Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Andra länder > Europa

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2011-02-27, 10:32
carjoh carjoh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sjöbo
Inlägg: 125
Standard Sv: Air Berlin och Fuerteventura

Hej!
Så var vi då tillbaka i kalla blåsiga Skåne igen. Vi har haft en UNDERBAR vecka i Janida. TACK Masse för dina tips! De har varit mycket värda. Vi var på Laja och åt - jättegott, vi handlade flera gånger i den Spar som du lämnade vägbeskrivningen till. Det blev favoritaffären ( räkorna var kanon!)

Landade 13.30, men ingen biluthyrare fanns på plats. Efter att ha läst om Goldcar och de dåliga recensionerna de fått var man lite lagom "taggad". Efter kanske 20 minuter kom en minibuss och hämtade upp oss + 3 par till¨. När vi nekade den extra försäkring som man erbjöd la kvinnan tillbaka den Ford nyckel hon tidigare tagit upp ur en låda och hämtade en annan nyckel. Vi fick en Citroen C4, som var dåligt ( inte alls) städad. Brydde oss inte så mycket. Fick dock betala för fulltankservice - 80 euro! Rena ockern! Hur ska man kunna köra slut på en sådan tank?

Tog ca 1 timme ner till Jandia och till hotellet Stella Jandia Paradise. Ett STORT område med 6 pooler. Vart område hade sin "egen" pool. Fast det var stort så var det lummigt och det kändes inte trångt, man märkte överlagg inte av så mycket människor där.

Strandpromenaden in till byn var jättefin.

Vi körde två dagar till stranden Playa de Sotavento - vilket gigantiskt område. Sand och strand så långt man kan se. Ca 20 gr i havet, vilket är lite för kallt för mig, men andra i familjen badade. Hade sol hela veckan, förutom soldis 2 timmar en förmiddag, mellan 25-26 gr.

Vi blev väldigt förtjusta i Fuerteventura, och kommer helt säkert att resa dit igen - kanske redan i höst, vi får se. Kommer dock att försöka undersöka biluthyrningen mer. Man har skrivit en del på tripadvisor och vi vill gärna komma ifrån fulltankservicen. När vi lämnade bilen var den nere på halvtank.... Snacka om att de tjänar pengar på det!

MVH Carina
Svara med citat
  #22  
Gammal 2011-02-27, 12:02
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Air Berlin och Fuerteventura

Välkomna hem Carina!

Kul att tipsen var till nytta och att ni haft en fin vecka. Låter ju bra också att det var ett resmål som ni känner för att återvända till. Ni hade tydligen betydligt bättre tur med vägarbetena än vad vi hade, eftersom ni klarade turen ner till Jandia på bara en timma. Vad gäller biltrafiken på ön för övrigt så upplever jag att den går i ett ganska lugnt och vettigt tempo.

Det du skriver om tankning av hyrbilen verkar ju helt sjukt. Det måste ju gå att få till något bättre. Det talar kanske för att överväga att hyra på plats istället, så som vi gjorde. Kostar lite i tid men då bör man ju ha bättre förhandlingsläge.

Var ligger Playa de Sotavento? Har kanske sett det men känner inte igen namnet. Jag badade också i havet när vi var nere. Eftersom jag har växt upp med somrar i Åhus vid Hanöbukten så är jag inte bortskämd med så höga vattentemperaturer, så 20 grader är OK för mig. Och kul att bada var det ju med de höga vågorna.

Här hemma längtar vi rejält efter att få slippa ur det nästan 4-månader långa vintervädret. Då är det skönt att drömma tillbaka till Fuerteventura.

Mats
Svara med citat
  #23  
Gammal 2011-02-28, 12:15
carjoh carjoh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sjöbo
Inlägg: 125
Standard Sv: Air Berlin och Fuerteventura

Hej!
Playa de Sotavento ligger norr om Jandia innan Costa Calma. Fick tipset på reseguiden.se av Fra. Man svänger av där det står Risco del Paso eller norr om denna; Playa de la Barca, om man har bil. Annars kan man ta buss tydligen. Helt fantastisk strand. Googla lite och titta! Blåste lite, och mycket nudister, men om man inte bryr sig så är det helt makalöst.

Ang bilen, så hade jag förstått det där med fulltanksservice när det var för sent, och bilen redan bokad. Mailade ändå economycarrentals, dels med tanke på det men mest med tanke på efterhandsdebiteringar som Goldcar gjort ( googlade och hittade en del på tripadvisor). Vi hann få svar innan vi åkte. Man förklarade att det är vanligt i bl a Spanien vad gäller tankningen, men efterdeb är befogat bara då det saknas något i bilen och skador.

När vi lämnade tillbaka bilen ville vi att tjejen som satt på kontoret, skulle komma ut och titta på bilen. Fick till svar att hon hade inte tid! Kan till viss del förstå henne, där satt folk och väntade på bilar, och hon var själv. Men det är ju liksom inte vårt bekymmer...

Ska sätta ihop ett brev till economycarrentals, som har bra service, men till nästa gång försöker vi nog hitta någon som inte har denna fulltankservice.. Och vi tycker det är skönt att ha bilen på flygplatsen annars ska det ordnas transfer därifrån... Vi får se vad man kan hitta!

Mvh Carina
Svara med citat
  #24  
Gammal 2011-02-28, 18:45
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Air Berlin och Fuerteventura

Citat:
Ursprungligen postat av carjoh Visa inlägg
Hej!
Playa de Sotavento ligger norr om Jandia innan Costa Calma. Fick tipset på reseguiden.se av Fra. Man svänger av där det står Risco del Paso eller norr om denna; Playa de la Barca, om man har bil.
OK, då vet jag precis var det ligger. Det får bli en koll där nästa gång. Vi kommer säkert att återvända för även ett 4:e besök i Jandia, men det kanske dröjer något år. Detta pga att vi snackat om att det vore kul att också se Lanzarote, vilket vi inte gjort ännu. Gran Canaria, Teneriffa och Fuerteventura har vi besökt några gånger, men Lanzarote återstår. Får se när det kan bli.

Nu hoppas jag att vi strax ska kunna lämna vintern 2010/2011 bakom oss och då är det ju resmål i Grekland som hägrar.

Ha det gott.
Mats
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT