blev Kroatien!

Jag planerar också och planerar om...och om igen... Min sambo blir galen på mig och jag blir galen på honom som aldrig vill bestämma nåt i förväg.
Men på nåt vis kommer vi ändå iväg på några resor varje år.
Nu ska vi till Rom om några veckor.

Katitzi
Svara med citat
  #18  
Gammal 2014-12-14, 09:05
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 893
Standard Sv: Det blev Kroatien!

Nu har vi flygbiljetter till Split och boende i Trogir på ön Ciovo. Praktiskt med boende nära flygplatsen eftersom vännerna kommer med ett annat flyg än vi. Spännande med ett nytt land (fastän Grekland lockar nog mig hela tiden förstås )!

/ Anne
Svara med citat
  #19  
Gammal 2014-12-14, 22:49
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Det blev Kroatien!

Ni blir säkert nöjda! Vi hoppade bara in i en taxi utanför flygplatsen och var på Ciovo snabbt, det är ju bara några km.
Vad heter boendet ni bokat? Vi bodde enkelt på Ana Trogir, jättefint läge men lite dålig städning. Damen i 80 årsåldern som ägde stället bjöd på snaps på altanen.
Badstranden vid campingen är fin och mer avskild än den utefter vägen.
Många bra Restauranger inne på torg och i gränder. Kommer inte ihåg vad de hette, men det är bara att botanisera!
Kan tipsa om en blandning av öl och citrondricka som heter Radler som man köper på flaska. Mycket gott och läskande i värmen.

Ha så trevligt i Kroatien!

Men trots allt Grekland i mitt hjärta!❤️

Katitzi
Svara med citat
  #20  
Gammal 2014-12-15, 17:39
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 893
Standard Sv: Det blev Kroatien!

Vi har bokat boende på ett ställe som heter Apartments Liam. Tycks faktiskt vara nära Ana där ni bodde, enligt Bookings karta i alla fall. Det blev så att vi bokade en stor lägenhet med 3 sovrum, fastän vi behöver bara två. Så har vi aldrig bott förut fastän vi och vännerna har gjort flera resor tillsammans . Så nu ska vi testa hur detta blir.

Tack för alla tips, Katitzi!

/ Anne
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT