Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Andra länder > Europa

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-10-18, 11:45
Lisbeth K Lisbeth K är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Ort: Huddinge
Inlägg: 266
Standard Paris vid nyår...

Planerings/bokningstadie
Sitter och ska klicka på "bokningskanppen" för en vistelse i Paris över Nyår.
Vill mer än gärna ha tips om roliga kvarter, parker och annat sevärt förutom de som är givna....Vi kommer att bo på vandrahem Square Caulaincourt....
Det ska ligga nära Sacre Coeur...
Ingen av oss har varit i Frankrike tidigare så det här känns verkligen jättespännande!!!
Lisbeth K
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-10-18, 18:48
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Paris vid nyår...

ååå, det är en helt underbar plats, hela Paris också, hela Frankrike... Längtar tillbaka...

Det var 5 år sedan jag var där sist, så jag kan nog inte komma med så bra tips, tyvärr. Mina underbara minnen därifrån finns nog inte längre kvar... Men att bara strosa och sitta på caféer är sjukt mycket trevligare än att stressa runt och kolla på en massa sevärdheter. Det kommer jag ihåg. Max 2 sevärdheter/dag. En på förmiddagen och en på eftermiddagen.


Vi var där 19 - 23 december. Jätte mysigt fast det var vinter. Roligast på hela resan var ju såklart att titta på alla fransmän som inte kunde åka skridskor...

Trevlig resa!

Siri - som älskar Paris.

Senast redigerad av Siri A den 2007-10-18 klockan 18:56.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-10-18, 18:57
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Paris vid nyår...

Ett bra val av stad!

...säger vi som ska fira nyår i Madrid...men NÄSTA nyår blir Paris....

Jag kan rekommendera Musée d'Orsay Den gamla järnvägsstationen som nu är ett fantastiskt museum....liksom det muséet som visar Monets alla målningar..Det ligger rätt så centralt det också..(Jag menar INTE hans hem som ligger utanför Paris..)

Paris är en stad att bara STROSA i....Att försöka hinna med allt under några dagar är omöjligt....Köp METROKORT och åk kors och tvärs kliv av och kliv på vid stationer där det finns sevärda saker...Strunta i Eiffeltornet, det är bäst nedifrån....Missa INTE nya triumfbågen ute vid La Défence...Där finns också fina Miró skulpturer.... Montmartre och Quartier Latin är mysigt, men området kring Sacre Ceur är kul om än turistexploaterat..Men att se Paris från den stora trappan nedanför kyrkan är SÅ fint!
Paris blir rätt hur man än gör och VAD man än gör!!!

Lissi
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-10-18, 19:01
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Paris vid nyår...

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Strunta i Eiffeltornet, det är bäst nedifrån....
Vad är det du säger...

Eiffeltornet tycker jag man ska åka upp i. Det är bara känslan av att ha varit uppe som är så härlig... Följer med resten av livet... Men nästa gång åker jag inte upp... nej, lite för lång kö, och tid tar det... nåt att tänka på...



Lissi: Nya triumfbågen?? Vad är det??
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-10-18, 19:47
Lisbeth K Lisbeth K är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Ort: Huddinge
Inlägg: 266
Standard Sv: Paris vid nyår...

Tack så väldigt mycket för alla tips, ska sätta mig och titta ordentligt på allt!
Det känns onekligen JÄTTESPÄNNANDE att åka dit, lite av en "gammal dröm" som äntligen blir till verklighet
Nu är boende och flyg bokat, total kostnad på ca 7.000:- för flyg & ett enklare hotell.....bra pris tycker jag.
Så nu är det allt det roliga som ligger framför...längtan att få resa! Lite lättare att klara av den hemska november som ligger framför och lurar
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-10-18, 20:06
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Paris vid nyår...

Citat:
Ursprungligen postat av Siri A Visa inlägg
Vad är det du säger...

Eiffeltornet tycker jag man ska åka upp i. Det är bara känslan av att ha varit uppe som är så härlig... Följer med resten av livet... Men nästa gång åker jag inte upp... nej, lite för lång kö, och tid tar det... nåt att tänka på...
Lissi: Nya triumfbågen?? Vad är det??

Jag menar att den tid det tar att stå i kö är inte värt mödan när man sen kommer upp....
Att se Paris från nya Triumfbågen. som ligger helt i "inje" med den gamla , i rak linje från Champs Ellyssée är minst lika fint...Att sen åka upp i Tour Montparnasse, som (förr i alla fall) var Paris högsta punkt och DÄRIFRÅN se Paris från ovan är mycket mer värt tid och pengar...(tycker JAG, det är ju så personligt....)..
Jag har varit i Paris fyra gånger och alltid på sommaren, så att åka över nyår är säkert en helt annan upplevelse...och den ser vi fram emot...
..glömde för övrigt att nämna Ile de Cité....en jättehärlig del av Paris...med Notre Dame helt nära....Två av mina härligaste matupplevelser har jag haft där..."Le vache quil rit"..(säkert felstavat, min franska är ganska dammig..Kon som skrattade....En helt underbar restaurang som fanns 1990 och -91 i alla fall...Samt en restaurang som låg nästan granne, där man själv lagade förrätten... Man fick hela bordet fullt med div grönsaker som man skulle fixa sin egen förrätt av...Helt suveränt kul!!! Samt en underbar trubadur som förgyllde kvällen Där var jag 2001 men har glömt namnet...)


Lissi
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-10-18, 20:22
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Paris vid nyår...

Men Lissi, första gången i Paris måste man ju ändå åka upp i Eiffeltornet!! Nog håller du väl ändå med om det!
Utsikten från Tour Montparnasse är lika häftig och många tycker som du att det är ett bättre val - men jag tvivlar på att det är särskilt många som ändå inte skulle ha velat åka upp i Eiffeltornet första gången de var där!

KÄNSLAN att vara där är värd den tid det tar i köer, tycker jag. Fast när jag tänkter efter så är det är nog faktiskt (nästan) det enda stället med köer jag varit på där jag tyckt det.. Och i december är det inte heller alls samma köer som på sommaren. Jag var upp där en gång den här årstiden och då var det ingen kö alls.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-10-18, 20:27
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Paris vid nyår...

Eiffeltornet eller inte??? Det finns lika många synpunkter på det som det finns turister som åkt upp antagligen..Kan inte svara på det.... Fast i dec är det nog inga köer!

Lissi
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-10-18, 21:00
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Paris vid nyår...

Hej Lissi
Krogen heter Nos anchetrits Galeoas, Våra fränder gallerna och där har jag suttit många gånger. Jag åker gärna till P igen, men det har blivit så dyrt. Framfärallt från Kreta. Sedan finns ju Aix an Provance i sädra Frankrike som en pärla att bara vara i. Paris jul o nyår är bara häftigt men dyrt.Mycket coolt är att sticka ut på landet ett tag. Du blir bluden på det mesta av vilt främmande människor.

Uffe
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-10-19, 09:46
Lisbeth K Lisbeth K är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Ort: Huddinge
Inlägg: 266
Standard Sv: Paris vid nyår...

Oavsett vart man åker ska man lyssna på sin inre känsla och göra det man mår bäst av själv, jag är inte helt säker på att vi kommer att åka upp i Eiffeltornet, det jag är helt säker på är: Vi kommer att få en underbar resa, den kommer säkerligen bjuda på både den ena och den andra överraskningen Så brukar det bli när vi reser!!Jag är så tacksam FÖR ALLA TIPS!!
Ett stort tack från mig & mitt resesällskap!
Vi ska försöka att ge någon typ av återkoppling när vi har landat på Svensk mark
Lisbeth K
Svara med citat
  #11  
Gammal 2007-10-24, 20:06
Lisbeth K Lisbeth K är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Ort: Huddinge
Inlägg: 266
Standard Sv: Paris vid nyår...

En tanke slår mig........Behöver vi (6 personer) boka bord i förväg på någon Restaurang i Paris på Nyårsafton??????
Min "gube" tror det vad säger ni vana Paris resenärer?????
Lisbeth K
Svara med citat
  #12  
Gammal 2007-10-24, 20:11
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Paris vid nyår...

Nja, om ni vill hamna på en bra restaurang skulle jag göra det. Annars finns det ju nästan alltid plats nånstans. Det beror ju på vilken tid man äter också...

Det är lite kul också att se fram emot en trevlig middag på en trevlig restaurang. Särskilt på nyårsafton. Man kanske vill lyxa till det lite då också.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2007-10-24, 22:18
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Paris vid nyår...

Jag skulle ABSOLUT göra det....förra året i Milano var det knepigt att få plats flera dagar före..allt var bokat för nyår...

Lissi
Svara med citat
  #14  
Gammal 2007-11-17, 14:23
Lisbeth K Lisbeth K är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Ort: Huddinge
Inlägg: 266
Standard Sv: Paris vid nyår...

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Jag skulle ABSOLUT göra det....förra året i Milano var det knepigt att få plats flera dagar före..allt var bokat för nyår...

Lissi
Så, nu är bord bokat till Nyårsafton......
Nu är det "bara" väntan & längtan kvar... Dottern räknar redan dagarna som är kvar tills vi lyfter
Det ska verkligen bli SÅÅÅÅÅÅÅÅ roligt & spännande!
En liten reseberättelse kommer vi nog tillbaka med
Svara med citat
  #15  
Gammal 2007-11-17, 16:27
CarinaNs avatar
CarinaN CarinaN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalmar
Inlägg: 805
Standard Sv: Paris vid nyår...

Nu har vi också bokat resa till Paris!
Vi åker dit i Kristi Himmelsfärdshelgen. Har bara bokat flyg ännu så länge, håller på och letar boende. Ni som har varit i Paris, vad tror ni om att bo i Montmartre? Jag har hittat flera hotell där till bra pris.

Nu har vi Sardinien att se fram emot i februari, Paris i maj och förhoppningsvis ö-luff i Grekland i juni/juli! Härligt!!!

Carina
Svara med citat
  #16  
Gammal 2007-11-17, 17:13
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Paris vid nyår...

Carina!
Ni är ju värre än vad vi är
Åh så mysigt det låter!

Lissi - som inte bokat Kristi Him än!
Svara med citat
  #17  
Gammal 2007-11-17, 17:49
Lisbeth K Lisbeth K är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Ort: Huddinge
Inlägg: 266
Standard Sv: Paris vid nyår...

Nu har vi Sardinien att se fram emot i februari, Paris i maj och förhoppningsvis ö-luff i Grekland i juni/juli! Härligt!!!

Carina[/quote]

Och jag ska flyga till Skottland vid Valborg & 1:maj helgen
Svara med citat
  #18  
Gammal 2007-11-17, 18:03
CarinaNs avatar
CarinaN CarinaN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalmar
Inlägg: 805
Standard Sv: Paris vid nyår...

[/quote]

Och jag ska flyga till Skottland vid Valborg & 1:maj helgen [/quote]

Kristi Himmelsfärdsdag är samma dag som första maj i år, så då åker vi samma helg.

Lissi: Ja, vi spelar nog i samma division nu tror jag .

Carina
Svara med citat
  #19  
Gammal 2007-11-18, 22:15
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Paris vid nyår...

Citat:
Ursprungligen postat av CarinaN Visa inlägg
Ni som har varit i Paris, vad tror ni om att bo i Montmartre? Jag har hittat flera hotell där till bra pris.
Har du inte fått några svar på detta? Jag har ju sagt flera gånger förut vad jag tycker, men jag upprepar mig väl då Jag tycker att man ska bo i Latinkvarteren, där är det så mycket folkliv på kvällarna så till och med att gå hem till hotellet blir en upplevelse

Monmartre är ett trevlig område att besöka och det tycker jag absolut ni ska göra, men det ligger lite off. Det är därför hotellen är billigare där än i andra områden.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2007-11-19, 20:23
CarinaNs avatar
CarinaN CarinaN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalmar
Inlägg: 805
Standard Sv: Paris vid nyår...

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Har du inte fått några svar på detta? Jag har ju sagt flera gånger förut vad jag tycker, men jag upprepar mig väl då
Oj! Ja, jag borde kollat tidigare trådar först förstås. Nu har jag gjort det...har bl a kollat in hotellet som du Elisabet bodde på, hotel Marignon var det väl? Det såg ju bra ut.

Carina
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT