Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Andra länder > Europa

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-04-14, 19:59
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Vårbilder från Paris

Om någon har lust att kika så finns här några foton från ett vårligt Paris där vi tillbringade påsken. Parisarna firar nog inte så mycket för vi märkte inte ens att påsken var den helgen då allt var öppet som vanligt utom några matställen och affärer.
Vi har båda varit många gånger i Paris förut så vi hoppade helt över alla "måste-se"-platser och strosade i stället runt på promenader och utflykter med karta som jag fått tips på av boende i Paris genom olika böcker. En jättetrevlig bok som vi fått många promenader från är "Romantikens Paris", där man får många tips bortom de stora turiststråken.
Vi bodde jättebra i 11e arrondissementet mellan Place de la Republiqe och Père la Chaise-kyrkogården med massor av trevliga små krogar och barer runt hörnet. Ett jättemysigt prisvärt hotell hade vi hittat på Bookingcom alldeles vid Metron (Saint Maur). Vi gav oss iväg vid kl 10.30 på förmiddagen och var sällan hemma före kl 18, men då hade vi en fikapaus och en sen lunchpaus under dagen.
Vi är helnöjda med resan.
Att sen välja bilder är svårt, men här är en bukett. Håll till godo!

Så här ska man köpa sina grönsaker.

Fina avenyer att gå längs.


Passage Damoye nära Place de la Bastille. Här har funnits gamla hantverksbutiker sen 1700-talet.


En park till minne av 4000 motståndsmän och kvinnor som fängslades av tyskarna under ockupationen under andra världskriget. Runt om i Paris finns väldigt många monument som hedrar alla motståndsmän som stupade.

Gatumarknader hittar man överallt alla dagar i veckan om man är på rätt ställe.


Mycket god mat åt vi på på olika krogar från olika länder. Här äter vi algeriskt i solen. Mycket gott var det och trötta ben fick vila.


En annan dag vilade vi här, på en bar bakom turiststråket vid Montmartre.



Ett fint hus i Montmartre.



Ett äkta parisiskt bageri.


En fin innergård i Montparnasse, nära Tour de Montparnasse, en del av Paris vi gillar mycket och alltid återkommer till.


Vi har gått på alla kyrkogårdar som finns i centrala Paris och de är både skrämmande, fascinerande, pråliga och vackra på en gång.
En sådan här grav vore väl något för alla kattälskare på Kalimera? Denna finns på Cimetière du Montparnasse.


Alldeles i närheten av den kyrkogården ligger lilla mysiga Rue de la Gaité, där jag bott förut. Denna fina färgklick hittade vi där.


Vid Notre Dame på väg till Ile S:t Louis. den ön är en av mina favoriter i Paris.


Så här fint är det där. Nedan ser ni var vi åt en supergod lunch.





Långt österut längs Seine på vänstra stranden ligger "Det nya Paris för 2000-talet". Där finns det stora Mitterandbiblioteket i 4 skyskrapor och man kan gå dit från högra sidan av Seine över Passerolle de Simone de Beauvoir. Där var jättefint med Cinemateket på högra sidan bakom oss på bilden.



Ett besök på loppmarknaden i Porte de Clignancourt hör ju till ett Parisbesök. Vi var helt fascinerade av denna lilla loppisstad och ett halssmycke inhandlades av mig. Antikviteter hade vi ju inte plats med i våra små handbagageväskor, men de var kul att titta på.


Den allra bästa promenaden gjorde vi sista dagen då vi strosade runt i 8 timmar och gick längs kanalsystemet St Martin, där kanalbåtar slussades igenom. Tyvärr kunde vi inte få åka en kanaltur då det är lågsäsong och bara förhandsreserverade turer gick. Men det var jättekul att se slussningen och att se hela broar svängas åt sidan för båtarna. Vi är ju lite nördar då det gäller slussning.



Bassin de la Vilette.



Parque de Buttes Chaumont, där baron Haussman 1867 skapade denna tillflyktsort nordost om Paris centrum där det då låg en soptipp. Hans arkitekter byggde en konstgjord sjö, och en ö med klippor och ett romerskt tempel. Jättehäftigt att se och vi gick givetvis upp med supertrötta fötter för att se utsikten. Jag hade ingen aning om denna park trots att jag tillbringat 6 veckor av mitt liv i Paris.



Utsikt från templet på klippan. Man kunde också se Sacre Coeur i Montmartre härifrån men där var en så ful lyftkran framför så det blir denna bild i stället....
Efter ytterligare en dryg timmes promenad var vi nästan "hemma" och avslutatde kvällen här.



En toppenresa tycker Lissi och Claes
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-04-14, 20:47
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Vårbilder från Paris

Jättefina bilder. Roligt att ni delar med er. Om jag någon gång får för mig att besöka en storstad står Paris högt upp på önskelistan.

Eva
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-04-14, 21:01
Görans avatar
Göran Göran är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 375
Standard Sv: Vårbilder från Paris

Härliga bilder! Besökte Paris för några år sen ungefär vid samma tid på året. Uppenbarligen finns det massor kvar att se, vi hann bara med turistfällorna och några få egna upplevelser när vi som ni promenerade runt (läs: försökte hitta rätt väg på egen hand)
/Göran
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-04-14, 22:07
lemon lemon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 478
Standard Sv: Vårbilder från Paris

Tack för bilderna och kommentarerna. Vi har förmånen att åka till om en dryg vecka. Denna gång ska vi bo i Montparnasse.
/Lemons
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-04-14, 23:17
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Vårbilder från Paris

Citat:
Ursprungligen postat av lemon Visa inlägg
Denna gång ska vi bo i Montparnasse.
/Lemons
Där får ni det jättebra!
Lissi
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-04-15, 09:49
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Vårbilder från Paris

Till Eva, Göran och Lemon, Kul att ni gillade bilderna. Paris är verkligen en mångfacetterad stad. Tyvärr har ju den sociala misären blivit större även där med tiggare, uteliggare och annat.

I området där vi bodde fanns människor från hela världen representerade och det fanns väldigt mysiga små krogar och barer som representerade en rik matkultur.

Lissi
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-04-15, 10:01
Annkis avatar
Annki Annki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Standard Sv: Vårbilder från Paris

Tack för titten Lissi! Jag har tyvärr aldrig varit i Paris, men förstår att det är en vacker stad. Och att ni hade det bra.....det går inte att ta miste på!

Ann-Kristin
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-04-15, 11:06
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Vårbilder från Paris

Vilka fina bilder, Lissi! Och så GRÖNT det är i Paris redan jämfört med här hos oss. Det är tydligt att ni har haft en härlig påskvecka och att ni känner staden väldigt bra.

Senast redigerad av Marianne den 2012-04-15 klockan 11:35.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2012-04-15, 11:10
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Vårbilder från Paris

Tusen takk for disse "fristelsene", Lissi - forstår g o d t at dere elsker Paris
Svara med citat
  #10  
Gammal 2012-04-15, 16:07
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Vårbilder från Paris

Åååh vad jag börjar längta till härliga Paris nu! Jag har också varit där ganska en del, bland annat en gång i tre månader, och har med andra ord sett mycket annat än turiststråken - men det finns alltid mer att se och uppleva. Flera av platserna ni besökte är okända för mig. Tack för fina bilder!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2012-04-15, 17:07
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Vårbilder från Paris

Vilka härliga bilder från Paris Har aldrig varit där,men nu blev jag sugen

Riitta
Svara med citat
  #12  
Gammal 2012-04-15, 18:23
nekjam nekjam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Ort: Sikeå
Inlägg: 433
Standard Sv: Vårbilder från Paris

Vilka fina bilder. Det får mig att längta tillbaka till Paris. Men jag upplevde att det var mycket ficktjuvar där. Fast så många som i Barcelona kanske det inte var. Men så är det ju i storstäder, man får tänka sig för.
Majken
Svara med citat
  #13  
Gammal 2012-04-15, 18:39
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Vårbilder från Paris

Citat:
Ursprungligen postat av nekjam Visa inlägg
Men jag upplevde att det var mycket ficktjuvar där.
Majken
Där vi gick var så lite folk förhållandevis och vi hade "dagens ranson" av pengar i våra innerfickor i jackan. Folksamlingar var vi endast i de gånger vi åkte Metro och då är man rätt uppmärksam. Men visst finns tjuvarna överallt i alla städer.
Rör man sig hela tiden i områdena vid de stora attraktionerna så ökar ju risken med den ökade trängseln, men denna gången var vi väldigt mycket i lugnare stråk.
Kul att Du gillade bilderna.

Lissi
Svara med citat
  #14  
Gammal 2012-04-15, 22:42
Lamayas avatar
Lamaya Lamaya är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Ort: Täby
Inlägg: 497
Standard Sv: Vårbilder från Paris

Tack Lissi!
Dina bilder värmde!

Denna helg har varit ett vädermässigt bakslag, med massor av blötsnö i Stockholmsområdet (jag vet, det är april)

Jag får en stark längtan till att åter besöka Paris om våren (kanske nästa).

Lena
(som för övrigt besöker Tinos för första gången denna sommar)
Svara med citat
  #15  
Gammal 2012-04-15, 23:08
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Vårbilder från Paris

Fina bilder Lissi, åker själv till Paris nästa söndag har blivit några vändor Dit en underbar stad MEN loppmarknaden har jag missat VAR ligger den. Jag försöker bo i olika områden varje gång och denna resa ska vi bo i Montmartre då det är jag och ena sonen som åker och eftersom han är väldigt konstintresserad ( målar själv) blir det perfekt område.

Mvh Camilla
Svara med citat
  #16  
Gammal 2012-04-16, 08:11
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Vårbilder från Paris

Camilla...i veckan så skickar jag Dig på PM info om marknader och tips på konststråk i Paris.
Det som finns i Montmartre och särskilt Place de Têtre är ju inte direkt konst . Allt vi såg där med något undantag fanns på många andra marknader i Paris. Det mesta är ifyllnadsmålning från färdiga mallar även om det i o f s är fint,
men ÄKTA konst finnsdet mer av i Montparnasse och ute vid nya Mitterandbiblioteket.
Nu måste jag iväg till jobbet.
Ni kommer att få det fint i Paris!

Lissi
Svara med citat
  #17  
Gammal 2012-04-16, 08:43
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Vårbilder från Paris

Citat:
Ursprungligen postat av Lamaya Visa inlägg
Tack Lissi!
Lena
(som för övrigt besöker Tinos för första gången denna sommar)
Det gör Du rätt i....Vi ser fram emot våra MINST 9 dagar där. När är ni där?

Lissi - 10 veckor från Tinos
Svara med citat
  #18  
Gammal 2012-04-16, 08:55
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Sjöbo
Inlägg: 1 452
Standard Sv: Vårbilder från Paris

Paris var min första resa , åkte med min mamma och pappa samt storebro .Juli månad var vi där och det var stekhett men vi traskade om kring överallt . Ibland tog vi Metro , vackra vänthallar under jorden .
Kommer i håg att det var där jag åt vattenmelon för första gången . En vacker stad men dit ska man ej äka mitt i sommar . Bodde mitt stan och hade nära till allt .

Lissi åkte på våren och de var perfekt tid . Paris hade jag gärna åkt till igen men på våren .
Fina bilder du delade med dig.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2012-04-16, 09:26
Stinabs avatar
Stinab Stinab är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Inlägg: 370
Standard Sv: Vårbilder från Paris

Fina bilder!
Åker premiärturen till Paris den 10-13 maj och det ser jag jättemycket fram emot
Vi kommer att bo ett stenkast från Eiffeltornet och kommer bland annat att gå på Lido de Paris, besöka Versailles och ta en middagskryssning på Seine.
Längtar!!

Hälsningar
Stinab
Svara med citat
  #20  
Gammal 2012-04-16, 13:33
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Vårbilder från Paris

Det är kul att bo på olika ställen i Paris. Första gången sept.1975 bodde förre maken och jag nånstans bakom Operan och då blev vi bjudna på Lido, på Moulin Rouge, vi blev bjudna på restaurangen uppe i Eiffeltornet och vi såg allt som man "skulle" se. Lyx hela vägen och i ett rasande tempo. det var ett dataföretag som bjöd maken och mig på rubbet...

Andra gången i juli 1990 bodde vi ute i La Defence, som inte på långa vägar var färdigbyggt och Metron gick inte dit ut, utan vi gick till närmsta station var morgon. Vi var bla på Marmottan-muséet och såg Monets fina tavlor, vi var på Musé d'Orsay och vi åt på Le Pied au Couchon minns jag. 1991 bodde vi på en parallellgata till Champs Elysée på ett litet mysigt ,så franskt, hotell. Då bara strosade vi runt och vi var på en visning på Operan bla.
2002 bodde jag alldeles nedanför Tour Montparnasse på Rue dela Gaité och då var vi nästan bara i de kvarteren på vänstra sidan av Seine, med besök i Tour Montparnasse och S:t Germaine och Latinkvarteren. Vi åt på La Cupole ett par gånger och även på två mysiga ställen på Ile S:t Louis, Le Rit du vache(? nåt sånt) och så hos grannen till det stället.

2008 bodde vi alldeles vid Eiffeltornet också det jättebra.
Men jag har absolut trivts allra bäst där vi bodde nu, på Rue S:t Maur, i Marais-området för där var så folkligt med bostäder, barer, krogar i all enkelhet och med folk från hela världen....Verkligen en etnisk mix!

Paris kan man åka till hur ofta som helst och aldrig få två lika resor!

Lissi
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT